Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zachowania nonkonformistyczne młodzieży szkół średnich
Non-conformist behavior of high school students
nonkonformizm, okres adolescencji, bunt, twórczość,
nonconformism, the period of adolescence , rebellion , creativity,
Problematyka nonkonformizmu i buntu jest ściśle związana z okresem adolescencji, tak jak i twórczości, radzenia sobie z problemami, kryzysu w wartościowaniu oraz subkultur. Każde z tych zagadnień jest bardzo ważne dla rozwoju młodzieży w tak trudnym dla nich okresie jakim jest dorastanie. Kiedy zauważono, że młodzież jest liczną częścią społeczeństwa, zaczęto też zauważać liczne problemy związane z tym ważnym dla każdego a jednocześnie trudnym dla wielu okresie. W tym czasie dopiero zaczęto się interesować jak przebiega cały proces dorastania zarówno pod względem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym społecznym itd. - wtedy zauważono, że zmiany jakie występują u młodych ludzi następują w krótkim czasie na wielu płaszczyznach. Nonkonformizm jest uważany za coś złego a wcale tak być nie musi, może on być pozytywny, gdyż osoby te są bardzo często twórcze i jedynie skrajny nonkonformizm jest zły a nawet wręcz niebezpieczny tak jak dla jednostki, tak i dla społeczeństwa.Bunt jest nieodłączną częścią okresu adolescencji, każdy powinien przejść ten etap, żeby móc osiągnąć następny. Dzięki temu człowiek może stać się dorosły, gdyż staje się niezależny w pełni.Umiejętność radzenia sobie z problemami, jest bardzo ważną umiejętnością nie tylko w okresie adolescencji. Człowiek uczy się ich przez całe życie. Jeśli jego sposoby radzenia sobie z problemami są nieskuteczne lub niewystarczająco skuteczne, wtedy mogą się pojawić niepotrzebne trudności i nawet problemy w życiu codziennym. Osoby których sposoby radzenia sobie z problemami są skuteczne, mają łatwiej w życiu i posiadają większą motywację do zmian i pracy. Kryzys w wartościowaniu - to zjawisko, które często występuje w okresie dorastania, gdyż ilość zmian jaka następuje u młodych ludzi, powoduje także pojawianie się kryzysu w wartościowaniu - w mniejszym lub większym stopniu, co stanowi kolejny etap związany z dorastaniem. Subkultury od dawna towarzyszą młodzieży w okresie dorastania, był okres w historii, gdzie stanowiły wręcz nieodłączną część tego okresu, natomiast obecnie straciły dużo znaczeniu. W zależności od miejsca w którym zostaną przeprowadzone badania ilość osób związanych z subkulturami się zmienia. Jednak ważne jest też nastawienie do osób które jednak się z subkulturami identyfikują. W rozdziale pierwszym znajduje się analiza teoretyczna podjętego w pracy zagadnienia. Ten rozdział składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy psychologicznych oraz biologicznych aspektów rozwoju w okresie adolescencji, druga opisuje nonkonformizm jako sposób tworzenia własnej tożsamości, zaś trzecia zawiera opis specyficznych zachowań oraz problemów występujących w tym okresie. Rozdział drugi jest opisem metodologicznych podstaw badań własnych, zawiera opis przedmiotu i celów badań, problematyki badawczej, zmiennych i wskaźników oraz metod badawczych zastosowanych w pracy. Kolejnymi podrozdziałami są: organizacja i przebieg badań oraz charakterystyka badanej grupy. Rozdział trzeci stanowi kluczowy element całej pracy badawczej, zawiera szczegółowe wyniki badań oraz interpretację zgromadzonego materiału. Po zebraniu danych ilościowych oraz ich dokładnej analizie, zostaną przedstawione i zinterpretowane zarówno zachowania nonkonformistyczne, zachowania buntownicze, kryzys w wartościowaniu, sposoby radzenia w sytuacjach trudnych oraz nastawienie młodzieży szkół średnich do subkultur.
The issue non-conformist and rebellion is closely connected with the period of adolescence, as well as creativity, coping with the problems of the crisis in evaluating and subcultures. Each of these issues is very important for the development of young people in such a difficult period for them, which is growing up. When it was noted that young people are a large part of the population, they began to be noticed numerous problems of this important for all at the same time difficult for many period. At that time, only just beginning to be interested in how the whole process of growing up both in terms of physical, mental, emotional, social etc. - then noted that changes that occur in young people occur in a short time on many levels.Nonconformity is considered a bad thing and it does so need not be, it can be positive because these people are very often creative, and only extreme nonconformity is bad and even downright dangerous, as for the individual, so and for society.Rebellion is an integral part of adolescence, everyone should pass this stage to be able to reach the next. As a result, a person can become an adult, because it becomes fully independent.The ability to deal with problems, is a very important skill not only during adolescence. Man learns them throughout their lives. If his ways of coping are ineffective or insufficiently effective, then you may appear unnecessary difficulties and even problems in everyday life. Persons whose ways of coping with problems are effective, have it easier in life and are more motivated to change and work.The crisis in evaluating - a phenomenon that often occurs in adolescence, because the amount of change which occurs in young people, also causes the appearance of crisis in the valuation - in more or less, what is the next step associated with adolescence.Subcultures have long accompanied the youth in adolescence was a period in history where were indeed an integral part of this period, and now have lost a lot of sense. Depending on the location where the tests will be carried number of people associated with the subculture is changing. However, it is also important attitude to people who, however, identify with subcultures.The first section is an analysis of the theoretical work undertaken in question. This chapter consists of three parts. The first concerns the psychological and biological aspects of development in adolescence, the second describes the nonconformity as a way to create their own identity, and the third contains a description of the specific behaviors and problems in this period.The second chapter is a description of the methodological basis of own research, contains a description of the object and purpose of research, research problems, variables and indicators, and the research methods used in the work. The next subsections are: organization and conduct of the study and the characteristics of the sample group.The third chapter is a key element of the entire research provides detailed results and interpretation of the collected material. After collecting quantitative data and careful analysis, will be presented and interpreted both non-conformist behavior, oppositional behavior, the crisis in evaluating, ways of dealing with difficult situations and attitude of high school youth subcultures.
dc.abstract.en | The issue non-conformist and rebellion is closely connected with the period of adolescence, as well as creativity, coping with the problems of the crisis in evaluating and subcultures. Each of these issues is very important for the development of young people in such a difficult period for them, which is growing up. When it was noted that young people are a large part of the population, they began to be noticed numerous problems of this important for all at the same time difficult for many period. At that time, only just beginning to be interested in how the whole process of growing up both in terms of physical, mental, emotional, social etc. - then noted that changes that occur in young people occur in a short time on many levels.Nonconformity is considered a bad thing and it does so need not be, it can be positive because these people are very often creative, and only extreme nonconformity is bad and even downright dangerous, as for the individual, so and for society.Rebellion is an integral part of adolescence, everyone should pass this stage to be able to reach the next. As a result, a person can become an adult, because it becomes fully independent.The ability to deal with problems, is a very important skill not only during adolescence. Man learns them throughout their lives. If his ways of coping are ineffective or insufficiently effective, then you may appear unnecessary difficulties and even problems in everyday life. Persons whose ways of coping with problems are effective, have it easier in life and are more motivated to change and work.The crisis in evaluating - a phenomenon that often occurs in adolescence, because the amount of change which occurs in young people, also causes the appearance of crisis in the valuation - in more or less, what is the next step associated with adolescence.Subcultures have long accompanied the youth in adolescence was a period in history where were indeed an integral part of this period, and now have lost a lot of sense. Depending on the location where the tests will be carried number of people associated with the subculture is changing. However, it is also important attitude to people who, however, identify with subcultures.The first section is an analysis of the theoretical work undertaken in question. This chapter consists of three parts. The first concerns the psychological and biological aspects of development in adolescence, the second describes the nonconformity as a way to create their own identity, and the third contains a description of the specific behaviors and problems in this period.The second chapter is a description of the methodological basis of own research, contains a description of the object and purpose of research, research problems, variables and indicators, and the research methods used in the work. The next subsections are: organization and conduct of the study and the characteristics of the sample group.The third chapter is a key element of the entire research provides detailed results and interpretation of the collected material. After collecting quantitative data and careful analysis, will be presented and interpreted both non-conformist behavior, oppositional behavior, the crisis in evaluating, ways of dealing with difficult situations and attitude of high school youth subcultures. | pl |
dc.abstract.pl | Problematyka nonkonformizmu i buntu jest ściśle związana z okresem adolescencji, tak jak i twórczości, radzenia sobie z problemami, kryzysu w wartościowaniu oraz subkultur. Każde z tych zagadnień jest bardzo ważne dla rozwoju młodzieży w tak trudnym dla nich okresie jakim jest dorastanie. Kiedy zauważono, że młodzież jest liczną częścią społeczeństwa, zaczęto też zauważać liczne problemy związane z tym ważnym dla każdego a jednocześnie trudnym dla wielu okresie. W tym czasie dopiero zaczęto się interesować jak przebiega cały proces dorastania zarówno pod względem fizycznym, psychicznym, emocjonalnym społecznym itd. - wtedy zauważono, że zmiany jakie występują u młodych ludzi następują w krótkim czasie na wielu płaszczyznach. Nonkonformizm jest uważany za coś złego a wcale tak być nie musi, może on być pozytywny, gdyż osoby te są bardzo często twórcze i jedynie skrajny nonkonformizm jest zły a nawet wręcz niebezpieczny tak jak dla jednostki, tak i dla społeczeństwa.Bunt jest nieodłączną częścią okresu adolescencji, każdy powinien przejść ten etap, żeby móc osiągnąć następny. Dzięki temu człowiek może stać się dorosły, gdyż staje się niezależny w pełni.Umiejętność radzenia sobie z problemami, jest bardzo ważną umiejętnością nie tylko w okresie adolescencji. Człowiek uczy się ich przez całe życie. Jeśli jego sposoby radzenia sobie z problemami są nieskuteczne lub niewystarczająco skuteczne, wtedy mogą się pojawić niepotrzebne trudności i nawet problemy w życiu codziennym. Osoby których sposoby radzenia sobie z problemami są skuteczne, mają łatwiej w życiu i posiadają większą motywację do zmian i pracy. Kryzys w wartościowaniu - to zjawisko, które często występuje w okresie dorastania, gdyż ilość zmian jaka następuje u młodych ludzi, powoduje także pojawianie się kryzysu w wartościowaniu - w mniejszym lub większym stopniu, co stanowi kolejny etap związany z dorastaniem. Subkultury od dawna towarzyszą młodzieży w okresie dorastania, był okres w historii, gdzie stanowiły wręcz nieodłączną część tego okresu, natomiast obecnie straciły dużo znaczeniu. W zależności od miejsca w którym zostaną przeprowadzone badania ilość osób związanych z subkulturami się zmienia. Jednak ważne jest też nastawienie do osób które jednak się z subkulturami identyfikują. W rozdziale pierwszym znajduje się analiza teoretyczna podjętego w pracy zagadnienia. Ten rozdział składa się z trzech części. Pierwsza dotyczy psychologicznych oraz biologicznych aspektów rozwoju w okresie adolescencji, druga opisuje nonkonformizm jako sposób tworzenia własnej tożsamości, zaś trzecia zawiera opis specyficznych zachowań oraz problemów występujących w tym okresie. Rozdział drugi jest opisem metodologicznych podstaw badań własnych, zawiera opis przedmiotu i celów badań, problematyki badawczej, zmiennych i wskaźników oraz metod badawczych zastosowanych w pracy. Kolejnymi podrozdziałami są: organizacja i przebieg badań oraz charakterystyka badanej grupy. Rozdział trzeci stanowi kluczowy element całej pracy badawczej, zawiera szczegółowe wyniki badań oraz interpretację zgromadzonego materiału. Po zebraniu danych ilościowych oraz ich dokładnej analizie, zostaną przedstawione i zinterpretowane zarówno zachowania nonkonformistyczne, zachowania buntownicze, kryzys w wartościowaniu, sposoby radzenia w sytuacjach trudnych oraz nastawienie młodzieży szkół średnich do subkultur. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Ozga, Elżbieta - 131223 | pl |
dc.contributor.author | Mastalska, Marlena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bieszczad, Bogusław - 127331 | pl |
dc.contributor.reviewer | Ozga, Elżbieta - 131223 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T13:22:41Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T13:22:41Z | |
dc.date.submitted | 2015-10-29 | pl |
dc.fieldofstudy | pedagogika społeczno-opiekuńcza | pl |
dc.identifier.apd | diploma-96376-186418 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203848 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | nonconformism, the period of adolescence , rebellion , creativity, | pl |
dc.subject.pl | nonkonformizm, okres adolescencji, bunt, twórczość, | pl |
dc.title | Zachowania nonkonformistyczne młodzieży szkół średnich | pl |
dc.title.alternative | Non-conformist behavior of high school students | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |