Epidemia opioidowa w USA - przyczyny i wpływ na amerykańską muzykę rap

licenciate
dc.abstract.enThe most serious drug crisis that the United States of America has ever faced was triggered by the collaboration between the American healthcare system and pharmaceutical companies. The shift in the paradigm of pain management, which took place in the 1980s due to newly published research findings and scientific studies, was exploited by Big Pharma, eager to increase profits. The good intentions of doctors, who sought the best remedies for pain, were deceived by advertising campaigns based on false scientific claims. As a result, opioid painkillers became easily accessible, thanks to the ability to obtain prescriptions from primary care physicians. Contrary to hopes, opioid medications turned out to be addictive and quickly became a habit for thousands of Americans. The liberalization of access to opioid medications led to significant abuses, costing the lives of hundreds of thousands of U.S. residents. The federal government's preventive response resulted in restricted access to opioid medications. However, this did not end the crisis. Addicts, deprived of their substance, were forced to seek it in places other than pharmacies. The second wave of the opioid epidemic saw a marked increase in the popularity of heroin, a readily available and potent opioid. The third wave of the pandemic was distinguished by a dramatic rise in fatal overdoses of fentanyl. This synthetic opioid is wreaking havoc in the United States and many other parts of the world. The opioid epidemic has left its mark on American pop culture. The branch of art where the development of the epidemic is most visible is rap. From the inception of this musical genre, drugs have been mentioned in songs, though the manner of discussing them has changed over time. The pioneers of the genre preached about the dangers of drugs and urged young listeners to abstain from using them. Later gangsta rappers used drugs to demonstrate their power, not consuming them but distributing them. With the liberalization of access to opioid painkillers, the first rappers began to create music about drug consumption, including opioids. As the epidemic progressed, rap music increasingly featured problems with drug abuse. Rappers such as Lil Peep and Juice WRLD passed away due to opioid overdoses. American rap is a mirror of the opioid crisis. Rap did not play a crucial role in promoting recreational opioid use in the USA. However, it contributed to the creation of a culture revolving around the "opioid rapper lifestyle." This culture has been exported to other countries, and opioids have become an integral part of the rapper's image worldwide.pl
dc.abstract.plNajpoważniejszy narkotykowy kryzys jaki spotkał Stany Zjednoczone Ameryki, został wywołany przy współpracy amerykańskiej służby zdrowia i firm farmaceutycznych. Zmiana paradygmatu leczenia bólu, która miała miejsce w latach osiemdziesiątych XX wieku za sprawą opublikowanych wówczas nowych wyników badań i opracowań naukowych została wykorzystana przez pragnącą zwiększenia zysków Big Pharmę. Dobre intencje lekarzy, chcących znaleźć najlepsze panaceum na ból, dały się oszukać kampaniom reklamowym opierającym się na fałszywych twierdzeniach naukowych. W efekcie opioidowe leki przeciwbólowe stały się łatwo dostępne, dzięki możliwości otrzymania na nie recepty od lekarza pierwszego kontaktu. Wbrew nadziejom, leki opioidowe okazały się uzależniające i w błyskawicznym tempie stały się nałogiem tysięcy Amerykanów. Liberalizacja dostępu (albo: przepisów o dostępie do) leków opioidowych doprowadziła do ogromnych nadużyć, które kosztowały życie setki tysięcy mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Reakcja prewencyjna władz federalnych poskutkowała ograniczeniem dostępu do opioidowych leków. Nie doprowadziło to jednak do zakończenia kryzysu. Uzależnieni, którym odebrano ich używkę zmuszeni byli szukać jej w innych miejscach niż apteka. Druga fala epidemii opioidowej spowodowała wyraźny wzrost popularności heroiny, będącej łatwo dostępnym i silnym opioidem. Trzecia fala pandemii wyróżniła się drastycznym wzrostem śmiertelnych przypadków przedawkowania fentanylu . Właśnie ten syntetyczny opioid zbiera krwawe żniwo w Stanach Zjednoczonych i wielu innych miejscach na globie. Epidemia opioidowa zostawiła po sobie ślad w amerykańskiej popkulturze. Gałęzią sztuki, na której najbardziej widoczny jest rozwój epidemii jest rap. W utworach muzycznych tego gatunku od momentu jego powstania mówiono o narkotykach, wielokrotnie zmieniał się za to sposób w jaki o nich mówiono. Pionierzy gatunku prawili morały o szkodliwości narkotyków i nakłaniali młodych słuchaczy do wstrzemięźliwości w ich zażywaniu. Późniejsi gangsta raperzy wykorzystywali narkotyki do demonstrowania swojej siły. Nie konsumowali ich, ale byli ich dystrybutorami. W momencie liberalizacji dostępności opioidowych leków przeciwbólowych pierwsi raperzy zaczynali tworzyć muzykę o konsumowaniu narkotyków, w tym leków opioidowych. Wraz z rozwojem epidemii, w muzyce rap coraz częściej można było usłyszeć o problemach z nadużywaniem leków. Raperzy tacy jak Lil Peep i Juice WRLD odeszli z powodu przedawkowania leków opioidowych. Amerykański rap jest zwierciadłem dla kryzysu opioidowego. Rap nie odegrał kluczowej roli w promocji rekreacyjnego korzystania z opioidów w USA. Przyczynił się jednak do stworzenia kultury orbitującej wokół „opioidowego stylu życia rapera”. Kultura ta została eksportowana do innych krajów, a opioidy stały się integralną częścią wizerunku rapera w każdym zakątku globu.pl
dc.affiliationWydział Studiów Międzynarodowych i Politycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorMałek, Agnieszka - 141971 pl
dc.contributor.authorKlimek, Dawid - USOS308372 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WSMPpl
dc.contributor.reviewerSoroka, Tomasz - 102399 pl
dc.contributor.reviewerMałek, Agnieszka - 141971 pl
dc.date.accessioned2024-09-09T22:54:01Z
dc.date.available2024-09-09T22:54:01Z
dc.date.submitted2024-09-09pl
dc.fieldofstudyamerykanistykapl
dc.identifier.apddiploma-177310-308372pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/437650
dc.languagepolpl
dc.subject.enOpioid epidemic, United States, music, rap, addictionpl
dc.subject.plEpidemia opioidowa, Stany Zjednoczone, muzyka, rap, uzależnieniepl
dc.titleEpidemia opioidowa w USA - przyczyny i wpływ na amerykańską muzykę rappl
dc.title.alternativeThe Opioid Epidemic in the USA: Causes and Impact on American Rap Musicpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The most serious drug crisis that the United States of America has ever faced was triggered by the collaboration between the American healthcare system and pharmaceutical companies. The shift in the paradigm of pain management, which took place in the 1980s due to newly published research findings and scientific studies, was exploited by Big Pharma, eager to increase profits. The good intentions of doctors, who sought the best remedies for pain, were deceived by advertising campaigns based on false scientific claims. As a result, opioid painkillers became easily accessible, thanks to the ability to obtain prescriptions from primary care physicians. Contrary to hopes, opioid medications turned out to be addictive and quickly became a habit for thousands of Americans. The liberalization of access to opioid medications led to significant abuses, costing the lives of hundreds of thousands of U.S. residents. The federal government's preventive response resulted in restricted access to opioid medications. However, this did not end the crisis. Addicts, deprived of their substance, were forced to seek it in places other than pharmacies. The second wave of the opioid epidemic saw a marked increase in the popularity of heroin, a readily available and potent opioid. The third wave of the pandemic was distinguished by a dramatic rise in fatal overdoses of fentanyl. This synthetic opioid is wreaking havoc in the United States and many other parts of the world. The opioid epidemic has left its mark on American pop culture. The branch of art where the development of the epidemic is most visible is rap. From the inception of this musical genre, drugs have been mentioned in songs, though the manner of discussing them has changed over time. The pioneers of the genre preached about the dangers of drugs and urged young listeners to abstain from using them. Later gangsta rappers used drugs to demonstrate their power, not consuming them but distributing them. With the liberalization of access to opioid painkillers, the first rappers began to create music about drug consumption, including opioids. As the epidemic progressed, rap music increasingly featured problems with drug abuse. Rappers such as Lil Peep and Juice WRLD passed away due to opioid overdoses. American rap is a mirror of the opioid crisis. Rap did not play a crucial role in promoting recreational opioid use in the USA. However, it contributed to the creation of a culture revolving around the "opioid rapper lifestyle." This culture has been exported to other countries, and opioids have become an integral part of the rapper's image worldwide.
dc.abstract.plpl
Najpoważniejszy narkotykowy kryzys jaki spotkał Stany Zjednoczone Ameryki, został wywołany przy współpracy amerykańskiej służby zdrowia i firm farmaceutycznych. Zmiana paradygmatu leczenia bólu, która miała miejsce w latach osiemdziesiątych XX wieku za sprawą opublikowanych wówczas nowych wyników badań i opracowań naukowych została wykorzystana przez pragnącą zwiększenia zysków Big Pharmę. Dobre intencje lekarzy, chcących znaleźć najlepsze panaceum na ból, dały się oszukać kampaniom reklamowym opierającym się na fałszywych twierdzeniach naukowych. W efekcie opioidowe leki przeciwbólowe stały się łatwo dostępne, dzięki możliwości otrzymania na nie recepty od lekarza pierwszego kontaktu. Wbrew nadziejom, leki opioidowe okazały się uzależniające i w błyskawicznym tempie stały się nałogiem tysięcy Amerykanów. Liberalizacja dostępu (albo: przepisów o dostępie do) leków opioidowych doprowadziła do ogromnych nadużyć, które kosztowały życie setki tysięcy mieszkańców Stanów Zjednoczonych. Reakcja prewencyjna władz federalnych poskutkowała ograniczeniem dostępu do opioidowych leków. Nie doprowadziło to jednak do zakończenia kryzysu. Uzależnieni, którym odebrano ich używkę zmuszeni byli szukać jej w innych miejscach niż apteka. Druga fala epidemii opioidowej spowodowała wyraźny wzrost popularności heroiny, będącej łatwo dostępnym i silnym opioidem. Trzecia fala pandemii wyróżniła się drastycznym wzrostem śmiertelnych przypadków przedawkowania fentanylu . Właśnie ten syntetyczny opioid zbiera krwawe żniwo w Stanach Zjednoczonych i wielu innych miejscach na globie. Epidemia opioidowa zostawiła po sobie ślad w amerykańskiej popkulturze. Gałęzią sztuki, na której najbardziej widoczny jest rozwój epidemii jest rap. W utworach muzycznych tego gatunku od momentu jego powstania mówiono o narkotykach, wielokrotnie zmieniał się za to sposób w jaki o nich mówiono. Pionierzy gatunku prawili morały o szkodliwości narkotyków i nakłaniali młodych słuchaczy do wstrzemięźliwości w ich zażywaniu. Późniejsi gangsta raperzy wykorzystywali narkotyki do demonstrowania swojej siły. Nie konsumowali ich, ale byli ich dystrybutorami. W momencie liberalizacji dostępności opioidowych leków przeciwbólowych pierwsi raperzy zaczynali tworzyć muzykę o konsumowaniu narkotyków, w tym leków opioidowych. Wraz z rozwojem epidemii, w muzyce rap coraz częściej można było usłyszeć o problemach z nadużywaniem leków. Raperzy tacy jak Lil Peep i Juice WRLD odeszli z powodu przedawkowania leków opioidowych. Amerykański rap jest zwierciadłem dla kryzysu opioidowego. Rap nie odegrał kluczowej roli w promocji rekreacyjnego korzystania z opioidów w USA. Przyczynił się jednak do stworzenia kultury orbitującej wokół „opioidowego stylu życia rapera”. Kultura ta została eksportowana do innych krajów, a opioidy stały się integralną częścią wizerunku rapera w każdym zakątku globu.
dc.affiliationpl
Wydział Studiów Międzynarodowych i Politycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Małek, Agnieszka - 141971
dc.contributor.authorpl
Klimek, Dawid - USOS308372
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WSMP
dc.contributor.reviewerpl
Soroka, Tomasz - 102399
dc.contributor.reviewerpl
Małek, Agnieszka - 141971
dc.date.accessioned
2024-09-09T22:54:01Z
dc.date.available
2024-09-09T22:54:01Z
dc.date.submittedpl
2024-09-09
dc.fieldofstudypl
amerykanistyka
dc.identifier.apdpl
diploma-177310-308372
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/437650
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Opioid epidemic, United States, music, rap, addiction
dc.subject.plpl
Epidemia opioidowa, Stany Zjednoczone, muzyka, rap, uzależnienie
dc.titlepl
Epidemia opioidowa w USA - przyczyny i wpływ na amerykańską muzykę rap
dc.title.alternativepl
The Opioid Epidemic in the USA: Causes and Impact on American Rap Music
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
48
Views per month
Views per city
Warsaw
7
Bydgoszcz
4
Oral
4
Gdansk
3
Krakow
3
Koszalin
2
Lublin
2
Surabaya
2
Torun
2
Bestwina
1

No access

No Thumbnail Available