Dwie inscenizacje "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora

2022
journal article
article
dc.abstract.plW artykule porównano opolską i krakowską premierę "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora. Przedstawiono kontekst historyczno-teatralny funkcjonowania PTZO w latach 50. i okoliczności inauguracji Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Szczególną uwagę zwrócono na działalność scenografów (swoisty ferment artystyczny w Opolu i stworzenie nowej szkoły scenografii) i eksperymenty plastyczne, które umożliwiała Skuszanka jako dyrektorka obu teatrów. Twórcza współpraca reżyserki z Tadeuszem Kantorem zaowocowała aktualnymi i politycznymi inscenizacjami komedii Szekspira. Różnica w ich recepcji, spowodowana odmienną sytuacją polityczną, była jednak zasadnicza - w Opolu 1953 przedstawienie przemilczano, a w tekstach programowych i zachowanej recenzji nie ujawniano współczesnych aluzji, w 1956 roku krakowscy krytycy niemal prześcigali się w odczytywaniu i dopowiadaniu ukrytych sensów przedstawienia. Dzięki zestawieniu zachowanych zdjęć można jednak sądzić, że przedstawienie opolskie nie było pod tym względem asekuracyjne i wiele rozwiązań inscenizacyjnych twórcy przenieśli potem do premiery w Nowej Hucie. Na krytyczną i zaangażowaną we współczesne dyskusje wymowę spektaklu olbrzymi wpływ wywarła scenografia i kostiumy Kantora. Szczegółowe omówienie projektów kostiumów i elementów przestrzeni umożliwia przybliżenie kształtu obu premier i postawienie tezy, że dwie "Miarki za miarkę" więcej łączyło niż dzieliło.pl
dc.affiliationWydział Polonistyki : Katedra Teatru i Dramatupl
dc.contributor.authorŚwiątkowska, Wanda - 186283 pl
dc.date.accession2023-01-21pl
dc.date.accessioned2023-01-24T07:16:53Z
dc.date.available2023-01-24T07:16:53Z
dc.date.issued2022pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalZawiera ilustracjepl
dc.description.number24pl
dc.description.physical[1-30]pl
dc.description.publication1,8pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissn2544-0896pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/306663
dc.identifier.weblinkhttps://grotowski.net/performer/performer-24/dwie-inscenizacje-miarki-za-miarke-w-rezyserii-krystyny-skuszankipl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.participationŚwiątkowska, Wanda: 100%;pl
dc.pbn.affiliationDziedzina nauk humanistycznych : nauki o sztucepl
dc.rightsDodaję tylko opis bibliograficzny*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enMeasure for measurepl
dc.subject.enKrystyna Skuszankapl
dc.subject.enTadeusz Kantorpl
dc.subject.enstage designpl
dc.subject.enPolish theatre after World War IIpl
dc.subject.plMiarka za miarkępl
dc.subject.plKrystyna Skuszankapl
dc.subject.plTadeusz Kantorpl
dc.subject.plscenografiapl
dc.subject.plpolski teatr po II wojnie światowejpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleDwie inscenizacje "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantorapl
dc.title.alternativeTwo stagings of "Measure for Measure" directed by Krystyna Skuszanka with stage design by Tadeusz Kantorpl
dc.title.journalPerformerpl
dc.title.volumeSceny grafiapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.plpl
W artykule porównano opolską i krakowską premierę "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora. Przedstawiono kontekst historyczno-teatralny funkcjonowania PTZO w latach 50. i okoliczności inauguracji Teatru Ludowego w Nowej Hucie. Szczególną uwagę zwrócono na działalność scenografów (swoisty ferment artystyczny w Opolu i stworzenie nowej szkoły scenografii) i eksperymenty plastyczne, które umożliwiała Skuszanka jako dyrektorka obu teatrów. Twórcza współpraca reżyserki z Tadeuszem Kantorem zaowocowała aktualnymi i politycznymi inscenizacjami komedii Szekspira. Różnica w ich recepcji, spowodowana odmienną sytuacją polityczną, była jednak zasadnicza - w Opolu 1953 przedstawienie przemilczano, a w tekstach programowych i zachowanej recenzji nie ujawniano współczesnych aluzji, w 1956 roku krakowscy krytycy niemal prześcigali się w odczytywaniu i dopowiadaniu ukrytych sensów przedstawienia. Dzięki zestawieniu zachowanych zdjęć można jednak sądzić, że przedstawienie opolskie nie było pod tym względem asekuracyjne i wiele rozwiązań inscenizacyjnych twórcy przenieśli potem do premiery w Nowej Hucie. Na krytyczną i zaangażowaną we współczesne dyskusje wymowę spektaklu olbrzymi wpływ wywarła scenografia i kostiumy Kantora. Szczegółowe omówienie projektów kostiumów i elementów przestrzeni umożliwia przybliżenie kształtu obu premier i postawienie tezy, że dwie "Miarki za miarkę" więcej łączyło niż dzieliło.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki : Katedra Teatru i Dramatu
dc.contributor.authorpl
Świątkowska, Wanda - 186283
dc.date.accessionpl
2023-01-21
dc.date.accessioned
2023-01-24T07:16:53Z
dc.date.available
2023-01-24T07:16:53Z
dc.date.issuedpl
2022
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Zawiera ilustracje
dc.description.numberpl
24
dc.description.physicalpl
[1-30]
dc.description.publicationpl
1,8
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.eissnpl
2544-0896
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/306663
dc.identifier.weblinkpl
https://grotowski.net/performer/performer-24/dwie-inscenizacje-miarki-za-miarke-w-rezyserii-krystyny-skuszanki
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.participationpl
Świątkowska, Wanda: 100%;
dc.pbn.affiliationpl
Dziedzina nauk humanistycznych : nauki o sztuce
dc.rights*
Dodaję tylko opis bibliograficzny
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
Measure for measure
dc.subject.enpl
Krystyna Skuszanka
dc.subject.enpl
Tadeusz Kantor
dc.subject.enpl
stage design
dc.subject.enpl
Polish theatre after World War II
dc.subject.plpl
Miarka za miarkę
dc.subject.plpl
Krystyna Skuszanka
dc.subject.plpl
Tadeusz Kantor
dc.subject.plpl
scenografia
dc.subject.plpl
polski teatr po II wojnie światowej
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Dwie inscenizacje "Miarki za miarkę" w reżyserii Krystyny Skuszanki ze scenografią Tadeusza Kantora
dc.title.alternativepl
Two stagings of "Measure for Measure" directed by Krystyna Skuszanka with stage design by Tadeusz Kantor
dc.title.journalpl
Performer
dc.title.volumepl
Sceny grafia
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
2
Views per month
Views per city
Krakow
1

No access

No Thumbnail Available