Marzenia senne dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim

master
dc.abstract.enThe present study concerns differences in dreams between children with mild intellectual disability (ID) and typical children. An interview method was used. Children (N=36) were also asked to describe their dreams. The dream content was coded by the Hall/Van de Castle system (1996). The majority of differences between groups were statistically insignificant. Dream content of children with ID contained less characters, activities and settings. Only the difference between groups in amount of settings was statistically significant. Children with ID described one more dream report, but they estimated that they are dreaming less often compared to estimation made by typical children. The amount of negative emotions was higher in typical children dream reports, but they estimated that general emotional tone of their dreams is better than that estimated by ID children. The attitude toward dreams was slightly better among children with ID. Typical children had fewer problems with dream definition.pl
dc.abstract.plPrezentowane badanie dotyczy różnić w kontekście marzeń sennych miedzy dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim a dziećmi w normie intelektualnej. Informacje od badanych dzieciach (N=36) zbierane były za pomocą wywiadu. Dzieci proszone były o opowiedzenie swoich snów. Przeprowadzano z nimi także rozmowę na temat częstotliwości śnienia, nastroju w snach oraz postawy w stosunku do snów. Zbadano także jak dzieci rozumieją zjawisko śnienia. Treść marzeń sennych kodowana była za pomocą systemu ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle’a (1996). Większość różnić między badanymi grupami okazała się statystycznie nieistotna. Wystąpiły jednak pewne tendencje w uzyskanych wynikach. W treści snów dzieci upośledzonych pojawiła się mniejsza liczba postaci, miejsc oraz działań. Różnice w działaniach w treści marzeń sennych obu grup były istotne statystycznie. Dzieci w normie intelektualnej w sumie opowiedziały o jeden sen mniej niż dzieci upośledzone, ale same oceniały, że śnią częściej niż oceniały to dzieci upośledzone. Liczba emocji negatywnych była większa w snach dzieci w normie intelektualnej, ale same dzieci oceniły nastrój w swoich snach nieco wyżej niż oceniały go dzieci upośledzone. Postawa w stosunku do marzeń sennych była nieco wyższa wśród dzieci upośledzonych. Z pytaniami dotyczącymi rozumienia zjawiska śnienia lepiej radziły sobie dzieci w normie intelektualnej.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSiuta, Jerzy - 131884 pl
dc.contributor.authorBielecka, Martapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSiuta, Jerzy - 131884 pl
dc.contributor.reviewerPilecka, Władysława - 131407 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T05:16:25Z
dc.date.available2020-07-25T05:16:25Z
dc.date.submitted2014-10-15pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-91598-111735pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199788
dc.languagepolpl
dc.subject.endreams, children, mild intellectual disability, Hall/Van de Castle systempl
dc.subject.plmarzenia senne, dzieci, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, system ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle'apl
dc.titleMarzenia senne dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkimpl
dc.title.alternativeDreams of children with mild intellectual disabilitypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The present study concerns differences in dreams between children with mild intellectual disability (ID) and typical children. An interview method was used. Children (N=36) were also asked to describe their dreams. The dream content was coded by the Hall/Van de Castle system (1996). The majority of differences between groups were statistically insignificant. Dream content of children with ID contained less characters, activities and settings. Only the difference between groups in amount of settings was statistically significant. Children with ID described one more dream report, but they estimated that they are dreaming less often compared to estimation made by typical children. The amount of negative emotions was higher in typical children dream reports, but they estimated that general emotional tone of their dreams is better than that estimated by ID children. The attitude toward dreams was slightly better among children with ID. Typical children had fewer problems with dream definition.
dc.abstract.plpl
Prezentowane badanie dotyczy różnić w kontekście marzeń sennych miedzy dziećmi upośledzonymi umysłowo w stopniu lekkim a dziećmi w normie intelektualnej. Informacje od badanych dzieciach (N=36) zbierane były za pomocą wywiadu. Dzieci proszone były o opowiedzenie swoich snów. Przeprowadzano z nimi także rozmowę na temat częstotliwości śnienia, nastroju w snach oraz postawy w stosunku do snów. Zbadano także jak dzieci rozumieją zjawisko śnienia. Treść marzeń sennych kodowana była za pomocą systemu ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle’a (1996). Większość różnić między badanymi grupami okazała się statystycznie nieistotna. Wystąpiły jednak pewne tendencje w uzyskanych wynikach. W treści snów dzieci upośledzonych pojawiła się mniejsza liczba postaci, miejsc oraz działań. Różnice w działaniach w treści marzeń sennych obu grup były istotne statystycznie. Dzieci w normie intelektualnej w sumie opowiedziały o jeden sen mniej niż dzieci upośledzone, ale same oceniały, że śnią częściej niż oceniały to dzieci upośledzone. Liczba emocji negatywnych była większa w snach dzieci w normie intelektualnej, ale same dzieci oceniły nastrój w swoich snach nieco wyżej niż oceniały go dzieci upośledzone. Postawa w stosunku do marzeń sennych była nieco wyższa wśród dzieci upośledzonych. Z pytaniami dotyczącymi rozumienia zjawiska śnienia lepiej radziły sobie dzieci w normie intelektualnej.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Siuta, Jerzy - 131884
dc.contributor.authorpl
Bielecka, Marta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Siuta, Jerzy - 131884
dc.contributor.reviewerpl
Pilecka, Władysława - 131407
dc.date.accessioned
2020-07-25T05:16:25Z
dc.date.available
2020-07-25T05:16:25Z
dc.date.submittedpl
2014-10-15
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-91598-111735
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/199788
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
dreams, children, mild intellectual disability, Hall/Van de Castle system
dc.subject.plpl
marzenia senne, dzieci, upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim, system ilościowej analizy marzeń sennych Halla i Van de Castle'a
dc.titlepl
Marzenia senne dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu lekkim
dc.title.alternativepl
Dreams of children with mild intellectual disability
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
12
Views per month
Views per city
Wroclaw
4
Stargard
2
Dublin
1
Katowice
1
Lodz
1
Motycz
1
Szczecin
1

No access

No Thumbnail Available