Zjawisko reaktancji oraz dysonansu podecyzyjnego w kontekście oceny dostępnych alternatyw

master
dc.abstract.enThis work is an attempt to verify two classical theories of social psychology. The aim of this research was checking the application of the theory of reactance and the theory of cognitive dissonance in the contemporary context of consumer decision-making. According to the assumptions of the authors of the theories, the occurrence of both phenomena should affect the assessment of the available options. The dissonance that appears in the situation of making a choice should motivate an individual to cognitive distortions manifested by an increase in the attractiveness of the chosen option. However, restriction of freedom when making a purchase decision should lead to the occurrence of reactance manifested by the occurrence of the opposite phenomenon which is an increase in the assessment of an unavailable alternative.In this study reasercher manipulated the freedom of choice. The study participants were presented two travel offers from one of the travel agencies. The materials used were tested in a pilot study. Next, they read the content of the offers and opinions of internet users and made a hypothetical decision regarding the purchase of one of them. Subjects in the restricted-choice group was informed that one of the options presented was no longer available to them, while the free-choice group had the opportunity to decide among the two alternatives presented. In order to check how the phenomena affect the perceived assessment, the respondents were asked two questions about two presented offers.88 people, 55 women and 33 men participated in the study. The analysis of the obtained results revealed significant differences in the assessments of the subjects from the group with limited choice and the other groups. There were no significant differences in the free-choice group, which may be the result of methodological flaws.In connection with the above, it is worth considering conducting further studies based on the conclusions drawn from the obtained results.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca jest próbą weryfikacji dwóch klasycznych teorii psychologii społecznej. Przeprowadzone badania miały na celu sprawdzenie zastosowania teorii reaktancji oraz teorii dysonansu poznawczego we współczesnym kontekście podejmowania decyzji konsumenckich. Zgodnie z założeniami autorów teorii występowanie obydwu zjawisk powinno mieć wpływ na ocenę dostępnych opcji. Dysonans pojawiający się w sytuacji dokonywania wyboru powinien motywować jednostkę do zniekształceń poznawczych przejawiających się wzrostem atrakcyjności wybranej opcji. Ograniczenie wolności w sytuacji podejmowania decyzji dotyczącej zakupu powinno natomiast prowadzić do wystąpienia reaktancji przejawiającej się występowaniem odwrotnego zjawiska, czyli wzrostem oceny niedostępnej alternatywy. W przeprowadzonym badaniu manipulowano swobodą wyboru. Uczestnikom badania przedstawiono dwie oferty wycieczek jednego z biur podróży. Wykorzystane materiały zostały przetestowane we wcześniej zrealizowanym badaniu pilotażowym. Następnie poproszono o zapoznanie się z treścią każdej z ofert oraz opiniami internautów na ich temat, a także o podjęcie hipotetycznej decyzji dotyczącej zakupu jednej z nich. Osoby badane z grupy z ograniczonym wyborem dowiadywały się, że jedna z przedstawionych opcji nie jest już dla nich dostępna, natomiast grupa posiadająca wolny wybór miała okazję podjąć decyzję spośród dwóch przedstawionych alternatyw. Aby sprawdzić w jaki sposób zjawiska mają wpływ na postrzeganą ocenę osobom badanym zadano dwa pytania dotyczące każdej z przedstawionych ofert. W badaniu wzięło udział 88 osób, 55 kobiet i 33 mężczyzn. Analiza uzyskanych wyników ujawniła istotne różnice występujące w ocenach badanych z grupy z ograniczonym wyborem a pozostałymi grupami. W grupie z wolnym wyborem nie odnotowano istotnych różnic, co może być wynikiem niedociągnięć metodologicznych. W związku z powyższym warto rozważyć przeprowadzenie kolejnych badań w oparciu o wnioski płynące z uzyskanych wyników.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.authorWójtowicz, Inezpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.reviewerPolak, Mateuszpl
dc.date.accessioned2020-11-01T23:21:33Z
dc.date.available2020-11-01T23:21:33Z
dc.date.submitted2020-10-26pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-140813-208956pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/252178
dc.languagepolpl
dc.subject.enpostdecisional dissonance, reactance, attractiveness, post-decision assessmentpl
dc.subject.pldysonans podecyzyjny, reaktancja, atrakcyjność, ocena podecyzyjnapl
dc.titleZjawisko reaktancji oraz dysonansu podecyzyjnego w kontekście oceny dostępnych alternatywpl
dc.title.alternativeThe reactance theory and postdecisional dissonance in the context of evaluating available alternativespl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work is an attempt to verify two classical theories of social psychology. The aim of this research was checking the application of the theory of reactance and the theory of cognitive dissonance in the contemporary context of consumer decision-making. According to the assumptions of the authors of the theories, the occurrence of both phenomena should affect the assessment of the available options. The dissonance that appears in the situation of making a choice should motivate an individual to cognitive distortions manifested by an increase in the attractiveness of the chosen option. However, restriction of freedom when making a purchase decision should lead to the occurrence of reactance manifested by the occurrence of the opposite phenomenon which is an increase in the assessment of an unavailable alternative.In this study reasercher manipulated the freedom of choice. The study participants were presented two travel offers from one of the travel agencies. The materials used were tested in a pilot study. Next, they read the content of the offers and opinions of internet users and made a hypothetical decision regarding the purchase of one of them. Subjects in the restricted-choice group was informed that one of the options presented was no longer available to them, while the free-choice group had the opportunity to decide among the two alternatives presented. In order to check how the phenomena affect the perceived assessment, the respondents were asked two questions about two presented offers.88 people, 55 women and 33 men participated in the study. The analysis of the obtained results revealed significant differences in the assessments of the subjects from the group with limited choice and the other groups. There were no significant differences in the free-choice group, which may be the result of methodological flaws.In connection with the above, it is worth considering conducting further studies based on the conclusions drawn from the obtained results.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca jest próbą weryfikacji dwóch klasycznych teorii psychologii społecznej. Przeprowadzone badania miały na celu sprawdzenie zastosowania teorii reaktancji oraz teorii dysonansu poznawczego we współczesnym kontekście podejmowania decyzji konsumenckich. Zgodnie z założeniami autorów teorii występowanie obydwu zjawisk powinno mieć wpływ na ocenę dostępnych opcji. Dysonans pojawiający się w sytuacji dokonywania wyboru powinien motywować jednostkę do zniekształceń poznawczych przejawiających się wzrostem atrakcyjności wybranej opcji. Ograniczenie wolności w sytuacji podejmowania decyzji dotyczącej zakupu powinno natomiast prowadzić do wystąpienia reaktancji przejawiającej się występowaniem odwrotnego zjawiska, czyli wzrostem oceny niedostępnej alternatywy. W przeprowadzonym badaniu manipulowano swobodą wyboru. Uczestnikom badania przedstawiono dwie oferty wycieczek jednego z biur podróży. Wykorzystane materiały zostały przetestowane we wcześniej zrealizowanym badaniu pilotażowym. Następnie poproszono o zapoznanie się z treścią każdej z ofert oraz opiniami internautów na ich temat, a także o podjęcie hipotetycznej decyzji dotyczącej zakupu jednej z nich. Osoby badane z grupy z ograniczonym wyborem dowiadywały się, że jedna z przedstawionych opcji nie jest już dla nich dostępna, natomiast grupa posiadająca wolny wybór miała okazję podjąć decyzję spośród dwóch przedstawionych alternatyw. Aby sprawdzić w jaki sposób zjawiska mają wpływ na postrzeganą ocenę osobom badanym zadano dwa pytania dotyczące każdej z przedstawionych ofert. W badaniu wzięło udział 88 osób, 55 kobiet i 33 mężczyzn. Analiza uzyskanych wyników ujawniła istotne różnice występujące w ocenach badanych z grupy z ograniczonym wyborem a pozostałymi grupami. W grupie z wolnym wyborem nie odnotowano istotnych różnic, co może być wynikiem niedociągnięć metodologicznych. W związku z powyższym warto rozważyć przeprowadzenie kolejnych badań w oparciu o wnioski płynące z uzyskanych wyników.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.authorpl
Wójtowicz, Inez
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.reviewerpl
Polak, Mateusz
dc.date.accessioned
2020-11-01T23:21:33Z
dc.date.available
2020-11-01T23:21:33Z
dc.date.submittedpl
2020-10-26
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-140813-208956
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/252178
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
postdecisional dissonance, reactance, attractiveness, post-decision assessment
dc.subject.plpl
dysonans podecyzyjny, reaktancja, atrakcyjność, ocena podecyzyjna
dc.titlepl
Zjawisko reaktancji oraz dysonansu podecyzyjnego w kontekście oceny dostępnych alternatyw
dc.title.alternativepl
The reactance theory and postdecisional dissonance in the context of evaluating available alternatives
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
123
Views per month
Views per city
Warsaw
27
Wroclaw
17
Krakow
14
Katowice
6
Pawlowice
6
Poznan
6
Ozarow Mazowiecki
5
Gdansk
3
Gliwice
3
Rzeszów
3

No access

No Thumbnail Available