Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Analiza występowania składników aktywnych w preparatach przeciw wypadaniu włosów oraz przegląd systematyczny opublikowanych badań ich skuteczności
Analysis of the occurrence of active ingredients in anti–hair loss products and a systematic review of published studies of their effectiveness
wypadanie włosów, łysienie, produkty kosmetyczne, składniki aktywne
hair loss, alopecia, active ingredients, cosmetic products
W związku z nasilającym się problemem łysienia we współczesnym społeczeństwie coraz częściej słyszy się deklaracje producentów, którzy określają swoje produkty jako „remedium na wypadające włosy”. Z punktu widzenia konsumenta i badawczego spojrzenia, ciekawa jest kwestia pokrycia w literaturze naukowej deklaracji producentów odnoszących się do (faktycznej) skuteczności składników aktywnych, obecnych w preparatach przeciw utracie włosów. Cel: Analiza występowania składników aktywnych w preparatach kosmetycznych przeciw wypadaniu włosów i przegląd systematyczny opublikowanych badań ich skuteczności. Materiał i metody: W I etapie pracy w aptekach, drogeriach, hurtowniach i gabinetach kosmetycznych i na stronach producentów wyszukano preparaty, które na etykiecie zawierały (najczęściej) określenia „przeciw wypadaniu włosów”, „hair loss treatment”, „hamuje wypadanie włosów”, „hair–loss prevention” oraz „do włosów osłabionych i wypadających”, w II etapie opracowano tabelę określającą: nazwę preparatu i producenta, rodzaj preparatu, skład INCI deklarowany przez producenta i pojemność danego produktu i zawartością substancji aktywnej, w III etapie wyodrębniono składniki, zgodnie z deklaracją producenta mogące zapobiegać wypadaniu włosów i przypisano im funkcje według europejskiej Bazy CosIng, w IV etapie przeanalizowano publikacje naukowe (przegląd systematyczny) dostępne w bazach: Pubmed, Scopus, Web od Science, Google Scholar, Polską Bibliografią Lekarską, według słów kluczowych: ‘hair’ AND x („x” oznacza nazwy substancji aktywnych), a także dokonano ręcznego przeglądu piśmiennictwa potwierdzającego skuteczność składników, które zgodnie z deklaracją producenta mogłyby zapobiegać wypadaniu włosów („substancje aktywne”). Wyniki: Przeanalizowano 92 produkty do pielęgnacji włosów najczęściej występujące w formie: szamponów (33,7%), ampułek (18,5%), lotionów (12,0%), serum (8,7%) i odżywek (7,6%). W przeanalizowanych produktach zidentyfikowano 448 unikalne substancje z tych wyselekcjonowano 207 (46,1%) składników deklarowanych przez producenta jako aktywne. Spośród substancji aktywnych w analizowanych produktach najczęściej występowały: gliceryna (glicerol-73,9%), wyciąg z krwawnika pospolitego (60,9%), polioksyetylenowany 40 molami tlenku etylenu uwodorniony olejek rycynowy (41,3%); biotyna (witamina H, witamina B7-40,2%), niacynamid (nikotynamid, witamina B3, niacyna, kwas nikotynowy-30,4%); kwas mlekowy (23,9%); pantenol (dekspantenol, witamina B5-23,9%); arginina (20,7%); mentol (19,6%); octan tokoferylu (octan witaminy E-17,4%). Spośród 207 składników aktywnych w analizowanych produktach do włosów 8 posiadało w badaniach naukowych potwierdzenie o skuteczności działania deklarowanego przez producenta: pirytionian cynku, kofeina, olejek cynamonowy z kory, kwas oleanolowy, wyciąg z korzenia żeń-szenia, białka z łożysk, ekstrakt z korzenia rdestu wielokwiatowego, ekstrakt z liści bioty wschodniej. Odnaleziono badania wskazujące iż niektóre składniki np. niacynamid wykazywał działanie odwrotne do deklarowanego. Wśród analizowanych badań znalazło się takie, które wskazywało na skuteczność adenozyny w walce z nadmiernym wypadaniem włosów a nie została ona zastosowana w żadnym z 92 przeanalizowanych preparatów. Wnioski: Produkty „przeciw wypadaniu włosów” dostępne na polskim rynku najczęściej występują pod postacią szamponów, ampułek i lotionów. Zdecydowana większość składników preparatów „przeciw wypadaniu włosów” określanych przez producentów jako aktywne nie mają dowodów naukowych potwierdzających ich skuteczność. Znaleziono takie które posiadają dowody naukowe działania hamującego wzrost włosów (np. niacynamid). Istnieją badania naukowe wskazujące na korzystny wpływ składnika aktywnego (adenozyny) na włosy, która według badań wykazuje działanie przeciw wypadaniu włosów i stymuluje wzrost włosa natomiast żaden producent (na rynku polskim) którego preparat został włączony w niniejszą analizę nie zawarł jej w formulacji swojego preparatu.
Due to the growing problem of alopecia in modern society, people hear the declarations of producents who describe their products as a "remedy for hair loss". From view of the consument and research approach, intresting is case of scientific proves in literature of statements regarding to (actual) effectiveness of active ingredients in preparations against hair loss. Aim: Analysis of the occurrence of active ingredients in cosmetic preparations against hair loss and a systematic review of published studies of their effectiveness. Material and methods: I stage was searching in pharmacies, drugstores, cosmetics wholesalers, beauty salons, manufacturers' websites, preparations labeled (most often) by the terms "against hair loss", "hair loss treatment", "inhibits hair loss", "hair-loss prevention", "for weak and falling hair", II stage was developing table include: name of preparation and manufacturer, type of preparation, INCI composition by manufacturer and capacity of product with active substance, III stage was evaluating ingredients according to manufacturer's that prevent hair loss and assigned to them functions according to European CosIng Base, IV stage was analyzing scientific publications (systematic review) available in databases like: Pubmed, Scopus, Web from Science, Google Scholar, Polish Medical Bibliography, based on keywords: 'hair' AND x ('x' means name of active substances), and performed manual review of literature confirming effectiveness of ingredients that, according to manufacturer's declaration, prevent hair loss ("active substances"). Results: In 92 analyzed hair care products mostly in forms of: shampoos (33.7%), ampoules (18.5%), lotions (12.0%), serums (8.7%) and conditioners (7.6%). Among 448 identified substances were 207 (46.1%) active ingredients declared by manufacturer. Active substances in analyzed products, most common were: glycerin (glycerol–73.9%); yarrow extract (60.9%); polyoxyethylene 40 moles of ethylene oxide hydrogenated castor oil (41.3%); biotin (40.2%), niacinamide (nicotinamide, vitamin B3, niacin, nicotinic acid-30.4%); lactic acid (23.9%); panthenol (dexpanthenol, vitamin B5-23.9%); arginine (20.7%); menthol (19.6%); vitamin B6 (pyridoxine hydrochloride-17.4%). From the 207 active ingredients in the analyzed hair products, only 8 had scientific confirmation of the effectiveness declared by the manufacturer. Ingredients with a confirmed effect include: zinc pyrithione, caffeine, cinnamon bark oil, oleanolic acid, extract from ginseng root, protein from placenta, extract from the root of knotweed, extract from the leaves of eastern biota. In research was found some ingredients, e.g. niacinamide, which were counterproductive. Among the analyzed studies there was one that indicated the effectiveness of adenosine against excessive hair loss and it wasn’t used in any of 92 analyzed preparations. In addition, there were research found that the some active ingredients e.g. niacinamide, were counterproductive. Among the analyzed studies there was also one ingredient that indicated the effectiveness of adenosine in the fight against hair loss and it wasn’t used in any of 92 analyzed preparations. Conclusions: "Anti hair loss" products available on Polish market are most often found in form of shampoos, ampoules and lotions. The vast majority of ingredients (found in preparations "against hair loss") identified by producers as active don’t have scientific evidence confirming effectiveness. Among ingredients of preparations "against hair loss" (on Polish market) consuments can find ones that have scientific evidence of growth inhibiting effects hair (e.g. niacinamide). There are scientific studies indicating beneficial effect of active ingredients (e.g. adenosine) which, according to scientific studies, show anti-hair loss and stimulate hair growth, while no manufacturer (on Polish market) whose preparation has been included in this analysis included it in formulation of its preparation.
dc.abstract.en | Due to the growing problem of alopecia in modern society, people hear the declarations of producents who describe their products as a "remedy for hair loss". From view of the consument and research approach, intresting is case of scientific proves in literature of statements regarding to (actual) effectiveness of active ingredients in preparations against hair loss. Aim: Analysis of the occurrence of active ingredients in cosmetic preparations against hair loss and a systematic review of published studies of their effectiveness. Material and methods: I stage was searching in pharmacies, drugstores, cosmetics wholesalers, beauty salons, manufacturers' websites, preparations labeled (most often) by the terms "against hair loss", "hair loss treatment", "inhibits hair loss", "hair-loss prevention", "for weak and falling hair", II stage was developing table include: name of preparation and manufacturer, type of preparation, INCI composition by manufacturer and capacity of product with active substance, III stage was evaluating ingredients according to manufacturer's that prevent hair loss and assigned to them functions according to European CosIng Base, IV stage was analyzing scientific publications (systematic review) available in databases like: Pubmed, Scopus, Web from Science, Google Scholar, Polish Medical Bibliography, based on keywords: 'hair' AND x ('x' means name of active substances), and performed manual review of literature confirming effectiveness of ingredients that, according to manufacturer's declaration, prevent hair loss ("active substances"). Results: In 92 analyzed hair care products mostly in forms of: shampoos (33.7%), ampoules (18.5%), lotions (12.0%), serums (8.7%) and conditioners (7.6%). Among 448 identified substances were 207 (46.1%) active ingredients declared by manufacturer. Active substances in analyzed products, most common were: glycerin (glycerol–73.9%); yarrow extract (60.9%); polyoxyethylene 40 moles of ethylene oxide hydrogenated castor oil (41.3%); biotin (40.2%), niacinamide (nicotinamide, vitamin B3, niacin, nicotinic acid-30.4%); lactic acid (23.9%); panthenol (dexpanthenol, vitamin B5-23.9%); arginine (20.7%); menthol (19.6%); vitamin B6 (pyridoxine hydrochloride-17.4%). From the 207 active ingredients in the analyzed hair products, only 8 had scientific confirmation of the effectiveness declared by the manufacturer. Ingredients with a confirmed effect include: zinc pyrithione, caffeine, cinnamon bark oil, oleanolic acid, extract from ginseng root, protein from placenta, extract from the root of knotweed, extract from the leaves of eastern biota. In research was found some ingredients, e.g. niacinamide, which were counterproductive. Among the analyzed studies there was one that indicated the effectiveness of adenosine against excessive hair loss and it wasn’t used in any of 92 analyzed preparations. In addition, there were research found that the some active ingredients e.g. niacinamide, were counterproductive. Among the analyzed studies there was also one ingredient that indicated the effectiveness of adenosine in the fight against hair loss and it wasn’t used in any of 92 analyzed preparations. Conclusions: "Anti hair loss" products available on Polish market are most often found in form of shampoos, ampoules and lotions. The vast majority of ingredients (found in preparations "against hair loss") identified by producers as active don’t have scientific evidence confirming effectiveness. Among ingredients of preparations "against hair loss" (on Polish market) consuments can find ones that have scientific evidence of growth inhibiting effects hair (e.g. niacinamide). There are scientific studies indicating beneficial effect of active ingredients (e.g. adenosine) which, according to scientific studies, show anti-hair loss and stimulate hair growth, while no manufacturer (on Polish market) whose preparation has been included in this analysis included it in formulation of its preparation. | pl |
dc.abstract.pl | W związku z nasilającym się problemem łysienia we współczesnym społeczeństwie coraz częściej słyszy się deklaracje producentów, którzy określają swoje produkty jako „remedium na wypadające włosy”. Z punktu widzenia konsumenta i badawczego spojrzenia, ciekawa jest kwestia pokrycia w literaturze naukowej deklaracji producentów odnoszących się do (faktycznej) skuteczności składników aktywnych, obecnych w preparatach przeciw utracie włosów. Cel: Analiza występowania składników aktywnych w preparatach kosmetycznych przeciw wypadaniu włosów i przegląd systematyczny opublikowanych badań ich skuteczności. Materiał i metody: W I etapie pracy w aptekach, drogeriach, hurtowniach i gabinetach kosmetycznych i na stronach producentów wyszukano preparaty, które na etykiecie zawierały (najczęściej) określenia „przeciw wypadaniu włosów”, „hair loss treatment”, „hamuje wypadanie włosów”, „hair–loss prevention” oraz „do włosów osłabionych i wypadających”, w II etapie opracowano tabelę określającą: nazwę preparatu i producenta, rodzaj preparatu, skład INCI deklarowany przez producenta i pojemność danego produktu i zawartością substancji aktywnej, w III etapie wyodrębniono składniki, zgodnie z deklaracją producenta mogące zapobiegać wypadaniu włosów i przypisano im funkcje według europejskiej Bazy CosIng, w IV etapie przeanalizowano publikacje naukowe (przegląd systematyczny) dostępne w bazach: Pubmed, Scopus, Web od Science, Google Scholar, Polską Bibliografią Lekarską, według słów kluczowych: ‘hair’ AND x („x” oznacza nazwy substancji aktywnych), a także dokonano ręcznego przeglądu piśmiennictwa potwierdzającego skuteczność składników, które zgodnie z deklaracją producenta mogłyby zapobiegać wypadaniu włosów („substancje aktywne”). Wyniki: Przeanalizowano 92 produkty do pielęgnacji włosów najczęściej występujące w formie: szamponów (33,7%), ampułek (18,5%), lotionów (12,0%), serum (8,7%) i odżywek (7,6%). W przeanalizowanych produktach zidentyfikowano 448 unikalne substancje z tych wyselekcjonowano 207 (46,1%) składników deklarowanych przez producenta jako aktywne. Spośród substancji aktywnych w analizowanych produktach najczęściej występowały: gliceryna (glicerol-73,9%), wyciąg z krwawnika pospolitego (60,9%), polioksyetylenowany 40 molami tlenku etylenu uwodorniony olejek rycynowy (41,3%); biotyna (witamina H, witamina B7-40,2%), niacynamid (nikotynamid, witamina B3, niacyna, kwas nikotynowy-30,4%); kwas mlekowy (23,9%); pantenol (dekspantenol, witamina B5-23,9%); arginina (20,7%); mentol (19,6%); octan tokoferylu (octan witaminy E-17,4%). Spośród 207 składników aktywnych w analizowanych produktach do włosów 8 posiadało w badaniach naukowych potwierdzenie o skuteczności działania deklarowanego przez producenta: pirytionian cynku, kofeina, olejek cynamonowy z kory, kwas oleanolowy, wyciąg z korzenia żeń-szenia, białka z łożysk, ekstrakt z korzenia rdestu wielokwiatowego, ekstrakt z liści bioty wschodniej. Odnaleziono badania wskazujące iż niektóre składniki np. niacynamid wykazywał działanie odwrotne do deklarowanego. Wśród analizowanych badań znalazło się takie, które wskazywało na skuteczność adenozyny w walce z nadmiernym wypadaniem włosów a nie została ona zastosowana w żadnym z 92 przeanalizowanych preparatów. Wnioski: Produkty „przeciw wypadaniu włosów” dostępne na polskim rynku najczęściej występują pod postacią szamponów, ampułek i lotionów. Zdecydowana większość składników preparatów „przeciw wypadaniu włosów” określanych przez producentów jako aktywne nie mają dowodów naukowych potwierdzających ich skuteczność. Znaleziono takie które posiadają dowody naukowe działania hamującego wzrost włosów (np. niacynamid). Istnieją badania naukowe wskazujące na korzystny wpływ składnika aktywnego (adenozyny) na włosy, która według badań wykazuje działanie przeciw wypadaniu włosów i stymuluje wzrost włosa natomiast żaden producent (na rynku polskim) którego preparat został włączony w niniejszą analizę nie zawarł jej w formulacji swojego preparatu. | pl |
dc.affiliation | Wydział Farmaceutyczny | pl |
dc.area | obszar nauk medycznych, nauk o zdrowiu oraz nauk o kulturze fizycznej | pl |
dc.contributor.advisor | Śpiewak, Radosław - 133637 | pl |
dc.contributor.author | Pyzik, Magdalena | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WFOAM2 | pl |
dc.contributor.reviewer | Śpiewak, Radosław - 133637 | pl |
dc.contributor.reviewer | Niewęgłowska, Magdalena | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T21:35:48Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T21:35:48Z | |
dc.date.submitted | 2019-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | kosmetologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-129463-249076 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/232911 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | hair loss, alopecia, active ingredients, cosmetic products | pl |
dc.subject.pl | wypadanie włosów, łysienie, produkty kosmetyczne, składniki aktywne | pl |
dc.title | Analiza występowania składników aktywnych w preparatach przeciw wypadaniu włosów oraz przegląd systematyczny opublikowanych badań ich skuteczności | pl |
dc.title.alternative | Analysis of the occurrence of active ingredients in anti–hair loss products and a systematic review of published studies of their effectiveness | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |