Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Reimagining William Shakespeare: Biofictional Narratives in Hamnet, Shakespeare in Love, and Upstart Crow.
Oblicza Williama Szekspira: współczesne narracje biofikcyjne w powieści Hamnet, filmie Zakochany Szekspir i serialu Upstart Crow
biofikcja, William Szekspir, Hamnet, Zakochany Szekspir, Upstart Crow
biofiction, William Shakespeare, Hamnet, Shakespeare in Love, Upstart Crow
Celem poniższej pracy dyplomowej jest analiza i zestawienie trzech odmiennych portretów Williama Szekspira w wybranych biofikcyjnych tekstach kultury, mianowicie powieści Hamnet autorstwa Maggie O’Farrell, filmu Zakochany Szekspir w reżyserii Johna Maddena oraz serialu komediowego produkcji BBC Upstart Crow stworzonego przez Bena Eltona. Rozdział pierwszy przedstawia ewolucję biofikcji, od wczesnych teorii dotyczących przykładów łączenia historii z fikcją po współczesne teorie Michaela Lackey’a, a także wykorzystanie wolności twórczych i kwestie etyczne w obrębie tego gatunku. Rozdział drugi analizuje biofikcyjną powieść Hamnet, skupiając się na jej przedstawieniu Szekspira oraz aspektach jego życia. Trzeci rozdział zgłębia dwa rodzaje mediów wizualnych z Szekspirem jako głównym bohaterem: film Zakochany Szekspir oraz serial Upstart Crow, przedstawiające Szekspira w nietypowy sposób dzięki różnym strategiom narracyjnym. Praca ta ma na celu dowieść, że fikcyjne biografie próbują ponownie wyobrazić sobie życie Szekspira, aby sprostać potrzebom społeczeństwa i czasów, które je stworzyły.
The aim of this thesis is to analyse and compare the three distinctive portrayals of William Shakespeare in the selected works of biofiction, namely the novel Hamnet by Maggie O’Farrell, the film Shakespeare in Love directed by John Madden, and the BBC sitcom Upstart Crow written by Ben Elton. Chapter One covers the evolution of biofiction, from early examples of combining history and fiction to Michael Lackey's contemporary theories on its origins, as well as the use of creative liberties and ethical issues within the genre. Chapter Two examines the biofictional novel Hamnet, focusing on its portrayal of Shakespeare and aspects of his life. The third chapter explores two types of visual media with Shakespeare as a protagonist: the film Shakespeare in Love and the sitcom Upstart Crow, both of which depict Shakespeare in unusual ways thanks to different narrative strategies. This thesis aims to demonstrate that fictionalised biographies attempt to reimagine Shakespeare's life in order to meet the needs of the societyand times that created them.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to analyse and compare the three distinctive portrayals of William Shakespeare in the selected works of biofiction, namely the novel Hamnet by Maggie O’Farrell, the film Shakespeare in Love directed by John Madden, and the BBC sitcom Upstart Crow written by Ben Elton. Chapter One covers the evolution of biofiction, from early examples of combining history and fiction to Michael Lackey's contemporary theories on its origins, as well as the use of creative liberties and ethical issues within the genre. Chapter Two examines the biofictional novel Hamnet, focusing on its portrayal of Shakespeare and aspects of his life. The third chapter explores two types of visual media with Shakespeare as a protagonist: the film Shakespeare in Love and the sitcom Upstart Crow, both of which depict Shakespeare in unusual ways thanks to different narrative strategies. This thesis aims to demonstrate that fictionalised biographies attempt to reimagine Shakespeare's life in order to meet the needs of the societyand times that created them. | pl |
dc.abstract.pl | Celem poniższej pracy dyplomowej jest analiza i zestawienie trzech odmiennych portretów Williama Szekspira w wybranych biofikcyjnych tekstach kultury, mianowicie powieści Hamnet autorstwa Maggie O’Farrell, filmu Zakochany Szekspir w reżyserii Johna Maddena oraz serialu komediowego produkcji BBC Upstart Crow stworzonego przez Bena Eltona. Rozdział pierwszy przedstawia ewolucję biofikcji, od wczesnych teorii dotyczących przykładów łączenia historii z fikcją po współczesne teorie Michaela Lackey’a, a także wykorzystanie wolności twórczych i kwestie etyczne w obrębie tego gatunku. Rozdział drugi analizuje biofikcyjną powieść Hamnet, skupiając się na jej przedstawieniu Szekspira oraz aspektach jego życia. Trzeci rozdział zgłębia dwa rodzaje mediów wizualnych z Szekspirem jako głównym bohaterem: film Zakochany Szekspir oraz serial Upstart Crow, przedstawiające Szekspira w nietypowy sposób dzięki różnym strategiom narracyjnym. Praca ta ma na celu dowieść, że fikcyjne biografie próbują ponownie wyobrazić sobie życie Szekspira, aby sprostać potrzebom społeczeństwa i czasów, które je stworzyły. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Paluchowska-Messing, Anna - 213164 | pl |
dc.contributor.author | Houda, Maja - USOS302730 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Paluchowska-Messing, Anna - 213164 | pl |
dc.contributor.reviewer | Witalisz, Władysław - 132660 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-10T23:14:57Z | |
dc.date.available | 2024-07-10T23:14:57Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-175911-302730 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/375755 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | biofiction, William Shakespeare, Hamnet, Shakespeare in Love, Upstart Crow | pl |
dc.subject.pl | biofikcja, William Szekspir, Hamnet, Zakochany Szekspir, Upstart Crow | pl |
dc.title | Reimagining William Shakespeare: Biofictional Narratives in Hamnet, Shakespeare in Love, and Upstart Crow. | pl |
dc.title.alternative | Oblicza Williama Szekspira: współczesne narracje biofikcyjne w powieści Hamnet, filmie Zakochany Szekspir i serialu Upstart Crow | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |