Ochrona konsumenta w systemie bankowym

master
dc.abstract.enThe paper presents issues related to ensuring the protection of customer who use banking services. It shows changes which had taken place during recent years, due to changes in the market system, reasons arising from the need for adequate protection of the interests of consumers, as well the institutions guaranteeing them. In the second part of the master thesis there are shown feelings and reflections of the bank's clients on selected services, the preferences necessary for choosing the right bank and their subjective opinions.The first chapter describes the genesis of consumer protection and the concept in relation to financial services. It gives reasons for the needed of protection their interests, factors causing the threat and legal foundation for overcoming or exclusion. The second chapter presents the criteria to ensure the sense of security and institutions included in financial safety. The third section include analysis and interpretation of different methods of research carried out among a group of random and anonymous people.In the course of the study there is demonstrated that not every service bank provides the customer enough sense of his security. He often decides on a particular institution because of the extensive marketing campaign, which sometimes does not is not relevant to the actual offer. During the selection they are also based on the friends opinions who have the similar account in bank.pl
dc.abstract.plPraca przedstawia zagadnienia związane z zapewnieniem ochrony klienta, korzystającego z usług instytucji bankowych. Prezentuje przemiany dokonane przez ostatnie lata, związane ze zmianami systemowymi na rynku oraz wynikające z konieczności odpowiedniego zabezpieczania interesów konsumentów, jak również organy mogące to zagwarantować. W części empirycznej pracy omówione są odczucia i refleksje klientów banku na wybierane usługi, preferencje przy wyborze banku oraz subiektywne opinie.Rozdział pierwszy opisuje genezę ochrony konsumenta oraz jego pojęcie w odniesieniu do usług finansowych. Podaje powody konieczności zapewnienia ochrony jego interesów, czynniki wywołujące zagrożenie oraz podstawy prawne umożliwiające ich zniwelowanie bądź wykluczenie. W rozdziale drugim przedstawiono kryteria zapewniające poczucie bezpieczeństwa oraz instytucje włączone do Sieci Bezpieczeństwa finansowego. Rozdział trzeci jest analizą własną i interpretacją badania przeprowadzonego wśród konsumentów.W toku przeprowadzonych badań wykazano, że nie każda usługa banku zapewnia poczucie bezpieczeństwa klientowi. Często decydują się na daną instytucje ze względu na rozbudowaną kampanię marketingową, co nie niekiedy nie jest adekwatne do faktycznej oferty. Podczas wyboru opierają się również na opiniach znajomych posiadających konto w danym banku.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMiklaszewska, Ewa - 130599 pl
dc.contributor.authorPłuciennik, Anetapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerMiklaszewska, Ewa - 130599 pl
dc.contributor.reviewerTrojak, Mariusz - 132421 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T23:31:49Z
dc.date.available2020-07-26T23:31:49Z
dc.date.submitted2016-07-07pl
dc.fieldofstudyrachunkowość i zarządzanie finansamipl
dc.identifier.apddiploma-106776-142231pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213090
dc.languagepolpl
dc.subject.enConsumer protection – safety net – customer preferencespl
dc.subject.plOchrona konsument – sieć bezpieczeństwa – preferencje konsumentówpl
dc.titleOchrona konsumenta w systemie bankowympl
dc.title.alternativeConsumer protection in the banking systempl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The paper presents issues related to ensuring the protection of customer who use banking services. It shows changes which had taken place during recent years, due to changes in the market system, reasons arising from the need for adequate protection of the interests of consumers, as well the institutions guaranteeing them. In the second part of the master thesis there are shown feelings and reflections of the bank's clients on selected services, the preferences necessary for choosing the right bank and their subjective opinions.The first chapter describes the genesis of consumer protection and the concept in relation to financial services. It gives reasons for the needed of protection their interests, factors causing the threat and legal foundation for overcoming or exclusion. The second chapter presents the criteria to ensure the sense of security and institutions included in financial safety. The third section include analysis and interpretation of different methods of research carried out among a group of random and anonymous people.In the course of the study there is demonstrated that not every service bank provides the customer enough sense of his security. He often decides on a particular institution because of the extensive marketing campaign, which sometimes does not is not relevant to the actual offer. During the selection they are also based on the friends opinions who have the similar account in bank.
dc.abstract.plpl
Praca przedstawia zagadnienia związane z zapewnieniem ochrony klienta, korzystającego z usług instytucji bankowych. Prezentuje przemiany dokonane przez ostatnie lata, związane ze zmianami systemowymi na rynku oraz wynikające z konieczności odpowiedniego zabezpieczania interesów konsumentów, jak również organy mogące to zagwarantować. W części empirycznej pracy omówione są odczucia i refleksje klientów banku na wybierane usługi, preferencje przy wyborze banku oraz subiektywne opinie.Rozdział pierwszy opisuje genezę ochrony konsumenta oraz jego pojęcie w odniesieniu do usług finansowych. Podaje powody konieczności zapewnienia ochrony jego interesów, czynniki wywołujące zagrożenie oraz podstawy prawne umożliwiające ich zniwelowanie bądź wykluczenie. W rozdziale drugim przedstawiono kryteria zapewniające poczucie bezpieczeństwa oraz instytucje włączone do Sieci Bezpieczeństwa finansowego. Rozdział trzeci jest analizą własną i interpretacją badania przeprowadzonego wśród konsumentów.W toku przeprowadzonych badań wykazano, że nie każda usługa banku zapewnia poczucie bezpieczeństwa klientowi. Często decydują się na daną instytucje ze względu na rozbudowaną kampanię marketingową, co nie niekiedy nie jest adekwatne do faktycznej oferty. Podczas wyboru opierają się również na opiniach znajomych posiadających konto w danym banku.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Miklaszewska, Ewa - 130599
dc.contributor.authorpl
Płuciennik, Aneta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Miklaszewska, Ewa - 130599
dc.contributor.reviewerpl
Trojak, Mariusz - 132421
dc.date.accessioned
2020-07-26T23:31:49Z
dc.date.available
2020-07-26T23:31:49Z
dc.date.submittedpl
2016-07-07
dc.fieldofstudypl
rachunkowość i zarządzanie finansami
dc.identifier.apdpl
diploma-106776-142231
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/213090
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Consumer protection – safety net – customer preferences
dc.subject.plpl
Ochrona konsument – sieć bezpieczeństwa – preferencje konsumentów
dc.titlepl
Ochrona konsumenta w systemie bankowym
dc.title.alternativepl
Consumer protection in the banking system
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available