Sytuacja kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej

master
dc.abstract.enMy work concerns the situation of the literary canon in the Polish language education in high school. I decided to choose this topic because canon is very important and controversial part of the Polish language education. The first chapter provides a general information about the reading lists. I describe how the canon appeared at the beginning of the century, I present reading list contained in the New Curriculum, I show the ways of discussing school readings. I describe attitude of teachers and students to school readings and show how important is to use contexts when working with a literary text. In the second chapter I present the results of research carried out in two schools. The main purpose of this survey was to investigate the attitude of students to school readings, as well as to other books. It helped to gain knowledge about their reading activities and their opinions about current reading lists. In the last chapter I put my own proposals of school lessons, which should increase interest among the students and lead them to a variety of interesting interpretations.pl
dc.abstract.plMoja praca dotyczy sytuacji kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej. Zdecydowałam się na wybór takiego tematu, ponieważ kanon lektur stanowi bardzo ważną, a jednocześnie kontrowersyjną, część kształcenia polonistycznego. W pierwszym rozdziale przedstawiam ogólne, najważniejsze informacje dotyczące kanonu lektur. Opisuję, jak kanon wyglądał na przełomie wieków, omawiam listę lektur zawartą w Podstawie programowej, przybliżam sposoby omawiania lektur we współczesnej szkole. Wspominam również, jaki jest stosunek uczniów i nauczycieli do lektur szkolnych oraz jak ważne jest wykorzystywanie kontekstów podczas pracy z tekstem literackim. W drugim rozdziale przedstawiam wyniki badań przeprowadzonych w dwóch szkołach ponadgimnazjalnych. Głównym celem badań było poznanie stosunku uczniów do lektur szkolnych oraz innych książek, zdobycie wiedzy o ich aktywności czytelniczej oraz opinii na temat obowiązującego kanonu lektur w szkołach ponadgimnazjalnych. W trzecim, ostatnim rozdziale zamieszczam w postaci konspektów własne propozycje lekcji dotyczące lektur szkolnych, które mają wzbudzić zainteresowanie wśród uczniów i prowadzić ich do różnych, ciekawych interpretacji.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorBobiński, Witold - 127368 pl
dc.contributor.authorJureczko, Annapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerBobiński, Witold - 127368 pl
dc.date.accessioned2020-07-25T00:23:46Z
dc.date.available2020-07-25T00:23:46Z
dc.date.submitted2014-07-01pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-86712-117250pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195322
dc.languagepolpl
dc.subject.enliterary canon, New Curriculum, readingpl
dc.subject.plKanon lektur, Podstawa programowa, czytelnictwopl
dc.titleSytuacja kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnejpl
dc.title.alternativeThe situation of the literary canon in the Polish language education in high schoolpl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
My work concerns the situation of the literary canon in the Polish language education in high school. I decided to choose this topic because canon is very important and controversial part of the Polish language education. The first chapter provides a general information about the reading lists. I describe how the canon appeared at the beginning of the century, I present reading list contained in the New Curriculum, I show the ways of discussing school readings. I describe attitude of teachers and students to school readings and show how important is to use contexts when working with a literary text. In the second chapter I present the results of research carried out in two schools. The main purpose of this survey was to investigate the attitude of students to school readings, as well as to other books. It helped to gain knowledge about their reading activities and their opinions about current reading lists. In the last chapter I put my own proposals of school lessons, which should increase interest among the students and lead them to a variety of interesting interpretations.
dc.abstract.plpl
Moja praca dotyczy sytuacji kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej. Zdecydowałam się na wybór takiego tematu, ponieważ kanon lektur stanowi bardzo ważną, a jednocześnie kontrowersyjną, część kształcenia polonistycznego. W pierwszym rozdziale przedstawiam ogólne, najważniejsze informacje dotyczące kanonu lektur. Opisuję, jak kanon wyglądał na przełomie wieków, omawiam listę lektur zawartą w Podstawie programowej, przybliżam sposoby omawiania lektur we współczesnej szkole. Wspominam również, jaki jest stosunek uczniów i nauczycieli do lektur szkolnych oraz jak ważne jest wykorzystywanie kontekstów podczas pracy z tekstem literackim. W drugim rozdziale przedstawiam wyniki badań przeprowadzonych w dwóch szkołach ponadgimnazjalnych. Głównym celem badań było poznanie stosunku uczniów do lektur szkolnych oraz innych książek, zdobycie wiedzy o ich aktywności czytelniczej oraz opinii na temat obowiązującego kanonu lektur w szkołach ponadgimnazjalnych. W trzecim, ostatnim rozdziale zamieszczam w postaci konspektów własne propozycje lekcji dotyczące lektur szkolnych, które mają wzbudzić zainteresowanie wśród uczniów i prowadzić ich do różnych, ciekawych interpretacji.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.contributor.authorpl
Jureczko, Anna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.date.accessioned
2020-07-25T00:23:46Z
dc.date.available
2020-07-25T00:23:46Z
dc.date.submittedpl
2014-07-01
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-86712-117250
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/195322
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
literary canon, New Curriculum, reading
dc.subject.plpl
Kanon lektur, Podstawa programowa, czytelnictwo
dc.titlepl
Sytuacja kanonu literackiego w edukacji polonistycznej w szkole ponadgimnazjalnej
dc.title.alternativepl
The situation of the literary canon in the Polish language education in high school
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
43
Views per month
Views per city
Wroclaw
5
Chandler
3
Gorzyce
3
Krakow
3
Rzeszów
3
Warsaw
3
Des Moines
2
Skawina
2
Bialystok
1
Bydgoszcz
1

No access

No Thumbnail Available