Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Scena rodzajowa w warszawskich obrazach Bernarda Bellotta jako przykład recepcji wzorców weneckich i źródło ikonograficzne do dziejów życia codziennego w Polsce.
Generic scenes in Bellotto's Warsaw paintings for example a reception Venice modules and an iconography source to history about a day-to-day in Poland.
Bellotto, Warsaw, generic scenes, iconography source
Bellotto, Warszawa, scena rodzajowa, źródło ikonograficzne
In the introduction (in the first chapter) I write about writers who wrote about Bernardo Bellotto art.In the second chapter I contain an artist biography. I name and describe his main period work (italian period, the first visit in Dresno, visit in Vienna and Munich, the second visit in Dresno and Warsaw period).In the third chapter I compare paintings of Warsaw period with other Bellotto’s paintings (of earlier period). I write about his work. What elements he chose and expose in his paintings. I write about color, drawing, light, perspective and composition in his paintings. Afterwards I name and describe centre of vedut painting: Rome and Venice and influence these „school” of Bellotto. In the fourth chapter I desribe persons in the Bellotto’s pictures of Warsaw period. They are „the picture” life in Warsaw in XVIII century. Here I write about social classes (a nobility, a clergy, a middle class, a foreigners et al) and day-to -day life in Warsaw in XVIII century (professions, a trade, a religious life, an intelligence and a beggary). I compare Bellotto’s paintings with texts for example Jędrzej Kitowicz description. At the finish this chapter I add an information about buildings, communications and kind of transport and clothes.In the ending I sum up whole work. I notice that in Warsaw period Bellotto joined influence from Italy - accumulation figures - with particular interest in a day-to-day life in Warsaw in XVIII century.
We wstępie (w rozdziale pierwszych) pisze o autorach, którzy dotychczas zajmowali się twórczością Bernarda Bellotta.W drugim rozdziale zawarłam biografię artysty. Tutaj wymieniam i opisuję główne jego okresy twórczości (okres włoski, pierwszy okres drezdeński, okres wiedeński i monachijski, drugi okres drezdeński oraz okres warszawski).W trzecim rozdziale porównałam obrazy okresu warszawskiego z innymi obrazami Bellotta z wcześniejszych okresów. Piszę tutaj o warsztacie malarskim Bellotta. Jakie elementy wybiera i eksponuje w swoich obrazach oraz jakich używa środków artystycznych (formalnych: kolor, rysunek, światło, perspektywa oraz kompozycyjnych: użycie diagonali). Potem opisuję panujące tendencje europejskie – włoskie. Wymieniam i opisuję centra malarstwa wedutowego: Rzym i Wenecję oraz notuje ich wpływa na malarstwo Bernarda Bellotta okresu warszawskiego.W rozdziale czwartym opisuję sztafaż rodzajowy w malowidłach Bernarda Bellotta okresu warszawskiego. Jest on obrazem życia Warszawy w 2. połowie XVIII wieku. Z jednej strony piszę tutaj o strukturze społecznej polskiego społeczeństwa. Wymieniam i opisuję takie klasy społeczne jak: tan szlachecki, duchowieństwo, mieszczaństwo, niższe warstwy społeczne oraz mniejszości narodowe i obcokrajowców. Z drugiej strony interesuje mnie życie codzienne w Warszawie w 2. połowie XVIII wieku: wykonywane prace i zawody, handel, życie religijne, inteligencja, żebractwo i włóczęgostwo. Porównuję tutaj obraz Bellotta z tekstami z epoki m.in pamiętnikami Jędrzeja Kitowicza. Na końcu tego rozdziału zawieram informacje o zabudowie Warszawy, komunikacji i środkach transportu oraz ubiorze.W zakończeniu podsumowuję całą pracę. Stwierdzam, że Bellotto połączył w swojej warszawskiej twórczości wpływy włoskie - rozbudowana scena rodzajowa ze szczególnym zainteresowaniem realiami życia w Warszawie w XVIII wieku.
dc.abstract.en | In the introduction (in the first chapter) I write about writers who wrote about Bernardo Bellotto art.In the second chapter I contain an artist biography. I name and describe his main period work (italian period, the first visit in Dresno, visit in Vienna and Munich, the second visit in Dresno and Warsaw period).In the third chapter I compare paintings of Warsaw period with other Bellotto’s paintings (of earlier period). I write about his work. What elements he chose and expose in his paintings. I write about color, drawing, light, perspective and composition in his paintings. Afterwards I name and describe centre of vedut painting: Rome and Venice and influence these „school” of Bellotto. In the fourth chapter I desribe persons in the Bellotto’s pictures of Warsaw period. They are „the picture” life in Warsaw in XVIII century. Here I write about social classes (a nobility, a clergy, a middle class, a foreigners et al) and day-to -day life in Warsaw in XVIII century (professions, a trade, a religious life, an intelligence and a beggary). I compare Bellotto’s paintings with texts for example Jędrzej Kitowicz description. At the finish this chapter I add an information about buildings, communications and kind of transport and clothes.In the ending I sum up whole work. I notice that in Warsaw period Bellotto joined influence from Italy - accumulation figures - with particular interest in a day-to-day life in Warsaw in XVIII century. | pl |
dc.abstract.other | We wstępie (w rozdziale pierwszych) pisze o autorach, którzy dotychczas zajmowali się twórczością Bernarda Bellotta.W drugim rozdziale zawarłam biografię artysty. Tutaj wymieniam i opisuję główne jego okresy twórczości (okres włoski, pierwszy okres drezdeński, okres wiedeński i monachijski, drugi okres drezdeński oraz okres warszawski).W trzecim rozdziale porównałam obrazy okresu warszawskiego z innymi obrazami Bellotta z wcześniejszych okresów. Piszę tutaj o warsztacie malarskim Bellotta. Jakie elementy wybiera i eksponuje w swoich obrazach oraz jakich używa środków artystycznych (formalnych: kolor, rysunek, światło, perspektywa oraz kompozycyjnych: użycie diagonali). Potem opisuję panujące tendencje europejskie – włoskie. Wymieniam i opisuję centra malarstwa wedutowego: Rzym i Wenecję oraz notuje ich wpływa na malarstwo Bernarda Bellotta okresu warszawskiego.W rozdziale czwartym opisuję sztafaż rodzajowy w malowidłach Bernarda Bellotta okresu warszawskiego. Jest on obrazem życia Warszawy w 2. połowie XVIII wieku. Z jednej strony piszę tutaj o strukturze społecznej polskiego społeczeństwa. Wymieniam i opisuję takie klasy społeczne jak: tan szlachecki, duchowieństwo, mieszczaństwo, niższe warstwy społeczne oraz mniejszości narodowe i obcokrajowców. Z drugiej strony interesuje mnie życie codzienne w Warszawie w 2. połowie XVIII wieku: wykonywane prace i zawody, handel, życie religijne, inteligencja, żebractwo i włóczęgostwo. Porównuję tutaj obraz Bellotta z tekstami z epoki m.in. pamiętnikami Jędrzeja Kitowicza. Na końcu tego rozdziału zawieram informacje o zabudowie Warszawy, komunikacji i środkach transportu oraz ubiorze.W zakończeniu podsumowuję całą pracę. Stwierdzam, że Bellotto połączył w swojej warszawskiej twórczości wpływy włoskie - rozbudowana scena rodzajowa ze szczególnym zainteresowaniem realiami życia w Warszawie w XVIII wieku. | pl |
dc.affiliation | Wydział Historyczny | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Krasny, Piotr - 129425 | pl |
dc.contributor.author | Kuklińska, Natalia | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WH3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Betlej, Andrzej - 127289 | pl |
dc.contributor.reviewer | Krasny, Piotr - 129425 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-20T17:24:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-20T17:24:46Z | |
dc.date.submitted | 2011-09-29 | pl |
dc.fieldofstudy | historia sztuki | pl |
dc.identifier.apd | diploma-60351-69764 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/173970 | |
dc.subject.en | Bellotto, Warsaw, generic scenes, iconography source | pl |
dc.subject.other | Bellotto, Warszawa, scena rodzajowa, źródło ikonograficzne | pl |
dc.title | Scena rodzajowa w warszawskich obrazach Bernarda Bellotta jako przykład recepcji wzorców weneckich i źródło ikonograficzne do dziejów życia codziennego w Polsce. | pl |
dc.title.alternative | Generic scenes in Bellotto's Warsaw paintings for example a reception Venice modules and an iconography source to history about a day-to-day in Poland. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |