Communicative figurations : researching cultures of mediatization

2014
journal article
article
dc.abstract.enIn this article the author indicates the necessity of application of transmedia perspective in mediatization research. He understands mediatization research as a kind of analysis that investigates the interrelation between the change of media and communication on the one hand and culture and society on the other, reflecting the transforming role of media within this interrelation. The author emphasises that the idea of communicative figurations makes a mediatization research in a transmedia perspective possible. Communicative figurations are patterns of processes of communicative interweaving that exist across various media and have a "frame" that orients communicative action and therefore the sense-making practices of this figuration.
dc.abstract.plW niniejszym artykule autor wskazuje na konieczność zastosowania perspektywy transmedialnej w badaniach nad mediatyzacją. Badania te rozumie jako rodzaj analizy wzajemnej relacji pomiędzy zmianą dotyczącą mediów i komunikacji z jednej strony oraz kultury i społeczeństwa z drugiej (analizy, która odzwierciedla przeobrażającą rolę mediów w tej relacji). Autor podkreśla, że koncepcja komunikacyjnych figuracji umożliwia badanie mediatyzacji w perspektywie transmedialnej. Komunikacyjne figuracje to wzory procesów połączeń komunikacyjnych, które istnieją poprzez różne media i posiadają "ramy" nakierowujące działanie komunikacyjne, a tym samym praktyki nadawania sensu tych figuracji
dc.contributor.authorHepp, Andreas
dc.date.accessioned2024-06-06T10:05:33Z
dc.date.available2024-06-06T10:05:33Z
dc.date.issued2014
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 157-160
dc.description.number2 (218)
dc.description.physical145-161
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume57
dc.identifier.doi10.4467/2299-6362PZ.14.007.2328
dc.identifier.eissn2299-6362
dc.identifier.isbn978-83-233-3860-4
dc.identifier.issn0555-0025
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/344843
dc.languageeng
dc.language.containerpol
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enmediatization research
dc.subject.encommunicative fi gurations
dc.subject.enculture and society
dc.subject.plbadania nad mediatyzacją
dc.subject.plkomunikacyjne fi guracje
dc.subject.plkultura i społeczeństwo
dc.subtypeArticle
dc.titleCommunicative figurations : researching cultures of mediatization
dc.title.alternativeKomunikacyjne figuracje : badając kultury mediatyzacji
dc.title.journalMedia Research Issues
dc.title.volumeMediatyzacja polityki
dc.typeJournalArticle
dspace.entity.typePublicationen
dc.abstract.en
In this article the author indicates the necessity of application of transmedia perspective in mediatization research. He understands mediatization research as a kind of analysis that investigates the interrelation between the change of media and communication on the one hand and culture and society on the other, reflecting the transforming role of media within this interrelation. The author emphasises that the idea of communicative figurations makes a mediatization research in a transmedia perspective possible. Communicative figurations are patterns of processes of communicative interweaving that exist across various media and have a "frame" that orients communicative action and therefore the sense-making practices of this figuration.
dc.abstract.pl
W niniejszym artykule autor wskazuje na konieczność zastosowania perspektywy transmedialnej w badaniach nad mediatyzacją. Badania te rozumie jako rodzaj analizy wzajemnej relacji pomiędzy zmianą dotyczącą mediów i komunikacji z jednej strony oraz kultury i społeczeństwa z drugiej (analizy, która odzwierciedla przeobrażającą rolę mediów w tej relacji). Autor podkreśla, że koncepcja komunikacyjnych figuracji umożliwia badanie mediatyzacji w perspektywie transmedialnej. Komunikacyjne figuracje to wzory procesów połączeń komunikacyjnych, które istnieją poprzez różne media i posiadają "ramy" nakierowujące działanie komunikacyjne, a tym samym praktyki nadawania sensu tych figuracji
dc.contributor.author
Hepp, Andreas
dc.date.accessioned
2024-06-06T10:05:33Z
dc.date.available
2024-06-06T10:05:33Z
dc.date.issued
2014
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additional
Bibliogr. s. 157-160
dc.description.number
2 (218)
dc.description.physical
145-161
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume
57
dc.identifier.doi
10.4467/2299-6362PZ.14.007.2328
dc.identifier.eissn
2299-6362
dc.identifier.isbn
978-83-233-3860-4
dc.identifier.issn
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/344843
dc.language
eng
dc.language.container
pol
dc.rights
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.en
mediatization research
dc.subject.en
communicative fi gurations
dc.subject.en
culture and society
dc.subject.pl
badania nad mediatyzacją
dc.subject.pl
komunikacyjne fi guracje
dc.subject.pl
kultura i społeczeństwo
dc.subtype
Article
dc.title
Communicative figurations : researching cultures of mediatization
dc.title.alternative
Komunikacyjne figuracje : badając kultury mediatyzacji
dc.title.journal
Media Research Issues
dc.title.volume
Mediatyzacja polityki
dc.type
JournalArticle
dspace.entity.typeen
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
8
Views per month
Views per city
Krakow
6
Downloads
hepp_communicative_figurations_2014.pdf
11