Efekt kraju pochodzenia na przykładzie produktów szwedzkich

master
dc.abstract.enThe topic of this Master’s thesis is a country of origin effect and influenceof that effect on Polish consumers decisions on the example of products comingfrom and related to Sweden. I would like to describe different attitudes to choiceof products by consumers. This are: ethnocentrism, cosmopolitanism andinternationalism. For some of consumers country of origin is very important.Place of production or brand background might be one of this factors whichhave one of main roles in purchase process. The other important thing iscountry branding. There are some countries which diplomacy is related tocreate good country brand. Some of international corporations make use ofgood country of origin PR.Sweden is well known in Poland. There are some big internationalcorporations originally coming from Sweden in Poland like IKEA, Volvo,Oriflame and Electrolux. During survey which was related to influence of countryof origin on Polish customers I found out that country of origin is not a mainfactor in purchase process. I confirmed hypothesis than Sweden has good PRin Poland and Swedish products are associated with ecology, nature, andmodern design. Companies like IKEA and Oriflame are known by Polishcustomers as Swedish but purchase of their products wasn’t related to countryof origin and brand background.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy magisterskiej jest efekt kraju pochodzeniai jego wpływ na decyzje polskich konsumentów w oparciu o przykład produktówpochodzących i związanych ze Szwecją. W pracy opisane pokrótce zostałyróżne postawy konsumentów: etnocentryzm, kosmopolityzm orazinternacjonalizm. Dla pewnej części konsumentów kraj pochodzenia produktujest ważnym czynnikiem decydującym o jego zakupie. Inną istotną kwestiąpowiązaną z krajem pochodzenia jest kreowanie marki. Niektóre kraje, swoimidziałaniami politycznymi i dyplomacją, starają się kreować dobry wizerunekkraju, co skutkuje zwiększeniem zainteresowania produktami tego kraju. Mogąna tym korzystać korporacje międzynarodowe powiązane z tymi krajami.W Polsce jest wiele firm międzynarodowych, które związane są zeSzwecją. Taki przykładami firm są: IKEA, Volvo, Oriflame oraz Electrolux.W wyniku badań do niniejszej pracy okazało się, że kraj pochodzenia nie jestgłównym czynnikiem decydującym o decyzji zakupowej. Potwierdzona zostałahipoteza o pozytywnym wizerunku szwedzkich produktów w Polsce.Potwierdziło się także założenie, że produkty z tego kraju kojarzą się z ekologią,naturalnością i nowoczesnym designem. Szwedzkie pochodzenie produktów,na przykładzie firm IKEA i Oriflame, nie wykazało jednak, że miało onodecydujący wpływ na zakup ich produktów.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorJedynak, Monika - 128511 pl
dc.contributor.authorBrojek, Jakubpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerJedynak, Monika - 128511 pl
dc.contributor.reviewerRosiński, Jerzypl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:25:34Z
dc.date.available2020-07-27T08:25:34Z
dc.date.submitted2017-06-29pl
dc.fieldofstudyzarządzaniepl
dc.fieldofstudymarketing i logistykapl
dc.identifier.apddiploma-115900-127000pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221232
dc.languagepolpl
dc.subject.enbrand – consumers – county of origin – Swedenpl
dc.subject.plkonsumenci - kraj pochodzenia – marka – Szwecjapl
dc.titleEfekt kraju pochodzenia na przykładzie produktów szwedzkichpl
dc.title.alternativeCountry of origin effect on an example of Swedish productspl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of this Master’s thesis is a country of origin effect and influenceof that effect on Polish consumers decisions on the example of products comingfrom and related to Sweden. I would like to describe different attitudes to choiceof products by consumers. This are: ethnocentrism, cosmopolitanism andinternationalism. For some of consumers country of origin is very important.Place of production or brand background might be one of this factors whichhave one of main roles in purchase process. The other important thing iscountry branding. There are some countries which diplomacy is related tocreate good country brand. Some of international corporations make use ofgood country of origin PR.Sweden is well known in Poland. There are some big internationalcorporations originally coming from Sweden in Poland like IKEA, Volvo,Oriflame and Electrolux. During survey which was related to influence of countryof origin on Polish customers I found out that country of origin is not a mainfactor in purchase process. I confirmed hypothesis than Sweden has good PRin Poland and Swedish products are associated with ecology, nature, andmodern design. Companies like IKEA and Oriflame are known by Polishcustomers as Swedish but purchase of their products wasn’t related to countryof origin and brand background.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy magisterskiej jest efekt kraju pochodzeniai jego wpływ na decyzje polskich konsumentów w oparciu o przykład produktówpochodzących i związanych ze Szwecją. W pracy opisane pokrótce zostałyróżne postawy konsumentów: etnocentryzm, kosmopolityzm orazinternacjonalizm. Dla pewnej części konsumentów kraj pochodzenia produktujest ważnym czynnikiem decydującym o jego zakupie. Inną istotną kwestiąpowiązaną z krajem pochodzenia jest kreowanie marki. Niektóre kraje, swoimidziałaniami politycznymi i dyplomacją, starają się kreować dobry wizerunekkraju, co skutkuje zwiększeniem zainteresowania produktami tego kraju. Mogąna tym korzystać korporacje międzynarodowe powiązane z tymi krajami.W Polsce jest wiele firm międzynarodowych, które związane są zeSzwecją. Taki przykładami firm są: IKEA, Volvo, Oriflame oraz Electrolux.W wyniku badań do niniejszej pracy okazało się, że kraj pochodzenia nie jestgłównym czynnikiem decydującym o decyzji zakupowej. Potwierdzona zostałahipoteza o pozytywnym wizerunku szwedzkich produktów w Polsce.Potwierdziło się także założenie, że produkty z tego kraju kojarzą się z ekologią,naturalnością i nowoczesnym designem. Szwedzkie pochodzenie produktów,na przykładzie firm IKEA i Oriflame, nie wykazało jednak, że miało onodecydujący wpływ na zakup ich produktów.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Jedynak, Monika - 128511
dc.contributor.authorpl
Brojek, Jakub
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Jedynak, Monika - 128511
dc.contributor.reviewerpl
Rosiński, Jerzy
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:25:34Z
dc.date.available
2020-07-27T08:25:34Z
dc.date.submittedpl
2017-06-29
dc.fieldofstudypl
zarządzanie
dc.fieldofstudypl
marketing i logistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-115900-127000
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221232
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
brand – consumers – county of origin – Sweden
dc.subject.plpl
konsumenci - kraj pochodzenia – marka – Szwecja
dc.titlepl
Efekt kraju pochodzenia na przykładzie produktów szwedzkich
dc.title.alternativepl
Country of origin effect on an example of Swedish products
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
163
Views per month
Views per city
Warsaw
38
Zielona Góra
20
Poznan
15
Wroclaw
12
Krakow
7
Cadiz
5
Jozefow
4
Katowice
4
Lodz
3
Rzeszów
3

No access

No Thumbnail Available