Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Teacher Perspectives on the Implementation of Content and Language Integrated Learning in Teaching English as a Second Language in Preparation for the High School Matura Examination
Postawa nauczycieli wobec wdrażania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) w nauczaniu języka angielskiego jako drugiego języka w ramach przygotowań do egzaminu maturalnego w szkole średniej
CLIL, stanowisko nauczycieli, nauka języka, przyswajanie języka, egzamin Maturalny
CLIL, teacher perspectives, second language learning, second language acquisition, the Matura exam
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest omówienie zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego (CLIL) oraz przeprowadzenie badania przedstawiającego podejście i doświadczenie polskich nauczycieli języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych w stosunku do wprowadzenia wyżej wspomnianej metody nauczania języka obcego i wykorzystania jej przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Pierwsza część pracy skupia się na omówieniu założeń zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego. Następnie opisane są trzy główne podejścia do realizacji ww. metody kształcenia językowego oraz problemy, które mogą wystąpić przy wprowadzeniu omawianej metody w praktykę dydaktyczną. Kolejna część pracy jest opisem badania przeprowadzonego na grupie nauczycieli i praktykantów w formie wywiadu częściowo kwestionariuszowego. Wyniki badania pozwoliły na udzielenie jasnych odpowiedzi na cztery z pięciu postawionych problemów badawczych. Odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości wprowadzenia i wykonalności wykorzystania CLIL przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego pozostaje nie do końca jasna, gdyż badanie wykazało, że owszem jest to możliwe, ale może okazać się czasochłonne, biorąc pod uwagę rozkład materiału i ilość godzin na jego realizację. Należało by przeprowadzić badanie trwające dłuższy czas, aby uzyskać wyniki wskazujące bardziej jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.
The main aim of this thesis is to discuss the Content and Language Integrated Learning approach and presenting the attitudes of Polish high school teachers of English towards the CLIL method, as well as examining whether or not the method could be used in teaching practice for preparation for the English Matura exam. The first part of the thesis is focused on the principles of Content and Language Integrated Learning. Next, three approaches to CLIL and their advantages and disadvantages, as well as possible challenges concerning the implementation of CLIL in Polish high schools are discussed. Next part of the thesis contains the description of the study of two focus groups, namely, the teachers and the teacher trainees. The study results answered four of five research questions posed in this thesis. The answer to the fifth question, concerned with feasibility of combining communicative Content and Language Integrated lessons with preparation for a high stakes examination, remains unclear as collected data did not allow to draw unequivocal conclusions. To answer this question, a longitudinal study in high school settings should be conducted.
dc.abstract.en | The main aim of this thesis is to discuss the Content and Language Integrated Learning approach and presenting the attitudes of Polish high school teachers of English towards the CLIL method, as well as examining whether or not the method could be used in teaching practice for preparation for the English Matura exam. The first part of the thesis is focused on the principles of Content and Language Integrated Learning. Next, three approaches to CLIL and their advantages and disadvantages, as well as possible challenges concerning the implementation of CLIL in Polish high schools are discussed. Next part of the thesis contains the description of the study of two focus groups, namely, the teachers and the teacher trainees. The study results answered four of five research questions posed in this thesis. The answer to the fifth question, concerned with feasibility of combining communicative Content and Language Integrated lessons with preparation for a high stakes examination, remains unclear as collected data did not allow to draw unequivocal conclusions. To answer this question, a longitudinal study in high school settings should be conducted. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy magisterskiej jest omówienie zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego (CLIL) oraz przeprowadzenie badania przedstawiającego podejście i doświadczenie polskich nauczycieli języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych w stosunku do wprowadzenia wyżej wspomnianej metody nauczania języka obcego i wykorzystania jej przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Pierwsza część pracy skupia się na omówieniu założeń zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego. Następnie opisane są trzy główne podejścia do realizacji ww. metody kształcenia językowego oraz problemy, które mogą wystąpić przy wprowadzeniu omawianej metody w praktykę dydaktyczną. Kolejna część pracy jest opisem badania przeprowadzonego na grupie nauczycieli i praktykantów w formie wywiadu częściowo kwestionariuszowego. Wyniki badania pozwoliły na udzielenie jasnych odpowiedzi na cztery z pięciu postawionych problemów badawczych. Odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości wprowadzenia i wykonalności wykorzystania CLIL przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego pozostaje nie do końca jasna, gdyż badanie wykazało, że owszem jest to możliwe, ale może okazać się czasochłonne, biorąc pod uwagę rozkład materiału i ilość godzin na jego realizację. Należało by przeprowadzić badanie trwające dłuższy czas, aby uzyskać wyniki wskazujące bardziej jednoznaczną odpowiedź na to pytanie. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Shaw, Aeddan - USOS220441 | pl |
dc.contributor.author | Udziela, Karolina - USOS260580 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Leśniewska, Justyna - 129931 | pl |
dc.contributor.reviewer | Shaw, Aeddan - USOS220441 | pl |
dc.date.accessioned | 2025-04-14T22:30:39Z | |
dc.date.available | 2025-04-14T22:30:39Z | |
dc.date.createdat | 2025-04-14T22:30:38Z | en |
dc.date.submitted | 2025-04-14 | pl |
dc.fieldofstudy | filologia angielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-180059-260580 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551505 | |
dc.language | eng | pl |
dc.subject.en | CLIL, teacher perspectives, second language learning, second language acquisition, the Matura exam | pl |
dc.subject.pl | CLIL, stanowisko nauczycieli, nauka języka, przyswajanie języka, egzamin Maturalny | pl |
dc.title | Teacher Perspectives on the Implementation of Content and Language Integrated Learning in Teaching English as a Second Language in Preparation for the High School Matura Examination | pl |
dc.title.alternative | Postawa nauczycieli wobec wdrażania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) w nauczaniu języka angielskiego jako drugiego języka w ramach przygotowań do egzaminu maturalnego w szkole średniej | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |