Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Cover. Próba definicji."
Cover. Attempt to define.
cover, coverowanie, teoria coveru, definicja, kultura remiksu, muzyka, format, remiks, performatyka, pamięć, partycypacja,
cover, covering, cover theory, definition, remix culture, music, strategy, remix, performance studies, memory, participation
Celem pracy jest stworzenie teorii i definicji coveru. Na przestrzeni czterech rozdziałów przeprowadzona jest analiza coveru jako jednego z formatów kultury remiksu (porównanie do strategii remiksu, recyclingu, re-enactmentu), jako utworu muzycznego (na podstawie opisu pięciu przykładów piosenek) i jako strategii twórczej (na przykładzie spektaklu pt. "Artystka zwymyśla(na)" w reżyserii J. Lizurek). Wywiedziona zostaje typologia coverowania: 1) na podstawie analizy relacji coverujacy-coverowany opisywany format można potraktować jako jedną z taktyk zapamiętywania i zapominania. Cover wydobywa swój pierwowzór z niepamięci tylko po to, by pozbawić go znaczenia i znów uruchomić proces zapominania o nim; 2) coverowanie jako praktyka społeczna, wywołująca konflikt w grupie, uruchamiająca agon, zmuszająca do aktywnego słuchania i ciągłego stwarzania siebie na nowo (swojego wizerunku, swojego stosunku do poruszonego tematu) poprzez dyskutowanie o danym utworze lub nagranie własnej jego wersji. Podsumowaniem pracy jest definicja coveru jako kolejnej strategii kultury remiksu, której struktura jest jednolita i spójna, a jako format cover igra z procesami zapamiętywania, jego źródło jest materialne i możliwe do precyzyjnego wskazania, tak samo jak efektem coverowania powinno konkretne nagranie. Podstawową lekturą, w oparciu o którą powstała praca, są "Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej" S. Firtha, a główną metodologią - "niska teoria" J.J. Halberstam.
The purpose of my four-chapter master's thesis is to create the theory and definition of the cover. Cover is analyzed as a one of the remix culture formats (comparison to the recycling, re-enactment, and remixing strategies), as a musical piece (based on a description of five examples of songs) and as a creative strategy (based on the example of the play " Artystka zwymyśla (na)", written and directed by J. Lizurek). Moreover, there is also given a typology of coverings: 1) based on analysis of the relation between covered one and covering one, the described format can be treated as one of the tactics of remembering and forgetting. Cover extracts its original form of oblivion merely to deprive it of meaning and again trigger the process of forgetting about it. 2) Covering as a social practice, causing a conflict in the group, triggering agon, forcing you to actively listen and continually re-create yourself (your image, your attitude towards the subject) by discussing the song or recording its own version. The summary of the work is the definition of a cover as another remix culture strategy, the structure of which is uniform and internally coherent, and as a format which is playing with memory processes, its source is material and can be precisely indicated, as well as the effect of the cover should be specific record. The basic lecture, based on which the work was created, are "Performing rites" by S. Firth, and the main methodology - "Low theory" by J.J. Halberstam.
dc.abstract.en | The purpose of my four-chapter master's thesis is to create the theory and definition of the cover. Cover is analyzed as a one of the remix culture formats (comparison to the recycling, re-enactment, and remixing strategies), as a musical piece (based on a description of five examples of songs) and as a creative strategy (based on the example of the play " Artystka zwymyśla (na)", written and directed by J. Lizurek). Moreover, there is also given a typology of coverings: 1) based on analysis of the relation between covered one and covering one, the described format can be treated as one of the tactics of remembering and forgetting. Cover extracts its original form of oblivion merely to deprive it of meaning and again trigger the process of forgetting about it. 2) Covering as a social practice, causing a conflict in the group, triggering agon, forcing you to actively listen and continually re-create yourself (your image, your attitude towards the subject) by discussing the song or recording its own version. The summary of the work is the definition of a cover as another remix culture strategy, the structure of which is uniform and internally coherent, and as a format which is playing with memory processes, its source is material and can be precisely indicated, as well as the effect of the cover should be specific record. The basic lecture, based on which the work was created, are "Performing rites" by S. Firth, and the main methodology - "Low theory" by J.J. Halberstam. | pl |
dc.abstract.pl | Celem pracy jest stworzenie teorii i definicji coveru. Na przestrzeni czterech rozdziałów przeprowadzona jest analiza coveru jako jednego z formatów kultury remiksu (porównanie do strategii remiksu, recyclingu, re-enactmentu), jako utworu muzycznego (na podstawie opisu pięciu przykładów piosenek) i jako strategii twórczej (na przykładzie spektaklu pt. "Artystka zwymyśla(na)" w reżyserii J. Lizurek). Wywiedziona zostaje typologia coverowania: 1) na podstawie analizy relacji coverujacy-coverowany opisywany format można potraktować jako jedną z taktyk zapamiętywania i zapominania. Cover wydobywa swój pierwowzór z niepamięci tylko po to, by pozbawić go znaczenia i znów uruchomić proces zapominania o nim; 2) coverowanie jako praktyka społeczna, wywołująca konflikt w grupie, uruchamiająca agon, zmuszająca do aktywnego słuchania i ciągłego stwarzania siebie na nowo (swojego wizerunku, swojego stosunku do poruszonego tematu) poprzez dyskutowanie o danym utworze lub nagranie własnej jego wersji. Podsumowaniem pracy jest definicja coveru jako kolejnej strategii kultury remiksu, której struktura jest jednolita i spójna, a jako format cover igra z procesami zapamiętywania, jego źródło jest materialne i możliwe do precyzyjnego wskazania, tak samo jak efektem coverowania powinno konkretne nagranie. Podstawową lekturą, w oparciu o którą powstała praca, są "Sceniczne rytuały. O wartości muzyki popularnej" S. Firtha, a główną metodologią - "niska teoria" J.J. Halberstam. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kosiński, Dariusz - 129188 | pl |
dc.contributor.author | Skrzypek, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kosiński, Dariusz - 129188 | pl |
dc.contributor.reviewer | Iwanczewska, Łucja | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T09:32:51Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T09:32:51Z | |
dc.date.submitted | 2017-07-12 | pl |
dc.fieldofstudy | performatyka przedstawień | pl |
dc.identifier.apd | diploma-116985-219586 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/222232 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | cover, covering, cover theory, definition, remix culture, music, strategy, remix, performance studies, memory, participation | pl |
dc.subject.pl | cover, coverowanie, teoria coveru, definicja, kultura remiksu, muzyka, format, remiks, performatyka, pamięć, partycypacja, | pl |
dc.title | "Cover. Próba definicji." | pl |
dc.title.alternative | Cover. Attempt to define. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |