Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Zakamuflowany Niemiec czy trendsetter i dizajner? Medialny wizerunek współczesnego Śląska na podstawie wybranych publikacji w mediach o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 – 2015
Camouflaged German or trendsetter and a designer? Media image of nowadays Silesia on the basis of selected publications in the polish media in the 2010 - 2015
Śląsk, autonomia, gwara, grupa etniczna, mniejszość, język narodowy, opcja niemiecka, samorządność, niezależność, separatyzm, tożsamość, tradycja, trendsetter, design, wizerunek
Silesia, autonomy, dialect, ethnic group, a minority, the national language, German option, self-governance, independence, separatism, identity, tradition, trendsetter, design, image
Praca prezentuje wizerunek współczesnego Śląska i Ślązaków w publikacjach medialnych o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 - 2015. W części teoretycznej wyjaśniono kluczowe dla kwestii śląskiej pojęcia występujące w społecznym dyskursie, przedstawiono historię regionu oraz różnice kulturowe względem reszty kraju. Część badawcza dzieli się na dwie części. Pierwsza jest poświęcona wizerunkowi Śląska jako niepokornemu odłamkowi Polski, czyli przybliża dyskurs skupiony wokół tematyki walki o autonomię, uznanie języka i narodowości. Natomiast druga prezentuje przekazy medialne, które promują wizerunek Śląska jako trendsettera i designera - miejsca, które ma wpływ na tworzenie współczesnej kultury. Prezentuje publikacje dotyczące klastrów przemysłowych, designerskich sklepów, galerii, blogów modowych czy też trendów w kulturze popularnej. Z analizy wynika kluczowy wniosek: im mniej skupiano się na politycznych porachunkach, a bardziej na oddolnych inicjatywach śląskich aktywistów kulturalnych, tym lepszy wizerunek Śląska w mediach ogólnopolskich.
This thesis presents the image of a modern Silesia and Silesians in nationwide's publications in 2010 - 2015. The theoretical part explains the key to the issue of the Silesian terms used in social discourse, presents the history of the region and cultural differences relative to the rest of the country. The research part is divided into two parts. The first is devoted to the image of Silesia as rebellious fraction of Poland, which brings discourse centered around the theme of the struggle for autonomy, recognition of language and nationality. The second presents the media messages that promote the image of Silesia as a trendsetter and designer - a place that has influence on the formation of contemporary culture. This part presents publications on industrial clusters, designer shops, galleries, blogs, fashion or trends in popular culture. The analysis shows the key conclusion: the less focused on political scores, nd more on grass-roots initiatives Silesian cultural activists, the better the image of Silesia in the national media.
dc.abstract.en | This thesis presents the image of a modern Silesia and Silesians in nationwide's publications in 2010 - 2015. The theoretical part explains the key to the issue of the Silesian terms used in social discourse, presents the history of the region and cultural differences relative to the rest of the country. The research part is divided into two parts. The first is devoted to the image of Silesia as rebellious fraction of Poland, which brings discourse centered around the theme of the struggle for autonomy, recognition of language and nationality. The second presents the media messages that promote the image of Silesia as a trendsetter and designer - a place that has influence on the formation of contemporary culture. This part presents publications on industrial clusters, designer shops, galleries, blogs, fashion or trends in popular culture. The analysis shows the key conclusion: the less focused on political scores, nd more on grass-roots initiatives Silesian cultural activists, the better the image of Silesia in the national media. | pl |
dc.abstract.pl | Praca prezentuje wizerunek współczesnego Śląska i Ślązaków w publikacjach medialnych o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 - 2015. W części teoretycznej wyjaśniono kluczowe dla kwestii śląskiej pojęcia występujące w społecznym dyskursie, przedstawiono historię regionu oraz różnice kulturowe względem reszty kraju. Część badawcza dzieli się na dwie części. Pierwsza jest poświęcona wizerunkowi Śląska jako niepokornemu odłamkowi Polski, czyli przybliża dyskurs skupiony wokół tematyki walki o autonomię, uznanie języka i narodowości. Natomiast druga prezentuje przekazy medialne, które promują wizerunek Śląska jako trendsettera i designera - miejsca, które ma wpływ na tworzenie współczesnej kultury. Prezentuje publikacje dotyczące klastrów przemysłowych, designerskich sklepów, galerii, blogów modowych czy też trendów w kulturze popularnej. Z analizy wynika kluczowy wniosek: im mniej skupiano się na politycznych porachunkach, a bardziej na oddolnych inicjatywach śląskich aktywistów kulturalnych, tym lepszy wizerunek Śląska w mediach ogólnopolskich. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.author | Knapek, Agata | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Kaliszewski, Andrzej - 101306 | pl |
dc.contributor.reviewer | Hodalska, Magdalena - 199974 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-26T14:40:29Z | |
dc.date.available | 2020-07-26T14:40:29Z | |
dc.date.submitted | 2015-07-08 | pl |
dc.fieldofstudy | dziennikarstwo i komunikacja społeczna | pl |
dc.identifier.apd | diploma-97673-132658 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205057 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Silesia, autonomy, dialect, ethnic group, a minority, the national language, German option, self-governance, independence, separatism, identity, tradition, trendsetter, design, image | pl |
dc.subject.pl | Śląsk, autonomia, gwara, grupa etniczna, mniejszość, język narodowy, opcja niemiecka, samorządność, niezależność, separatyzm, tożsamość, tradycja, trendsetter, design, wizerunek | pl |
dc.title | Zakamuflowany Niemiec czy trendsetter i dizajner? Medialny wizerunek współczesnego Śląska na podstawie wybranych publikacji w mediach o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 – 2015 | pl |
dc.title.alternative | Camouflaged German or trendsetter and a designer? Media image of nowadays Silesia on the basis of selected publications in the polish media in the 2010 - 2015 | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |