The supreme audit institutions readiness to uncertainty

2020
journal article
article
12
cris.lastimport.wos2024-04-09T19:01:50Z
dc.abstract.enThe inefficient fight against the COVID-19 pandemic and earlier insufficient readiness to counteract terrorist attacks raise the question about the role of the supreme audit institutions (SAIs) in the situation, in which decision-makers take decisions in uncertainty conditions. The states did not prove themselves in conditions of uncertainty. In all countries, the situation is the same, too late decisions regarding anti-epidemic quarantine, lack of necessary measures to protect doctors and patients, too few respirators. Based on the analysis of several randomly selected SAIs from different parts of the Globe, this study found that the audit methodology tailored to a predictable environment became inappropriate in uncertainty conditions. Most of analysed SAIs did not find weak signals and wild cards related to pandemic. Those who found such signals did not use them in foresight, which results that parliaments, governments and the public are not ready for global threats. It creates risks for entrepreneurs.pl
dc.abstract.plNieefektywna walka z pandemią COVID-19 i wcześniejsza niewystarczająca gotowość do przeciwdziałania atakom terrorystycznym rodzą pytanie o rolę najwyższych organów kontroli (NOK) w sytuacji, w której decydenci podejmują decyzje w warunkach niepewności. Państwa nie sprawdziły się w warunkach niepewności. We wszystkich krajach sytuacja jest taka sama, zbyt późne decyzje dotyczące kwarantanny antyepidemicznej, brak niezbędnych środków ochrony lekarzy i pacjentów, zbyt mało respiratorów. Na podstawie analizy działalności kilku losowo wybranych NOK z różnych części świata ustalono, że metodyka kontroli dostosowana do przewidywalnego środowiska stała się nieodpowiednia w warunkach niepewności. Większość analizowanych NOK nie zidentyfikowała słabych sygnałów i dzikich kart związanych z pandemią. Ci, którzy znaleźli takie sygnały, nie wykorzystali odpowiednio co powoduje, że parlamenty, rządy i opinia publiczna nie są gotowe na globalne zagrożenia. Stwarza ryzyko dla przedsiębiorców.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorDobrowolski, Zbysław - 227830 pl
dc.date.accession2020-08-26pl
dc.date.accessioned2020-08-31T11:11:29Z
dc.date.available2020-08-31T11:11:29Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 519-525pl
dc.description.number1pl
dc.description.physical513-525pl
dc.description.publication1,25pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume8pl
dc.identifier.doi10.9770/jesi.2020.8.1(36)pl
dc.identifier.eissn2345-0282pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/244938
dc.identifier.weblinkhttps://jssidoi.org/jesi/uploads/articles/29/Dobrowolski_The_supreme_audit_institutions_readiness_to_uncertainty.pdfpl
dc.languageengpl
dc.language.containerengpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.eninstitutions and entrepreneurshippl
dc.subject.enuncertaintypl
dc.subject.othersupreme audit institutionspl
dc.subject.otherriskpl
dc.subject.otherforesightpl
dc.subject.otherweak signalspl
dc.subject.plinstytucje i przedsiębiorcypl
dc.subject.plniepewnośćpl
dc.subject.plnajwyższe instytucje kontrolipl
dc.subject.plryzykopl
dc.subject.planaliza długoterminowapl
dc.subject.plsłabe sygnałypl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleThe supreme audit institutions readiness to uncertaintypl
dc.title.alternativeZdolność najwyższych organów kontroli państwowej do działania w warunkach nieprzewidywalnościpl
dc.title.journalEntrepreneurship and Sustainability Issuespl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-09T19:01:50Z
dc.abstract.enpl
The inefficient fight against the COVID-19 pandemic and earlier insufficient readiness to counteract terrorist attacks raise the question about the role of the supreme audit institutions (SAIs) in the situation, in which decision-makers take decisions in uncertainty conditions. The states did not prove themselves in conditions of uncertainty. In all countries, the situation is the same, too late decisions regarding anti-epidemic quarantine, lack of necessary measures to protect doctors and patients, too few respirators. Based on the analysis of several randomly selected SAIs from different parts of the Globe, this study found that the audit methodology tailored to a predictable environment became inappropriate in uncertainty conditions. Most of analysed SAIs did not find weak signals and wild cards related to pandemic. Those who found such signals did not use them in foresight, which results that parliaments, governments and the public are not ready for global threats. It creates risks for entrepreneurs.
dc.abstract.plpl
Nieefektywna walka z pandemią COVID-19 i wcześniejsza niewystarczająca gotowość do przeciwdziałania atakom terrorystycznym rodzą pytanie o rolę najwyższych organów kontroli (NOK) w sytuacji, w której decydenci podejmują decyzje w warunkach niepewności. Państwa nie sprawdziły się w warunkach niepewności. We wszystkich krajach sytuacja jest taka sama, zbyt późne decyzje dotyczące kwarantanny antyepidemicznej, brak niezbędnych środków ochrony lekarzy i pacjentów, zbyt mało respiratorów. Na podstawie analizy działalności kilku losowo wybranych NOK z różnych części świata ustalono, że metodyka kontroli dostosowana do przewidywalnego środowiska stała się nieodpowiednia w warunkach niepewności. Większość analizowanych NOK nie zidentyfikowała słabych sygnałów i dzikich kart związanych z pandemią. Ci, którzy znaleźli takie sygnały, nie wykorzystali odpowiednio co powoduje, że parlamenty, rządy i opinia publiczna nie są gotowe na globalne zagrożenia. Stwarza ryzyko dla przedsiębiorców.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Dobrowolski, Zbysław - 227830
dc.date.accessionpl
2020-08-26
dc.date.accessioned
2020-08-31T11:11:29Z
dc.date.available
2020-08-31T11:11:29Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 519-525
dc.description.numberpl
1
dc.description.physicalpl
513-525
dc.description.publicationpl
1,25
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
8
dc.identifier.doipl
10.9770/jesi.2020.8.1(36)
dc.identifier.eissnpl
2345-0282
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/244938
dc.identifier.weblinkpl
https://jssidoi.org/jesi/uploads/articles/29/Dobrowolski_The_supreme_audit_institutions_readiness_to_uncertainty.pdf
dc.languagepl
eng
dc.language.containerpl
eng
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
institutions and entrepreneurship
dc.subject.enpl
uncertainty
dc.subject.otherpl
supreme audit institutions
dc.subject.otherpl
risk
dc.subject.otherpl
foresight
dc.subject.otherpl
weak signals
dc.subject.plpl
instytucje i przedsiębiorcy
dc.subject.plpl
niepewność
dc.subject.plpl
najwyższe instytucje kontroli
dc.subject.plpl
ryzyko
dc.subject.plpl
analiza długoterminowa
dc.subject.plpl
słabe sygnały
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
The supreme audit institutions readiness to uncertainty
dc.title.alternativepl
Zdolność najwyższych organów kontroli państwowej do działania w warunkach nieprzewidywalności
dc.title.journalpl
Entrepreneurship and Sustainability Issues
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
210
Views per month
Views per city
Trujillo
10
San Jose
9
Gauteng
8
Centurion
6
Berlin
4
Dublin
4
London
4
Poznan
4
Sydney
4
Amman
3
Downloads
dobrowolski_the_supreme_audit_institutions_readiness_to_uncertainty_2020.pdf
147
dobrowolski_the_supreme_audit_institutions_readiness_to_uncertainty_2020.odt
35