Samoocena i złożoność Ja a dysonans poznawczy i zniekształcenia pamięciowe

master
dc.abstract.enThe experiment analyzed relationships between self-complexity and self-esteem and cognitive dissonance. It was also examined whether these two variables affected the memory of initial attitude which was manipulated via dissonance induction. During session dissonance was induced, then participants' attitudes towards statements describing learning habits were assessed. Next participants completed self-complexity and self-esteem questionnaires and reported their initial attitudes, (assessed also seven days prior the session). The hypothesis that cognitive dissonance is more acute for people with high self-esteem who engage in its reduction by changing attitudes to a greater extent than people with low self-esteem was confirmed. The obtained results are consistent with the self consistency model of cognitive dissonance (Aronson, 1992). The hypotheses about the effect of self- complexity on the reduction of cognitive dissonance as well the hypotheses about the influence of self-esteem and the self-complexity on the memory distortions formation have not been confirmed.pl
dc.abstract.plW badaniu rozpatrywano związek pomiędzy złożonością Ja i samooceną a dysonansem poznawczym. Sprawdzano także, czy obie te zmienne wpływają na powstawanie zniekształceń pamięciowych w zakresie postawy, poddanej manipulacji eksperymentalnej, która polegała na wzbudzaniu dysonansu poznawczego. Badanie składało się z dwóch faz, oddzielonych siedmiodniową przerwą. W trakcie pierwszej fazy badano postawy uczestników wobec twierdzeń opisujących nawyki związane z nauką. Podczas kolejnej indukowano dysonans, następnie oceniano zmianę w zakresie badanych postaw, a na koniec sprawdzano pamięć postaw sprzed tygodnia. Mierzono również samoocenę i złożoność Ja. Otrzymane wyniki potwierdzają postawioną hipotezę mówiącą, iż dysonans poznawczy jest bardziej dotkliwy dla osób o wysokiej samoocenie, które angażują się w jego redukcję za pośrednictwem zmiany postaw w większym niż stopniu niż osoby o niskiej samoocenie. Takie wyniki pozostają w zgodzie z modelem zgodności Ja (Aronson, 1992), zakładającym, iż źródło dysonansu stanowi rozbieżność między pozytywnym wyobrażeniem jednostki na swój temat a wiedzą o dopuszczeniu się zachowania mu przeczącemu. Rozbieżność ta jest mniejsza u osób o niskiej samoocenie, zatem są one mniej narażone na doświadczanie dysonansu, co potwierdziło przeprowadzone badanie. Nie potwierdzono hipotez mówiących o wpływie złożoności Ja na redukcję dysonansu poznawczego, jak również żadnej z hipotez mówiącej o wpływie samooceny lub złożoności Ja na powstawanie zniekształceń pamięciowych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorSzpitalak, Malwinapl
dc.contributor.authorDudek, Iwonapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerSzpitalak, Malwinapl
dc.contributor.reviewerPolczyk, Romuald - 131496 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T08:42:37Z
dc.date.available2020-07-27T08:42:37Z
dc.date.submitted2017-07-05pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-116173-162437pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221492
dc.languagepolpl
dc.subject.encognitive dissonance, memory distortions, self-complexity, self-esteempl
dc.subject.pldysonans poznawczy, samoocena, złożoność Ja, zniekształcenia pamięciowepl
dc.titleSamoocena i złożoność Ja a dysonans poznawczy i zniekształcenia pamięciowepl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The experiment analyzed relationships between self-complexity and self-esteem and cognitive dissonance. It was also examined whether these two variables affected the memory of initial attitude which was manipulated via dissonance induction. During session dissonance was induced, then participants' attitudes towards statements describing learning habits were assessed. Next participants completed self-complexity and self-esteem questionnaires and reported their initial attitudes, (assessed also seven days prior the session). The hypothesis that cognitive dissonance is more acute for people with high self-esteem who engage in its reduction by changing attitudes to a greater extent than people with low self-esteem was confirmed. The obtained results are consistent with the self consistency model of cognitive dissonance (Aronson, 1992). The hypotheses about the effect of self- complexity on the reduction of cognitive dissonance as well the hypotheses about the influence of self-esteem and the self-complexity on the memory distortions formation have not been confirmed.
dc.abstract.plpl
W badaniu rozpatrywano związek pomiędzy złożonością Ja i samooceną a dysonansem poznawczym. Sprawdzano także, czy obie te zmienne wpływają na powstawanie zniekształceń pamięciowych w zakresie postawy, poddanej manipulacji eksperymentalnej, która polegała na wzbudzaniu dysonansu poznawczego. Badanie składało się z dwóch faz, oddzielonych siedmiodniową przerwą. W trakcie pierwszej fazy badano postawy uczestników wobec twierdzeń opisujących nawyki związane z nauką. Podczas kolejnej indukowano dysonans, następnie oceniano zmianę w zakresie badanych postaw, a na koniec sprawdzano pamięć postaw sprzed tygodnia. Mierzono również samoocenę i złożoność Ja. Otrzymane wyniki potwierdzają postawioną hipotezę mówiącą, iż dysonans poznawczy jest bardziej dotkliwy dla osób o wysokiej samoocenie, które angażują się w jego redukcję za pośrednictwem zmiany postaw w większym niż stopniu niż osoby o niskiej samoocenie. Takie wyniki pozostają w zgodzie z modelem zgodności Ja (Aronson, 1992), zakładającym, iż źródło dysonansu stanowi rozbieżność między pozytywnym wyobrażeniem jednostki na swój temat a wiedzą o dopuszczeniu się zachowania mu przeczącemu. Rozbieżność ta jest mniejsza u osób o niskiej samoocenie, zatem są one mniej narażone na doświadczanie dysonansu, co potwierdziło przeprowadzone badanie. Nie potwierdzono hipotez mówiących o wpływie złożoności Ja na redukcję dysonansu poznawczego, jak również żadnej z hipotez mówiącej o wpływie samooceny lub złożoności Ja na powstawanie zniekształceń pamięciowych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Szpitalak, Malwina
dc.contributor.authorpl
Dudek, Iwona
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Szpitalak, Malwina
dc.contributor.reviewerpl
Polczyk, Romuald - 131496
dc.date.accessioned
2020-07-27T08:42:37Z
dc.date.available
2020-07-27T08:42:37Z
dc.date.submittedpl
2017-07-05
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-116173-162437
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/221492
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
cognitive dissonance, memory distortions, self-complexity, self-esteem
dc.subject.plpl
dysonans poznawczy, samoocena, złożoność Ja, zniekształcenia pamięciowe
dc.titlepl
Samoocena i złożoność Ja a dysonans poznawczy i zniekształcenia pamięciowe
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
373
Views per month
Views per city
Warsaw
99
Krakow
35
Gdansk
27
Wroclaw
17
Poznan
15
Katowice
10
Szczecin
7
Lublin
5
Niepołomice
5
Skierniewice
5

No access

No Thumbnail Available