Strategie kontrfaktyczne w sztuce polskiej po 2000 roku

master
dc.abstract.enThe following thesis addresses the use of counterfactual strategies in contemporary visual practices in Poland. The dissertation consists of two parts – the theoretical and the practical one. The first three chapters of the theoretical part provide an introduction to the issue and the background for the considerations presented in the further part of the work. The aforementioned chapters are concerned with the history of research on the problem, the historical and cultural circumstances under which the strategies were formed and developed, as well as the methods of constructing and functions of counterfactual narratives. The fourth chapter is devoted to the analysis of selected art projects that illustrate the use of the discussed strategies in the context of the three selected research problems. The chapter presents an analysis of the issue in light of the changes in the perception and study of history that have taken place since the second half of the 20th century; it also discusses the ideological and critical dimensions of counterfactual strategies and focuses on narratives about the present and the future that reveal the lasting effects of the past. The observations and conclusions formulated in the theoretical part form the basis of the exhibition project presented in the second part of the work.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca podejmuje temat wykorzystania strategii kontrfaktycznych we współczesnych praktykach wizualnych w Polsce. Rozprawa składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Trzy pierwsze rozdziały części teoretycznej stanowią wprowadzenie do zagadnienia i tło dla rozważań zawartych w dalszej części pracy. Omawiana jest w nich historia badań nad problemem, historyczne i kulturowe okoliczności, w których obliczu kształtowały i rozwijały się strategie, a także sposoby konstruowania i funkcje narracji kontrfaktycznych. Czwarty rozdział jest poświęcony analizie wybranych projektów artystycznych ilustrujących wykorzystanie omawianych strategii w kontekście trzech wyróżnionych problemów badawczych. Przedstawiona jest w nim analiza zagadnienia w świetle zachodzących od drugiej połowy XX wieku zmian w postrzeganiu i badaniu historii, omawiany jest również ideologiczny i krytyczny wymiar strategii kontrfaktycznych, a także narracje dotyczące teraźniejszości i przyszłości, które ujawniają trwające skutki czasów minionych. Obserwacje i spostrzeżenia poczynione w części teoretycznej stanowią podstawę projektu wystawy zaprezentowanego w drugiej części pracy.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.authorLiber, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerSzczerski, Andrzej - 132215 pl
dc.contributor.reviewerBałus, Wojciech - 127190 pl
dc.date.accessioned2022-10-25T21:49:02Z
dc.date.available2022-10-25T21:49:02Z
dc.date.submitted2022-10-24pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-161698-245319pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302629
dc.languagepolpl
dc.subject.encounterfactual strategies, alternate history, polish contemporary art, memory, historypl
dc.subject.plstrategie kontrfaktyczne, historia alternatywna, polska sztuka współczesna, pamięć, historiapl
dc.titleStrategie kontrfaktyczne w sztuce polskiej po 2000 rokupl
dc.title.alternativeCounterfactual Strategies in Polish Art After the Year 2000pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following thesis addresses the use of counterfactual strategies in contemporary visual practices in Poland. The dissertation consists of two parts – the theoretical and the practical one. The first three chapters of the theoretical part provide an introduction to the issue and the background for the considerations presented in the further part of the work. The aforementioned chapters are concerned with the history of research on the problem, the historical and cultural circumstances under which the strategies were formed and developed, as well as the methods of constructing and functions of counterfactual narratives. The fourth chapter is devoted to the analysis of selected art projects that illustrate the use of the discussed strategies in the context of the three selected research problems. The chapter presents an analysis of the issue in light of the changes in the perception and study of history that have taken place since the second half of the 20th century; it also discusses the ideological and critical dimensions of counterfactual strategies and focuses on narratives about the present and the future that reveal the lasting effects of the past. The observations and conclusions formulated in the theoretical part form the basis of the exhibition project presented in the second part of the work.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca podejmuje temat wykorzystania strategii kontrfaktycznych we współczesnych praktykach wizualnych w Polsce. Rozprawa składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. Trzy pierwsze rozdziały części teoretycznej stanowią wprowadzenie do zagadnienia i tło dla rozważań zawartych w dalszej części pracy. Omawiana jest w nich historia badań nad problemem, historyczne i kulturowe okoliczności, w których obliczu kształtowały i rozwijały się strategie, a także sposoby konstruowania i funkcje narracji kontrfaktycznych. Czwarty rozdział jest poświęcony analizie wybranych projektów artystycznych ilustrujących wykorzystanie omawianych strategii w kontekście trzech wyróżnionych problemów badawczych. Przedstawiona jest w nim analiza zagadnienia w świetle zachodzących od drugiej połowy XX wieku zmian w postrzeganiu i badaniu historii, omawiany jest również ideologiczny i krytyczny wymiar strategii kontrfaktycznych, a także narracje dotyczące teraźniejszości i przyszłości, które ujawniają trwające skutki czasów minionych. Obserwacje i spostrzeżenia poczynione w części teoretycznej stanowią podstawę projektu wystawy zaprezentowanego w drugiej części pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.authorpl
Liber, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Szczerski, Andrzej - 132215
dc.contributor.reviewerpl
Bałus, Wojciech - 127190
dc.date.accessioned
2022-10-25T21:49:02Z
dc.date.available
2022-10-25T21:49:02Z
dc.date.submittedpl
2022-10-24
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-161698-245319
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/302629
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
counterfactual strategies, alternate history, polish contemporary art, memory, history
dc.subject.plpl
strategie kontrfaktyczne, historia alternatywna, polska sztuka współczesna, pamięć, historia
dc.titlepl
Strategie kontrfaktyczne w sztuce polskiej po 2000 roku
dc.title.alternativepl
Counterfactual Strategies in Polish Art After the Year 2000
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
3
Views per month
Views per city
Brzeziny
1
Sopot
1
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available
Collections