Społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku : analizy porównawcze

2016
journal article
article
cris.lastimport.wos2024-04-10T01:49:17Z
dc.abstract.enChanges which began in Poland after 1989, radically changed the situation of the media. Media, which previously served as a service to authority regained independence, themselves becoming the "fourth power". Action in terms of freedom of expression on the one hand gave various social groups the opportunity to articulate their arguments, on the other hand imposed on journalists a special responsibility. The aim of this paper is a comparative analysis of public perception of the professional status of journalists before and after 1989, in the light of public opinion polls conducted by the Center for Public Opinion Research and Public Opinion Research Centre in the years 1985-2014. It is an attempt to answer the following research problems: - Is a journalist is seen just as many, or as a specifi c profession? - Is Journalism is a form of social service or business? - What is a group portrait of the journalist works in the public consciousness? In the process of research we assumed the following thesis: In the last 30 years the public perception of the status of professional journalist has not changed. However, we refuted the thesis which we formulated in the beginning of the article. In the last 30 years some unfavorable changes have occurred in the perception of the work of journalists. Has increased the belief that they seek sensationalism by all means and do not strive to reveal the truth. Their honesty and credibility weakened. More often they are perceived as biased. In developing the research material we used the following methodology: comparative analysis, secondary quantitative content analysis, qualitative content analysis and analytical and descriptive method.pl
dc.abstract.plPrzemiany, jakie rozpoczęły się w Polsce po 1989 roku, radykalnie zmieniły sytuację środków masowego przekazu. Media, które wcześniej pełniły funkcję usługową wobec władzy, odzyskały niezależność, same stając się "czwartą władzą". Działanie w warunkach wolności słowa z jednej strony dało różnym grupom społecznym możliwość wyartykułowania swoich racji, z drugiej zaś nałożyło na dziennikarzy szczególną odpowiedzialność. Celem artykułu jest analiza porównawcza społecznego postrzegania statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku, w świetle badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej i Ośrodek Badania Opinii Publicznej w latach 1987-2014. Jest on próbą odpowiedzi na następujące problemy badawcze: - Czy zawód dziennikarza postrzegany jest tak samo jak wiele innych, czy też jako szczególny zawód? - Czy dziennikarstwo to służba społeczna czy forma biznesu? - Jaki portret zbiorowy środowiska dziennikarskiego funkcjonuje w społecznej świadomości? - Jak zmieniło się postrzeganie pracy dziennikarzy w ciągu ostatnich 30 lat? W procesie badawczym przyjęto następującą tezę: W ciągu ostatnich 30 lat nie uległo zmianie społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarza. Teza, sformułowana we wstępie artykułu, została obalona. W ciągu ostatnich 30 lat zaszły więc pewne niekorzystne zmiany w postrzeganiu pracy dziennikarzy. Wzrosło przekonanie, że szukają oni sensacji za wszelką cenę, a nie dążą do ujawniania prawdy. Gorzej oceniana jest ich uczciwość i wiarygodność. Częściej postrzegani są jako stronniczy. Przy opracowywaniu materiału badawczego zastosowano metodę analizy porównawczej, wtórną ilościową analizę zawartości, jakościową analizę treści oraz analityczno-opisową.pl
dc.contributor.authorGruchoła, Małgorzatapl
dc.date.accessioned2024-01-03T12:53:39Z
dc.date.available2024-01-03T12:53:39Z
dc.date.issued2016pl
dc.date.openaccess12
dc.description.accesstimepo opublikowaniu
dc.description.additionalBibliogr. s. 366-367pl
dc.description.number2 (226)pl
dc.description.physical348-368pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.description.volume59pl
dc.identifier.doi10.4467/22996362PZ.16.024.5428pl
dc.identifier.eissn2299-6362pl
dc.identifier.issn0555-0025pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325009
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsDozwolony użytek utworów chronionych*
dc.rights.licenceInna otwarta licencja
dc.rights.urihttp://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enpublic opinionpl
dc.subject.enjournalistspl
dc.subject.encomparative analysispl
dc.subject.plopinia publicznapl
dc.subject.pldziennikarzepl
dc.subject.planaliza porównawczapl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleSpołeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku : analizy porównawczepl
dc.title.alternativePublic perception of the professional status of journalists before and after 1989 : comparative analyzespl
dc.title.journalZeszyty Prasoznawczepl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
cris.lastimport.wos
2024-04-10T01:49:17Z
dc.abstract.enpl
Changes which began in Poland after 1989, radically changed the situation of the media. Media, which previously served as a service to authority regained independence, themselves becoming the "fourth power". Action in terms of freedom of expression on the one hand gave various social groups the opportunity to articulate their arguments, on the other hand imposed on journalists a special responsibility. The aim of this paper is a comparative analysis of public perception of the professional status of journalists before and after 1989, in the light of public opinion polls conducted by the Center for Public Opinion Research and Public Opinion Research Centre in the years 1985-2014. It is an attempt to answer the following research problems: - Is a journalist is seen just as many, or as a specifi c profession? - Is Journalism is a form of social service or business? - What is a group portrait of the journalist works in the public consciousness? In the process of research we assumed the following thesis: In the last 30 years the public perception of the status of professional journalist has not changed. However, we refuted the thesis which we formulated in the beginning of the article. In the last 30 years some unfavorable changes have occurred in the perception of the work of journalists. Has increased the belief that they seek sensationalism by all means and do not strive to reveal the truth. Their honesty and credibility weakened. More often they are perceived as biased. In developing the research material we used the following methodology: comparative analysis, secondary quantitative content analysis, qualitative content analysis and analytical and descriptive method.
dc.abstract.plpl
Przemiany, jakie rozpoczęły się w Polsce po 1989 roku, radykalnie zmieniły sytuację środków masowego przekazu. Media, które wcześniej pełniły funkcję usługową wobec władzy, odzyskały niezależność, same stając się "czwartą władzą". Działanie w warunkach wolności słowa z jednej strony dało różnym grupom społecznym możliwość wyartykułowania swoich racji, z drugiej zaś nałożyło na dziennikarzy szczególną odpowiedzialność. Celem artykułu jest analiza porównawcza społecznego postrzegania statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku, w świetle badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej i Ośrodek Badania Opinii Publicznej w latach 1987-2014. Jest on próbą odpowiedzi na następujące problemy badawcze: - Czy zawód dziennikarza postrzegany jest tak samo jak wiele innych, czy też jako szczególny zawód? - Czy dziennikarstwo to służba społeczna czy forma biznesu? - Jaki portret zbiorowy środowiska dziennikarskiego funkcjonuje w społecznej świadomości? - Jak zmieniło się postrzeganie pracy dziennikarzy w ciągu ostatnich 30 lat? W procesie badawczym przyjęto następującą tezę: W ciągu ostatnich 30 lat nie uległo zmianie społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarza. Teza, sformułowana we wstępie artykułu, została obalona. W ciągu ostatnich 30 lat zaszły więc pewne niekorzystne zmiany w postrzeganiu pracy dziennikarzy. Wzrosło przekonanie, że szukają oni sensacji za wszelką cenę, a nie dążą do ujawniania prawdy. Gorzej oceniana jest ich uczciwość i wiarygodność. Częściej postrzegani są jako stronniczy. Przy opracowywaniu materiału badawczego zastosowano metodę analizy porównawczej, wtórną ilościową analizę zawartości, jakościową analizę treści oraz analityczno-opisową.
dc.contributor.authorpl
Gruchoła, Małgorzata
dc.date.accessioned
2024-01-03T12:53:39Z
dc.date.available
2024-01-03T12:53:39Z
dc.date.issuedpl
2016
dc.date.openaccess
12
dc.description.accesstime
po opublikowaniu
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 366-367
dc.description.numberpl
2 (226)
dc.description.physicalpl
348-368
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.description.volumepl
59
dc.identifier.doipl
10.4467/22996362PZ.16.024.5428
dc.identifier.eissnpl
2299-6362
dc.identifier.issnpl
0555-0025
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325009
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Dozwolony użytek utworów chronionych
dc.rights.licence
Inna otwarta licencja
dc.rights.uri*
http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
public opinion
dc.subject.enpl
journalists
dc.subject.enpl
comparative analysis
dc.subject.plpl
opinia publiczna
dc.subject.plpl
dziennikarze
dc.subject.plpl
analiza porównawcza
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku : analizy porównawcze
dc.title.alternativepl
Public perception of the professional status of journalists before and after 1989 : comparative analyzes
dc.title.journalpl
Zeszyty Prasoznawcze
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
11
Views per month
Views per city
Krakow
6
Bydgoszcz
1
Warsaw
1
Downloads
gruchola_spoleczne_postrzeganie_statusu_zawodowego_dziennikarzy_2016.pdf
13