Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Refleksyjność w ujęciu Ellen Langer. Opis teorii i jej rozwój, zastosowanie w psychologii oraz ocena dotychczasowych badań
Mindfulness as conceived by Ellen Langer. Description of the theory, its development, application in psychology, and evaluation of research to date.
refleksyjność, bezrefleksyjność, przedwczesne związanie się poznawcze
mindfulness, mindlessness, premature cognitive commitment
Niniejsza praca ma na celu dokonać przeglądu badań związanych z koncepcją refleksyjność/bezrefleksyjność zaproponowaną przez Ellen Langer. Koncepcja ta zakłada, że refleksyjność stanowi ochronę przed negatywnymi konsekwencjami bezrefleksyjności, takimi jak obniżony poziom wykonania. Bezrefleksyjne działanie związane jest z ograniczonymi możliwościami poradzenia sobie z problemami, ponieważ wiąże się ono z postrzeganiem rzeczywistości w tylko w jednym konkretnym kontekście. Refleksyjność w tym ujęciu pozwala również inaczej spojrzeć na przyjmowane przez badaczy kontinuum, na którym z jednej strony znajduje się refleksyjność, a z drugiej automatyzm. W związku z tym, dokonany zostanie przegląd badań związany z tą koncepcją, aby zrozumieć w jakich warunkach i dziedzinach próbowano wykorzystywać zebraną wiedzę. Początkowe lata badań zostaną również podsumowane w celu sprawdzenia, które ścieżki zaowocowały najbardziej obiecującymi wynikami, co pozwoli określić w jakich dziedzinach najlepiej sprawdzają się badania nad refleksyjnością, oraz pokazać w jakich relacjach znajduję się refleksyjność w kontekście występującego w naukach psychologicznych wymiaru refleksyjny - automatyczny. Na koniec przedstawione zostaną bardziej aktualne badania, pokazujące w jak wielu dziedzinach nauki i życia społecznego może przysłużyć się badanie refleksyjności i wynikające z tego refleksyjne podejście.
This paper aims to review the research related to the concept of mindfulness/mindlesness proposed by Ellen Langer. This concept implies that mindfulness provides protection against the negative consequences of mindlessness, such as reduced levels of performance. Mindlessness performance is associated with limited coping capacities because it involves perceiving reality in only one particular context. Mindfulness in this view also provides a different perspective on the conitnuum adopted by researchers, which includes reflexivity on the one hand and automaticity on the other. Therefore, an overview of the research related to this concept will be made in order to understand under which conditions and fields the collected knowledge was tried to be used. The initial years of research will also be summarised, to see which paths have led to the most promising results, to identify in which fields mindfulness research is best suited, and to show in which relations mindfulness is situated in the context of the reflexive-automatic dimension in psychological science. Finally, more recent research will be presented, showing how the study of reflexivity and the resulting reflexive approach can benefit many areas of science and social life.
dc.abstract.en | This paper aims to review the research related to the concept of mindfulness/mindlesness proposed by Ellen Langer. This concept implies that mindfulness provides protection against the negative consequences of mindlessness, such as reduced levels of performance. Mindlessness performance is associated with limited coping capacities because it involves perceiving reality in only one particular context. Mindfulness in this view also provides a different perspective on the conitnuum adopted by researchers, which includes reflexivity on the one hand and automaticity on the other. Therefore, an overview of the research related to this concept will be made in order to understand under which conditions and fields the collected knowledge was tried to be used. The initial years of research will also be summarised, to see which paths have led to the most promising results, to identify in which fields mindfulness research is best suited, and to show in which relations mindfulness is situated in the context of the reflexive-automatic dimension in psychological science. Finally, more recent research will be presented, showing how the study of reflexivity and the resulting reflexive approach can benefit many areas of science and social life. | pl |
dc.abstract.pl | Niniejsza praca ma na celu dokonać przeglądu badań związanych z koncepcją refleksyjność/bezrefleksyjność zaproponowaną przez Ellen Langer. Koncepcja ta zakłada, że refleksyjność stanowi ochronę przed negatywnymi konsekwencjami bezrefleksyjności, takimi jak obniżony poziom wykonania. Bezrefleksyjne działanie związane jest z ograniczonymi możliwościami poradzenia sobie z problemami, ponieważ wiąże się ono z postrzeganiem rzeczywistości w tylko w jednym konkretnym kontekście. Refleksyjność w tym ujęciu pozwala również inaczej spojrzeć na przyjmowane przez badaczy kontinuum, na którym z jednej strony znajduje się refleksyjność, a z drugiej automatyzm. W związku z tym, dokonany zostanie przegląd badań związany z tą koncepcją, aby zrozumieć w jakich warunkach i dziedzinach próbowano wykorzystywać zebraną wiedzę. Początkowe lata badań zostaną również podsumowane w celu sprawdzenia, które ścieżki zaowocowały najbardziej obiecującymi wynikami, co pozwoli określić w jakich dziedzinach najlepiej sprawdzają się badania nad refleksyjnością, oraz pokazać w jakich relacjach znajduję się refleksyjność w kontekście występującego w naukach psychologicznych wymiaru refleksyjny - automatyczny. Na koniec przedstawione zostaną bardziej aktualne badania, pokazujące w jak wielu dziedzinach nauki i życia społecznego może przysłużyć się badanie refleksyjności i wynikające z tego refleksyjne podejście. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.contributor.author | Włodarz, Jakub | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Maciuszek, Józef - 130159 | pl |
dc.contributor.reviewer | Stasiuk, Katarzyna | pl |
dc.date.accessioned | 2021-10-19T21:31:37Z | |
dc.date.available | 2021-10-19T21:31:37Z | |
dc.date.submitted | 2021-10-18 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-140773-212051 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/280940 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | mindfulness, mindlessness, premature cognitive commitment | pl |
dc.subject.pl | refleksyjność, bezrefleksyjność, przedwczesne związanie się poznawcze | pl |
dc.title | Refleksyjność w ujęciu Ellen Langer. Opis teorii i jej rozwój, zastosowanie w psychologii oraz ocena dotychczasowych badań | pl |
dc.title.alternative | Mindfulness as conceived by Ellen Langer. Description of the theory, its development, application in psychology, and evaluation of research to date. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |