Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wykorzystanie grywalizacji jako metody nauczania w edukacji zintegrowanej
The use of gamification as a teaching method in integrated education.
grywalizacja, metoda nauczania, edukacja zintegrwana, zaangażowanie
gamification, teaching method, integrated education, engagement
Celem pracy magisterskiej jest zaprojektowanie możliwości wykorzystania grywalizacji jako metody nauczania do realizacji Podstawy Programowej dla zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, z wyodrębnieniem propozycji konkretnych celów, fabuł, sposobów oceniania, dziennych scenariuszy i tygodniowych planów. Praca zawiera szczegółowy przegląd literatury oraz analizy dokumentów poświęconych: metodom nauczania oraz grywalizacji. Część teoretyczna przybliża podstawowe zagadnienia związane z tematem pracy. Zostało w niej zdefiniowane pojęcie edukacji zintegrowanej oraz zestawiono wybrane koncepcje nauczania całościowego.Przedstawiono obecne w literaturze definicje grywalizacji oraz podano przykłady jej zastosowania do budowania zaangażowania wśród pracowników, klientów oraz studentów, biorąc pod uwagę jej wykorzystanie w ekonomii, biznesie i szkolnictwie wyższym, będącym jedynym opisanym w literaturze śladem wykorzystania grywalizacji jako metody nauczania. Ponad to, w celu sprawdzenia, czy grywalizacja może być metodą nauczania, zestawiono ją z licznymi definicjami metod nauczania charakterystycznych dla następujących paradygmatów pedagogicznych: obiektywistycznego,interpretatywno-konstruktywistycznegotransformatywnego,W części projektowej przedstawiono propozycje wdrożenia grywalizacji jako głównej metody nauczania w edukacji zintegrowanej, w formie czterech tygodniowych scenariuszy realizujących Podstawę Programową dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz propozycji wykorzystania grywalizacji jako całorocznej metody zarządzania klasą. Każdy plan tygodniowy, jest kompleksowo opracowany z uwzględnieniem celów i treści nauczania, warunkami realizacji oraz szczegółowym opisem zgrywalizowanych elementów. Opracowane zostały również wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia opisanych lekcji.Na podstawie przeprowadzonej analizy, okazuje się, że grywalizacja może być wykorzystana jako metoda nauczania w edukacji zintegrowanej, wspierając przy tym realizację celów zapisanych w Podstawie Programowej.
The purpose of the thesis is to design the possibility of using gamification as a teaching method for the implementation of the Curriculum for Integrated Early Childhood Education, with the extraction of proposals for specific objectives, storylines, assessment methods, daily scenarios and weekly plans. The work includes a detailed review of the literature and analysis of documents devoted to: teaching methods and gamification. The theoretical part introduces the basic issues related to the topic of the work. It defines the concept of integrated education and compiles selected concepts of holistic teaching.The definitions of gamification present in the literature are presented, and examples of its use to build engagement among employees, customers and students are given, considering its use in economics, business and higher education, which is the only trace of the use of gamification as a teaching method described in the literature. Above that, in order to test whether gamification can be a teaching method, it was juxtaposed with numerous definitions of teaching methods characteristic of the following pedagogical paradigms: - objectivist,- interpretivist-constructivist- transformative,The design section presents suggestions for implementing gamification as a core teaching method in integrated education, in the form of four weekly scenarios implementing the Curriculum for the first stage of education, as well as a proposal for using gamification as a year-round method of classroom management.Each weekly plan, is comprehensively developed with the objectives and content of teaching, conditions for implementation and a detailed description of the gamified elements. All the materials necessary to carry out the described lessons are also developed.Based on the analysis, it appears that gamification can be used as a teaching method in integrated education, while supporting the achievement of the goals written in the Curriculum.
dc.abstract.en | The purpose of the thesis is to design the possibility of using gamification as a teaching method for the implementation of the Curriculum for Integrated Early Childhood Education, with the extraction of proposals for specific objectives, storylines, assessment methods, daily scenarios and weekly plans. The work includes a detailed review of the literature and analysis of documents devoted to: teaching methods and gamification. The theoretical part introduces the basic issues related to the topic of the work. It defines the concept of integrated education and compiles selected concepts of holistic teaching.The definitions of gamification present in the literature are presented, and examples of its use to build engagement among employees, customers and students are given, considering its use in economics, business and higher education, which is the only trace of the use of gamification as a teaching method described in the literature. Above that, in order to test whether gamification can be a teaching method, it was juxtaposed with numerous definitions of teaching methods characteristic of the following pedagogical paradigms: - objectivist,- interpretivist-constructivist- transformative,The design section presents suggestions for implementing gamification as a core teaching method in integrated education, in the form of four weekly scenarios implementing the Curriculum for the first stage of education, as well as a proposal for using gamification as a year-round method of classroom management.Each weekly plan, is comprehensively developed with the objectives and content of teaching, conditions for implementation and a detailed description of the gamified elements. All the materials necessary to carry out the described lessons are also developed.Based on the analysis, it appears that gamification can be used as a teaching method in integrated education, while supporting the achievement of the goals written in the Curriculum. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy magisterskiej jest zaprojektowanie możliwości wykorzystania grywalizacji jako metody nauczania do realizacji Podstawy Programowej dla zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej, z wyodrębnieniem propozycji konkretnych celów, fabuł, sposobów oceniania, dziennych scenariuszy i tygodniowych planów. Praca zawiera szczegółowy przegląd literatury oraz analizy dokumentów poświęconych: metodom nauczania oraz grywalizacji. Część teoretyczna przybliża podstawowe zagadnienia związane z tematem pracy. Zostało w niej zdefiniowane pojęcie edukacji zintegrowanej oraz zestawiono wybrane koncepcje nauczania całościowego.Przedstawiono obecne w literaturze definicje grywalizacji oraz podano przykłady jej zastosowania do budowania zaangażowania wśród pracowników, klientów oraz studentów, biorąc pod uwagę jej wykorzystanie w ekonomii, biznesie i szkolnictwie wyższym, będącym jedynym opisanym w literaturze śladem wykorzystania grywalizacji jako metody nauczania. Ponad to, w celu sprawdzenia, czy grywalizacja może być metodą nauczania, zestawiono ją z licznymi definicjami metod nauczania charakterystycznych dla następujących paradygmatów pedagogicznych: obiektywistycznego,interpretatywno-konstruktywistycznegotransformatywnego,W części projektowej przedstawiono propozycje wdrożenia grywalizacji jako głównej metody nauczania w edukacji zintegrowanej, w formie czterech tygodniowych scenariuszy realizujących Podstawę Programową dla pierwszego etapu edukacyjnego oraz propozycji wykorzystania grywalizacji jako całorocznej metody zarządzania klasą. Każdy plan tygodniowy, jest kompleksowo opracowany z uwzględnieniem celów i treści nauczania, warunkami realizacji oraz szczegółowym opisem zgrywalizowanych elementów. Opracowane zostały również wszystkie materiały niezbędne do przeprowadzenia opisanych lekcji.Na podstawie przeprowadzonej analizy, okazuje się, że grywalizacja może być wykorzystana jako metoda nauczania w edukacji zintegrowanej, wspierając przy tym realizację celów zapisanych w Podstawie Programowej. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.author | Krawczyk, Karolina - USOS278405 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Sajdak-Burska, Anna - 131781 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jagielska, Dominika - 137638 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-02T22:58:27Z | |
dc.date.available | 2024-07-02T22:58:27Z | |
dc.date.submitted | 2024-06-28 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175377-278405 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/367393 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | gamification, teaching method, integrated education, engagement | pl |
dc.subject.pl | grywalizacja, metoda nauczania, edukacja zintegrwana, zaangażowanie | pl |
dc.title | Wykorzystanie grywalizacji jako metody nauczania w edukacji zintegrowanej | pl |
dc.title.alternative | The use of gamification as a teaching method in integrated education. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |