Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Finansowanie społecznościowe klubów sportowych na przykładzie akcji crowdfundigowych Wisły Kraków
Crowdfunding of sports clubs on the example of Wisła Kraków crowdfunding campaigns
CROWDFUNDING — FINANSOWANIE SPOŁECZNOŚCIOWE —KLUB SPORTOWY
CROWDFUNDING – SOCIAL FINANCING – SPORT CLUB
Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to zjawisko, które z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem, również w świecie biznesu. Podobną drogę obierają także klub sportowe, które za sprawą crowdfundingu realizują swoje cele biznesowe związane z codziennym funkcjonowaniem. Celem niniejszej pracy było zidentyfikowanie crowdfundingu jako innowacyjnej formy finansowania społecznościowego klubu sportowego na przykładzie Wisły Kraków, która sięgnęła po ten model finansowania w 2019 i 2020 roku. W trakcie zgłębiania tematu postawiono hipotezę badawczą, że finansowanie społecznościowe poprzez akcje crowdfundingowe ma znaczący wpływ na budżet klubu i jego dalszy rozwój. Aby zweryfikować to założenie, autor przestudiował literaturę przedmiotu, zarówno tę związaną z metodami finansowania przedsiębiorstw, jak i poświęconą crowdfundingowi, ze szczególnym uwzględnieniem finansowania społecznościowego w sporcie. W badaniach zastosowano główną metodę badawczą – analizę przypadku, oraz metodę wspomagającą – wywiad pogłębiony z przedstawicielami platformy Beesfund, która obsługiwała projekty crowdfundingowe Wisły. Analiza treści, raportów, tabel i raportów finansowych wykazały, że najważniejszym elementem obu przeprowadzonych przez Wisłę akcji byli jej uczestnicy, czyli kibice, którzy kupując pakiety, w krótkim czasie wsparli walczący z problemami finansowymi klub. Wyniki badań wykazały, że crowdfunding miał znaczący wpływ na podreperowanie budżetu spółki, a także na poprawę warunków organizacyjnych i społecznych wokół klubu.
Crowdfunding, or social financing, is a phenomenon that is gaining more and more interest every year, also in the business world. A similar path is also taken by sports clubs, which use crowdfunding to achieve their business goals related to everyday functioning. The aim of this study was to identify crowdfunding as an innovative form of social financing for a sports club on the example of Wisła Kraków, which chose this financing model in 2019 and 2020. During the exploration of the topic, the research hypothesis was set that social financing through crowdfunding campaigns has a significant impact on the club's budget and its further development. In order to verify the hypothesis, the author studied source literature, both related to methods of corporate financing and devoted to crowdfunding, with a special focus on crowdfunding in sports. The research used the main research method - a case study, and a supporting method - an in-depth interview with representatives of the Beesfund platform, which serviced Wisła's crowdfunding projects. Content analysis, reports, tables, and financial reports have shown that the most important element of both campaigns conducted by Wisła were its participants, i.e. fans who, by purchasing packages, in a short time supported the club struggling with financial problems. The research accomplished has shown that crowdfunding had a significant impact on boosting the company's budget, as well as the improvement of organizational and social conditions around the club.
dc.abstract.en | Crowdfunding, or social financing, is a phenomenon that is gaining more and more interest every year, also in the business world. A similar path is also taken by sports clubs, which use crowdfunding to achieve their business goals related to everyday functioning. The aim of this study was to identify crowdfunding as an innovative form of social financing for a sports club on the example of Wisła Kraków, which chose this financing model in 2019 and 2020. During the exploration of the topic, the research hypothesis was set that social financing through crowdfunding campaigns has a significant impact on the club's budget and its further development. In order to verify the hypothesis, the author studied source literature, both related to methods of corporate financing and devoted to crowdfunding, with a special focus on crowdfunding in sports. The research used the main research method - a case study, and a supporting method - an in-depth interview with representatives of the Beesfund platform, which serviced Wisła's crowdfunding projects. Content analysis, reports, tables, and financial reports have shown that the most important element of both campaigns conducted by Wisła were its participants, i.e. fans who, by purchasing packages, in a short time supported the club struggling with financial problems. The research accomplished has shown that crowdfunding had a significant impact on boosting the company's budget, as well as the improvement of organizational and social conditions around the club. | pl |
dc.abstract.pl | Crowdfunding, czyli finansowanie społecznościowe, to zjawisko, które z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem, również w świecie biznesu. Podobną drogę obierają także klub sportowe, które za sprawą crowdfundingu realizują swoje cele biznesowe związane z codziennym funkcjonowaniem. Celem niniejszej pracy było zidentyfikowanie crowdfundingu jako innowacyjnej formy finansowania społecznościowego klubu sportowego na przykładzie Wisły Kraków, która sięgnęła po ten model finansowania w 2019 i 2020 roku. W trakcie zgłębiania tematu postawiono hipotezę badawczą, że finansowanie społecznościowe poprzez akcje crowdfundingowe ma znaczący wpływ na budżet klubu i jego dalszy rozwój. Aby zweryfikować to założenie, autor przestudiował literaturę przedmiotu, zarówno tę związaną z metodami finansowania przedsiębiorstw, jak i poświęconą crowdfundingowi, ze szczególnym uwzględnieniem finansowania społecznościowego w sporcie. W badaniach zastosowano główną metodę badawczą – analizę przypadku, oraz metodę wspomagającą – wywiad pogłębiony z przedstawicielami platformy Beesfund, która obsługiwała projekty crowdfundingowe Wisły. Analiza treści, raportów, tabel i raportów finansowych wykazały, że najważniejszym elementem obu przeprowadzonych przez Wisłę akcji byli jej uczestnicy, czyli kibice, którzy kupując pakiety, w krótkim czasie wsparli walczący z problemami finansowymi klub. Wyniki badań wykazały, że crowdfunding miał znaczący wpływ na podreperowanie budżetu spółki, a także na poprawę warunków organizacyjnych i społecznych wokół klubu. | pl |
dc.affiliation | Uniwersytet Jagielloński w Krakowie | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Perechuda, Igor - USOS203997 | pl |
dc.contributor.author | Burtan, Adrian - USOS225469 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/UJK | pl |
dc.contributor.reviewer | Perechuda, Igor - USOS203997 | pl |
dc.contributor.reviewer | Batorski, Jarema - 127259 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-11-14T23:32:43Z | |
dc.date.available | 2024-11-14T23:32:43Z | |
dc.date.createdat | 2024-11-14T23:32:43Z | en |
dc.date.submitted | 2021-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce i w sporcie | pl |
dc.identifier.apd | diploma-149249-225469 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/463339 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | CROWDFUNDING – SOCIAL FINANCING – SPORT CLUB | pl |
dc.subject.pl | CROWDFUNDING — FINANSOWANIE SPOŁECZNOŚCIOWE —KLUB SPORTOWY | pl |
dc.title | Finansowanie społecznościowe klubów sportowych na przykładzie akcji crowdfundigowych Wisły Kraków | pl |
dc.title.alternative | Crowdfunding of sports clubs on the example of Wisła Kraków crowdfunding campaigns | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |