Wizerunek czarownicy w anglojęzycznych filmowych folk horrorach XXI wieku

licenciate
dc.abstract.enThe aim of this thesis is to examine the image of the witch existing in English-language folk horror films. I begin with reflecting on the concept of folk horror in the context of cinema. I discuss selected motifs identified within the convention and propose its categorization. Moving forward I refer to feminist theory – especially Barbara Creed’s concept of the montrous feminine – to study how through the process of enfreakment the female body becomes a representation of the menacing Other. Based on the analysis of three movies made in XXI century: The Wicker Man (2006, dir. Neil LaBute), The Witch: A New England Folk Tale (2015, dir. Robert Eggers), The Love Witch (2016, dir. Anna Biller) I argue that the monstrous figure of the witch is opressive, yet it has emancipatory potential.pl
dc.abstract.plCelem pracy jest zbadanie wizerunku czarownicy obecnego w anglojęzycznych filmowych folk horrorach. Rozważania zaczynam od refleksji nad pojęciem folk horroru w kontekście kina. Omawiam wybrane motywy zidentyfikowane w obrębie konwencji i podejmuję próbę jej kategoryzacji. W dalszej części pracy odwołuję się do teorii feministycznych – w szczególności do koncepcji kobiecej potworności Barbary Creed. – aby prześledzić, jak kobiece ciało zostaje poddane uosobliwnieniu i staje się przerażającą reprezentacją Inności. Na przykładzie trzech filmów z XXI wieku: Kult (2006, reż. Neil LaBute), Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015, reż. Robert Eggers), Czarownica miłości (2016, reż. Anna Biller) wykazuję, iż figura potwornej czarownicy jest opresyjna, ale ma potencjał emancypacyjny.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorTwardoch-Raś, Ewelina - 106747 pl
dc.contributor.authorKubas, Oliwia - USOS291569 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerTwardoch-Raś, Ewelina - 106747 pl
dc.contributor.reviewerStelmach, Miłosz - 163299 pl
dc.date.accessioned2024-07-07T23:35:28Z
dc.date.available2024-07-07T23:35:28Z
dc.date.submitted2024-07-05pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-165921-291569pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372143
dc.languagepolpl
dc.subject.enwitch – folk horror – feminism – monstrosity – witchcraft – the Otherpl
dc.subject.plczarownica – folk horror – feminizm – potworność – magia – Innośćpl
dc.titleWizerunek czarownicy w anglojęzycznych filmowych folk horrorach XXI wiekupl
dc.title.alternativeWitch Image in English-language Folk Horror Films Made in the 21st Centurypl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this thesis is to examine the image of the witch existing in English-language folk horror films. I begin with reflecting on the concept of folk horror in the context of cinema. I discuss selected motifs identified within the convention and propose its categorization. Moving forward I refer to feminist theory – especially Barbara Creed’s concept of the montrous feminine – to study how through the process of enfreakment the female body becomes a representation of the menacing Other. Based on the analysis of three movies made in XXI century: The Wicker Man (2006, dir. Neil LaBute), The Witch: A New England Folk Tale (2015, dir. Robert Eggers), The Love Witch (2016, dir. Anna Biller) I argue that the monstrous figure of the witch is opressive, yet it has emancipatory potential.
dc.abstract.plpl
Celem pracy jest zbadanie wizerunku czarownicy obecnego w anglojęzycznych filmowych folk horrorach. Rozważania zaczynam od refleksji nad pojęciem folk horroru w kontekście kina. Omawiam wybrane motywy zidentyfikowane w obrębie konwencji i podejmuję próbę jej kategoryzacji. W dalszej części pracy odwołuję się do teorii feministycznych – w szczególności do koncepcji kobiecej potworności Barbary Creed. – aby prześledzić, jak kobiece ciało zostaje poddane uosobliwnieniu i staje się przerażającą reprezentacją Inności. Na przykładzie trzech filmów z XXI wieku: Kult (2006, reż. Neil LaBute), Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015, reż. Robert Eggers), Czarownica miłości (2016, reż. Anna Biller) wykazuję, iż figura potwornej czarownicy jest opresyjna, ale ma potencjał emancypacyjny.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Twardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.contributor.authorpl
Kubas, Oliwia - USOS291569
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Twardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.contributor.reviewerpl
Stelmach, Miłosz - 163299
dc.date.accessioned
2024-07-07T23:35:28Z
dc.date.available
2024-07-07T23:35:28Z
dc.date.submittedpl
2024-07-05
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-165921-291569
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372143
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
witch – folk horror – feminism – monstrosity – witchcraft – the Other
dc.subject.plpl
czarownica – folk horror – feminizm – potworność – magia – Inność
dc.titlepl
Wizerunek czarownicy w anglojęzycznych filmowych folk horrorach XXI wieku
dc.title.alternativepl
Witch Image in English-language Folk Horror Films Made in the 21st Century
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available