Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Dwie inscenizacje "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora
Two stagings of "Measure for Measure" directed by Krystyna Skuszanka with stage design by Tadeusz Kantor
Miarka za miarkę
Krystyna Skuszanka
Tadeusz Kantor
scenografia
polski teatr po II wojnie światowej
Measure for measure
Krystyna Skuszanka
Tadeusz Kantor
stage design
Polish theatre after World War II
Zawiera ilustracje
W artykule porównano opolską i krakowską premierę "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora. Przedstawiono kontekst historyczno-teatralny funkcjonowania PTZO w latach 50. i okoliczności inauguracji Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Szczególną uwagę zwrócono na działalność scenografów (swoisty ferment artystyczny w Opolu i stworzenie nowej szkoły scenografii) i eksperymenty plastyczne, które umożliwiała Skuszanka jako dyrektorka obu teatrów. Twórcza współpraca reżyserki z Tadeuszem Kantorem zaowocowała aktualnymi i politycznymi inscenizacjami komedii Szekspira. Różnica w ich recepcji, spowodowana odmienną sytuacją polityczną, była jednak zasadnicza - w Opolu 1953 przedstawienie przemilczano, a w tekstach programowych i zachowanej recenzji nie ujawniano współczesnych aluzji, w 1956 roku krakowscy krytycy niemal prześcigali się w odczytywaniu i dopowiadaniu ukrytych sensów przedstawienia. Dzięki zestawieniu zachowanych zdjęć można jednak sądzić, że przedstawienie opolskie nie było pod tym względem asekuracyjne i wiele rozwiązań inscenizacyjnych twórcy przenieśli potem do premiery w Nowej Hucie. Na krytyczną i zaangażowaną we współczesne dyskusje wymowę spektaklu olbrzymi wpływ wywarła scenografia i kostiumy Kantora. Szczegółowe omówienie projektów kostiumów i elementów przestrzeni umożliwia przybliżenie kształtu obu premier i postawienie tezy, że dwie "Miarki za miarkę" więcej łączyło niż dzieliło.
dc.abstract.pl | W artykule porównano opolską i krakowską premierę "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora. Przedstawiono kontekst historyczno-teatralny funkcjonowania PTZO w latach 50. i okoliczności inauguracji Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Szczególną uwagę zwrócono na działalność scenografów (swoisty ferment artystyczny w Opolu i stworzenie nowej szkoły scenografii) i eksperymenty plastyczne, które umożliwiała Skuszanka jako dyrektorka obu teatrów. Twórcza współpraca reżyserki z Tadeuszem Kantorem zaowocowała aktualnymi i politycznymi inscenizacjami komedii Szekspira. Różnica w ich recepcji, spowodowana odmienną sytuacją polityczną, była jednak zasadnicza - w Opolu 1953 przedstawienie przemilczano, a w tekstach programowych i zachowanej recenzji nie ujawniano współczesnych aluzji, w 1956 roku krakowscy krytycy niemal prześcigali się w odczytywaniu i dopowiadaniu ukrytych sensów przedstawienia. Dzięki zestawieniu zachowanych zdjęć można jednak sądzić, że przedstawienie opolskie nie było pod tym względem asekuracyjne i wiele rozwiązań inscenizacyjnych twórcy przenieśli potem do premiery w Nowej Hucie. Na krytyczną i zaangażowaną we współczesne dyskusje wymowę spektaklu olbrzymi wpływ wywarła scenografia i kostiumy Kantora. Szczegółowe omówienie projektów kostiumów i elementów przestrzeni umożliwia przybliżenie kształtu obu premier i postawienie tezy, że dwie "Miarki za miarkę" więcej łączyło niż dzieliło. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki : Katedra Teatru i Dramatu | pl |
dc.contributor.author | Świątkowska, Wanda - 186283 | pl |
dc.date.accession | 2023-01-21 | pl |
dc.date.accessioned | 2023-01-24T07:16:53Z | |
dc.date.available | 2023-01-24T07:16:53Z | |
dc.date.issued | 2022 | pl |
dc.date.openaccess | 0 | |
dc.description.accesstime | w momencie opublikowania | |
dc.description.additional | Zawiera ilustracje | pl |
dc.description.number | 24 | pl |
dc.description.physical | [1-30] | pl |
dc.description.publication | 1,8 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.identifier.eissn | 2544-0896 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/306663 | |
dc.identifier.weblink | https://grotowski.net/performer/performer-24/dwie-inscenizacje-miarki-za-miarke-w-rezyserii-krystyny-skuszanki | pl |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.participation | Świątkowska, Wanda: 100%; | pl |
dc.pbn.affiliation | Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o sztuce | pl |
dc.rights | Dodaję tylko opis bibliograficzny | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | * | |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | Measure for measure | pl |
dc.subject.en | Krystyna Skuszanka | pl |
dc.subject.en | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.en | stage design | pl |
dc.subject.en | Polish theatre after World War II | pl |
dc.subject.pl | Miarka za miarkę | pl |
dc.subject.pl | Krystyna Skuszanka | pl |
dc.subject.pl | Tadeusz Kantor | pl |
dc.subject.pl | scenografia | pl |
dc.subject.pl | polski teatr po II wojnie światowej | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Dwie inscenizacje "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora | pl |
dc.title.alternative | Two stagings of "Measure for Measure" directed by Krystyna Skuszanka with stage design by Tadeusz Kantor | pl |
dc.title.journal | Performer | pl |
dc.title.volume | Sceny grafia | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |