La aventura del tocador de señoras de Eduardo Mendoza como anti-novela policíaca

licenciate
dc.abstract.enThe aim of my dissertation is to demonstrate that Eduardo Mendoza's novel "The adventure of the powder room" is an example of parodical detective genre by comparing it with the novel of Alicia Giménez Bartlett's story titled "Snakes in paradise". My dissertation is structured with introduction, four chapters, conclusion and bibliography. First part explains about crime fiction, its elements, forms and types, talks about the history and evolution of the genre and its main authors. In the next chapter I present biography of Alicia Giménez Bartlett who is an example of a contemporary crime fiction author, I talk about her work with focus on her novel "Snakes in paradise"- describing the story and main characters. Third part concentrate on Eduardo Mendoza and his work, talks about "The adventure of powder room" it's story line and characters. In last chapter I compare both novels and prove my thesis that Eduardo Mendoza's book is an example of a specific genre of literature - detective fiction parody.pl
dc.abstract.otherEl mayor objetivo de este trabajo es demostrar que el libro de Eduardo Mendoza ``La aventura del tocador de señoras´´ es una antinovela policíaca, al compararla con la novela detectivesca de Alicia Giménez Bartlett ``Serpientes en el paraíso´´. Este trabajo comprende cuatro capítulos, una conclusión y por último una bibliografía. En el primer capítulo se explica que es la novela policíaca, como son sus elementos, corrientes, se habla sobre su historia, sus autores principales y evolución del género. En el segundo capítulo presento la biografía de Alicia Giménez Bartlett, que representa la novela detectivesca actual. Describo en breves palabras sus obras principales, también me concentro en su libro ``Serpientes en el paraíso´´ describiendo argumento y trama y caracterizando los protagonistas. En el tercer capítulo hablo sobre la vida y la creación de Eduardo Mendoza. Después me concentro en su obra ``La aventura del tocador de señoras´´ su argumento y trama y sus protagonistas. Por último, en el cuarto capítulo comparo dos libros y en la conclusión pruebo que ``La aventura del tocador de señoras´´ es la antinovela policíaca.pl
dc.abstract.plGłównym celem pracy jest udowodnienie że książka Eduardo Mendozy "Przygoda fryzjera damskiego" jest anty-kryminałem, poprzez porównanie jej z kryminałem Alicji Giménez Bartlett "Węże w raju". Moja praca składa się z wstępu, czterech rozdziałów, podsumowania i bibliografii. W pierwszym rozdziale wyjaśnia się czym jest kryminał, jakie są jego elementy, nurty, mówi się o jego historii, głównych autorach i ewolucji tego gatunku. W drugim rozdziale przedstawiam biografię Alicji Giménez Bartlett która reprezentuje współczesny kryminał, opisuję w skrócie jej główne dzieła oraz koncentruję się nad jej książką " Węże w raju", opisując fabułę i charakteryzując głównych bohaterów. W trzecim rozdziale przybliżam sylwetkę Eduardo Mendozy oraz jego twórczość. Następnie skupiam się nad jego książką " Przygoda fryzjera damskiego" jej fabułą i postaciami. W końcu w ostatnim rozdziale porównuję dzieła obu autorów i udowadniam w podsumowaniu że dzieło Mendozy jest anty-kryminałem.pl
dc.affiliationWydział Filologicznypl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorPitel Garcia, Carlospl
dc.contributor.authorDziuban, Wojciechpl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF6pl
dc.contributor.reviewerPitel Garcia, Carlospl
dc.contributor.reviewerSawicka, Annapl
dc.date.accessioned2020-07-27T01:35:41Z
dc.date.available2020-07-27T01:35:41Z
dc.date.submitted2016-09-27pl
dc.fieldofstudyfilologia w zakresie języka hiszpańskiegopl
dc.identifier.apddiploma-108909-160347pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215011
dc.languagespapl
dc.subject.encrime fiction, definition, parody, humorist style, detective, the genre of literature, crime, offence, investigation, intrigue, crime motive, crimiknal, story line, genre evolution, the fathers of the literature genre, main authors, english school, american school, genre characteristics, main characters, comparison, social criticism, grotesquepl
dc.subject.otherNovela policíaca, definición, parodia, estilo humorístico, detective, género literario, crimen, delincuencia, investigación, intriga, motivo, delincuente, argumento y trama, evolución del género, padres del género, autores principales, escuela inglesa, escuela norteamericana, rasgos característicos, protagonistas, comparación, crítica social, grotesco, novela picarescapl
dc.subject.plkryminał, definicja, parodia, styl humorystyczny, detektyw, rodzaj literacki, zbrodnia, przestępczość, śledztwo, intryga, motyw, przestępca, fabuła, ewolucja gatunku, ojcowie gatunku, główni autorzy, szkoła angielska, szkoła amerykańska, cechy gatunku, główni bohaterowie, porównanie, krytyka społeczna, groteska, powieść pikarejskapl
dc.titleLa aventura del tocador de señoras de Eduardo Mendoza como anti-novela policíacapl
dc.title.alternativePrzygoda fryzjera damskiego Eduardo Mendozy jako anty-kryminałpl
dc.title.alternativeEduardo Mendoza`s The adventure of the powder room as an example of parodical detective genre novelpl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of my dissertation is to demonstrate that Eduardo Mendoza's novel "The adventure of the powder room" is an example of parodical detective genre by comparing it with the novel of Alicia Giménez Bartlett's story titled "Snakes in paradise". My dissertation is structured with introduction, four chapters, conclusion and bibliography. First part explains about crime fiction, its elements, forms and types, talks about the history and evolution of the genre and its main authors. In the next chapter I present biography of Alicia Giménez Bartlett who is an example of a contemporary crime fiction author, I talk about her work with focus on her novel "Snakes in paradise"- describing the story and main characters. Third part concentrate on Eduardo Mendoza and his work, talks about "The adventure of powder room" it's story line and characters. In last chapter I compare both novels and prove my thesis that Eduardo Mendoza's book is an example of a specific genre of literature - detective fiction parody.
dc.abstract.otherpl
El mayor objetivo de este trabajo es demostrar que el libro de Eduardo Mendoza ``La aventura del tocador de señoras´´ es una antinovela policíaca, al compararla con la novela detectivesca de Alicia Giménez Bartlett ``Serpientes en el paraíso´´. Este trabajo comprende cuatro capítulos, una conclusión y por último una bibliografía. En el primer capítulo se explica que es la novela policíaca, como son sus elementos, corrientes, se habla sobre su historia, sus autores principales y evolución del género. En el segundo capítulo presento la biografía de Alicia Giménez Bartlett, que representa la novela detectivesca actual. Describo en breves palabras sus obras principales, también me concentro en su libro ``Serpientes en el paraíso´´ describiendo argumento y trama y caracterizando los protagonistas. En el tercer capítulo hablo sobre la vida y la creación de Eduardo Mendoza. Después me concentro en su obra ``La aventura del tocador de señoras´´ su argumento y trama y sus protagonistas. Por último, en el cuarto capítulo comparo dos libros y en la conclusión pruebo que ``La aventura del tocador de señoras´´ es la antinovela policíaca.
dc.abstract.plpl
Głównym celem pracy jest udowodnienie że książka Eduardo Mendozy "Przygoda fryzjera damskiego" jest anty-kryminałem, poprzez porównanie jej z kryminałem Alicji Giménez Bartlett "Węże w raju". Moja praca składa się z wstępu, czterech rozdziałów, podsumowania i bibliografii. W pierwszym rozdziale wyjaśnia się czym jest kryminał, jakie są jego elementy, nurty, mówi się o jego historii, głównych autorach i ewolucji tego gatunku. W drugim rozdziale przedstawiam biografię Alicji Giménez Bartlett która reprezentuje współczesny kryminał, opisuję w skrócie jej główne dzieła oraz koncentruję się nad jej książką " Węże w raju", opisując fabułę i charakteryzując głównych bohaterów. W trzecim rozdziale przybliżam sylwetkę Eduardo Mendozy oraz jego twórczość. Następnie skupiam się nad jego książką " Przygoda fryzjera damskiego" jej fabułą i postaciami. W końcu w ostatnim rozdziale porównuję dzieła obu autorów i udowadniam w podsumowaniu że dzieło Mendozy jest anty-kryminałem.
dc.affiliationpl
Wydział Filologiczny
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Pitel Garcia, Carlos
dc.contributor.authorpl
Dziuban, Wojciech
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF6
dc.contributor.reviewerpl
Pitel Garcia, Carlos
dc.contributor.reviewerpl
Sawicka, Anna
dc.date.accessioned
2020-07-27T01:35:41Z
dc.date.available
2020-07-27T01:35:41Z
dc.date.submittedpl
2016-09-27
dc.fieldofstudypl
filologia w zakresie języka hiszpańskiego
dc.identifier.apdpl
diploma-108909-160347
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/215011
dc.languagepl
spa
dc.subject.enpl
crime fiction, definition, parody, humorist style, detective, the genre of literature, crime, offence, investigation, intrigue, crime motive, crimiknal, story line, genre evolution, the fathers of the literature genre, main authors, english school, american school, genre characteristics, main characters, comparison, social criticism, grotesque
dc.subject.otherpl
Novela policíaca, definición, parodia, estilo humorístico, detective, género literario, crimen, delincuencia, investigación, intriga, motivo, delincuente, argumento y trama, evolución del género, padres del género, autores principales, escuela inglesa, escuela norteamericana, rasgos característicos, protagonistas, comparación, crítica social, grotesco, novela picaresca
dc.subject.plpl
kryminał, definicja, parodia, styl humorystyczny, detektyw, rodzaj literacki, zbrodnia, przestępczość, śledztwo, intryga, motyw, przestępca, fabuła, ewolucja gatunku, ojcowie gatunku, główni autorzy, szkoła angielska, szkoła amerykańska, cechy gatunku, główni bohaterowie, porównanie, krytyka społeczna, groteska, powieść pikarejska
dc.titlepl
La aventura del tocador de señoras de Eduardo Mendoza como anti-novela policíaca
dc.title.alternativepl
Przygoda fryzjera damskiego Eduardo Mendozy jako anty-kryminał
dc.title.alternativepl
Eduardo Mendoza`s The adventure of the powder room as an example of parodical detective genre novel
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
20
Views per month
Views per city
Dublin
4
Naaldwijk
3
Warsaw
2
Wroclaw
2
Baku
1
Burjassot
1
Madrid
1
Málaga
1
Radzyń Chełmiński
1
Ryjewo
1

No access

No Thumbnail Available