Literacki portret nauczyciela w polskiej prozie od XIX do XXI wieku

licenciate
dc.abstract.enThis thesis is a representation of the evolution of the literary portrayal of a teacher throughout the 19th, 20th and 21st centuries. This thesis encapsulates information on the field of pedagogy and the history of education in general. The aim of this thesis was to peruse literary works in order to find in them the portrayal of a teacher visible in particular centuries. The literary works were divided appropriately based on the aforementioned centuries, in order to systematize the information, and on their basis the profile of a teacher was formulated. The scope of the material of this thesis includes studies on the historical changes with which the role of a teacher was associated. The research was carried out by compiling a list of relevant literary works which aided in conducting a concise and chronologically correct systematization of the motif of a teacher in Polish prose. Consequently, a selection of novels and short stories, which include the portrayal of a teacher, was made. Due to the selection of relevant literary works, the thesis presents the portrayal of different types of teachers and describes their attitude towards their field of expertise, the students and the school, as well as their position in the social hierarchy at that time. Literature proves to be a great source of information and allows for the formulation of clear conclusions, which are included in the summary of each chapter.pl
dc.abstract.plNiniejsza praca przedstawia ewolucję literackiego portretu nauczyciela na przełomie trzech wieków, począwszy od XIX a zakończywszy na XXI. Zawiera ona wiadomości z zakresu pedagogiki i ogólnej historii edukacji. Jej celem było prześledzenie literatury, która opowiada o nauczycielach w poszczególnych wiekach. Na tej podstawie stworzyłam opis pedagogów dzieląc literaturę na wyżej wymienione stulecia, aby usystematyzować informacje o nich. Zakres pracy obejmował studia nad przemianami historycznymi, w które wpisany jest obraz nauczycieli. Tworzenie pracy polegało na zebraniu odpowiednich lektur, aby móc zwięźle i precyzyjne, a przede wszystkim chronologicznie, usystematyzować motyw nauczyciela w polskiej prozie. Rezultatem jest przekrój powieści i nowel w oparciu o obraz wychowawców, który możemy odnaleźć w pracy. Dzięki odszukaniu odpowiednich książek udało mi się przedstawić obraz różnych nauczycieli, opisać ich stosunek do przedmiotu, uczniów i szkoły oraz określić miejsce, jakie zajmowali w społeczeństwie danego okresu. Literatura ukazuje to doskonale i w sposób klarowny pozwoliła mi na sformułowanie wniosków, które zawarte są w podsumowaniu każdego rozdziału pracy.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorNowak, Ewapl
dc.contributor.authorOlesek, Ewelinapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerNowak, Ewapl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T14:58:58Z
dc.date.available2020-07-27T14:58:58Z
dc.date.submitted2018-09-17pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-122383-219670pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226832
dc.languagepolpl
dc.subject.enTeacher, prose, literature, evolution, 19st century, 20st century, 21st century, historypl
dc.subject.plNauczyciel, proza, literatura, ewolucja, wiek XIX, wiek XX, wiek XXI, historiapl
dc.titleLiteracki portret nauczyciela w polskiej prozie od XIX do XXI wiekupl
dc.title.alternativeThe literary portrayal of a teacher throughout the 19th, 20th and 21st centuriespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis is a representation of the evolution of the literary portrayal of a teacher throughout the 19th, 20th and 21st centuries. This thesis encapsulates information on the field of pedagogy and the history of education in general. The aim of this thesis was to peruse literary works in order to find in them the portrayal of a teacher visible in particular centuries. The literary works were divided appropriately based on the aforementioned centuries, in order to systematize the information, and on their basis the profile of a teacher was formulated. The scope of the material of this thesis includes studies on the historical changes with which the role of a teacher was associated. The research was carried out by compiling a list of relevant literary works which aided in conducting a concise and chronologically correct systematization of the motif of a teacher in Polish prose. Consequently, a selection of novels and short stories, which include the portrayal of a teacher, was made. Due to the selection of relevant literary works, the thesis presents the portrayal of different types of teachers and describes their attitude towards their field of expertise, the students and the school, as well as their position in the social hierarchy at that time. Literature proves to be a great source of information and allows for the formulation of clear conclusions, which are included in the summary of each chapter.
dc.abstract.plpl
Niniejsza praca przedstawia ewolucję literackiego portretu nauczyciela na przełomie trzech wieków, począwszy od XIX a zakończywszy na XXI. Zawiera ona wiadomości z zakresu pedagogiki i ogólnej historii edukacji. Jej celem było prześledzenie literatury, która opowiada o nauczycielach w poszczególnych wiekach. Na tej podstawie stworzyłam opis pedagogów dzieląc literaturę na wyżej wymienione stulecia, aby usystematyzować informacje o nich. Zakres pracy obejmował studia nad przemianami historycznymi, w które wpisany jest obraz nauczycieli. Tworzenie pracy polegało na zebraniu odpowiednich lektur, aby móc zwięźle i precyzyjne, a przede wszystkim chronologicznie, usystematyzować motyw nauczyciela w polskiej prozie. Rezultatem jest przekrój powieści i nowel w oparciu o obraz wychowawców, który możemy odnaleźć w pracy. Dzięki odszukaniu odpowiednich książek udało mi się przedstawić obraz różnych nauczycieli, opisać ich stosunek do przedmiotu, uczniów i szkoły oraz określić miejsce, jakie zajmowali w społeczeństwie danego okresu. Literatura ukazuje to doskonale i w sposób klarowny pozwoliła mi na sformułowanie wniosków, które zawarte są w podsumowaniu każdego rozdziału pracy.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Nowak, Ewa
dc.contributor.authorpl
Olesek, Ewelina
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Nowak, Ewa
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.date.accessioned
2020-07-27T14:58:58Z
dc.date.available
2020-07-27T14:58:58Z
dc.date.submittedpl
2018-09-17
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-122383-219670
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226832
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Teacher, prose, literature, evolution, 19st century, 20st century, 21st century, history
dc.subject.plpl
Nauczyciel, proza, literatura, ewolucja, wiek XIX, wiek XX, wiek XXI, historia
dc.titlepl
Literacki portret nauczyciela w polskiej prozie od XIX do XXI wieku
dc.title.alternativepl
The literary portrayal of a teacher throughout the 19th, 20th and 21st centuries
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
78
Views per month
Views per city
Warsaw
12
Wroclaw
10
Krakow
7
Dublin
6
Katowice
4
Poznan
4
Bialystok
3
Rzeszów
2
Września
2
Bielsko-Biala
1

No access

No Thumbnail Available