Zaświaty w Dziadach cz. II Adama Mickiewicza i filmach animowanych dla dzieci i młodzieży

licenciate
dc.abstract.enThe thesis "Afterlife in Dziady part II by Adam Mickiewicz and animated films for children and adolescents" discusses the subject of death and afterlife in Dziady part II by Adam Mickieiwcz and chosen contemporary animated films that are addressed mainly to the youngest, but also older audience. The main research postulate claims that in animated films the theme of characters in the afterlife, towards whom the attitude has drastically changed over the centuries, is getting more popular. The main problem statement of the following thesis is: how Dziady part II can be discussed during the Polish classes?The dissertation focuses greatly on the presentation of the afterlife in Romanticism and contemporary TV series and animated films which familiarize the young recipients with the concept of death. The first chapter presents an analysis of chosen Romantic works, focusing greatly on Dziady part II. The second chapter addresses the changes in the authors' attitude towards the topic of afterlife and supernatural characters in chosen animated series: Ruby Gloom and Over the Garden Wall. The third chapter discusses film productions devoted to the afterlife: The Nightmare Before Christmas, Coraline, Paranorman, Hotel Transylvania, and Coco.In response to the popculture's new challanges, the thesis author proposes scripts for Polish classes, which were based on the results gathered from the theoretical part of the following dissertation. Introducing elements of film education, namely animated films, aims at developing critical thinking abilities in students to become conscious recipients of the contemporary culture and mature inheritors of the legacy of Romanticism.pl
dc.abstract.plPraca licencjacka "Zaświaty w Dziadach cz. II Adama Mickiewicza i w filmach animowanych dla dzieci i młodzieży" podejmuje temat zaświatów i śmierci w Dziadach cz. II oraz w wybranych współczesnych filmach animowanych, które są adresowane przede wszystkim do młodego odbiorcy.Za główną tezę badawczą przyjęto stwierdzenie, iż w filmach animowanych coraz częściej spotykamy postacie z zaświatów, do których podejście radykalnie zmieniło się na przestrzeni ostatnich wieków. Dlatego za podstawowy problem w tej pracy przyjęto pytanie: jak obecnie na lekcjach języka polskiego można omawiać Dziady cz. II? Praca skupia się na omówieniu wizji zaświatów w romantyzmie oraz we współczesnych serialach i filmach animowanych, które oswajają młodego odbiorcę z myślą o śmierci i towarzyszących jej zjawiskach. W pierwszym rozdziale zawarta jest analiza wybranych romantycznych tekstów, zwłaszcza cz. II Dziadów cz. II. Rozdział drugi dotyczy zmian w podejściu twórców do tematu życia pozagrobowego oraz do postaci nadnaturalnych w wybranych serialach animowanych: Ruby Gloom oraz Po drugiej stronie muru. Z kolei rozdział trzeci przynosi omówienie konkretnych filmowych produkcji, w których podjęty został motyw zaświatów, są to: Miasteczko Halloween, Koralina, Paranorman, Hotel Transylwania oraz Coco. W odpowiedzi na wyzwania popkultury zaproponowane zostały scenariusze lekcji języka polskiego, przy tworzeniu których wykorzystano wnioski z teoretycznej części pracy. Wprowadzenie elementów edukacji filmowej, a przede wszystkim filmów animowanych ma na celu kształcenie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia, by mogli stać się świadomymi odbiorcami kultury współczesnej oraz dojrzałymi spadkobiercami dorobku epoki romantyzmu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.authorMazur, Anetapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerRusek, Marta - 131725 pl
dc.contributor.reviewerBobiński, Witold - 127368 pl
dc.date.accessioned2020-10-21T19:49:42Z
dc.date.available2020-10-21T19:49:42Z
dc.date.submitted2020-09-18pl
dc.fieldofstudynauczycielskapl
dc.identifier.apddiploma-145882-245730pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250727
dc.languagepolpl
dc.subject.enafterlife, fear, awe, death, animated films, Pop Culture, film education, cultural education, Romanticism, Dziady part II, Adam Mickiewiczpl
dc.subject.plzaświaty, strach, groza, śmierć, filmy animowane, popkultura, edukacja filmowa, edukacja kulturowa, epoka romantyzmu, Dziady cz. II, Adam Mickiewiczpl
dc.titleZaświaty w Dziadach cz. II Adama Mickiewicza i filmach animowanych dla dzieci i młodzieżypl
dc.title.alternativeAfterlife in Dziady part II by Adam Mickiewicz and animated films for children and adolescentspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The thesis "Afterlife in Dziady part II by Adam Mickiewicz and animated films for children and adolescents" discusses the subject of death and afterlife in Dziady part II by Adam Mickieiwcz and chosen contemporary animated films that are addressed mainly to the youngest, but also older audience. The main research postulate claims that in animated films the theme of characters in the afterlife, towards whom the attitude has drastically changed over the centuries, is getting more popular. The main problem statement of the following thesis is: how Dziady part II can be discussed during the Polish classes?The dissertation focuses greatly on the presentation of the afterlife in Romanticism and contemporary TV series and animated films which familiarize the young recipients with the concept of death. The first chapter presents an analysis of chosen Romantic works, focusing greatly on Dziady part II. The second chapter addresses the changes in the authors' attitude towards the topic of afterlife and supernatural characters in chosen animated series: Ruby Gloom and Over the Garden Wall. The third chapter discusses film productions devoted to the afterlife: The Nightmare Before Christmas, Coraline, Paranorman, Hotel Transylvania, and Coco.In response to the popculture's new challanges, the thesis author proposes scripts for Polish classes, which were based on the results gathered from the theoretical part of the following dissertation. Introducing elements of film education, namely animated films, aims at developing critical thinking abilities in students to become conscious recipients of the contemporary culture and mature inheritors of the legacy of Romanticism.
dc.abstract.plpl
Praca licencjacka "Zaświaty w Dziadach cz. II Adama Mickiewicza i w filmach animowanych dla dzieci i młodzieży" podejmuje temat zaświatów i śmierci w Dziadach cz. II oraz w wybranych współczesnych filmach animowanych, które są adresowane przede wszystkim do młodego odbiorcy.Za główną tezę badawczą przyjęto stwierdzenie, iż w filmach animowanych coraz częściej spotykamy postacie z zaświatów, do których podejście radykalnie zmieniło się na przestrzeni ostatnich wieków. Dlatego za podstawowy problem w tej pracy przyjęto pytanie: jak obecnie na lekcjach języka polskiego można omawiać Dziady cz. II? Praca skupia się na omówieniu wizji zaświatów w romantyzmie oraz we współczesnych serialach i filmach animowanych, które oswajają młodego odbiorcę z myślą o śmierci i towarzyszących jej zjawiskach. W pierwszym rozdziale zawarta jest analiza wybranych romantycznych tekstów, zwłaszcza cz. II Dziadów cz. II. Rozdział drugi dotyczy zmian w podejściu twórców do tematu życia pozagrobowego oraz do postaci nadnaturalnych w wybranych serialach animowanych: Ruby Gloom oraz Po drugiej stronie muru. Z kolei rozdział trzeci przynosi omówienie konkretnych filmowych produkcji, w których podjęty został motyw zaświatów, są to: Miasteczko Halloween, Koralina, Paranorman, Hotel Transylwania oraz Coco. W odpowiedzi na wyzwania popkultury zaproponowane zostały scenariusze lekcji języka polskiego, przy tworzeniu których wykorzystano wnioski z teoretycznej części pracy. Wprowadzenie elementów edukacji filmowej, a przede wszystkim filmów animowanych ma na celu kształcenie w uczniach umiejętności krytycznego myślenia, by mogli stać się świadomymi odbiorcami kultury współczesnej oraz dojrzałymi spadkobiercami dorobku epoki romantyzmu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.authorpl
Mazur, Aneta
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Rusek, Marta - 131725
dc.contributor.reviewerpl
Bobiński, Witold - 127368
dc.date.accessioned
2020-10-21T19:49:42Z
dc.date.available
2020-10-21T19:49:42Z
dc.date.submittedpl
2020-09-18
dc.fieldofstudypl
nauczycielska
dc.identifier.apdpl
diploma-145882-245730
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250727
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
afterlife, fear, awe, death, animated films, Pop Culture, film education, cultural education, Romanticism, Dziady part II, Adam Mickiewicz
dc.subject.plpl
zaświaty, strach, groza, śmierć, filmy animowane, popkultura, edukacja filmowa, edukacja kulturowa, epoka romantyzmu, Dziady cz. II, Adam Mickiewicz
dc.titlepl
Zaświaty w Dziadach cz. II Adama Mickiewicza i filmach animowanych dla dzieci i młodzieży
dc.title.alternativepl
Afterlife in Dziady part II by Adam Mickiewicz and animated films for children and adolescents
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available