Polityka Federacji Rosyjskiej i separatystów prorosyjskich w sferze szkolnictwa wyższego na tymczasowo okupowanych terytoriach Ukrainy

2024
journal article
article
dc.abstract.enEducation is one of the main factors in shaping a person as a personality, a citizen and a professional. The higher education system, because of its integral importance and because it provides the opportunity for development in the highest sense, is the pinnacle that crowns the entire education system in general. Therefore, the negative consequences in this system caused by socio-cultural upheavals, the worst of which is military aggression, can play an important role in the development of the country’s civil society and consequently affect its entire functioning in the present and future. Ukraine, which in 2014 chose European integration and compliance with European standards as a goal and point of reference in all spheres, including higher education, has become the target of aggressive actions by the Russian Federation, which are causing consequences that are becoming new difficulties for the entire Ukrainian state, including the higher education system. The aim of this article is to describe the policy of the Russian Federation and pro-Russian separatists in the sphere of higher education in the occupied territories of Ukraine, in addition to examining the compatibility of these actions with the concept of Russification of higher education. The research methods used by the author in compiling the article are source analysis (including legal documents), deduction and induction.
dc.abstract.plEdukacja jest jednym z głównych czynników wpływających na kształtowanie osoby jako osobowości, obywatela i profesjonalisty. System szkolnictwa wyższego, ze względu na swoje integralne znaczenie i ponieważ zapewnia możliwość rozwoju w najwyższym sensie, jest szczytem, który wieńczy cały system edukacji w ogóle. W związku z tym negatywne konsekwencje w tym systemie spowodowane wstrząsami społeczno-kulturowymi, z których najgorszym jest agresja militarna, mogą odgrywać istotną rolę w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego tego kraju i w konsekwencji wpływać na całe jego funkcjonowanie w teraźniejszości i przyszłości. Ukraina, która w 2014 roku wybrała integrację europejską i zgodność ze standardami europejskimi jako cel i punkt odniesienia we wszystkich sferach, w tym w szkolnictwie wyższym, stała się celem agresywnych działań Federacji Rosyjskiej, które powodują skutki, tóre stają się nowymi trudnościami dla całego państwa ukraińskiego, w tym dla systemu szkolnictwa wyższego. Celem niniejszego artykułu jest opisanie polityki Federacji Rosyjskiej i separatystów prorosyjskich w sferze szkolnictwa wyższego na terytoriach okupowanych Ukrainy, a oprócz tego zbadanie zgodności owych działań z koncepcją rusyfikacji szkolnictwa wyższego. Metody badawcze zastosowane przez autora podczas tworzenia artykułu to analiza źródeł (w tym źródeł prawnych), dedukcja i indukcja.
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.contributor.authorPerepelkin, Ivan
dc.date.accession2025-05-28
dc.date.accessioned2025-05-28T13:36:03Z
dc.date.available2025-05-28T13:36:03Z
dc.date.createdat2025-03-25T12:40:42Zen
dc.date.issued2024
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 350-352. Przypisy. Na stronie czasopisma publikacja ukazała się w marcu 2025 r.
dc.description.number4
dc.description.physical343-352
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume29
dc.identifier.doi10.14746/pp.2024.29.4.22
dc.identifier.issn1426-8876
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552865
dc.identifier.weblinkhttps://pressto.amu.edu.pl/index.php/pp/article/view/46744/38252
dc.languagepol
dc.language.containerpol
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licenceCC-BY-SA
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enRussian Federation
dc.subject.enUkraine
dc.subject.enhigher education system
dc.subject.enoccupied territory
dc.subject.enRussification
dc.subject.enmilitarisation
dc.subject.plFederacja Rosyjska
dc.subject.plUkraina
dc.subject.plsystem szkolnictwa wyższego
dc.subject.plokupowane terytorium
dc.subject.plrusyfikacja
dc.subject.plmilitaryzacja
dc.subtypeArticle
dc.titlePolityka Federacji Rosyjskiej i separatystów prorosyjskich w sferze szkolnictwa wyższego na tymczasowo okupowanych terytoriach Ukrainy
dc.title.alternativePolicy of Russian Federation and pro-Russian separatists in the sphere of higher education in the temporarily occupied territories of Ukraine
dc.title.journalPrzegląd Politologiczny
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
Education is one of the main factors in shaping a person as a personality, a citizen and a professional. The higher education system, because of its integral importance and because it provides the opportunity for development in the highest sense, is the pinnacle that crowns the entire education system in general. Therefore, the negative consequences in this system caused by socio-cultural upheavals, the worst of which is military aggression, can play an important role in the development of the country’s civil society and consequently affect its entire functioning in the present and future. Ukraine, which in 2014 chose European integration and compliance with European standards as a goal and point of reference in all spheres, including higher education, has become the target of aggressive actions by the Russian Federation, which are causing consequences that are becoming new difficulties for the entire Ukrainian state, including the higher education system. The aim of this article is to describe the policy of the Russian Federation and pro-Russian separatists in the sphere of higher education in the occupied territories of Ukraine, in addition to examining the compatibility of these actions with the concept of Russification of higher education. The research methods used by the author in compiling the article are source analysis (including legal documents), deduction and induction.
dc.abstract.pl
Edukacja jest jednym z głównych czynników wpływających na kształtowanie osoby jako osobowości, obywatela i profesjonalisty. System szkolnictwa wyższego, ze względu na swoje integralne znaczenie i ponieważ zapewnia możliwość rozwoju w najwyższym sensie, jest szczytem, który wieńczy cały system edukacji w ogóle. W związku z tym negatywne konsekwencje w tym systemie spowodowane wstrząsami społeczno-kulturowymi, z których najgorszym jest agresja militarna, mogą odgrywać istotną rolę w rozwoju społeczeństwa obywatelskiego tego kraju i w konsekwencji wpływać na całe jego funkcjonowanie w teraźniejszości i przyszłości. Ukraina, która w 2014 roku wybrała integrację europejską i zgodność ze standardami europejskimi jako cel i punkt odniesienia we wszystkich sferach, w tym w szkolnictwie wyższym, stała się celem agresywnych działań Federacji Rosyjskiej, które powodują skutki, tóre stają się nowymi trudnościami dla całego państwa ukraińskiego, w tym dla systemu szkolnictwa wyższego. Celem niniejszego artykułu jest opisanie polityki Federacji Rosyjskiej i separatystów prorosyjskich w sferze szkolnictwa wyższego na terytoriach okupowanych Ukrainy, a oprócz tego zbadanie zgodności owych działań z koncepcją rusyfikacji szkolnictwa wyższego. Metody badawcze zastosowane przez autora podczas tworzenia artykułu to analiza źródeł (w tym źródeł prawnych), dedukcja i indukcja.
dc.affiliation
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.contributor.author
Perepelkin, Ivan
dc.date.accession
2025-05-28
dc.date.accessioned
2025-05-28T13:36:03Z
dc.date.available
2025-05-28T13:36:03Z
dc.date.createdaten
2025-03-25T12:40:42Z
dc.date.issued
2024
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additional
Bibliogr. s. 350-352. Przypisy. Na stronie czasopisma publikacja ukazała się w marcu 2025 r.
dc.description.number
4
dc.description.physical
343-352
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
29
dc.identifier.doi
10.14746/pp.2024.29.4.22
dc.identifier.issn
1426-8876
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/552865
dc.identifier.weblink
https://pressto.amu.edu.pl/index.php/pp/article/view/46744/38252
dc.language
pol
dc.language.container
pol
dc.rights
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
CC-BY-SA
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
Russian Federation
dc.subject.en
Ukraine
dc.subject.en
higher education system
dc.subject.en
occupied territory
dc.subject.en
Russification
dc.subject.en
militarisation
dc.subject.pl
Federacja Rosyjska
dc.subject.pl
Ukraina
dc.subject.pl
system szkolnictwa wyższego
dc.subject.pl
okupowane terytorium
dc.subject.pl
rusyfikacja
dc.subject.pl
militaryzacja
dc.subtype
Article
dc.title
Polityka Federacji Rosyjskiej i separatystów prorosyjskich w sferze szkolnictwa wyższego na tymczasowo okupowanych terytoriach Ukrainy
dc.title.alternative
Policy of Russian Federation and pro-Russian separatists in the sphere of higher education in the temporarily occupied territories of Ukraine
dc.title.journal
Przegląd Politologiczny
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
37
Views per month
Views per city
Krakow
13
Warsaw
1

No access

No Thumbnail Available