Teacher Perspectives on the Implementation of Content and Language Integrated Learning in Teaching English as a Second Language in Preparation for the High School Matura Examination

master
dc.abstract.enThe main aim of this thesis is to discuss the Content and Language Integrated Learning approach and presenting the attitudes of Polish high school teachers of English towards the CLIL method, as well as examining whether or not the method could be used in teaching practice for preparation for the English Matura exam. The first part of the thesis is focused on the principles of Content and Language Integrated Learning. Next, three approaches to CLIL and their advantages and disadvantages, as well as possible challenges concerning the implementation of CLIL in Polish high schools are discussed. Next part of the thesis contains the description of the study of two focus groups, namely, the teachers and the teacher trainees. The study results answered four of five research questions posed in this thesis. The answer to the fifth question, concerned with feasibility of combining communicative Content and Language Integrated lessons with preparation for a high stakes examination, remains unclear as collected data did not allow to draw unequivocal conclusions. To answer this question, a longitudinal study in high school settings should be conducted.pl
dc.abstract.plCelem niniejszej pracy magisterskiej jest omówienie zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego (CLIL) oraz przeprowadzenie badania przedstawiającego podejście i doświadczenie polskich nauczycieli języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych w stosunku do wprowadzenia wyżej wspomnianej metody nauczania języka obcego i wykorzystania jej przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Pierwsza część pracy skupia się na omówieniu założeń zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego. Następnie opisane są trzy główne podejścia do realizacji ww. metody kształcenia językowego oraz problemy, które mogą wystąpić przy wprowadzeniu omawianej metody w praktykę dydaktyczną. Kolejna część pracy jest opisem badania przeprowadzonego na grupie nauczycieli i praktykantów w formie wywiadu częściowo kwestionariuszowego. Wyniki badania pozwoliły na udzielenie jasnych odpowiedzi na cztery z pięciu postawionych problemów badawczych. Odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości wprowadzenia i wykonalności wykorzystania CLIL przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego pozostaje nie do końca jasna, gdyż badanie wykazało, że owszem jest to możliwe, ale może okazać się czasochłonne, biorąc pod uwagę rozkład materiału i ilość godzin na jego realizację. Należało by przeprowadzić badanie trwające dłuższy czas, aby uzyskać wyniki wskazujące bardziej jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorShaw, Aeddan - USOS220441 pl
dc.contributor.authorUdziela, Karolina - USOS260580 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerLeśniewska, Justyna - 129931 pl
dc.contributor.reviewerShaw, Aeddan - USOS220441 pl
dc.date.accessioned2025-04-14T22:30:39Z
dc.date.available2025-04-14T22:30:39Z
dc.date.createdat2025-04-14T22:30:38Zen
dc.date.submitted2025-04-14pl
dc.fieldofstudyfilologia angielskapl
dc.identifier.apddiploma-180059-260580pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551505
dc.languageengpl
dc.subject.enCLIL, teacher perspectives, second language learning, second language acquisition, the Matura exampl
dc.subject.plCLIL, stanowisko nauczycieli, nauka języka, przyswajanie języka, egzamin Maturalnypl
dc.titleTeacher Perspectives on the Implementation of Content and Language Integrated Learning in Teaching English as a Second Language in Preparation for the High School Matura Examinationpl
dc.title.alternativePostawa nauczycieli wobec wdrażania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) w nauczaniu języka angielskiego jako drugiego języka w ramach przygotowań do egzaminu maturalnego w szkole średniejpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The main aim of this thesis is to discuss the Content and Language Integrated Learning approach and presenting the attitudes of Polish high school teachers of English towards the CLIL method, as well as examining whether or not the method could be used in teaching practice for preparation for the English Matura exam. The first part of the thesis is focused on the principles of Content and Language Integrated Learning. Next, three approaches to CLIL and their advantages and disadvantages, as well as possible challenges concerning the implementation of CLIL in Polish high schools are discussed. Next part of the thesis contains the description of the study of two focus groups, namely, the teachers and the teacher trainees. The study results answered four of five research questions posed in this thesis. The answer to the fifth question, concerned with feasibility of combining communicative Content and Language Integrated lessons with preparation for a high stakes examination, remains unclear as collected data did not allow to draw unequivocal conclusions. To answer this question, a longitudinal study in high school settings should be conducted.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszej pracy magisterskiej jest omówienie zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego (CLIL) oraz przeprowadzenie badania przedstawiającego podejście i doświadczenie polskich nauczycieli języka angielskiego w szkołach ponadpodstawowych w stosunku do wprowadzenia wyżej wspomnianej metody nauczania języka obcego i wykorzystania jej przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego. Pierwsza część pracy skupia się na omówieniu założeń zintegrowanego kształcenia językowo przedmiotowego. Następnie opisane są trzy główne podejścia do realizacji ww. metody kształcenia językowego oraz problemy, które mogą wystąpić przy wprowadzeniu omawianej metody w praktykę dydaktyczną. Kolejna część pracy jest opisem badania przeprowadzonego na grupie nauczycieli i praktykantów w formie wywiadu częściowo kwestionariuszowego. Wyniki badania pozwoliły na udzielenie jasnych odpowiedzi na cztery z pięciu postawionych problemów badawczych. Odpowiedź na pytanie dotyczące możliwości wprowadzenia i wykonalności wykorzystania CLIL przy przygotowaniu do egzaminu maturalnego pozostaje nie do końca jasna, gdyż badanie wykazało, że owszem jest to możliwe, ale może okazać się czasochłonne, biorąc pod uwagę rozkład materiału i ilość godzin na jego realizację. Należało by przeprowadzić badanie trwające dłuższy czas, aby uzyskać wyniki wskazujące bardziej jednoznaczną odpowiedź na to pytanie.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Shaw, Aeddan - USOS220441
dc.contributor.authorpl
Udziela, Karolina - USOS260580
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Leśniewska, Justyna - 129931
dc.contributor.reviewerpl
Shaw, Aeddan - USOS220441
dc.date.accessioned
2025-04-14T22:30:39Z
dc.date.available
2025-04-14T22:30:39Z
dc.date.createdaten
2025-04-14T22:30:38Z
dc.date.submittedpl
2025-04-14
dc.fieldofstudypl
filologia angielska
dc.identifier.apdpl
diploma-180059-260580
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/551505
dc.languagepl
eng
dc.subject.enpl
CLIL, teacher perspectives, second language learning, second language acquisition, the Matura exam
dc.subject.plpl
CLIL, stanowisko nauczycieli, nauka języka, przyswajanie języka, egzamin Maturalny
dc.titlepl
Teacher Perspectives on the Implementation of Content and Language Integrated Learning in Teaching English as a Second Language in Preparation for the High School Matura Examination
dc.title.alternativepl
Postawa nauczycieli wobec wdrażania zintegrowanego kształcenia przedmiotowo-językowego (CLIL) w nauczaniu języka angielskiego jako drugiego języka w ramach przygotowań do egzaminu maturalnego w szkole średniej
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
19
Views per month
Views per city
Warsaw
6
Krakow
5
Gdansk
2
Bydgoszcz
1
Kampong Loyang
1
Kęty
1
Lubaczów
1
Singapore
1
Tarnobrzeg
1

No access

No Thumbnail Available
Collections