Binging - a fad or a permanent change in media consumption? : a critical literature review

2022
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T01:01:33Z
dc.abstract.enBinging - and binge-watching in particular - has been receiving growing interest from communication scientists for a couple of years. Thus, after five decades of watching audiovisual content according to TV schedules, a recipient gained more autonomy regarding the content and ways of watching. The author aims to analyse the factors influencing the potential permanence of this specific way of media consumption, with literature review as the main method. These factors include different definitions of the concept, synonyms, applying the "binging" term to different media formats (binge-watching - binge-listening - binge-reading - binge-gaming), technological and social circumstances. These factors differ in their quality and scale. Will their convergence and synergy permanently change the practices of media consumption? Referring to previous changes in media differentiation, accessibility, and reception, although binging would probably become rather next, but not the dominating form of media practices of leisure time. The cognitive value of the article is to offer a theoretical basis for further quantitative and qualitative research on the reception of different media formats and genres; binging included.pl
dc.abstract.pl"Bingowanie" - zwłaszcza "binge-watching" - staje się przedmiotem zainteresowania nauk o komunikacji i mediach. Po kilku dekadach oglądania treści audiowizualnych w porządku ustalonym programem telewizyjnym, widzowie zyskali autonomię jeśli chodzi o wybór treści i sposobu oglądania. Celem artykułu jest analiza czynników wpływających na utrwalenie "binge-watchingu" jako specyficznego sposobu konsumpcji mediów. Do jego realizacji zastosowano metodę analizy literatury przedmiotu. Wśród badanych czynników uwzględniono: różne sposoby definiowania zjawiska, synonimy, zastosowanie określenia "binging" do różnych formatów mediów ("binge-watching" - "binge-listening" - "binge-reading" - "binge-gaming"), uwarunkowania techniczne i społeczne. Zwrócono uwagę na ich zróżnicowanie pod względem jakości i skali. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że - uwzględniając zróżnicowanie mediów, ich dostępność i sposoby odbioru - "binging" stanie się jedną z form konsumpcji mediów w celach rozrywkowych, nie będzie jednak formą dominującą. Wartością poznawczą artykułu jest przygotowanie podstawy teoretycznej do dalszych badań ilościowych i jakościowych nad recepcją różnych formatów i gatunków medialnych, w tym nad odbiorem noszącym cechy "bingowania".pl
dc.contributor.authorKisilowska-Szurmińska, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2023-08-14T08:38:15Z
dc.date.available2023-08-14T08:38:15Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 81-82pl
dc.description.number3 (251)pl
dc.description.physical73-82pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume65pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.22.028.15955pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317721
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enbinge-gamingpl
dc.subject.enbinge-listeningpl
dc.subject.enbinge-readingpl
dc.subject.enbinge-watchingpl
dc.subject.enlisticle culturepl
dc.subject.enmedia consumptionpl
dc.subject.plbinge-gamingpl
dc.subject.plbinge-listeningpl
dc.subject.plbinge-readingpl
dc.subject.plbinge-watchingpl
dc.subject.plkonsumpcja mediówpl
dc.subject.plkultura wyborupl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleBinging - a fad or a permanent change in media consumption? : a critical literature reviewpl
dc.title.alternative"Binging" - chwilowa moda czy trwała zmiana w sposobie konsumpcji mediów?pl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T01:01:33Z
dc.abstract.enpl
Binging - and binge-watching in particular - has been receiving growing interest from communication scientists for a couple of years. Thus, after five decades of watching audiovisual content according to TV schedules, a recipient gained more autonomy regarding the content and ways of watching. The author aims to analyse the factors influencing the potential permanence of this specific way of media consumption, with literature review as the main method. These factors include different definitions of the concept, synonyms, applying the "binging" term to different media formats (binge-watching - binge-listening - binge-reading - binge-gaming), technological and social circumstances. These factors differ in their quality and scale. Will their convergence and synergy permanently change the practices of media consumption? Referring to previous changes in media differentiation, accessibility, and reception, although binging would probably become rather next, but not the dominating form of media practices of leisure time. The cognitive value of the article is to offer a theoretical basis for further quantitative and qualitative research on the reception of different media formats and genres; binging included.
dc.abstract.plpl
"Bingowanie" - zwłaszcza "binge-watching" - staje się przedmiotem zainteresowania nauk o komunikacji i mediach. Po kilku dekadach oglądania treści audiowizualnych w porządku ustalonym programem telewizyjnym, widzowie zyskali autonomię jeśli chodzi o wybór treści i sposobu oglądania. Celem artykułu jest analiza czynników wpływających na utrwalenie "binge-watchingu" jako specyficznego sposobu konsumpcji mediów. Do jego realizacji zastosowano metodę analizy literatury przedmiotu. Wśród badanych czynników uwzględniono: różne sposoby definiowania zjawiska, synonimy, zastosowanie określenia "binging" do różnych formatów mediów ("binge-watching" - "binge-listening" - "binge-reading" - "binge-gaming"), uwarunkowania techniczne i społeczne. Zwrócono uwagę na ich zróżnicowanie pod względem jakości i skali. W wyniku przeprowadzonej analizy stwierdzono, że - uwzględniając zróżnicowanie mediów, ich dostępność i sposoby odbioru - "binging" stanie się jedną z form konsumpcji mediów w celach rozrywkowych, nie będzie jednak formą dominującą. Wartością poznawczą artykułu jest przygotowanie podstawy teoretycznej do dalszych badań ilościowych i jakościowych nad recepcją różnych formatów i gatunków medialnych, w tym nad odbiorem noszącym cechy "bingowania".
dc.contributor.authorpl
Kisilowska-Szurmińska, Małgorzata
dc.date.accessioned
2023-08-14T08:38:15Z
dc.date.available
2023-08-14T08:38:15Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 81-82
dc.description.numberpl
3 (251)
dc.description.physicalpl
73-82
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
65
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.22.028.15955
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/317721
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
binge-gaming
dc.subject.enpl
binge-listening
dc.subject.enpl
binge-reading
dc.subject.enpl
binge-watching
dc.subject.enpl
listicle culture
dc.subject.enpl
media consumption
dc.subject.plpl
binge-gaming
dc.subject.plpl
binge-listening
dc.subject.plpl
binge-reading
dc.subject.plpl
binge-watching
dc.subject.plpl
konsumpcja mediów
dc.subject.plpl
kultura wyboru
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Binging - a fad or a permanent change in media consumption? : a critical literature review
dc.title.alternativepl
"Binging" - chwilowa moda czy trwała zmiana w sposobie konsumpcji mediów?
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
1
Views per month
Views per city
San Jose
1
Downloads
kisilowska-szurminska_binging_a_fad_or_a_permanent_change_in_media_consumption_2022.pdf
34