Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kategorie auto-teatru
Auto-theater categories
Słowa kluczowe: auto-teatr, autopojetyczna pętla feedbacku, aktor-widz, interakcja, więź, czasy post-prawdy, archiwum, autotematyzm, przestrzenność, atmosfera.
Keywords: auto-theatre, autopoietic feedback loop, actor-spectator, interaction, bond, post-truth times, archive, self-referentiality, spatiality, atmosphere.
W pracy licencjackiej podejmę się próbę skategoryzowania auto-teatru przyjmując za podstawę współczesne przedstawienia teatralne zrealizowane po roku 2000. Moje rozważania zostały ukształtowane pod wpływem tekstów Joanny Krakowskiej. Przy pogłębianiu badawczym różnych kategorii posłużę się pojęciami z Estetyki performatywności Eriki Fischer Lichte oraz tekstami socjologicznymi . Skupię się na spektaklach takich reżyserów jak: Weronika Szczawińska, Anna Karasińska, Wojciech Ziemilski, Anna Smolar. Spektakle tych twórców posłużą mi za przykłady do zilustrowania kategorii, które spróbuję wyodrębnić. Wykorzystam też tytuły innych widowisk teatralnych, w których chociaż jedna, konkretna scena nawiązywała do auto-teatru i zgłębię co z tego wynika. Nie będę powoływała się na prace XX-wiecznych teoretyków i reżyserów teatru, ponieważ genezy podobnych zabiegów autoteatralnych wynikała wówczas z innych pobudek niż aktualnie.
In my bachelor's thesis, I will attempt to categorize auto-theatre, taking as a basis contemporary theatre performances produced after 2000. My considerations were shaped by the texts of Joanna Krakowska. When deepening the research into various categories, I will use concepts from Erika Fischer Lichte's Aesthetics of Performativity and sociological texts. I will focus on performances by directors such as: Weronika Szczawińska, Anna Karasińska, Wojciech Ziemilski, Anna Smolar. Performances by these creators will serve as examples to illustrate the categories that I will try to distinguish. I will also use the titles of other theatre performances in which at least one specific scene referred to auto-theatre and explore what results from this. I will not refer to the works of 20th-century theatre theorists and directors, because the genesis of similar auto-theatre procedures resulted from different motives at that time than at present.
dc.abstract.en | In my bachelor's thesis, I will attempt to categorize auto-theatre, taking as a basis contemporary theatre performances produced after 2000. My considerations were shaped by the texts of Joanna Krakowska. When deepening the research into various categories, I will use concepts from Erika Fischer Lichte's Aesthetics of Performativity and sociological texts. I will focus on performances by directors such as: Weronika Szczawińska, Anna Karasińska, Wojciech Ziemilski, Anna Smolar. Performances by these creators will serve as examples to illustrate the categories that I will try to distinguish. I will also use the titles of other theatre performances in which at least one specific scene referred to auto-theatre and explore what results from this. I will not refer to the works of 20th-century theatre theorists and directors, because the genesis of similar auto-theatre procedures resulted from different motives at that time than at present. | pl |
dc.abstract.pl | W pracy licencjackiej podejmę się próbę skategoryzowania auto-teatru przyjmując za podstawę współczesne przedstawienia teatralne zrealizowane po roku 2000. Moje rozważania zostały ukształtowane pod wpływem tekstów Joanny Krakowskiej. Przy pogłębianiu badawczym różnych kategorii posłużę się pojęciami z Estetyki performatywności Eriki Fischer Lichte oraz tekstami socjologicznymi . Skupię się na spektaklach takich reżyserów jak: Weronika Szczawińska, Anna Karasińska, Wojciech Ziemilski, Anna Smolar. Spektakle tych twórców posłużą mi za przykłady do zilustrowania kategorii, które spróbuję wyodrębnić. Wykorzystam też tytuły innych widowisk teatralnych, w których chociaż jedna, konkretna scena nawiązywała do auto-teatru i zgłębię co z tego wynika. Nie będę powoływała się na prace XX-wiecznych teoretyków i reżyserów teatru, ponieważ genezy podobnych zabiegów autoteatralnych wynikała wówczas z innych pobudek niż aktualnie. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Kornaś, Tadeusz - 129122 | pl |
dc.contributor.author | Cudak, Iga - USOS291583 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kornaś, Tadeusz - 129122 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kwaśniewska-Mikuła, Monika - 138833 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-10-08T06:28:11Z | |
dc.date.available | 2024-10-08T06:28:11Z | |
dc.date.submitted | 2024-10-04 | pl |
dc.fieldofstudy | wiedza o teatrze | pl |
dc.identifier.apd | diploma-177987-291583 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/450621 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Keywords: auto-theatre, autopoietic feedback loop, actor-spectator, interaction, bond, post-truth times, archive, self-referentiality, spatiality, atmosphere. | pl |
dc.subject.pl | Słowa kluczowe: auto-teatr, autopojetyczna pętla feedbacku, aktor-widz, interakcja, więź, czasy post-prawdy, archiwum, autotematyzm, przestrzenność, atmosfera. | pl |
dc.title | Kategorie auto-teatru | pl |
dc.title.alternative | Auto-theater categories | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |