Obraz Iranu w polskich dziennikach na przykładzie Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej

master
dc.abstract.enThe following study "The image of Iran in Polish daily newspapers: the analysis of Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza media coverage" addresses the issue of how these two major Polish newspapers present Iran in their media coverage. For this purpose, the author analyzes the titles and articles about Iran that appeared in the two dailies from 2005 until 2019. The starting point for the analysis is the hypothesis that the media stereotypes Iran, focusing their coverage on just a few themes. Moreover, the author assumes that the vast majority of the articles present Iran negatively.In the study, the author explores what are the origins of the Iran narrative in Polish dailies and analyzes media reports using the MAXQDA tool, which he uses for qualitative and mixed data analysis. The study is preceded by theoretical considerations in the field of media studies, focusing on the theory of agenda setting and framing. Then, the author analyses the linguistic and cultural aspects of the problem, making use of a critical analysis of the discourse and the theory of social perceptions.In the third and fourth chapter, the author presents the results of the research, which show that Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza newspapers similarly present Iran. By focusing on similar themes and news categories, they also present negative bias when reporting on Iran. The author states that negative coverage of Iran is inspired by the newspapers following the narrative presented in Western media. The author claims that Polish journalists forget about the heritage of Persia its positive relations with Poland. At the same time, the newspapers appreciate the achievements of contemporary Iranian cinema. The main difference in the coverage between Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita articles was caused by the different profile of the newspapers, as Rzeczpospolita presented more economic news, while Gazeta Wyborcza devoted more attention to Iranian women and gender inequalities in Iran.The main challenge and, at the same time, the value of the conducted research is the extensive material analyzed in the study. The study presents solid starting point for further investigation of how Iran and its inhabitants are perceived by Poles.pl
dc.abstract.plPoniższa praca „Obraz Iranu w polskich dziennikach na przykładzie Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej” podejmuje problematykę tego, jak gazety prezentują Iran w swoich przekazach medialnych. W tym celu autor analizuje tytuły i leady dotyczące Iranu, które ukazywały się we wskazanych dziennikach w latach 2005–2019. Punktem wyjścia do analizy jest hipoteza, że media przedstawiają Iran w sposób uproszczony, kategoryzując ten kraj w kilku ramach. Ponadto autor zakłada, że zdecydowana większość wiadomości jest negatywna. Autor rozważa, co jest źródłem narracji o Iranie dla polskich dzienników i analizuje doniesienia medialne za pomocą narzędzia MAXQDA, które wykorzystuje do jakościowej i mieszanej analizy danych. Badanie poprzedza teoretyczne rozważania z dziedziny medioznawczej, skupiające się na teorii agenda-setting i framingu. Następnie autor rozważa nad językowymi i kulturowymi aspektami problemu, posiłkując się krytyczną analizują dyskursu i teorią wyobrażeń społecznych. W trzecim i czwartym rozdziale autor prezentuje wyniki badań, z których wynika, że Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza w sposób zbliżony przedstawiają Iran. Skupiając się na podobnych ramach i kategoriach wiadomości, a także prezentują ten kraj przede wszystkim negatywnie. W dużej mierze wiąże się to z faktem, podążania za narracją Stanów Zjednoczonych i Izraela. Dziennikarze zapominają o dziedzictwie Persji i historii nie tylko tego kraju, ale również pozytywnych relacji z Polską. Jednocześnie doceniają osiągnięcia współczesnego kina irańskiego. Główna różnica w doniesieniach wynikała z profilu gazet. Rzeczpospolita prezentowała więcej wiadomości gospodarczych, a kolei Gazeta Wyborcza dużo uwagi poświęcała irańskim kobietom.Głównym wyzwaniem i zarazem wartością przeprowadzonych badań jest obszerny materiał poddany analizie, a także możliwość dalszego dociekania przez autora, tego, jak Iran i jego mieszkańcy są postrzegani przez Polki i Polaków.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBanaś, Monika - 127199 pl
dc.contributor.authorWaliczek, Kamilpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerBanaś, Monika - 127199 pl
dc.contributor.reviewerWiącek, Elżbieta - 132604 pl
dc.date.accessioned2022-10-10T21:47:45Z
dc.date.available2022-10-10T21:47:45Z
dc.date.submitted2022-10-06pl
dc.fieldofstudyrelacje międzykulturowepl
dc.identifier.apddiploma-161932-195739pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301290
dc.languagepolpl
dc.subject.enIran, media, discourse, framing, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolitapl
dc.subject.plIran, media, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, framing, dyskurspl
dc.titleObraz Iranu w polskich dziennikach na przykładzie Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczejpl
dc.title.alternativeThe image of Iran in Polish daily newspapers: the analysis of Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza media coveragepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The following study "The image of Iran in Polish daily newspapers: the analysis of Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza media coverage" addresses the issue of how these two major Polish newspapers present Iran in their media coverage. For this purpose, the author analyzes the titles and articles about Iran that appeared in the two dailies from 2005 until 2019. The starting point for the analysis is the hypothesis that the media stereotypes Iran, focusing their coverage on just a few themes. Moreover, the author assumes that the vast majority of the articles present Iran negatively.In the study, the author explores what are the origins of the Iran narrative in Polish dailies and analyzes media reports using the MAXQDA tool, which he uses for qualitative and mixed data analysis. The study is preceded by theoretical considerations in the field of media studies, focusing on the theory of agenda setting and framing. Then, the author analyses the linguistic and cultural aspects of the problem, making use of a critical analysis of the discourse and the theory of social perceptions.In the third and fourth chapter, the author presents the results of the research, which show that Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza newspapers similarly present Iran. By focusing on similar themes and news categories, they also present negative bias when reporting on Iran. The author states that negative coverage of Iran is inspired by the newspapers following the narrative presented in Western media. The author claims that Polish journalists forget about the heritage of Persia its positive relations with Poland. At the same time, the newspapers appreciate the achievements of contemporary Iranian cinema. The main difference in the coverage between Gazeta Wyborcza and Rzeczpospolita articles was caused by the different profile of the newspapers, as Rzeczpospolita presented more economic news, while Gazeta Wyborcza devoted more attention to Iranian women and gender inequalities in Iran.The main challenge and, at the same time, the value of the conducted research is the extensive material analyzed in the study. The study presents solid starting point for further investigation of how Iran and its inhabitants are perceived by Poles.
dc.abstract.plpl
Poniższa praca „Obraz Iranu w polskich dziennikach na przykładzie Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej” podejmuje problematykę tego, jak gazety prezentują Iran w swoich przekazach medialnych. W tym celu autor analizuje tytuły i leady dotyczące Iranu, które ukazywały się we wskazanych dziennikach w latach 2005–2019. Punktem wyjścia do analizy jest hipoteza, że media przedstawiają Iran w sposób uproszczony, kategoryzując ten kraj w kilku ramach. Ponadto autor zakłada, że zdecydowana większość wiadomości jest negatywna. Autor rozważa, co jest źródłem narracji o Iranie dla polskich dzienników i analizuje doniesienia medialne za pomocą narzędzia MAXQDA, które wykorzystuje do jakościowej i mieszanej analizy danych. Badanie poprzedza teoretyczne rozważania z dziedziny medioznawczej, skupiające się na teorii agenda-setting i framingu. Następnie autor rozważa nad językowymi i kulturowymi aspektami problemu, posiłkując się krytyczną analizują dyskursu i teorią wyobrażeń społecznych. W trzecim i czwartym rozdziale autor prezentuje wyniki badań, z których wynika, że Rzeczpospolita i Gazeta Wyborcza w sposób zbliżony przedstawiają Iran. Skupiając się na podobnych ramach i kategoriach wiadomości, a także prezentują ten kraj przede wszystkim negatywnie. W dużej mierze wiąże się to z faktem, podążania za narracją Stanów Zjednoczonych i Izraela. Dziennikarze zapominają o dziedzictwie Persji i historii nie tylko tego kraju, ale również pozytywnych relacji z Polską. Jednocześnie doceniają osiągnięcia współczesnego kina irańskiego. Główna różnica w doniesieniach wynikała z profilu gazet. Rzeczpospolita prezentowała więcej wiadomości gospodarczych, a kolei Gazeta Wyborcza dużo uwagi poświęcała irańskim kobietom.Głównym wyzwaniem i zarazem wartością przeprowadzonych badań jest obszerny materiał poddany analizie, a także możliwość dalszego dociekania przez autora, tego, jak Iran i jego mieszkańcy są postrzegani przez Polki i Polaków.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Banaś, Monika - 127199
dc.contributor.authorpl
Waliczek, Kamil
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Banaś, Monika - 127199
dc.contributor.reviewerpl
Wiącek, Elżbieta - 132604
dc.date.accessioned
2022-10-10T21:47:45Z
dc.date.available
2022-10-10T21:47:45Z
dc.date.submittedpl
2022-10-06
dc.fieldofstudypl
relacje międzykulturowe
dc.identifier.apdpl
diploma-161932-195739
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/301290
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Iran, media, discourse, framing, Gazeta Wyborcza, Rzeczpospolita
dc.subject.plpl
Iran, media, Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza, framing, dyskurs
dc.titlepl
Obraz Iranu w polskich dziennikach na przykładzie Rzeczpospolitej i Gazety Wyborczej
dc.title.alternativepl
The image of Iran in Polish daily newspapers: the analysis of Rzeczpospolita and Gazeta Wyborcza media coverage
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
9
Views per month
Views per city
Krakow
5
Drozdowo
1
Wroclaw
1
Zielona Góra
1

No access

No Thumbnail Available
Collections