Kicz w kinie holokaustowym

licenciate
dc.abstract.enThe subject of this work is cinema presenting the subject of the Holocaust. The purpose of the study is to analyze selected film works from this cinema in terms of the presence of kitsch aesthetics in them. The films were divided into three categories, according to the purposefulness of the use of kitsch in them: unconsciously and consciously operating kitsch and from the genre of Nazi-exploitation. Also analyzed were the comments of Filmweb users on the productions in question. Based on them, it was examined what number of viewers recognize kitsch in a film and how they value it. The last issue was the emotional attitude of the commenters to productions operating kitsch. The final chapter focuses on the graphic and promotional aspect of the films in question, in the form of posters and their potential impact on viewer evaluation and attitudes.pl
dc.abstract.plTematem niniejszej pracy jest kino prezentujące tematykę Holokaustu. Celem pracy jest analiza wybranych dzieł filmowych pochodzących z tej kinematografii pod kątem obecności w nich estetyki kiczu. Filmy zostały podzielone na trzy kategorie, według celowości użycia w nich kiczu: nieświadomie i świadomie operujące kiczem oraz z gatunku nazi-exploitation. Analizie zostały poddane również komentarze użytkowników z portalu Filmweb dotyczące omawianych produkcji. Na ich podstawie zbadano jaka ilość widzów rozpoznaje kicz w filmie oraz w jaki sposób go wartościuje. Ostatnią kwestią jest emocjonalny stosunek komentujących do produkcji operujących kiczem. Końcowy rozdział skupia się na graficznym oraz promocyjnym aspekcie omawianych filmów, w postaci plakatów oraz ich potencjalnym wpływie na ocenę i nastawienie widza.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorDuch-Dyngosz, Marta - 105784 pl
dc.contributor.authorBiałecka, Julia - USOS291965 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerWiącek, Elżbieta - 132604 pl
dc.contributor.reviewerDuch-Dyngosz, Marta - 105784 pl
dc.date.accessioned2024-09-19T22:33:31Z
dc.date.available2024-09-19T22:33:31Z
dc.date.submitted2024-09-19pl
dc.fieldofstudykulturoznawstwo międzynarodowepl
dc.identifier.apddiploma-178554-291965pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445507
dc.languagepolpl
dc.subject.enCinema, Holocaust, kitsch, Jews, film analisyspl
dc.subject.plKino, Holokaust, kicz, Żydzi, analiza filmowapl
dc.titleKicz w kinie holokaustowympl
dc.title.alternativeKitsch in Holocaust cinemapl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The subject of this work is cinema presenting the subject of the Holocaust. The purpose of the study is to analyze selected film works from this cinema in terms of the presence of kitsch aesthetics in them. The films were divided into three categories, according to the purposefulness of the use of kitsch in them: unconsciously and consciously operating kitsch and from the genre of Nazi-exploitation. Also analyzed were the comments of Filmweb users on the productions in question. Based on them, it was examined what number of viewers recognize kitsch in a film and how they value it. The last issue was the emotional attitude of the commenters to productions operating kitsch. The final chapter focuses on the graphic and promotional aspect of the films in question, in the form of posters and their potential impact on viewer evaluation and attitudes.
dc.abstract.plpl
Tematem niniejszej pracy jest kino prezentujące tematykę Holokaustu. Celem pracy jest analiza wybranych dzieł filmowych pochodzących z tej kinematografii pod kątem obecności w nich estetyki kiczu. Filmy zostały podzielone na trzy kategorie, według celowości użycia w nich kiczu: nieświadomie i świadomie operujące kiczem oraz z gatunku nazi-exploitation. Analizie zostały poddane również komentarze użytkowników z portalu Filmweb dotyczące omawianych produkcji. Na ich podstawie zbadano jaka ilość widzów rozpoznaje kicz w filmie oraz w jaki sposób go wartościuje. Ostatnią kwestią jest emocjonalny stosunek komentujących do produkcji operujących kiczem. Końcowy rozdział skupia się na graficznym oraz promocyjnym aspekcie omawianych filmów, w postaci plakatów oraz ich potencjalnym wpływie na ocenę i nastawienie widza.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Duch-Dyngosz, Marta - 105784
dc.contributor.authorpl
Białecka, Julia - USOS291965
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Wiącek, Elżbieta - 132604
dc.contributor.reviewerpl
Duch-Dyngosz, Marta - 105784
dc.date.accessioned
2024-09-19T22:33:31Z
dc.date.available
2024-09-19T22:33:31Z
dc.date.submittedpl
2024-09-19
dc.fieldofstudypl
kulturoznawstwo międzynarodowe
dc.identifier.apdpl
diploma-178554-291965
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/445507
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
Cinema, Holocaust, kitsch, Jews, film analisys
dc.subject.plpl
Kino, Holokaust, kicz, Żydzi, analiza filmowa
dc.titlepl
Kicz w kinie holokaustowym
dc.title.alternativepl
Kitsch in Holocaust cinema
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available