Sztuczny Bóg. Kulturowe wizerunki Osobliwości.

master
dc.abstract.enIn the following thesis I look into those culture-based texts in which the coming of a Technological Singularity is treated as a serious threat for the mankind's current position. The sources of my examples are cinematic and literary science fiction narrations - the classics, such as Lem and Dick, those deeply embedded in mass conciousness (Matrix and Blade Runner), and those that are completely overlooked in the previous analyses but are noteworthy for the way they present artificial intelligence and its relation with mankind.In the first chapter I discuss the basic questions regarding the posthumanist world-view and look into the methods of the portrayal of technology as the destructive prosthesis and the stereotypical Other. I also present the most important issues connected with the prospective creation of AI. In the following chapters I focus on the two selected images of Technological Singularity present in literature, TV series and film: androids (anthropomorphic machines covered in flesh) and superintelligent computers (generally incorporeal beings). By the analisys of the recurring trends I aim to demonstrate the links between science fiction, religious depiction, and numinous thinking. I will also try to answer the question who, and why, plays the role of God in the discussed texts.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy przyglądam się tym tekstom kultury, w których nadejście Osobliwości Technologicznej traktowane jest jako poważne zagrożenie dla dotychczasowej pozycji człowieka. Źródłem przykładów są dla mnie filmowe i literackie narracje z gatunku science fiction – te klasyczne, autorstwa Lema czy Dicka, te o masowym oddziaływaniu (Matrix, Łowca Androidów), ale i te niemal zupełnie pomijane w dotychczasowych analizach, ale warte uwagi ze względu na sposób obrazowania sztucznej inteligencji i jej relacji z człowiekiem.W pierwszym rozdziale omawiam podstawowe zagadnienia dotyczące światopoglądu posthumanistycznego, przyglądam się metodom przedstawiania technologii jako destrukcyjnej protezy i stereotypowego Obcego, a także sygnalizuję najważniejsze problemy związane z ewentualnym zaistnieniem SI. W kolejnych rozdziałach przybliżam dwa wybrane wizerunki Osobliwości Technologicznej obecne w literaturze, serialu i filmie: postaci androidów (maszyn antropomorficznych i obleczonych w ciało) oraz superinteligentnych komputerów (zwykle bytów bezcielesnych). Dzięki analizie powtarzających się tendencji staram się wykazać związki science fiction z obrazowaniem religijnym i myśleniem numinotycznym oraz odpowiedzieć na pytanie, kto i dlaczego przybiera w omawianych tekstach rolę Boga.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorŁebkowska, Anna - 130072 pl
dc.contributor.authorKnapik, Rozaliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerJuszczyk, Andrzej - 128568 pl
dc.contributor.reviewerŁebkowska, Anna - 130072 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T12:54:23Z
dc.date.available2020-07-26T12:54:23Z
dc.date.submitted2015-06-29pl
dc.fieldofstudyantropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-95898-125880pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203408
dc.languagepolpl
dc.subject.enpop culture, science fiction, posthumanism, technology, artificial intelligence, Singularity, cyborg, android, supercomputer, Godpl
dc.subject.plpopkultura, science fiction, posthumanizm, technologia, sztuczna inteligencja, Osobliwość, cyborg, android, superkomputer, Bógpl
dc.titleSztuczny Bóg. Kulturowe wizerunki Osobliwości.pl
dc.title.alternativeArtificial God. Cultural images of the Singularitypl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the following thesis I look into those culture-based texts in which the coming of a Technological Singularity is treated as a serious threat for the mankind's current position. The sources of my examples are cinematic and literary science fiction narrations - the classics, such as Lem and Dick, those deeply embedded in mass conciousness (Matrix and Blade Runner), and those that are completely overlooked in the previous analyses but are noteworthy for the way they present artificial intelligence and its relation with mankind.In the first chapter I discuss the basic questions regarding the posthumanist world-view and look into the methods of the portrayal of technology as the destructive prosthesis and the stereotypical Other. I also present the most important issues connected with the prospective creation of AI. In the following chapters I focus on the two selected images of Technological Singularity present in literature, TV series and film: androids (anthropomorphic machines covered in flesh) and superintelligent computers (generally incorporeal beings). By the analisys of the recurring trends I aim to demonstrate the links between science fiction, religious depiction, and numinous thinking. I will also try to answer the question who, and why, plays the role of God in the discussed texts.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy przyglądam się tym tekstom kultury, w których nadejście Osobliwości Technologicznej traktowane jest jako poważne zagrożenie dla dotychczasowej pozycji człowieka. Źródłem przykładów są dla mnie filmowe i literackie narracje z gatunku science fiction – te klasyczne, autorstwa Lema czy Dicka, te o masowym oddziaływaniu (Matrix, Łowca Androidów), ale i te niemal zupełnie pomijane w dotychczasowych analizach, ale warte uwagi ze względu na sposób obrazowania sztucznej inteligencji i jej relacji z człowiekiem.W pierwszym rozdziale omawiam podstawowe zagadnienia dotyczące światopoglądu posthumanistycznego, przyglądam się metodom przedstawiania technologii jako destrukcyjnej protezy i stereotypowego Obcego, a także sygnalizuję najważniejsze problemy związane z ewentualnym zaistnieniem SI. W kolejnych rozdziałach przybliżam dwa wybrane wizerunki Osobliwości Technologicznej obecne w literaturze, serialu i filmie: postaci androidów (maszyn antropomorficznych i obleczonych w ciało) oraz superinteligentnych komputerów (zwykle bytów bezcielesnych). Dzięki analizie powtarzających się tendencji staram się wykazać związki science fiction z obrazowaniem religijnym i myśleniem numinotycznym oraz odpowiedzieć na pytanie, kto i dlaczego przybiera w omawianych tekstach rolę Boga.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Łebkowska, Anna - 130072
dc.contributor.authorpl
Knapik, Rozalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Juszczyk, Andrzej - 128568
dc.contributor.reviewerpl
Łebkowska, Anna - 130072
dc.date.accessioned
2020-07-26T12:54:23Z
dc.date.available
2020-07-26T12:54:23Z
dc.date.submittedpl
2015-06-29
dc.fieldofstudypl
antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-95898-125880
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/203408
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
pop culture, science fiction, posthumanism, technology, artificial intelligence, Singularity, cyborg, android, supercomputer, God
dc.subject.plpl
popkultura, science fiction, posthumanizm, technologia, sztuczna inteligencja, Osobliwość, cyborg, android, superkomputer, Bóg
dc.titlepl
Sztuczny Bóg. Kulturowe wizerunki Osobliwości.
dc.title.alternativepl
Artificial God. Cultural images of the Singularity
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
24
Views per month
Views per city
Torun
6
Warsaw
3
Wroclaw
3
Poznan
2
Tychy
2
Belgrade
1
Dublin
1
Krakow
1
Lodz
1
Pruszcz Gdanski
1

No access

No Thumbnail Available