Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Sytuacja kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej
The situation of the literary canon in the Polish language education in high school
Kanon lektur, Podstawa programowa, czytelnictwo
literary canon, New Curriculum, reading
Moja praca dotyczy sytuacji kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej. Zdecydowałam się na wybór takiego tematu, ponieważ kanon lektur stanowi bardzo ważną, a jednocześnie kontrowersyjną, część kształcenia polonistycznego. W pierwszym rozdziale przedstawiam ogólne, najważniejsze informacje dotyczące kanonu lektur. Opisuję, jak kanon wyglądał na przełomie wieków, omawiam listę lektur zawartą w Podstawie programowej, przybliżam sposoby omawiania lektur we współczesnej szkole. Wspominam również, jaki jest stosunek uczniów i nauczycieli do lektur szkolnych oraz jak ważne jest wykorzystywanie kontekstów podczas pracy z tekstem literackim. W drugim rozdziale przedstawiam wyniki badań przeprowadzonych w dwóch szkołach ponadgimnazjalnych. Głównym celem badań było poznanie stosunku uczniów do lektur szkolnych oraz innych książek, zdobycie wiedzy o ich aktywności czytelniczej oraz opinii na temat obowiązującego kanonu lektur w szkołach ponadgimnazjalnych. W trzecim, ostatnim rozdziale zamieszczam w postaci konspektów własne propozycje lekcji dotyczące lektur szkolnych, które mają wzbudzić zainteresowanie wśród uczniów i prowadzić ich do różnych, ciekawych interpretacji.
My work concerns the situation of the literary canon in the Polish language education in high school. I decided to choose this topic because canon is very important and controversial part of the Polish language education. The first chapter provides a general information about the reading lists. I describe how the canon appeared at the beginning of the century, I present reading list contained in the New Curriculum, I show the ways of discussing school readings. I describe attitude of teachers and students to school readings and show how important is to use contexts when working with a literary text. In the second chapter I present the results of research carried out in two schools. The main purpose of this survey was to investigate the attitude of students to school readings, as well as to other books. It helped to gain knowledge about their reading activities and their opinions about current reading lists. In the last chapter I put my own proposals of school lessons, which should increase interest among the students and lead them to a variety of interesting interpretations.
dc.abstract.en | My work concerns the situation of the literary canon in the Polish language education in high school. I decided to choose this topic because canon is very important and controversial part of the Polish language education. The first chapter provides a general information about the reading lists. I describe how the canon appeared at the beginning of the century, I present reading list contained in the New Curriculum, I show the ways of discussing school readings. I describe attitude of teachers and students to school readings and show how important is to use contexts when working with a literary text. In the second chapter I present the results of research carried out in two schools. The main purpose of this survey was to investigate the attitude of students to school readings, as well as to other books. It helped to gain knowledge about their reading activities and their opinions about current reading lists. In the last chapter I put my own proposals of school lessons, which should increase interest among the students and lead them to a variety of interesting interpretations. | pl |
dc.abstract.pl | Moja praca dotyczy sytuacji kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej. Zdecydowałam się na wybór takiego tematu, ponieważ kanon lektur stanowi bardzo ważną, a jednocześnie kontrowersyjną, część kształcenia polonistycznego. W pierwszym rozdziale przedstawiam ogólne, najważniejsze informacje dotyczące kanonu lektur. Opisuję, jak kanon wyglądał na przełomie wieków, omawiam listę lektur zawartą w Podstawie programowej, przybliżam sposoby omawiania lektur we współczesnej szkole. Wspominam również, jaki jest stosunek uczniów i nauczycieli do lektur szkolnych oraz jak ważne jest wykorzystywanie kontekstów podczas pracy z tekstem literackim. W drugim rozdziale przedstawiam wyniki badań przeprowadzonych w dwóch szkołach ponadgimnazjalnych. Głównym celem badań było poznanie stosunku uczniów do lektur szkolnych oraz innych książek, zdobycie wiedzy o ich aktywności czytelniczej oraz opinii na temat obowiązującego kanonu lektur w szkołach ponadgimnazjalnych. W trzecim, ostatnim rozdziale zamieszczam w postaci konspektów własne propozycje lekcji dotyczące lektur szkolnych, które mają wzbudzić zainteresowanie wśród uczniów i prowadzić ich do różnych, ciekawych interpretacji. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bobiński, Witold - 127368 | pl |
dc.contributor.author | Jureczko, Anna | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Rusek, Marta - 131725 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bobiński, Witold - 127368 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-25T00:23:46Z | |
dc.date.available | 2020-07-25T00:23:46Z | |
dc.date.submitted | 2014-07-01 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-86712-117250 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195322 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | literary canon, New Curriculum, reading | pl |
dc.subject.pl | Kanon lektur, Podstawa programowa, czytelnictwo | pl |
dc.title | Sytuacja kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej | pl |
dc.title.alternative | The situation of the literary canon in the Polish language education in high school | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |