Scena rodzajowa w warszawskich obrazach Bernarda Bellotta jako przykład recepcji wzorców weneckich i źródło ikonograficzne do dziejów życia codziennego w Polsce.

master
dc.abstract.enIn the introduction (in the first chapter) I write about writers who wrote about Bernardo Bellotto art.In the second chapter I contain an artist biography. I name and describe his main period work (italian period, the first visit in Dresno, visit in Vienna and Munich, the second visit in Dresno and Warsaw period).In the third chapter I compare paintings of Warsaw period with other Bellotto’s paintings (of earlier period). I write about his work. What elements he chose and expose in his paintings. I write about color, drawing, light, perspective and composition in his paintings. Afterwards I name and describe centre of vedut painting: Rome and Venice and influence these „school” of Bellotto. In the fourth chapter I desribe persons in the Bellotto’s pictures of Warsaw period. They are „the picture” life in Warsaw in XVIII century. Here I write about social classes (a nobility, a clergy, a middle class, a foreigners et al) and day-to -day life in Warsaw in XVIII century (professions, a trade, a religious life, an intelligence and a beggary). I compare Bellotto’s paintings with texts for example Jędrzej Kitowicz description. At the finish this chapter I add an information about buildings, communications and kind of transport and clothes.In the ending I sum up whole work. I notice that in Warsaw period Bellotto joined influence from Italy - accumulation figures - with particular interest in a day-to-day life in Warsaw in XVIII century.pl
dc.abstract.otherWe wstępie (w rozdziale pierwszych) pisze o autorach, którzy dotychczas zajmowali się twórczością Bernarda Bellotta.W drugim rozdziale zawarłam biografię artysty. Tutaj wymieniam i opisuję główne jego okresy twórczości (okres włoski, pierwszy okres drezdeński, okres wiedeński i monachijski, drugi okres drezdeński oraz okres warszawski).W trzecim rozdziale porównałam obrazy okresu warszawskiego z innymi obrazami Bellotta z wcześniejszych okresów. Piszę tutaj o warsztacie malarskim Bellotta. Jakie elementy wybiera i eksponuje w swoich obrazach oraz jakich używa środków artystycznych (formalnych: kolor, rysunek, światło, perspektywa oraz kompozycyjnych: użycie diagonali). Potem opisuję panujące tendencje europejskie – włoskie. Wymieniam i opisuję centra malarstwa wedutowego: Rzym i Wenecję oraz notuje ich wpływa na malarstwo Bernarda Bellotta okresu warszawskiego.W rozdziale czwartym opisuję sztafaż rodzajowy w malowidłach Bernarda Bellotta okresu warszawskiego. Jest on obrazem życia Warszawy w 2. połowie XVIII wieku. Z jednej strony piszę tutaj o strukturze społecznej polskiego społeczeństwa. Wymieniam i opisuję takie klasy społeczne jak: tan szlachecki, duchowieństwo, mieszczaństwo, niższe warstwy społeczne oraz mniejszości narodowe i obcokrajowców. Z drugiej strony interesuje mnie życie codzienne w Warszawie w 2. połowie XVIII wieku: wykonywane prace i zawody, handel, życie religijne, inteligencja, żebractwo i włóczęgostwo. Porównuję tutaj obraz Bellotta z tekstami z epoki m.in. pamiętnikami Jędrzeja Kitowicza. Na końcu tego rozdziału zawieram informacje o zabudowie Warszawy, komunikacji i środkach transportu oraz ubiorze.W zakończeniu podsumowuję całą pracę. Stwierdzam, że Bellotto połączył w swojej warszawskiej twórczości wpływy włoskie - rozbudowana scena rodzajowa ze szczególnym zainteresowaniem realiami życia w Warszawie w XVIII wieku.pl
dc.affiliationWydział Historycznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.contributor.authorKuklińska, Nataliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WH3pl
dc.contributor.reviewerBetlej, Andrzej - 127289 pl
dc.contributor.reviewerKrasny, Piotr - 129425 pl
dc.date.accessioned2020-07-20T17:24:46Z
dc.date.available2020-07-20T17:24:46Z
dc.date.submitted2011-09-29pl
dc.fieldofstudyhistoria sztukipl
dc.identifier.apddiploma-60351-69764pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173970
dc.subject.enBellotto, Warsaw, generic scenes, iconography sourcepl
dc.subject.otherBellotto, Warszawa, scena rodzajowa, źródło ikonograficznepl
dc.titleScena rodzajowa w warszawskich obrazach Bernarda Bellotta jako przykład recepcji wzorców weneckich i źródło ikonograficzne do dziejów życia codziennego w Polsce.pl
dc.title.alternativeGeneric scenes in Bellotto's Warsaw paintings for example a reception Venice modules and an iconography source to history about a day-to-day in Poland.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In the introduction (in the first chapter) I write about writers who wrote about Bernardo Bellotto art.In the second chapter I contain an artist biography. I name and describe his main period work (italian period, the first visit in Dresno, visit in Vienna and Munich, the second visit in Dresno and Warsaw period).In the third chapter I compare paintings of Warsaw period with other Bellotto’s paintings (of earlier period). I write about his work. What elements he chose and expose in his paintings. I write about color, drawing, light, perspective and composition in his paintings. Afterwards I name and describe centre of vedut painting: Rome and Venice and influence these „school” of Bellotto. In the fourth chapter I desribe persons in the Bellotto’s pictures of Warsaw period. They are „the picture” life in Warsaw in XVIII century. Here I write about social classes (a nobility, a clergy, a middle class, a foreigners et al) and day-to -day life in Warsaw in XVIII century (professions, a trade, a religious life, an intelligence and a beggary). I compare Bellotto’s paintings with texts for example Jędrzej Kitowicz description. At the finish this chapter I add an information about buildings, communications and kind of transport and clothes.In the ending I sum up whole work. I notice that in Warsaw period Bellotto joined influence from Italy - accumulation figures - with particular interest in a day-to-day life in Warsaw in XVIII century.
dc.abstract.otherpl
We wstępie (w rozdziale pierwszych) pisze o autorach, którzy dotychczas zajmowali się twórczością Bernarda Bellotta.W drugim rozdziale zawarłam biografię artysty. Tutaj wymieniam i opisuję główne jego okresy twórczości (okres włoski, pierwszy okres drezdeński, okres wiedeński i monachijski, drugi okres drezdeński oraz okres warszawski).W trzecim rozdziale porównałam obrazy okresu warszawskiego z innymi obrazami Bellotta z wcześniejszych okresów. Piszę tutaj o warsztacie malarskim Bellotta. Jakie elementy wybiera i eksponuje w swoich obrazach oraz jakich używa środków artystycznych (formalnych: kolor, rysunek, światło, perspektywa oraz kompozycyjnych: użycie diagonali). Potem opisuję panujące tendencje europejskie – włoskie. Wymieniam i opisuję centra malarstwa wedutowego: Rzym i Wenecję oraz notuje ich wpływa na malarstwo Bernarda Bellotta okresu warszawskiego.W rozdziale czwartym opisuję sztafaż rodzajowy w malowidłach Bernarda Bellotta okresu warszawskiego. Jest on obrazem życia Warszawy w 2. połowie XVIII wieku. Z jednej strony piszę tutaj o strukturze społecznej polskiego społeczeństwa. Wymieniam i opisuję takie klasy społeczne jak: tan szlachecki, duchowieństwo, mieszczaństwo, niższe warstwy społeczne oraz mniejszości narodowe i obcokrajowców. Z drugiej strony interesuje mnie życie codzienne w Warszawie w 2. połowie XVIII wieku: wykonywane prace i zawody, handel, życie religijne, inteligencja, żebractwo i włóczęgostwo. Porównuję tutaj obraz Bellotta z tekstami z epoki m.in. pamiętnikami Jędrzeja Kitowicza. Na końcu tego rozdziału zawieram informacje o zabudowie Warszawy, komunikacji i środkach transportu oraz ubiorze.W zakończeniu podsumowuję całą pracę. Stwierdzam, że Bellotto połączył w swojej warszawskiej twórczości wpływy włoskie - rozbudowana scena rodzajowa ze szczególnym zainteresowaniem realiami życia w Warszawie w XVIII wieku.
dc.affiliationpl
Wydział Historyczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.contributor.authorpl
Kuklińska, Natalia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WH3
dc.contributor.reviewerpl
Betlej, Andrzej - 127289
dc.contributor.reviewerpl
Krasny, Piotr - 129425
dc.date.accessioned
2020-07-20T17:24:46Z
dc.date.available
2020-07-20T17:24:46Z
dc.date.submittedpl
2011-09-29
dc.fieldofstudypl
historia sztuki
dc.identifier.apdpl
diploma-60351-69764
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173970
dc.subject.enpl
Bellotto, Warsaw, generic scenes, iconography source
dc.subject.otherpl
Bellotto, Warszawa, scena rodzajowa, źródło ikonograficzne
dc.titlepl
Scena rodzajowa w warszawskich obrazach Bernarda Bellotta jako przykład recepcji wzorców weneckich i źródło ikonograficzne do dziejów życia codziennego w Polsce.
dc.title.alternativepl
Generic scenes in Bellotto's Warsaw paintings for example a reception Venice modules and an iconography source to history about a day-to-day in Poland.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available