THE CONCEPT OF DYSTOPIA IN J.G. BALLARD’S SELECTED NOVELS

master
dc.abstract.enJames Graham Ballard is a prominent dystopian science-fiction writer. Each of the analyzed novels: The Drowned World, Crash and Super-Cannes is an example of the author’s original approach to the dystopian motive. In The Drowned World Ballard unites dystopia with elements of psychoanalysis and surrealist art is a tool to describe human psyche. Crash is a controversial novel about linking the car with eroticism and violence. The novel explores the theme of mechanization of the world and the destructive influence the modern media culture. Lastly, Super-Cannes pictures the pathological consequences of radical capitalism on the basis of a futuristic business-park. All novels are warnings about future dystopias that mankind could experience.pl
dc.abstract.plJames Graham Ballard należy do grupy najwybitniejszych pisarzy gatunku dystopian science-fiction. Jako przykład jego talentu i oryginalnego podejścia do konceptu dystopii służą przeanalizowane powieści: Zatopiony Świat, Kraksa oraz Super-Cannes. W pierwszej powieści autor połączył motyw dystopii z elementami psychoanalizy. Inną cechą wyróżniającą powieść jest fakt wykorzystania surrealizmu jako narzędzia do sportretowania ludzkiej podświadomości. Kraksa jest dziełem, skupiającym się na aucie i skojarzeniu go z przemocą i erotyczną perwersją. Powieść obnaża negatywne skutki kultury medialnej i postępującej mechanizacji otoczenia. Ostatnia powieść, Super-Cannes przedstawia patologię i alienację jako skutki skrajnego kapitalizmu na przykładzie futurystycznego biznes parku. Wszystkie powieści łączy fakt, iż ostrzegają ludzkość przed tragiczną przyszłością.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.contributor.advisorBranny, Andrzej - 127422 pl
dc.contributor.authorPawlak, Łukaszpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerBela, Teresa - 127283 pl
dc.contributor.reviewerBranny, Andrzej - 127422 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T12:56:29Z
dc.date.available2020-07-24T12:56:29Z
dc.date.submitted2012-10-26pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-71542-120568pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184613
dc.languageengpl
dc.subject.enJames Graham BallardDystopiapl
dc.subject.plJames Graham Ballard\nDystopiapl
dc.titleTHE CONCEPT OF DYSTOPIA IN J.G. BALLARD’S SELECTED NOVELSpl
dc.title.alternativeKoncept Dystopii w Wybranych Powieściach J.G. Ballardapl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
James Graham Ballard is a prominent dystopian science-fiction writer. Each of the analyzed novels: The Drowned World, Crash and Super-Cannes is an example of the author’s original approach to the dystopian motive. In The Drowned World Ballard unites dystopia with elements of psychoanalysis and surrealist art is a tool to describe human psyche. Crash is a controversial novel about linking the car with eroticism and violence. The novel explores the theme of mechanization of the world and the destructive influence the modern media culture. Lastly, Super-Cannes pictures the pathological consequences of radical capitalism on the basis of a futuristic business-park. All novels are warnings about future dystopias that mankind could experience.
dc.abstract.plpl
James Graham Ballard należy do grupy najwybitniejszych pisarzy gatunku dystopian science-fiction. Jako przykład jego talentu i oryginalnego podejścia do konceptu dystopii służą przeanalizowane powieści: Zatopiony Świat, Kraksa oraz Super-Cannes. W pierwszej powieści autor połączył motyw dystopii z elementami psychoanalizy. Inną cechą wyróżniającą powieść jest fakt wykorzystania surrealizmu jako narzędzia do sportretowania ludzkiej podświadomości. Kraksa jest dziełem, skupiającym się na aucie i skojarzeniu go z przemocą i erotyczną perwersją. Powieść obnaża negatywne skutki kultury medialnej i postępującej mechanizacji otoczenia. Ostatnia powieść, Super-Cannes przedstawia patologię i alienację jako skutki skrajnego kapitalizmu na przykładzie futurystycznego biznes parku. Wszystkie powieści łączy fakt, iż ostrzegają ludzkość przed tragiczną przyszłością.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.contributor.advisorpl
Branny, Andrzej - 127422
dc.contributor.authorpl
Pawlak, Łukasz
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Bela, Teresa - 127283
dc.contributor.reviewerpl
Branny, Andrzej - 127422
dc.date.accessioned
2020-07-24T12:56:29Z
dc.date.available
2020-07-24T12:56:29Z
dc.date.submittedpl
2012-10-26
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-71542-120568
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/184613
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
James Graham BallardDystopia
dc.subject.plpl
James Graham Ballard\nDystopia
dc.titlepl
THE CONCEPT OF DYSTOPIA IN J.G. BALLARD’S SELECTED NOVELS
dc.title.alternativepl
Koncept Dystopii w Wybranych Powieściach J.G. Ballarda
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available