Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku : analizy porównawcze
Public perception of the professional status of journalists before and after 1989 : comparative analyzes
opinia publiczna
dziennikarze
analiza porównawcza
public opinion
journalists
comparative analysis
Bibliogr. s. 366-367
Przemiany, jakie rozpoczęły się w Polsce po 1989 roku, radykalnie zmieniły sytuację środków masowego przekazu. Media, które wcześniej pełniły funkcję usługową wobec władzy, odzyskały niezależność, same stając się "czwartą władzą". Działanie w warunkach wolności słowa z jednej strony dało różnym grupom społecznym możliwość wyartykułowania swoich racji, z drugiej zaś nałożyło na dziennikarzy szczególną odpowiedzialność. Celem artykułu jest analiza porównawcza społecznego postrzegania statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku, w świetle badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej i Ośrodek Badania Opinii Publicznej w latach 1987-2014. Jest on próbą odpowiedzi na następujące problemy badawcze: - Czy zawód dziennikarza postrzegany jest tak samo jak wiele innych, czy też jako szczególny zawód? - Czy dziennikarstwo to służba społeczna czy forma biznesu? - Jaki portret zbiorowy środowiska dziennikarskiego funkcjonuje w społecznej świadomości? - Jak zmieniło się postrzeganie pracy dziennikarzy w ciągu ostatnich 30 lat? W procesie badawczym przyjęto następującą tezę: W ciągu ostatnich 30 lat nie uległo zmianie społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarza. Teza, sformułowana we wstępie artykułu, została obalona. W ciągu ostatnich 30 lat zaszły więc pewne niekorzystne zmiany w postrzeganiu pracy dziennikarzy. Wzrosło przekonanie, że szukają oni sensacji za wszelką cenę, a nie dążą do ujawniania prawdy. Gorzej oceniana jest ich uczciwość i wiarygodność. Częściej postrzegani są jako stronniczy. Przy opracowywaniu materiału badawczego zastosowano metodę analizy porównawczej, wtórną ilościową analizę zawartości, jakościową analizę treści oraz analityczno-opisową.
Changes which began in Poland after 1989, radically changed the situation of the media. Media, which previously served as a service to authority regained independence, themselves becoming the "fourth power". Action in terms of freedom of expression on the one hand gave various social groups the opportunity to articulate their arguments, on the other hand imposed on journalists a special responsibility. The aim of this paper is a comparative analysis of public perception of the professional status of journalists before and after 1989, in the light of public opinion polls conducted by the Center for Public Opinion Research and Public Opinion Research Centre in the years 1985-2014. It is an attempt to answer the following research problems: - Is a journalist is seen just as many, or as a specifi c profession? - Is Journalism is a form of social service or business?
- What is a group portrait of the journalist works in the public consciousness? In the process of research we assumed the following thesis: In the last 30 years the public perception of the status of professional journalist has not changed. However, we refuted the thesis which we formulated in the beginning of the article. In the last 30 years some unfavorable changes have occurred in the perception of the work of journalists. Has increased the belief that they seek sensationalism by all means and do not strive to reveal the truth. Their honesty and credibility weakened. More often they are perceived as biased. In developing the research material we used the following methodology: comparative analysis, secondary quantitative content analysis, qualitative content analysis and analytical and descriptive method.
cris.lastimport.wos | 2024-04-10T01:49:17Z | |
dc.abstract.en | Changes which began in Poland after 1989, radically changed the situation of the media. Media, which previously served as a service to authority regained independence, themselves becoming the "fourth power". Action in terms of freedom of expression on the one hand gave various social groups the opportunity to articulate their arguments, on the other hand imposed on journalists a special responsibility. The aim of this paper is a comparative analysis of public perception of the professional status of journalists before and after 1989, in the light of public opinion polls conducted by the Center for Public Opinion Research and Public Opinion Research Centre in the years 1985-2014. It is an attempt to answer the following research problems: - Is a journalist is seen just as many, or as a specifi c profession? - Is Journalism is a form of social service or business? - What is a group portrait of the journalist works in the public consciousness? In the process of research we assumed the following thesis: In the last 30 years the public perception of the status of professional journalist has not changed. However, we refuted the thesis which we formulated in the beginning of the article. In the last 30 years some unfavorable changes have occurred in the perception of the work of journalists. Has increased the belief that they seek sensationalism by all means and do not strive to reveal the truth. Their honesty and credibility weakened. More often they are perceived as biased. In developing the research material we used the following methodology: comparative analysis, secondary quantitative content analysis, qualitative content analysis and analytical and descriptive method. | pl |
dc.abstract.pl | Przemiany, jakie rozpoczęły się w Polsce po 1989 roku, radykalnie zmieniły sytuację środków masowego przekazu. Media, które wcześniej pełniły funkcję usługową wobec władzy, odzyskały niezależność, same stając się "czwartą władzą". Działanie w warunkach wolności słowa z jednej strony dało różnym grupom społecznym możliwość wyartykułowania swoich racji, z drugiej zaś nałożyło na dziennikarzy szczególną odpowiedzialność. Celem artykułu jest analiza porównawcza społecznego postrzegania statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku, w świetle badań opinii publicznej przeprowadzonych przez Centrum Badania Opinii Społecznej i Ośrodek Badania Opinii Publicznej w latach 1987-2014. Jest on próbą odpowiedzi na następujące problemy badawcze: - Czy zawód dziennikarza postrzegany jest tak samo jak wiele innych, czy też jako szczególny zawód? - Czy dziennikarstwo to służba społeczna czy forma biznesu? - Jaki portret zbiorowy środowiska dziennikarskiego funkcjonuje w społecznej świadomości? - Jak zmieniło się postrzeganie pracy dziennikarzy w ciągu ostatnich 30 lat? W procesie badawczym przyjęto następującą tezę: W ciągu ostatnich 30 lat nie uległo zmianie społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarza. Teza, sformułowana we wstępie artykułu, została obalona. W ciągu ostatnich 30 lat zaszły więc pewne niekorzystne zmiany w postrzeganiu pracy dziennikarzy. Wzrosło przekonanie, że szukają oni sensacji za wszelką cenę, a nie dążą do ujawniania prawdy. Gorzej oceniana jest ich uczciwość i wiarygodność. Częściej postrzegani są jako stronniczy. Przy opracowywaniu materiału badawczego zastosowano metodę analizy porównawczej, wtórną ilościową analizę zawartości, jakościową analizę treści oraz analityczno-opisową. | pl |
dc.contributor.author | Gruchoła, Małgorzata | pl |
dc.date.accessioned | 2024-01-03T12:53:39Z | |
dc.date.available | 2024-01-03T12:53:39Z | |
dc.date.issued | 2016 | pl |
dc.date.openaccess | 12 | |
dc.description.accesstime | po opublikowaniu | |
dc.description.additional | Bibliogr. s. 366-367 | pl |
dc.description.number | 2 (226) | pl |
dc.description.physical | 348-368 | pl |
dc.description.version | ostateczna wersja wydawcy | |
dc.description.volume | 59 | pl |
dc.identifier.doi | 10.4467/22996362PZ.16.024.5428 | pl |
dc.identifier.eissn | 2299-6362 | pl |
dc.identifier.issn | 0555-0025 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/325009 | |
dc.language | pol | pl |
dc.language.container | pol | pl |
dc.rights | Dozwolony użytek utworów chronionych | * |
dc.rights.licence | Inna otwarta licencja | |
dc.rights.uri | http://ruj.uj.edu.pl/4dspace/License/copyright/licencja_copyright.pdf | * |
dc.share.type | otwarte czasopismo | |
dc.subject.en | public opinion | pl |
dc.subject.en | journalists | pl |
dc.subject.en | comparative analysis | pl |
dc.subject.pl | opinia publiczna | pl |
dc.subject.pl | dziennikarze | pl |
dc.subject.pl | analiza porównawcza | pl |
dc.subtype | Article | pl |
dc.title | Społeczne postrzeganie statusu zawodowego dziennikarzy przed i po 1989 roku : analizy porównawcze | pl |
dc.title.alternative | Public perception of the professional status of journalists before and after 1989 : comparative analyzes | pl |
dc.title.journal | Zeszyty Prasoznawcze | pl |
dc.type | JournalArticle | pl |
dspace.entity.type | Publication |