Zakamuflowany Niemiec czy trendsetter i dizajner? Medialny wizerunek współczesnego Śląska na podstawie wybranych publikacji w mediach o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 – 2015

master
dc.abstract.enThis thesis presents the image of a modern Silesia and Silesians in nationwide's publications in 2010 - 2015. The theoretical part explains the key to the issue of the Silesian terms used in social discourse, presents the history of the region and cultural differences relative to the rest of the country. The research part is divided into two parts. The first is devoted to the image of Silesia as rebellious fraction of Poland, which brings discourse centered around the theme of the struggle for autonomy, recognition of language and nationality. The second presents the media messages that promote the image of Silesia as a trendsetter and designer - a place that has influence on the formation of contemporary culture. This part presents publications on industrial clusters, designer shops, galleries, blogs, fashion or trends in popular culture. The analysis shows the key conclusion: the less focused on political scores, nd more on grass-roots initiatives Silesian cultural activists, the better the image of Silesia in the national media.pl
dc.abstract.plPraca prezentuje wizerunek współczesnego Śląska i Ślązaków w publikacjach medialnych o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 - 2015. W części teoretycznej wyjaśniono kluczowe dla kwestii śląskiej pojęcia występujące w społecznym dyskursie, przedstawiono historię regionu oraz różnice kulturowe względem reszty kraju. Część badawcza dzieli się na dwie części. Pierwsza jest poświęcona wizerunkowi Śląska jako niepokornemu odłamkowi Polski, czyli przybliża dyskurs skupiony wokół tematyki walki o autonomię, uznanie języka i narodowości. Natomiast druga prezentuje przekazy medialne, które promują wizerunek Śląska jako trendsettera i designera - miejsca, które ma wpływ na tworzenie współczesnej kultury. Prezentuje publikacje dotyczące klastrów przemysłowych, designerskich sklepów, galerii, blogów modowych czy też trendów w kulturze popularnej. Z analizy wynika kluczowy wniosek: im mniej skupiano się na politycznych porachunkach, a bardziej na oddolnych inicjatywach śląskich aktywistów kulturalnych, tym lepszy wizerunek Śląska w mediach ogólnopolskich.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.authorKnapek, Agatapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerKaliszewski, Andrzej - 101306 pl
dc.contributor.reviewerHodalska, Magdalena - 199974 pl
dc.date.accessioned2020-07-26T14:40:29Z
dc.date.available2020-07-26T14:40:29Z
dc.date.submitted2015-07-08pl
dc.fieldofstudydziennikarstwo i komunikacja społecznapl
dc.identifier.apddiploma-97673-132658pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205057
dc.languagepolpl
dc.subject.enSilesia, autonomy, dialect, ethnic group, a minority, the national language, German option, self-governance, independence, separatism, identity, tradition, trendsetter, design, imagepl
dc.subject.plŚląsk, autonomia, gwara, grupa etniczna, mniejszość, język narodowy, opcja niemiecka, samorządność, niezależność, separatyzm, tożsamość, tradycja, trendsetter, design, wizerunekpl
dc.titleZakamuflowany Niemiec czy trendsetter i dizajner? Medialny wizerunek współczesnego Śląska na podstawie wybranych publikacji w mediach o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 – 2015pl
dc.title.alternativeCamouflaged German or trendsetter and a designer? Media image of nowadays Silesia on the basis of selected publications in the polish media in the 2010 - 2015pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This thesis presents the image of a modern Silesia and Silesians in nationwide's publications in 2010 - 2015. The theoretical part explains the key to the issue of the Silesian terms used in social discourse, presents the history of the region and cultural differences relative to the rest of the country. The research part is divided into two parts. The first is devoted to the image of Silesia as rebellious fraction of Poland, which brings discourse centered around the theme of the struggle for autonomy, recognition of language and nationality. The second presents the media messages that promote the image of Silesia as a trendsetter and designer - a place that has influence on the formation of contemporary culture. This part presents publications on industrial clusters, designer shops, galleries, blogs, fashion or trends in popular culture. The analysis shows the key conclusion: the less focused on political scores, nd more on grass-roots initiatives Silesian cultural activists, the better the image of Silesia in the national media.
dc.abstract.plpl
Praca prezentuje wizerunek współczesnego Śląska i Ślązaków w publikacjach medialnych o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 - 2015. W części teoretycznej wyjaśniono kluczowe dla kwestii śląskiej pojęcia występujące w społecznym dyskursie, przedstawiono historię regionu oraz różnice kulturowe względem reszty kraju. Część badawcza dzieli się na dwie części. Pierwsza jest poświęcona wizerunkowi Śląska jako niepokornemu odłamkowi Polski, czyli przybliża dyskurs skupiony wokół tematyki walki o autonomię, uznanie języka i narodowości. Natomiast druga prezentuje przekazy medialne, które promują wizerunek Śląska jako trendsettera i designera - miejsca, które ma wpływ na tworzenie współczesnej kultury. Prezentuje publikacje dotyczące klastrów przemysłowych, designerskich sklepów, galerii, blogów modowych czy też trendów w kulturze popularnej. Z analizy wynika kluczowy wniosek: im mniej skupiano się na politycznych porachunkach, a bardziej na oddolnych inicjatywach śląskich aktywistów kulturalnych, tym lepszy wizerunek Śląska w mediach ogólnopolskich.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.authorpl
Knapek, Agata
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Kaliszewski, Andrzej - 101306
dc.contributor.reviewerpl
Hodalska, Magdalena - 199974
dc.date.accessioned
2020-07-26T14:40:29Z
dc.date.available
2020-07-26T14:40:29Z
dc.date.submittedpl
2015-07-08
dc.fieldofstudypl
dziennikarstwo i komunikacja społeczna
dc.identifier.apdpl
diploma-97673-132658
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/205057
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Silesia, autonomy, dialect, ethnic group, a minority, the national language, German option, self-governance, independence, separatism, identity, tradition, trendsetter, design, image
dc.subject.plpl
Śląsk, autonomia, gwara, grupa etniczna, mniejszość, język narodowy, opcja niemiecka, samorządność, niezależność, separatyzm, tożsamość, tradycja, trendsetter, design, wizerunek
dc.titlepl
Zakamuflowany Niemiec czy trendsetter i dizajner? Medialny wizerunek współczesnego Śląska na podstawie wybranych publikacji w mediach o zasięgu ogólnopolskim z lat 2010 – 2015
dc.title.alternativepl
Camouflaged German or trendsetter and a designer? Media image of nowadays Silesia on the basis of selected publications in the polish media in the 2010 - 2015
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
17
Views per month
Views per city
Wroclaw
2
Boardman
1
Bühl
1
Dublin
1
Lodz
1
Sosnowiec
1

No access

No Thumbnail Available