Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Leksyka werbalna w podręcznikach do nauczani języka polskiego jako obcego. Analiza walencyjna.
Verb Lexis in the Polish for Foreigners Textbooks. A Valency Analysis.
verb, lexeme, form, valency, textbook
czasownik, leksem, forma, walencja, podręcznik
The thesis analyzes verbal lexis in a few selected textbooks of Polish for foreigners. The results of the analysis have been represented in the form of tables which consist an important part of the thesis. The tables contains data regarding lexemes, their frequency, forms and finally valence. In the introduction the author explains selection criteria for the source materials and presents the current state of investigations. Based on various approaches and morphological theories she justifies her decisions of including or not certain words as verbs. The subjects literature regarding valence is briefly discussed. The next three chapters analyze verb lexis in three textbooks: starting from the A1 level (Cześć, jak się masz? Część I by Władysław Miodunka), through B1 (Z polskim na ty by Ewa Lipińska) and ending with C1 (Kiedyś wrócisz tu… Część II by Ewa Lipińska i Elżbieta G. Dąmbska). Each chapter contains the table and the comment. In particular variability of verb lexemes, degree of grammatical paradigm fulfillment and the number of opened positions is discussed. In the conclusions part author has synthetized and compared the results between the textbooks. This approach enabled to spot the changes in the verb lexis in textbooks of Polish for Foreigners dependent on the level of the textbook. The final conclusions has been presented and the selection of lexemes in the discussed textbook has been evaluated.
Praca poświęcona jest leksyce werbalnej w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Została ona podana analizie, a jej wyniki zapisano w postaci tabel, stanowiących znaczną część pracy. Zawierają dane dotyczące liczby leksemów czasownikowych, ich wystąpień, form, w jakich zostały użyte oraz ich walencji. We wstępie autorka motywuje decyzje o doborze materiału (podręczników) do badania oraz przedstawia stan badań. Odwołując się do różnych ujęć i rozwiązań teoretycznych z zakresu morfologii, uzasadnia decyzję o zaklasyfikowaniu różnych wyrazów jako czasowników. Prezentuje ważniejsze polskie opracowania dotyczące walencji. Trzy kolejne rozdziały stanowią analizę słownictwa werbalnego w trzech różnych podręcznikach – począwszy od poziomu A1 (Cześć, jak się masz? Część I Władysława Miodunki), przez B1 (Z polskim na ty Ewy Lipińskiej), po C1 (Kiedyś wrócisz tu… Część II Ewy Lipińskiej i Elżbiety G. Dąmbskiej). Na każdy z rozdziałów składa się tabela oraz obszerny komentarz do niej. Zreferowano różnorodność leksemów czasownikowych, stopień wypełnienia paradygmatu gramatycznego i ilość otwieranych przez nie pozycji. Zakończenie ma charakter syntezy, w której podsumowane i porównane zostały wyniki badań poszczególnych podręczników. Pozwoliło to uwzględnić zmiany, jakie zachodzą w obszarze leksyki werbalnej pomiędzy poziomami nauczania języka polskiego jako obcego. Wyciągnięto także wnioski końcowe i dokonano oceny doboru czasowników przez autorów podręczników.
dc.abstract.en | The thesis analyzes verbal lexis in a few selected textbooks of Polish for foreigners. The results of the analysis have been represented in the form of tables which consist an important part of the thesis. The tables contains data regarding lexemes, their frequency, forms and finally valence. In the introduction the author explains selection criteria for the source materials and presents the current state of investigations. Based on various approaches and morphological theories she justifies her decisions of including or not certain words as verbs. The subjects literature regarding valence is briefly discussed. The next three chapters analyze verb lexis in three textbooks: starting from the A1 level (Cześć, jak się masz? Część I by Władysław Miodunka), through B1 (Z polskim na ty by Ewa Lipińska) and ending with C1 (Kiedyś wrócisz tu… Część II by Ewa Lipińska i Elżbieta G. Dąmbska). Each chapter contains the table and the comment. In particular variability of verb lexemes, degree of grammatical paradigm fulfillment and the number of opened positions is discussed. In the conclusions part author has synthetized and compared the results between the textbooks. This approach enabled to spot the changes in the verb lexis in textbooks of Polish for Foreigners dependent on the level of the textbook. The final conclusions has been presented and the selection of lexemes in the discussed textbook has been evaluated. | pl |
dc.abstract.other | Praca poświęcona jest leksyce werbalnej w wybranych podręcznikach do nauczania języka polskiego jako obcego. Została ona podana analizie, a jej wyniki zapisano w postaci tabel, stanowiących znaczną część pracy. Zawierają dane dotyczące liczby leksemów czasownikowych, ich wystąpień, form, w jakich zostały użyte oraz ich walencji. We wstępie autorka motywuje decyzje o doborze materiału (podręczników) do badania oraz przedstawia stan badań. Odwołując się do różnych ujęć i rozwiązań teoretycznych z zakresu morfologii, uzasadnia decyzję o zaklasyfikowaniu różnych wyrazów jako czasowników. Prezentuje ważniejsze polskie opracowania dotyczące walencji. Trzy kolejne rozdziały stanowią analizę słownictwa werbalnego w trzech różnych podręcznikach – począwszy od poziomu A1 (Cześć, jak się masz? Część I Władysława Miodunki), przez B1 (Z polskim na ty Ewy Lipińskiej), po C1 (Kiedyś wrócisz tu… Część II Ewy Lipińskiej i Elżbiety G. Dąmbskiej). Na każdy z rozdziałów składa się tabela oraz obszerny komentarz do niej. Zreferowano różnorodność leksemów czasownikowych, stopień wypełnienia paradygmatu gramatycznego i ilość otwieranych przez nie pozycji. Zakończenie ma charakter syntezy, w której podsumowane i porównane zostały wyniki badań poszczególnych podręczników. Pozwoliło to uwzględnić zmiany, jakie zachodzą w obszarze leksyki werbalnej pomiędzy poziomami nauczania języka polskiego jako obcego. Wyciągnięto także wnioski końcowe i dokonano oceny doboru czasowników przez autorów podręczników. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.contributor.advisor | Cockiewicz, Wacław - 127600 | pl |
dc.contributor.author | Palmowska, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Miodunka, Władysław - 130631 | pl |
dc.contributor.reviewer | Cockiewicz, Wacław - 127600 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T20:45:50Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T20:45:50Z | |
dc.date.submitted | 2011-10-06 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczanie języka polskiego jako obcego | pl |
dc.identifier.apd | diploma-62025-17942 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/175563 | |
dc.subject.en | verb, lexeme, form, valency, textbook | pl |
dc.subject.other | czasownik, leksem, forma, walencja, podręcznik | pl |
dc.title | Leksyka werbalna w podręcznikach do nauczani języka polskiego jako obcego. Analiza walencyjna. | pl |
dc.title.alternative | Verb Lexis in the Polish for Foreigners Textbooks. A Valency Analysis. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |