Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Koniec miłości romantycznej? Zmiany w strukturze zaangażowania nowoczesnych osobowości - analiza socjologiczna
Are we coming to the end of romantic love? Changes in the structure of involvement of modern personalities - sociological analysis.
podmiotowość, dyskurs terapeutyczny, miłość romantyczna, czysta relacja, lęk przed zaangażowaniem
subjectivity, therapeutic discourse, romantic love, pure relation, commitment phobia
Niniejsza praca podejmuje temat zmian w strukturze zaangażowania jednostek w związki. To właśnie relacje międzyludzkie, a w szczególności związki romantyczne są głównym obszarem zainteresowania. Rosnąca rola sprawczości i doświadczania własnej podmiotowości oraz popularność dyskursu terapeutycznego mają wpływ na tworzone relacje. Otaczająca rzeczywistość konsumpcyjna, propagująca wartości takie jak tymczasowość i natychmiastowe zaspokajanie potrzeb również znacząco przekłada się to, jaki indywidualne jednostki mają stosunek do związków romantycznych. Czy chęć samorealizacji może stać w sprzeczności z tworzeniem długotrwałego, stałego związku, opartego na pełnym zaangażowaniu? Czy kultura konsumpcyjna sprzyja powstawaniu takich relacji romantycznych? Co może być powodem, przez który ludzie nie angażują się w pełni w relację z drugą osobą i czym jest lęk przed zaangażowaniem? Na te pytania odpowiada niniejsza praca. Coraz bardziej popularne jest powstawanie relacji przelotnych i krótkotrwałych, opartych na zasadach czystej relacji, bez zobowiązania. Czy takie relacje można traktować jako współczesna alternatywa dla miłości romantycznej? Wyniki badań to zarys obrazu młodego pokolenia na temat sprawczości w swoim życiu i miłości.
This thesis addresses the issue of changes in the structure of individuals’ involvement in relations. Interpersonal relationships, especially romantic relationships are the main area of interest. The growing role of agency and experiencing one’s own subjectivity, as well as the popularity of therapeutic discourse have an impact on created relationships. The surrounding consumer reality which promotes values like temporariness and immediate satisfaction of needs also significantly influences individuals’ view on romantic relationships. Can self-realization conflict with creating a long-term, permanent relationship based on full commitment? Does consumer culture favor the emergence of such romantic relationships? What could be the reasons why people do not fully engage in their relationship with another person, and what is the fear of commitment (commitment phobia)? This thesis provides answers to these questions. It is more and more popular to create short-term and fleeting relationships based on the principles of pure relationship, without commitment. Can such relationships be treated as a modern alternative to romantic love? The research results provide an outline of the young generation's picture of agency in their lives and love.
dc.abstract.en | This thesis addresses the issue of changes in the structure of individuals’ involvement in relations. Interpersonal relationships, especially romantic relationships are the main area of interest. The growing role of agency and experiencing one’s own subjectivity, as well as the popularity of therapeutic discourse have an impact on created relationships. The surrounding consumer reality which promotes values like temporariness and immediate satisfaction of needs also significantly influences individuals’ view on romantic relationships. Can self-realization conflict with creating a long-term, permanent relationship based on full commitment? Does consumer culture favor the emergence of such romantic relationships? What could be the reasons why people do not fully engage in their relationship with another person, and what is the fear of commitment (commitment phobia)? This thesis provides answers to these questions. It is more and more popular to create short-term and fleeting relationships based on the principles of pure relationship, without commitment. Can such relationships be treated as a modern alternative to romantic love? The research results provide an outline of the young generation's picture of agency in their lives and love. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca podejmuje temat zmian w strukturze zaangażowania jednostek w związki. To właśnie relacje międzyludzkie, a w szczególności związki romantyczne są głównym obszarem zainteresowania. Rosnąca rola sprawczości i doświadczania własnej podmiotowości oraz popularność dyskursu terapeutycznego mają wpływ na tworzone relacje. Otaczająca rzeczywistość konsumpcyjna, propagująca wartości takie jak tymczasowość i natychmiastowe zaspokajanie potrzeb również znacząco przekłada się to, jaki indywidualne jednostki mają stosunek do związków romantycznych. Czy chęć samorealizacji może stać w sprzeczności z tworzeniem długotrwałego, stałego związku, opartego na pełnym zaangażowaniu? Czy kultura konsumpcyjna sprzyja powstawaniu takich relacji romantycznych? Co może być powodem, przez który ludzie nie angażują się w pełni w relację z drugą osobą i czym jest lęk przed zaangażowaniem? Na te pytania odpowiada niniejsza praca. Coraz bardziej popularne jest powstawanie relacji przelotnych i krótkotrwałych, opartych na zasadach czystej relacji, bez zobowiązania. Czy takie relacje można traktować jako współczesna alternatywa dla miłości romantycznej? Wyniki badań to zarys obrazu młodego pokolenia na temat sprawczości w swoim życiu i miłości. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 | pl |
dc.contributor.author | Lach, Karolina | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Jabłońska, Barbara - 162112 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bogunia-Borowska, Małgorzata - 127388 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-10-21T19:27:39Z | |
dc.date.available | 2020-10-21T19:27:39Z | |
dc.date.submitted | 2020-09-24 | pl |
dc.fieldofstudy | socjologia | pl |
dc.fieldofstudy | komunikowanie społeczne | pl |
dc.identifier.apd | diploma-145339-219039 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/250377 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | subjectivity, therapeutic discourse, romantic love, pure relation, commitment phobia | pl |
dc.subject.pl | podmiotowość, dyskurs terapeutyczny, miłość romantyczna, czysta relacja, lęk przed zaangażowaniem | pl |
dc.title | Koniec miłości romantycznej? Zmiany w strukturze zaangażowania nowoczesnych osobowości - analiza socjologiczna | pl |
dc.title.alternative | Are we coming to the end of romantic love? Changes in the structure of involvement of modern personalities - sociological analysis. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |