Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Światowa Organizacja Zdrowia a Globalne Prawo Administracyjne
World Health Organization from the perspective of Global Administrative Law
Globalne prawo administracyjne, administracja globalna, Światowa Organizacja Zdrowia, Międzynarodowe Regulacje Zdrowotne, COVID-19, rozliczalność
Global Administrative Law, global administration, World Health Organization, International Health Regulations, COVID-19, accountability
Poniższa praca „Światowa Organizacja Zdrowia a Globalne Prawo Administracyjne” zajmuje się analizą instrumentów normatywnych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z perspektywy teorii globalnego prawa administracyjnego. Problemem badawczym niniejszej pracy było pytanie: Czy działania organów WHO mogą stanowić wyraz administracji ponadpaństwowej, a jeśli tak, to czy spełniają one standardy rozliczalności wyodrębnione przez teoretyków globalnego prawa administracyjnego?Celem pracy było zbadanie norm Międzynarodowych Regulacji Zdrowotnych (IHR) w oparciu o standardy rozliczalności (udział w procedurze, transparencja, poszanowanie praw człowieka, uzasadnianie decyzji), wskazane przez badaczy globalnego prawa administracyjnego.Pracę napisano w oparciu o literaturę przedmiotu napisaną zarówno przez badaczy globalnej administracji, jak i oficjalne dokumenty czy akty normatywne Światowej Organizacji Zdrowia.W oparciu o przeprowadzone badania okazało się, że instrumenty normatywne, którymi włada WHO spełniają standardy rozliczalności w ograniczonym zakresie. Dodatkowo spełniane standardy dotyczą przede wszystkim transparentności i partycypacji komisji eksperckiej, której opinia nie mają mocy wiążącej dla Dyrektora Generalnego Światowej Organizacji Zdrowia. Postulowane zmiany IHR, wynikające z doświadczeń pandemii COVID-19 są krokiem ku większej rozliczalności WHO. Jednakże nadal standardy rozliczalności globalnego prawa administracyjnego pozostają niespełnione w kilku obszarach.
The following thesis "The World Health Organization and Global Administrative Law," deals with the analysis of the normative instruments of the World Health Organization (WHO) from the perspective of global administrative law theory. The research problem of this work was: can the actions of WHO bodies be an expression of supranational administration, and if so, do they meet the standards of accountability distinguished by theorists of global administrative law?The purpose of the study was to examine the norms of the International Health Regulations (IHR) based on the standards of accountability (participation in the procedure, transparency, respect for human rights, justification of decisions) identified by global administrative law scholars.The paper was written based on the literature on the subject written by both global administration researchers and official documents or normative acts of the World Health Organization.Based on the research, it was found that the normative instruments wielded by the WHO meet accountability standards to a limited extent. In addition, the standards that are met are primarily related to the transparency and participation of the expert committee, whose opinion does not have binding force on the WHO Director General. The postulated changes to the IHR, resulting from the experience of the COVID-19 pandemic, are a step toward greater WHO accountability. However, accountability standards for global administrative law remain unfulfilled in several areas
dc.abstract.en | The following thesis "The World Health Organization and Global Administrative Law," deals with the analysis of the normative instruments of the World Health Organization (WHO) from the perspective of global administrative law theory. The research problem of this work was: can the actions of WHO bodies be an expression of supranational administration, and if so, do they meet the standards of accountability distinguished by theorists of global administrative law?The purpose of the study was to examine the norms of the International Health Regulations (IHR) based on the standards of accountability (participation in the procedure, transparency, respect for human rights, justification of decisions) identified by global administrative law scholars.The paper was written based on the literature on the subject written by both global administration researchers and official documents or normative acts of the World Health Organization.Based on the research, it was found that the normative instruments wielded by the WHO meet accountability standards to a limited extent. In addition, the standards that are met are primarily related to the transparency and participation of the expert committee, whose opinion does not have binding force on the WHO Director General. The postulated changes to the IHR, resulting from the experience of the COVID-19 pandemic, are a step toward greater WHO accountability. However, accountability standards for global administrative law remain unfulfilled in several areas | pl |
dc.abstract.pl | Poniższa praca „Światowa Organizacja Zdrowia a Globalne Prawo Administracyjne” zajmuje się analizą instrumentów normatywnych Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) z perspektywy teorii globalnego prawa administracyjnego. Problemem badawczym niniejszej pracy było pytanie: Czy działania organów WHO mogą stanowić wyraz administracji ponadpaństwowej, a jeśli tak, to czy spełniają one standardy rozliczalności wyodrębnione przez teoretyków globalnego prawa administracyjnego?Celem pracy było zbadanie norm Międzynarodowych Regulacji Zdrowotnych (IHR) w oparciu o standardy rozliczalności (udział w procedurze, transparencja, poszanowanie praw człowieka, uzasadnianie decyzji), wskazane przez badaczy globalnego prawa administracyjnego.Pracę napisano w oparciu o literaturę przedmiotu napisaną zarówno przez badaczy globalnej administracji, jak i oficjalne dokumenty czy akty normatywne Światowej Organizacji Zdrowia.W oparciu o przeprowadzone badania okazało się, że instrumenty normatywne, którymi włada WHO spełniają standardy rozliczalności w ograniczonym zakresie. Dodatkowo spełniane standardy dotyczą przede wszystkim transparentności i partycypacji komisji eksperckiej, której opinia nie mają mocy wiążącej dla Dyrektora Generalnego Światowej Organizacji Zdrowia. Postulowane zmiany IHR, wynikające z doświadczeń pandemii COVID-19 są krokiem ku większej rozliczalności WHO. Jednakże nadal standardy rozliczalności globalnego prawa administracyjnego pozostają niespełnione w kilku obszarach. | pl |
dc.affiliation | Wydział Prawa i Administracji | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kowalski, Michał - 129312 | pl |
dc.contributor.author | Gomola, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WPA3 | pl |
dc.contributor.reviewer | Szwedo, Piotr - 160692 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kowalski, Michał - 129312 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-10-20T21:56:06Z | |
dc.date.available | 2023-10-20T21:56:06Z | |
dc.date.submitted | 2023-10-19 | pl |
dc.fieldofstudy | prawo | pl |
dc.identifier.apd | diploma-170574-263543 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/321729 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Global Administrative Law, global administration, World Health Organization, International Health Regulations, COVID-19, accountability | pl |
dc.subject.pl | Globalne prawo administracyjne, administracja globalna, Światowa Organizacja Zdrowia, Międzynarodowe Regulacje Zdrowotne, COVID-19, rozliczalność | pl |
dc.title | Światowa Organizacja Zdrowia a Globalne Prawo Administracyjne | pl |
dc.title.alternative | World Health Organization from the perspective of Global Administrative Law | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |