"Korespondencja sztuk: związki diabolizmu w literaturze bułgarskiej z niemieckim kinem ekspresjonistycznym".

licenciate
dc.abstract.enThe aim of the work is broader discussion of the impact of german expressionist cinematography on bulgarian diabolism. Will attempt to determine whether such influence actually occurred, and if so, at what levels.The content of the work can be divided into two main parts. First - theoretical - contains basic information about the relations between film and literature - their influences, relations and differences which divide them. In addition to this will be shown outlines the history and general principles of these areas, namely the german expressionist cinematography and diabolism in Bulgarian literature.The second part will focus on the analysis of specific works of Bulgarian diabolists such as Swetosław Minkow, Georgi Rajczew, Vladimir Poljanow and Chavdar Mutafow. Works have been selected to represent the most popular but also the most original exponents of this trend. Using benchmarking tools trying to identify the elements taken from the german expressionist cinematography in areas such as plot telling, appearing characters or language layer.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest szersze omówienie kwestii wpływu niemieckiego kina ekspresjonistycznego na diabolizm. Zostanie podjęta próba stwierdzenia czy takie wpływy rzeczywiście zaistniały, a jeśli tak to na jakich płaszczyznach. Niestety jest to problem niezwykle złożony i szeroki, dlatego niektóre jego elementy zostały omówione ogólnikowo, aby nie przesłonić jego sedna.Treść pracy można podzielić na dwie zasadnicze części. Pierwsza – teoretyczna – zawiera podstawowe informacje na temat wzajemnych stosunków filmu i literatury – ich wpływów, zależności i różnic je dzielących. Oprócz tego, nieco szerzej i bardziej szczegółowo, zarysowane zostały historia i ogólne założenia omawianych dziedzin, czyli niemieckiego kina ekspresjonistycznego oraz diabolizmu w literaturze bułgarskiej. Już na tym etapie można będzie wskazać elementy łączące oba te nurty.Druga i jednocześnie najobszerniejsza część pracy, skupi się na analizie konkretnych utworów bułgarskich diabolistów, takich jak Swetosław Minkow, Georgi Rajczew, Władimir Poljanow i Czawdar Mutafow. Dzieła zostały dobrane tak, aby reprezentować najpopularniejszych, ale także najoryginalniejszych przedstawicieli tego nurtu. Za pomocą narzędzi analizy porównawczej próbuje się wskazać elementy zaczerpnięte z niemieckiej, ekspresjonistycznej kinematografii w takich dziedzinach, jak fabuła opowiadania, pojawiające się postacie, czy warstwa stylistyczno-językowa.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorBorowiec, Aleksandra - 127407 pl
dc.contributor.authorKiełtyka, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerBorowiec, Aleksandra - 127407 pl
dc.contributor.reviewerPytlak, Magdalena - 173749 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T03:04:12Z
dc.date.available2020-07-25T03:04:12Z
dc.date.submitted2014-07-18pl
dc.fieldofstudyfilologia słowiańska - bułgarskapl
dc.identifier.apddiploma-89351-149056pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197805
dc.languagepolpl
dc.subject.enbulgarian diabolism, german expressionist cinematographypl
dc.subject.plbułgarski diabolizm, niemiecki ekspresjonizm filmowypl
dc.title"Korespondencja sztuk: związki diabolizmu w literaturze bułgarskiej z niemieckim kinem ekspresjonistycznym".pl
dc.title.alternativeThe correspondence of arts: relations between diabolism in bulgarian literature and german expressionist cinematographypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the work is broader discussion of the impact of german expressionist cinematography on bulgarian diabolism. Will attempt to determine whether such influence actually occurred, and if so, at what levels.The content of the work can be divided into two main parts. First - theoretical - contains basic information about the relations between film and literature - their influences, relations and differences which divide them. In addition to this will be shown outlines the history and general principles of these areas, namely the german expressionist cinematography and diabolism in Bulgarian literature.The second part will focus on the analysis of specific works of Bulgarian diabolists such as Swetosław Minkow, Georgi Rajczew, Vladimir Poljanow and Chavdar Mutafow. Works have been selected to represent the most popular but also the most original exponents of this trend. Using benchmarking tools trying to identify the elements taken from the german expressionist cinematography in areas such as plot telling, appearing characters or language layer.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest szersze omówienie kwestii wpływu niemieckiego kina ekspresjonistycznego na diabolizm. Zostanie podjęta próba stwierdzenia czy takie wpływy rzeczywiście zaistniały, a jeśli tak to na jakich płaszczyznach. Niestety jest to problem niezwykle złożony i szeroki, dlatego niektóre jego elementy zostały omówione ogólnikowo, aby nie przesłonić jego sedna.Treść pracy można podzielić na dwie zasadnicze części. Pierwsza – teoretyczna – zawiera podstawowe informacje na temat wzajemnych stosunków filmu i literatury – ich wpływów, zależności i różnic je dzielących. Oprócz tego, nieco szerzej i bardziej szczegółowo, zarysowane zostały historia i ogólne założenia omawianych dziedzin, czyli niemieckiego kina ekspresjonistycznego oraz diabolizmu w literaturze bułgarskiej. Już na tym etapie można będzie wskazać elementy łączące oba te nurty.Druga i jednocześnie najobszerniejsza część pracy, skupi się na analizie konkretnych utworów bułgarskich diabolistów, takich jak Swetosław Minkow, Georgi Rajczew, Władimir Poljanow i Czawdar Mutafow. Dzieła zostały dobrane tak, aby reprezentować najpopularniejszych, ale także najoryginalniejszych przedstawicieli tego nurtu. Za pomocą narzędzi analizy porównawczej próbuje się wskazać elementy zaczerpnięte z niemieckiej, ekspresjonistycznej kinematografii w takich dziedzinach, jak fabuła opowiadania, pojawiające się postacie, czy warstwa stylistyczno-językowa.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Borowiec, Aleksandra - 127407
dc.contributor.authorpl
Kiełtyka, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Borowiec, Aleksandra - 127407
dc.contributor.reviewerpl
Pytlak, Magdalena - 173749
dc.date.accessioned
2020-07-25T03:04:12Z
dc.date.available
2020-07-25T03:04:12Z
dc.date.submittedpl
2014-07-18
dc.fieldofstudypl
filologia słowiańska - bułgarska
dc.identifier.apdpl
diploma-89351-149056
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/197805
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
bulgarian diabolism, german expressionist cinematography
dc.subject.plpl
bułgarski diabolizm, niemiecki ekspresjonizm filmowy
dc.titlepl
"Korespondencja sztuk: związki diabolizmu w literaturze bułgarskiej z niemieckim kinem ekspresjonistycznym".
dc.title.alternativepl
The correspondence of arts: relations between diabolism in bulgarian literature and german expressionist cinematography
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available