Aktywność w wieku senioralnym a błędy i strategie pamięciowe

master
dc.abstract.enA decrease in cognitive function among seniors are observed over the years. These changes, however, take place in an unharmonious manner and affect mainly selected aspects of memory (Jagodzińska, 2008). Studies conducted with the participation of seniors indicate a beneficial influence of activity, especially cognitive one, on functioning in late adulthood (Pniewska i in., 2012). The aim of the study was to check whether active seniors differ in the number of memory errors they make from inactive seniors. Moreover, it was checked whether there are any differences in the frequency of application of memory suporting strategies on a daily basis. The study involved 60 seniors, icluding 30 active seniors (students of the Univeristy of the Third Age) and 30 inactive seniors. The study used such tools as the Short Scale of Cognitive Activity Assessment, Daily Memory Errors Diaries, the Questionnaire after running the diary, the Martin and Park Environmental Demands (MPED) Questionnaire and the Questionnaire of the memory strategy used. The results were opposite to expectations. Active seniors made more memory mistakes every day compared to inactive seniors. It can be speculated that more active people will make more memory mistakes every day, because they will have more „opportunities” to do.pl
dc.abstract.plWraz z upływem lat obserwujemy obniżenie funkcjonowania poznawczego wśród seniorów. Zmiany te przebiegają jednak w sposób nieharmonijny i dotykają głównie wybranych aspektów pamięci (Jagodzinśka, 2008). Badania prowadzone z udziałem seniorów wskazują na dobroczynny wpływ zachowania aktywności, zwłaszcza poznawczej na funkcjonowanie w okresie późnej dorosłości (Pniewska i in., 2012). Celem przeprowadzonego badania, było sprawdzenie, czy aktywni seniorzy różnią się w zakresie liczby popełnianych błędów pamięciowych od nieaktywnych seniorów. Ponadto sprawdzono, czy różnice występują również w zakresie częstości stosowania strategii wspomagających pamięć na co dzień. Badaniem objęto 60 seniorów, w tym 30 aktywnych (słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku) oraz 30 nieaktywnych. W badaniu zastosowano takie narzędzia jak Krótka Skala Oceny Aktywności Poznawczej, Dzienniczek Codziennych Błędów Pamięciowych, Kwestionariusz po prowadzeniu dzienniczka, Kwestionariusz Organizacji Dnia Codziennego Martina i Parka oraz autorską ankietę stosowanych strategii pamięciowych. Uzyskano odwrotne do założonych wyniki. Aktywni seniorzy popełniali więcej codziennych błędów pamięciowych niż nieaktywni seniorzy. Można przypuszczać, że osoby bardziej aktywne, mogą popełniać więcej codziennych błędów pamięciowych, ponieważ będą miały do tego więcej „okazji” niż nieaktywni seniorzy.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorNiedźwieńska, Agnieszka - 130944 pl
dc.contributor.authorSołga, Józefinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerNiedźwieńska, Agnieszka - 130944 pl
dc.contributor.reviewerSzpitalak, Malwinapl
dc.date.accessioned2020-07-27T14:38:32Z
dc.date.available2020-07-27T14:38:32Z
dc.date.submitted2018-07-03pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-122052-160477pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226519
dc.languagepolpl
dc.subject.enactive seniors, inactive seniors, prospective memorypl
dc.subject.plaktywni seniorzy, nieaktywni seniorzy, pamięć prospektywnapl
dc.titleAktywność w wieku senioralnym a błędy i strategie pamięciowepl
dc.title.alternativeSenior age activity and memory mistakes and strategiespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
A decrease in cognitive function among seniors are observed over the years. These changes, however, take place in an unharmonious manner and affect mainly selected aspects of memory (Jagodzińska, 2008). Studies conducted with the participation of seniors indicate a beneficial influence of activity, especially cognitive one, on functioning in late adulthood (Pniewska i in., 2012). The aim of the study was to check whether active seniors differ in the number of memory errors they make from inactive seniors. Moreover, it was checked whether there are any differences in the frequency of application of memory suporting strategies on a daily basis. The study involved 60 seniors, icluding 30 active seniors (students of the Univeristy of the Third Age) and 30 inactive seniors. The study used such tools as the Short Scale of Cognitive Activity Assessment, Daily Memory Errors Diaries, the Questionnaire after running the diary, the Martin and Park Environmental Demands (MPED) Questionnaire and the Questionnaire of the memory strategy used. The results were opposite to expectations. Active seniors made more memory mistakes every day compared to inactive seniors. It can be speculated that more active people will make more memory mistakes every day, because they will have more „opportunities” to do.
dc.abstract.plpl
Wraz z upływem lat obserwujemy obniżenie funkcjonowania poznawczego wśród seniorów. Zmiany te przebiegają jednak w sposób nieharmonijny i dotykają głównie wybranych aspektów pamięci (Jagodzinśka, 2008). Badania prowadzone z udziałem seniorów wskazują na dobroczynny wpływ zachowania aktywności, zwłaszcza poznawczej na funkcjonowanie w okresie późnej dorosłości (Pniewska i in., 2012). Celem przeprowadzonego badania, było sprawdzenie, czy aktywni seniorzy różnią się w zakresie liczby popełnianych błędów pamięciowych od nieaktywnych seniorów. Ponadto sprawdzono, czy różnice występują również w zakresie częstości stosowania strategii wspomagających pamięć na co dzień. Badaniem objęto 60 seniorów, w tym 30 aktywnych (słuchacze Uniwersytetu Trzeciego Wieku) oraz 30 nieaktywnych. W badaniu zastosowano takie narzędzia jak Krótka Skala Oceny Aktywności Poznawczej, Dzienniczek Codziennych Błędów Pamięciowych, Kwestionariusz po prowadzeniu dzienniczka, Kwestionariusz Organizacji Dnia Codziennego Martina i Parka oraz autorską ankietę stosowanych strategii pamięciowych. Uzyskano odwrotne do założonych wyniki. Aktywni seniorzy popełniali więcej codziennych błędów pamięciowych niż nieaktywni seniorzy. Można przypuszczać, że osoby bardziej aktywne, mogą popełniać więcej codziennych błędów pamięciowych, ponieważ będą miały do tego więcej „okazji” niż nieaktywni seniorzy.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Niedźwieńska, Agnieszka - 130944
dc.contributor.authorpl
Sołga, Józefina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Niedźwieńska, Agnieszka - 130944
dc.contributor.reviewerpl
Szpitalak, Malwina
dc.date.accessioned
2020-07-27T14:38:32Z
dc.date.available
2020-07-27T14:38:32Z
dc.date.submittedpl
2018-07-03
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-122052-160477
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226519
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
active seniors, inactive seniors, prospective memory
dc.subject.plpl
aktywni seniorzy, nieaktywni seniorzy, pamięć prospektywna
dc.titlepl
Aktywność w wieku senioralnym a błędy i strategie pamięciowe
dc.title.alternativepl
Senior age activity and memory mistakes and strategies
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
54
Views per month
Views per city
Krakow
22
Warsaw
7
Katowice
4
Vilnius
2
Wroclaw
2
Barcin
1
Chojnów
1
Dublin
1
Gdansk
1
Gdynia
1

No access

No Thumbnail Available