Ruchomość kręgosłupa szyjnego u graczy komputerowych.

master
dc.abstract.enNew and exciting forms of computer entertaiment attract more people every day tospend their free time in front of monitor. There is even an international form ofcompetition in such games called e-sport. Games are very interesting and addictive sousers spend more time forcing body positions and playing computer games comparingto normal computer users.The aim of this study is to investigate if computer players spending more than 50%of their computer time playing games show differences in mobility of cervical spine, bodyposture and head and shoulders positions. Another aim of this research was to check ifplayers know healty ans safety rules of computer usage. It was checked if their knowledgewas practicaly used and if it affects their posture. Another point of research was to observethe impact of regular physical activity at their body posture and spinal mobility.Research done in this thesis shows that too much time of playing action gamessignificantly reduced cervical spine mobility of players. It also has negative impact onshoulders position. Knowing healthy and safety rules did not mean, that players followthem. Usage of safety rules did not help to keep appropriate head position but it did it withplayer’s shoulders. Regular physical activity seems to correct both: cervical spine mobilityand right position of head and shoulders.pl
dc.abstract.plNowe, niezwykle atrakcyjne formy elektronicznej rozrywki zachęcają coraz więcejosób do przesiadywania przed komputerem. Powstała nawet nowa forma rozgrywekmiędzynarodowych – e-sport. Gry akcji są niezwykle zajmujące i bardzo mocno wciągająużytkownika, zmuszając go dużo częściej do przyjmowania wymuszonych pozycji,utrzymywanych przez znacznie dłuższy czas w porównaniu z osobą, która po prostupracuje przy komputerze.Niniejsza praca ma na celu sprawdzenie, czy u osób, które przez ponad 50% czasuspędzonego przed monitorem grają w gry akcji, występuje istotna statystycznie różnicadotycząca ruchomości kręgosłupa szyjnego i przyjmowanej postawy, rozumianej jakoułożenie głowy i barków, w porównaniu z osobami, które spędzają czas przed ekranem nainnych aktywnościach. Dodatkowo sprawdzano jeszcze, czy istnieje korelacja pomiędzyznajomością zasad BHP, a ich realnym przestrzeganiem, czy przestrzeganie zasad BHPwpływa znacząco na postawę, oraz jaki jest wpływ aktywności fizycznej, uprawianejregularnie przez graczy na postawę i ruchomość kręgosłupa.Przedstawione badania sugerują, że zbyt długi czas grania w komputerowe gryakcji rzeczywiście zmniejsza ruchomość kręgosłupa graczy w porównaniu do osób, któreużywają komputrera do innych celów. Wpływa to również negatywnie na ustawieniebarków u graczy.Znajomość zasad BHP w tym badaniu nie koreluje w żaden sposób z ichprzestrzeganiem, za to przestrzeganie ich nie wpływa na ustawienie głowy użytkownika,poprawiając jednak postawę w zakresie ułożenia barków.Według otrzymanych wyników, aktywność fizyczna, uprawiana regularnie,minimum dwa razy w tygodniu wpływa pozytywnie na wszystkie badane parametry.pl
dc.affiliationWydział Nauk o Zdrowiupl
dc.areaobszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznejpl
dc.contributor.advisorJaworek, Jolanta - 129891 pl
dc.contributor.authorJaroś, Monikapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WNOZpl
dc.contributor.reviewerZyznawska, Joanna - 133942 pl
dc.contributor.reviewerJaworek, Jolanta - 129891 pl
dc.date.accessioned2020-07-28T04:22:05Z
dc.date.available2020-07-28T04:22:05Z
dc.date.submitted2019-09-30pl
dc.fieldofstudyfizjoterapiapl
dc.identifier.apddiploma-137273-164129pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239052
dc.languagepolpl
dc.subject.enaction games, cervical spine mobility, player's posture, players activitypl
dc.subject.plgry akcji, ruchomość kręgosłupa szyjnego, postawa graczy, aktywność graczypl
dc.titleRuchomość kręgosłupa szyjnego u graczy komputerowych.pl
dc.title.alternativeCervical spine mobility of computer players.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
New and exciting forms of computer entertaiment attract more people every day tospend their free time in front of monitor. There is even an international form ofcompetition in such games called e-sport. Games are very interesting and addictive sousers spend more time forcing body positions and playing computer games comparingto normal computer users.The aim of this study is to investigate if computer players spending more than 50%of their computer time playing games show differences in mobility of cervical spine, bodyposture and head and shoulders positions. Another aim of this research was to check ifplayers know healty ans safety rules of computer usage. It was checked if their knowledgewas practicaly used and if it affects their posture. Another point of research was to observethe impact of regular physical activity at their body posture and spinal mobility.Research done in this thesis shows that too much time of playing action gamessignificantly reduced cervical spine mobility of players. It also has negative impact onshoulders position. Knowing healthy and safety rules did not mean, that players followthem. Usage of safety rules did not help to keep appropriate head position but it did it withplayer’s shoulders. Regular physical activity seems to correct both: cervical spine mobilityand right position of head and shoulders.
dc.abstract.plpl
Nowe, niezwykle atrakcyjne formy elektronicznej rozrywki zachęcają coraz więcejosób do przesiadywania przed komputerem. Powstała nawet nowa forma rozgrywekmiędzynarodowych – e-sport. Gry akcji są niezwykle zajmujące i bardzo mocno wciągająużytkownika, zmuszając go dużo częściej do przyjmowania wymuszonych pozycji,utrzymywanych przez znacznie dłuższy czas w porównaniu z osobą, która po prostupracuje przy komputerze.Niniejsza praca ma na celu sprawdzenie, czy u osób, które przez ponad 50% czasuspędzonego przed monitorem grają w gry akcji, występuje istotna statystycznie różnicadotycząca ruchomości kręgosłupa szyjnego i przyjmowanej postawy, rozumianej jakoułożenie głowy i barków, w porównaniu z osobami, które spędzają czas przed ekranem nainnych aktywnościach. Dodatkowo sprawdzano jeszcze, czy istnieje korelacja pomiędzyznajomością zasad BHP, a ich realnym przestrzeganiem, czy przestrzeganie zasad BHPwpływa znacząco na postawę, oraz jaki jest wpływ aktywności fizycznej, uprawianejregularnie przez graczy na postawę i ruchomość kręgosłupa.Przedstawione badania sugerują, że zbyt długi czas grania w komputerowe gryakcji rzeczywiście zmniejsza ruchomość kręgosłupa graczy w porównaniu do osób, któreużywają komputrera do innych celów. Wpływa to również negatywnie na ustawieniebarków u graczy.Znajomość zasad BHP w tym badaniu nie koreluje w żaden sposób z ichprzestrzeganiem, za to przestrzeganie ich nie wpływa na ustawienie głowy użytkownika,poprawiając jednak postawę w zakresie ułożenia barków.Według otrzymanych wyników, aktywność fizyczna, uprawiana regularnie,minimum dwa razy w tygodniu wpływa pozytywnie na wszystkie badane parametry.
dc.affiliationpl
Wydział Nauk o Zdrowiu
dc.areapl
obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej
dc.contributor.advisorpl
Jaworek, Jolanta - 129891
dc.contributor.authorpl
Jaroś, Monika
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WNOZ
dc.contributor.reviewerpl
Zyznawska, Joanna - 133942
dc.contributor.reviewerpl
Jaworek, Jolanta - 129891
dc.date.accessioned
2020-07-28T04:22:05Z
dc.date.available
2020-07-28T04:22:05Z
dc.date.submittedpl
2019-09-30
dc.fieldofstudypl
fizjoterapia
dc.identifier.apdpl
diploma-137273-164129
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/239052
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
action games, cervical spine mobility, player's posture, players activity
dc.subject.plpl
gry akcji, ruchomość kręgosłupa szyjnego, postawa graczy, aktywność graczy
dc.titlepl
Ruchomość kręgosłupa szyjnego u graczy komputerowych.
dc.title.alternativepl
Cervical spine mobility of computer players.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available