Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kompetencje emocjonalne a wypalenie zawodowe - analiza współzależności pomiędzy wypaleniem a ogólną inteligencją emocjonalną i zdolnością do rozpoznawania ekspresji mimicznej
Emotional Competencies and Occupational Burnout - Correlation Analysis between Burnout, General Emotional Intelligence and the Ability to Recognize Facial Expression
syndrom wypalenia zawodowego;inteligencja emocjonalna;rozpoznawanie ekspresji mimicznej;psychologia ewolucyjna
occupational burnout;emotional intelligence;facial expressions recognition;evolutionary psychology
Celem poniższej pracy było zbadanie relacji występujących pomiędzy kompetencjami inteligencji emocjonalnej i syndromem wypalenia zawodowego. Szczególną uwagę poświęcono umiejętności rozpoznawania ekspresji mimicznej. Podstawy teoretyczne zostały oparte na modelu inteligencji emocjonalnej Salovey i Mayer, koncepcji wypalenia zawodowego Maslach oraz teorii ewolucji Darwina. Ponadto, większość z wysuniętych wniosków została poparta badaniami neuropsychologicznymi. Przeprowadzone badanie objęło grupę 30 osób (21 kobiet i 9 mężczyzn) w wieku 25-63 lat wykonujących różnorodne zawody. W badaniu zostały wykorzystane trzy kwestionariusze, z czego dwa są narzędziami samoopisowymi – Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego LBQ i Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE, a jedno jest testem wykonaniowym – Skala Inteligencji Emocjonalnej–Twarze SIE-T. Do zweryfikowania wcześniej postawionych hipotez posłużono się analizą korelacji. Wykazano ujemną korelację pomiędzy poziomem ogólnej inteligencji emocjonalnej a nasileniem trzech spośród czterech symptomów wypalenia zawodowego: wyczerpaniem psychofizycznym (r = -0,45; p = 0,012), poczuciem braku skuteczności zawodowej (r = -0,45; p = 0,012) i rozczarowaniem (r = -0,56; p = 0,001). Zgodnie z przyjętą hipotezą nie wykazano żadnego związku pomiędzy poziomem umiejętności rozpoznawania ekspresji mimicznej a poziomem wypalenia.
The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence competencies and occupational burnout. Special attention was given to the ability of recognizing facial expressions. The theoretical background was based on Salovey and Mayer's model of Emotional Intelligence, Maslach’s Occupational Burnout concept and Darwin's theory of evolution. Moreover, most of the drawn conclusions were upheld with neuropsychological research. The sample included 30 participants (21 women and 9 men) aged 25-63 years. There were three methods used in this research. Two of them are self-report questionnaires: Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test and Santinello’s LBQ Burnout Questionnaire. Another one is a performance-based measure: Emotional Intelligence Scale–Faces by Matczak, Piekarska and Studniarek. Correlation analysis was used for verifying hypotheses. The level of general emotional intelligence was found to be negatively correlated with three out of four symptoms of occupational burnout: psychophysical exhaustion (r = -0,45; p = 0,012), lack of sense of professional efficiency (r = -0,45; p = 0,012) and disappointment (r = -0,56; p = 0,001). As hypothesized, no significant correlation was found between level of ability of recognizing facial expression and level of burnout.
dc.abstract.en | The aim of the present study was to investigate the relationship between emotional intelligence competencies and occupational burnout. Special attention was given to the ability of recognizing facial expressions. The theoretical background was based on Salovey and Mayer's model of Emotional Intelligence, Maslach’s Occupational Burnout concept and Darwin's theory of evolution. Moreover, most of the drawn conclusions were upheld with neuropsychological research. The sample included 30 participants (21 women and 9 men) aged 25-63 years. There were three methods used in this research. Two of them are self-report questionnaires: Schutte Self-Report Emotional Intelligence Test and Santinello’s LBQ Burnout Questionnaire. Another one is a performance-based measure: Emotional Intelligence Scale–Faces by Matczak, Piekarska and Studniarek. Correlation analysis was used for verifying hypotheses. The level of general emotional intelligence was found to be negatively correlated with three out of four symptoms of occupational burnout: psychophysical exhaustion (r = -0,45; p = 0,012), lack of sense of professional efficiency (r = -0,45; p = 0,012) and disappointment (r = -0,56; p = 0,001). As hypothesized, no significant correlation was found between level of ability of recognizing facial expression and level of burnout. | pl |
dc.abstract.pl | Celem poniższej pracy było zbadanie relacji występujących pomiędzy kompetencjami inteligencji emocjonalnej i syndromem wypalenia zawodowego. Szczególną uwagę poświęcono umiejętności rozpoznawania ekspresji mimicznej. Podstawy teoretyczne zostały oparte na modelu inteligencji emocjonalnej Salovey i Mayer, koncepcji wypalenia zawodowego Maslach oraz teorii ewolucji Darwina. Ponadto, większość z wysuniętych wniosków została poparta badaniami neuropsychologicznymi. Przeprowadzone badanie objęło grupę 30 osób (21 kobiet i 9 mężczyzn) w wieku 25-63 lat wykonujących różnorodne zawody. W badaniu zostały wykorzystane trzy kwestionariusze, z czego dwa są narzędziami samoopisowymi – Kwestionariusz Wypalenia Zawodowego LBQ i Kwestionariusz Inteligencji Emocjonalnej INTE, a jedno jest testem wykonaniowym – Skala Inteligencji Emocjonalnej–Twarze SIE-T. Do zweryfikowania wcześniej postawionych hipotez posłużono się analizą korelacji. Wykazano ujemną korelację pomiędzy poziomem ogólnej inteligencji emocjonalnej a nasileniem trzech spośród czterech symptomów wypalenia zawodowego: wyczerpaniem psychofizycznym (r = -0,45; p = 0,012), poczuciem braku skuteczności zawodowej (r = -0,45; p = 0,012) i rozczarowaniem (r = -0,56; p = 0,001). Zgodnie z przyjętą hipotezą nie wykazano żadnego związku pomiędzy poziomem umiejętności rozpoznawania ekspresji mimicznej a poziomem wypalenia. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.author | Wilczyńska, Małgorzata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Golonka, Krystyna - 128099 | pl |
dc.contributor.reviewer | Piotrowski, Przemysław - 131414 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T16:31:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T16:31:31Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-123933-181420 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/228244 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | occupational burnout;emotional intelligence;facial expressions recognition;evolutionary psychology | pl |
dc.subject.pl | syndrom wypalenia zawodowego;inteligencja emocjonalna;rozpoznawanie ekspresji mimicznej;psychologia ewolucyjna | pl |
dc.title | Kompetencje emocjonalne a wypalenie zawodowe - analiza współzależności pomiędzy wypaleniem a ogólną inteligencją emocjonalną i zdolnością do rozpoznawania ekspresji mimicznej | pl |
dc.title.alternative | Emotional Competencies and Occupational Burnout - Correlation Analysis between Burnout, General Emotional Intelligence and the Ability to Recognize Facial Expression | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |