Człowiek w sytuacji oceny: rola potrzeby aprobaty społecznej i samooceny

master
dc.abstract.enThe aim of this study was to examine the impact of need for social approval on a sense of being evaluated. It was assumed that manipulation of a sense of evaluation will increase the need for social approval, and the self-esteem will also affect this interaction. The study took into account two variables - the need for social approval which was measured by three tools: Questionnaire of Social Approval (KAS), Short version of Questionnaire of Social Approval - short version (SKAS) and Balanced Inventory of Desirable Responding (BIRD) and self-esteem measured by The Rosenberg self-esteem scale (SES). The independent variable was the feeling of being assessed (feeling of being assessed vs. no feeling of being assessed). Participants filled out questionnaires in sequence: KAS and SES. Then they had to recall and describe a situation of life when they felt highly assessed (condition 1) or do not feel assessed by anyone (condition 2). The next step was to re-measure the need for social approval by SKAS and BIRD-6. This study involved 64 people, but for further analysis the results of 52 people aged from 19 to 28 years old were used. It was assumed that the need for social approval is positively correlated with self-esteem. It was also expected that the need for social approval increases under the influence of a sense of being evaluated, while the absence of a sense of evaluation remains relatively the same. The last hypothesis assumed that self-esteem will be positively correlated with the need for social approval, but in the condition of the feeling of being evaluated this correlation will be stronger than the condition of the absence of a sense of evaluation.. One of these hypotheses has been confirmed. The results showed positive correlation between the need for social approval and self-esteem.pl
dc.abstract.plCelem niniejszego badania było sprawdzenie, jaki wpływ na potrzebę aprobaty społecznej ma poczucie bycia ocenianym. Przyjęto, że manipulacja poczuciem oceny będzie podwyższać potrzebę aprobaty społecznej, przy czym samoocena będzie dodatkowo wpływać na tę relację. W badaniu wzięto pod uwagę 2 zmienne - potrzebę aprobaty społecznej w ujęciu zarówno dyspozycyjnym jak i sytuacyjnym, której pomiar odbył się za pomocą trzech narzędzi. Drugą zmienną zależną była samoocena rozumiana jako cecha. Zmienną niezależną było poczucie bycia ocenianym (ocena vs. brak oceny). Uczestnicy wypełniali kolejno kwestionariusze: Kwestionariusz Aprobaty Społecznej oraz Skalę Samooceny SES Rosenberga. Następnie osoby badane odpamiętywały i opisywały jedną sytuację z życia, gdy czuły się oceniane (warunek 1) lub nie czuły się oceniane przez nikogo (warunek 2). Kolejnym krokiem był ponowny pomiar potrzeby aprobaty społecznej Skróconym Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej oraz Zbalansowaną Skalą Aprobaty Społecznej (BIRD-6). W badaniu wzięły udział 64 osoby, do dalszych analiz wykorzystano wyniki 52 osób w wieku od 19 do 28 lat. Udział w badaniu był dobrowolny. Założono, że potrzeba aprobaty społecznej będzie pozytywnie korelować z samooceną. Założono również, że potrzeba aprobaty społecznej nasili się pod wpływem poczucia bycia ocenianym w porównaniu do warunku, gdy badani nie czuli się oceniani. Zgodnie z ostatnią hipotezą, samoocena będzie pozytywnie skorelowana z potrzebą aprobaty społecznej, przy czym w warunku z poczuciem oceny korelacja ta będzie silniejsza niż w warunku braku poczucia oceny. Wyniki potwierdziły jedną z hipotez. Wykazano, że wraz ze wzrostem samooceny rośnie potrzeba aprobaty społecznej, a korelacja ta była umiarkowanie silna.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKossowska, Małgorzata - 129191 pl
dc.contributor.authorJazgar, Sarapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerŚmieja-Nęcka, Magdalena - 132332 pl
dc.contributor.reviewerKossowska, Małgorzata - 129191 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T06:20:29Z
dc.date.available2020-07-25T06:20:29Z
dc.date.submitted2014-10-14pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-92658-114946pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200789
dc.languagepolpl
dc.subject.enneed for social approval, self-esteem, evaluationpl
dc.subject.plpotrzeba aprobaty społecznej, samoocena, ocenapl
dc.titleCzłowiek w sytuacji oceny: rola potrzeby aprobaty społecznej i samoocenypl
dc.title.alternativeMan under evaluation: the role of the need for social approval and self-esteem.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of this study was to examine the impact of need for social approval on a sense of being evaluated. It was assumed that manipulation of a sense of evaluation will increase the need for social approval, and the self-esteem will also affect this interaction. The study took into account two variables - the need for social approval which was measured by three tools: Questionnaire of Social Approval (KAS), Short version of Questionnaire of Social Approval - short version (SKAS) and Balanced Inventory of Desirable Responding (BIRD) and self-esteem measured by The Rosenberg self-esteem scale (SES). The independent variable was the feeling of being assessed (feeling of being assessed vs. no feeling of being assessed). Participants filled out questionnaires in sequence: KAS and SES. Then they had to recall and describe a situation of life when they felt highly assessed (condition 1) or do not feel assessed by anyone (condition 2). The next step was to re-measure the need for social approval by SKAS and BIRD-6. This study involved 64 people, but for further analysis the results of 52 people aged from 19 to 28 years old were used. It was assumed that the need for social approval is positively correlated with self-esteem. It was also expected that the need for social approval increases under the influence of a sense of being evaluated, while the absence of a sense of evaluation remains relatively the same. The last hypothesis assumed that self-esteem will be positively correlated with the need for social approval, but in the condition of the feeling of being evaluated this correlation will be stronger than the condition of the absence of a sense of evaluation.. One of these hypotheses has been confirmed. The results showed positive correlation between the need for social approval and self-esteem.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszego badania było sprawdzenie, jaki wpływ na potrzebę aprobaty społecznej ma poczucie bycia ocenianym. Przyjęto, że manipulacja poczuciem oceny będzie podwyższać potrzebę aprobaty społecznej, przy czym samoocena będzie dodatkowo wpływać na tę relację. W badaniu wzięto pod uwagę 2 zmienne - potrzebę aprobaty społecznej w ujęciu zarówno dyspozycyjnym jak i sytuacyjnym, której pomiar odbył się za pomocą trzech narzędzi. Drugą zmienną zależną była samoocena rozumiana jako cecha. Zmienną niezależną było poczucie bycia ocenianym (ocena vs. brak oceny). Uczestnicy wypełniali kolejno kwestionariusze: Kwestionariusz Aprobaty Społecznej oraz Skalę Samooceny SES Rosenberga. Następnie osoby badane odpamiętywały i opisywały jedną sytuację z życia, gdy czuły się oceniane (warunek 1) lub nie czuły się oceniane przez nikogo (warunek 2). Kolejnym krokiem był ponowny pomiar potrzeby aprobaty społecznej Skróconym Kwestionariuszem Aprobaty Społecznej oraz Zbalansowaną Skalą Aprobaty Społecznej (BIRD-6). W badaniu wzięły udział 64 osoby, do dalszych analiz wykorzystano wyniki 52 osób w wieku od 19 do 28 lat. Udział w badaniu był dobrowolny. Założono, że potrzeba aprobaty społecznej będzie pozytywnie korelować z samooceną. Założono również, że potrzeba aprobaty społecznej nasili się pod wpływem poczucia bycia ocenianym w porównaniu do warunku, gdy badani nie czuli się oceniani. Zgodnie z ostatnią hipotezą, samoocena będzie pozytywnie skorelowana z potrzebą aprobaty społecznej, przy czym w warunku z poczuciem oceny korelacja ta będzie silniejsza niż w warunku braku poczucia oceny. Wyniki potwierdziły jedną z hipotez. Wykazano, że wraz ze wzrostem samooceny rośnie potrzeba aprobaty społecznej, a korelacja ta była umiarkowanie silna.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kossowska, Małgorzata - 129191
dc.contributor.authorpl
Jazgar, Sara
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Śmieja-Nęcka, Magdalena - 132332
dc.contributor.reviewerpl
Kossowska, Małgorzata - 129191
dc.date.accessioned
2020-07-25T06:20:29Z
dc.date.available
2020-07-25T06:20:29Z
dc.date.submittedpl
2014-10-14
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-92658-114946
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/200789
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
need for social approval, self-esteem, evaluation
dc.subject.plpl
potrzeba aprobaty społecznej, samoocena, ocena
dc.titlepl
Człowiek w sytuacji oceny: rola potrzeby aprobaty społecznej i samooceny
dc.title.alternativepl
Man under evaluation: the role of the need for social approval and self-esteem.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
401
Views per month
Views per city
Warsaw
96
Krakow
40
Poznan
26
Wroclaw
20
Gdansk
17
Lublin
10
Zielona Góra
8
Katowice
7
Lodz
6
Gorzów Wielkopolski
5

No access

No Thumbnail Available