Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Wizerunek czarownicy w anglojęzycznych filmowych folk horrorach XXI wieku
Witch Image in English-language Folk Horror Films Made in the 21st Century
czarownica – folk horror – feminizm – potworność – magia – Inność
witch – folk horror – feminism – monstrosity – witchcraft – the Other
Celem pracy jest zbadanie wizerunku czarownicy obecnego w anglojęzycznych filmowych folk horrorach. Rozważania zaczynam od refleksji nad pojęciem folk horroru w kontekście kina. Omawiam wybrane motywy zidentyfikowane w obrębie konwencji i podejmuję próbę jej kategoryzacji. W dalszej części pracy odwołuję się do teorii feministycznych – w szczególności do koncepcji kobiecej potworności Barbary Creed. – aby prześledzić, jak kobiece ciało zostaje poddane uosobliwnieniu i staje się przerażającą reprezentacją Inności. Na przykładzie trzech filmów z XXI wieku: Kult (2006, reż. Neil LaBute), Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015, reż. Robert Eggers), Czarownica miłości (2016, reż. Anna Biller) wykazuję, iż figura potwornej czarownicy jest opresyjna, ale ma potencjał emancypacyjny.
The aim of this thesis is to examine the image of the witch existing in English-language folk horror films. I begin with reflecting on the concept of folk horror in the context of cinema. I discuss selected motifs identified within the convention and propose its categorization. Moving forward I refer to feminist theory – especially Barbara Creed’s concept of the montrous feminine – to study how through the process of enfreakment the female body becomes a representation of the menacing Other. Based on the analysis of three movies made in XXI century: The Wicker Man (2006, dir. Neil LaBute), The Witch: A New England Folk Tale (2015, dir. Robert Eggers), The Love Witch (2016, dir. Anna Biller) I argue that the monstrous figure of the witch is opressive, yet it has emancipatory potential.
dc.abstract.en | The aim of this thesis is to examine the image of the witch existing in English-language folk horror films. I begin with reflecting on the concept of folk horror in the context of cinema. I discuss selected motifs identified within the convention and propose its categorization. Moving forward I refer to feminist theory – especially Barbara Creed’s concept of the montrous feminine – to study how through the process of enfreakment the female body becomes a representation of the menacing Other. Based on the analysis of three movies made in XXI century: The Wicker Man (2006, dir. Neil LaBute), The Witch: A New England Folk Tale (2015, dir. Robert Eggers), The Love Witch (2016, dir. Anna Biller) I argue that the monstrous figure of the witch is opressive, yet it has emancipatory potential. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest zbadanie wizerunku czarownicy obecnego w anglojęzycznych filmowych folk horrorach. Rozważania zaczynam od refleksji nad pojęciem folk horroru w kontekście kina. Omawiam wybrane motywy zidentyfikowane w obrębie konwencji i podejmuję próbę jej kategoryzacji. W dalszej części pracy odwołuję się do teorii feministycznych – w szczególności do koncepcji kobiecej potworności Barbary Creed. – aby prześledzić, jak kobiece ciało zostaje poddane uosobliwnieniu i staje się przerażającą reprezentacją Inności. Na przykładzie trzech filmów z XXI wieku: Kult (2006, reż. Neil LaBute), Czarownica: Bajka ludowa z Nowej Anglii (2015, reż. Robert Eggers), Czarownica miłości (2016, reż. Anna Biller) wykazuję, iż figura potwornej czarownicy jest opresyjna, ale ma potencjał emancypacyjny. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Twardoch-Raś, Ewelina - 106747 | pl |
dc.contributor.author | Kubas, Oliwia - USOS291569 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina - 106747 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stelmach, Miłosz - 163299 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-07-07T23:35:28Z | |
dc.date.available | 2024-07-07T23:35:28Z | |
dc.date.submitted | 2024-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-165921-291569 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/372143 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | witch – folk horror – feminism – monstrosity – witchcraft – the Other | pl |
dc.subject.pl | czarownica – folk horror – feminizm – potworność – magia – Inność | pl |
dc.title | Wizerunek czarownicy w anglojęzycznych filmowych folk horrorach XXI wieku | pl |
dc.title.alternative | Witch Image in English-language Folk Horror Films Made in the 21st Century | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |