Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kompetencje wójta w zakresie przygotowania oraz wykonania budżetu gminy
The competence of the mayor in the preparation and implementation of the commune's budget
Samorząd terytorialny, wójt, gmina, rada gminy, komisja rewizyjna, komisja finansów, regionalna izba obrachunkowa, budżet, procedura budżetowa, absolutorium, odwołanie, referendum, finanse publiczne, gospodarka gminy, nadzór, organy jednostek samorządu terytorialnego, dochody, rozchody, przychody, wydatki, organ wykonawczy, organ stanowiący.
local government, the governor of the group of villages, community, local council, audit commitee, finance committee, The Regional Audit Chamber, budget, budgetary procedure, discharge, appeal, referendum, public finances, economy of the community, supervision, authorities of local government, revenue, expense, income, expenditure, executive body, decision – making authority
Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie roli wójta w uchwaleniu i realizacji budżetu oraz zaakcentowanie odpowiedzialności jaka na nim spoczywa. W pracy przedstawiono zakres kompetencji wójta oraz innych organów w procedurze budżetowej. Ponadto szczegółowo zanalizowano zagadnienia dotyczące budżetu gminy.Do analizy powyższych problemów badawczych zanalizowana została literatura dotycząca samorządu terytorialnego oraz finansów publicznych. Zinterpretowano również akty prawne, orzeczenia sądu oraz regionalnych izb obrachunkowych. Ponadto prześledzono artykuły prasowe, które miały związek z badanym problemem. Pierwszy rozdział poświęcony jest wójtowi. Przeanalizowana jest jego pozycja ustrojowa, sposób wyboru oraz zadania i kompetencje. W rozdziale drugim szeroko opisana jest procedura budżetowa z uwydatnieniem roli wójta. W poszczególnych podrozdziałach zdefiniowana jest sama instytucja budżetu. Ponadto przedstawiona jest ściśle problematyka dotycząca procedury budżetowej oraz autopoprawek wójta.Kolejny rozdział dotyczy wykonania budżetu, w którym główna rola spoczywa na wójcie. W podrozdziałach opisane jest: przygotowanie harmonogramu budżetu przez wójta oraz sposoby kontroli nad wykonaniem budżetu, a także wprowadzania do niego zmian.W ostatnim rozdziale szeroko rozwinięty jest temat sprawozdania z wykonania budżetu oraz udzielenia wójtowi absolutorium. Wyjaśniona zostaje idea absolutorium, przedstawiono kolejne etapy procedury absolutoryjnej oraz pokazano doktrynalne problemy związane z wynikiem uchwały w sprawie absolutorium.Praca ma na celu przybliżyć wiedzę dotyczącą polityki finansowej gminy oraz wpływu poszczególnych organów na uchwalenie budżetu, z uwydatnieniem szczególnej roli wójta.
The aim of my work was to analyse the role of the governor of the group of villages in passing and carring out of the budget and hihglighting the great responsibility resting on him. In the research there has been presented the range of competences of the governor and other authorities in budgetary procedure. Furthermore the issues connected with community budget have been evaluated in detail.The literature concerning local government and public finances has been studied to investigate the reaserch issues mentioned above. Legal acts, court rulings and reports of the Regional Audit Chambers habe been interpreted as well. In addition press articles pointing out the research topic have been analysed.The research consists of four chapters.The first chapter is dedicated to the governor of the group of villages . His constitutional position, the way of election and his tasks and competences have been presented there.In the second chapter the budgetary procedure have been described extensively underlining the role of the governor. The budget institution has been defined in every single subchapter. Moreover,the issues concerning budgetary procedure and governor' s self -corrections have been presented thoroughly.The further chapter matters implementation of the budget, that the governer is in charge of. In subchapters there has been outlined how to prepare the timetable of the budget by the governor and how to supervise the execution of the budget and introduce possible changes as well.The last chapter explains the of the implementation of the budget and discharging of the governor. There has been expounded on the concept of discharge, further stages of discharging procedure and doctrinal issues resulting from the resolution of the discharge.The research aims to bring closer the issues concerning the community's financial policy and the influence of particular authorities on establishing of the budget, emphasizing the role of the governor.
dc.abstract.en | The aim of my work was to analyse the role of the governor of the group of villages in passing and carring out of the budget and hihglighting the great responsibility resting on him. In the research there has been presented the range of competences of the governor and other authorities in budgetary procedure. Furthermore the issues connected with community budget have been evaluated in detail.The literature concerning local government and public finances has been studied to investigate the reaserch issues mentioned above. Legal acts, court rulings and reports of the Regional Audit Chambers habe been interpreted as well. In addition press articles pointing out the research topic have been analysed.The research consists of four chapters.The first chapter is dedicated to the governor of the group of villages . His constitutional position, the way of election and his tasks and competences have been presented there.In the second chapter the budgetary procedure have been described extensively underlining the role of the governor. The budget institution has been defined in every single subchapter. Moreover,the issues concerning budgetary procedure and governor' s self -corrections have been presented thoroughly.The further chapter matters implementation of the budget, that the governer is in charge of. In subchapters there has been outlined how to prepare the timetable of the budget by the governor and how to supervise the execution of the budget and introduce possible changes as well.The last chapter explains the of the implementation of the budget and discharging of the governor. There has been expounded on the concept of discharge, further stages of discharging procedure and doctrinal issues resulting from the resolution of the discharge.The research aims to bring closer the issues concerning the community's financial policy and the influence of particular authorities on establishing of the budget, emphasizing the role of the governor. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszej pracy jest przeanalizowanie roli wójta w uchwaleniu i realizacji budżetu oraz zaakcentowanie odpowiedzialności jaka na nim spoczywa. W pracy przedstawiono zakres kompetencji wójta oraz innych organów w procedurze budżetowej. Ponadto szczegółowo zanalizowano zagadnienia dotyczące budżetu gminy.Do analizy powyższych problemów badawczych zanalizowana została literatura dotycząca samorządu terytorialnego oraz finansów publicznych. Zinterpretowano również akty prawne, orzeczenia sądu oraz regionalnych izb obrachunkowych. Ponadto prześledzono artykuły prasowe, które miały związek z badanym problemem. Pierwszy rozdział poświęcony jest wójtowi. Przeanalizowana jest jego pozycja ustrojowa, sposób wyboru oraz zadania i kompetencje. W rozdziale drugim szeroko opisana jest procedura budżetowa z uwydatnieniem roli wójta. W poszczególnych podrozdziałach zdefiniowana jest sama instytucja budżetu. Ponadto przedstawiona jest ściśle problematyka dotycząca procedury budżetowej oraz autopoprawek wójta.Kolejny rozdział dotyczy wykonania budżetu, w którym główna rola spoczywa na wójcie. W podrozdziałach opisane jest: przygotowanie harmonogramu budżetu przez wójta oraz sposoby kontroli nad wykonaniem budżetu, a także wprowadzania do niego zmian.W ostatnim rozdziale szeroko rozwinięty jest temat sprawozdania z wykonania budżetu oraz udzielenia wójtowi absolutorium. Wyjaśniona zostaje idea absolutorium, przedstawiono kolejne etapy procedury absolutoryjnej oraz pokazano doktrynalne problemy związane z wynikiem uchwały w sprawie absolutorium.Praca ma na celu przybliżyć wiedzę dotyczącą polityki finansowej gminy oraz wpływu poszczególnych organów na uchwalenie budżetu, z uwydatnieniem szczególnej roli wójta. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Małysa-Sulińska, Katarzyna - 141994 | pl |
dc.contributor.author | Migoń, Szymon | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Małysa-Sulińska, Katarzyna - 141994 | pl |
dc.contributor.reviewer | Cichoń, Paweł - 127572 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:15:31Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:15:31Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-10 | pl |
dc.fieldofstudy | administracja | pl |
dc.identifier.apd | diploma-125654-210517 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/229831 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | local government, the governor of the group of villages, community, local council, audit commitee, finance committee, The Regional Audit Chamber, budget, budgetary procedure, discharge, appeal, referendum, public finances, economy of the community, supervision, authorities of local government, revenue, expense, income, expenditure, executive body, decision – making authority | pl |
dc.subject.pl | Samorząd terytorialny, wójt, gmina, rada gminy, komisja rewizyjna, komisja finansów, regionalna izba obrachunkowa, budżet, procedura budżetowa, absolutorium, odwołanie, referendum, finanse publiczne, gospodarka gminy, nadzór, organy jednostek samorządu terytorialnego, dochody, rozchody, przychody, wydatki, organ wykonawczy, organ stanowiący. | pl |
dc.title | Kompetencje wójta w zakresie przygotowania oraz wykonania budżetu gminy | pl |
dc.title.alternative | The competence of the mayor in the preparation and implementation of the commune's budget | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |