Das Nichtgesagte – zur Indirektheit der Werbesprache am Beispiel der Werbeslogans von Automarken

licenciate
dc.abstract.enThis work presents an analysis of linguistic and nonlinguistic devices that indirectly influence the recipient on the example of slogans advertising car companies. It was conducted in order to determine their role as instruments of influencing the customers' subconsciousness. In the theoretical part, the definition of advertising and its language was established, as well as the slogan, its function, structure and influence on the recipient. It also provided examples and functions of linguistic and nonlinguistic means used in advertisements and their implementation. In the practical part, ten slogans and ten commercials in German or English were selected and analysed as containing linguistic and nonlinguistic means that have an indirect impact on the recipient. The summary brings the following conclusions: indirectness in advertising increases the attractiveness of the presented product, makes it easier to influence the consumer's subconscious, and contributes to inducing the expected behaviour from the recipient.pl
dc.abstract.otherIn der vorliegenden Arbeit wird eine Analyse der sprachlichen und nichtsprachlichen Mittel, die den Rezipienten indirekt beeinflussen, am Beispiel der Werbeslogans von Automarken vorgestellt. Sie wurde durchgeführt, um die Rolle von Sprache, Bild und Ton als Instrumente zur Beeinflussung des Unbewusstseins der Kunden zu ermitteln. Im theoretischen Teil wurden die Definition der Werbung und der Werbesprache sowie des Slogans, seine Funktion, sein Aufbau und seine Wirkung auf den Rezipienten festgelegt. Ebenfalls aufgeführt werden die Beispiele und Funktionen der in der Werbung verwendeten sprachlichen und außersprachlichen Mittel und deren Verwendung. Im praktischen Teil der Arbeit wurden zehn Slogans und zehn deutsch- oder englischsprachige Werbeanzeigen ausgewählt und analysiert, die sprachliche und nichtsprachliche Mittel enthalten, die eine indirekte Beeinflussung des Rezipienten bewirken. Die Zusammenfassung führt zu folgenden Schlussfolgerungen: Indirektheit in der Werbung erhöht die Attraktivität des präsentierten Produkts, erleichtert die Beeinflussung des Unterbewusstseins des Kunden und trägt dazu bei, das erwartete Verhalten des Verbrauchers hervorzurufen.pl
dc.abstract.plW niniejszej pracy przedstawiono analizę środków językowych oraz pozajęzykowych, które niebezpośrednio oddziałują na odbiorcę na przykładzie sloganów reklamowych marek samochodowych. Przeprowadzono ją, aby określić rolę języka, obrazu i dźwięku, jako instrumentów do wpływania na podświadomość klienta. W części teoretycznej ustalono definicję reklamy oraz jej języka, a także sloganu, jego funkcji, struktury i wpływu na odbiorcę. Podano również przykłady i funkcje środków językowych i pozajęzykowych stosowanych w reklamach i ich zastosowanie. W części praktycznej wybrano i przeanalizowano dziesięć sloganów oraz dziesięć reklam niemiecko- lub anglojęzycznych zawierających środki językowe i pozajęzykowe wywierające niebezpośredni wpływ na odbiorcę. Podsumowanie przynosi następujące wnioski: niebezpośredniość w reklamie zwiększa atrakcyjność przedstawianego produktu, ułatwia wpływanie na podświadomość klienta i przyczynia się do wywoływania oczekiwanego zachowania ze strony konsumenta.pl
dc.affiliationUniwersytet Jagielloński w Krakowiepl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorKonieczna-Serafin, Joanna - 129058 pl
dc.contributor.authorZalewska, Emiliapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/UJKpl
dc.contributor.reviewerKonieczna-Serafin, Joanna - 129058 pl
dc.contributor.reviewerKołodziej, Robert - 200062 pl
dc.date.accessioned2022-07-08T22:19:54Z
dc.date.available2022-07-08T22:19:54Z
dc.date.submitted2022-07-08pl
dc.fieldofstudyfilologia germańska z językiem angielskimpl
dc.identifier.apddiploma-160421-274212pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295841
dc.languagegerpl
dc.subject.enadvertising, indirectness, linguistic and nonlinguistic devices, sloganpl
dc.subject.otherWerbung, Indirektheit, sprachliche und nichtsprachliche Mittel, Sloganpl
dc.subject.plreklama, niebezpośredniość, środki językowe i pozajęzykowe, sloganpl
dc.titleDas Nichtgesagte – zur Indirektheit der Werbesprache am Beispiel der Werbeslogans von Automarkenpl
dc.title.alternativeNiewypowiedziane - o niebezpośredniości języka reklamy na przykładzie sloganów reklamowych marek samochodowychpl
dc.title.alternativeThe unspoken - to the indirectness of the advertising language using the examples of the slogans of automobile brandspl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
This work presents an analysis of linguistic and nonlinguistic devices that indirectly influence the recipient on the example of slogans advertising car companies. It was conducted in order to determine their role as instruments of influencing the customers' subconsciousness. In the theoretical part, the definition of advertising and its language was established, as well as the slogan, its function, structure and influence on the recipient. It also provided examples and functions of linguistic and nonlinguistic means used in advertisements and their implementation. In the practical part, ten slogans and ten commercials in German or English were selected and analysed as containing linguistic and nonlinguistic means that have an indirect impact on the recipient. The summary brings the following conclusions: indirectness in advertising increases the attractiveness of the presented product, makes it easier to influence the consumer's subconscious, and contributes to inducing the expected behaviour from the recipient.
dc.abstract.otherpl
In der vorliegenden Arbeit wird eine Analyse der sprachlichen und nichtsprachlichen Mittel, die den Rezipienten indirekt beeinflussen, am Beispiel der Werbeslogans von Automarken vorgestellt. Sie wurde durchgeführt, um die Rolle von Sprache, Bild und Ton als Instrumente zur Beeinflussung des Unbewusstseins der Kunden zu ermitteln. Im theoretischen Teil wurden die Definition der Werbung und der Werbesprache sowie des Slogans, seine Funktion, sein Aufbau und seine Wirkung auf den Rezipienten festgelegt. Ebenfalls aufgeführt werden die Beispiele und Funktionen der in der Werbung verwendeten sprachlichen und außersprachlichen Mittel und deren Verwendung. Im praktischen Teil der Arbeit wurden zehn Slogans und zehn deutsch- oder englischsprachige Werbeanzeigen ausgewählt und analysiert, die sprachliche und nichtsprachliche Mittel enthalten, die eine indirekte Beeinflussung des Rezipienten bewirken. Die Zusammenfassung führt zu folgenden Schlussfolgerungen: Indirektheit in der Werbung erhöht die Attraktivität des präsentierten Produkts, erleichtert die Beeinflussung des Unterbewusstseins des Kunden und trägt dazu bei, das erwartete Verhalten des Verbrauchers hervorzurufen.
dc.abstract.plpl
W niniejszej pracy przedstawiono analizę środków językowych oraz pozajęzykowych, które niebezpośrednio oddziałują na odbiorcę na przykładzie sloganów reklamowych marek samochodowych. Przeprowadzono ją, aby określić rolę języka, obrazu i dźwięku, jako instrumentów do wpływania na podświadomość klienta. W części teoretycznej ustalono definicję reklamy oraz jej języka, a także sloganu, jego funkcji, struktury i wpływu na odbiorcę. Podano również przykłady i funkcje środków językowych i pozajęzykowych stosowanych w reklamach i ich zastosowanie. W części praktycznej wybrano i przeanalizowano dziesięć sloganów oraz dziesięć reklam niemiecko- lub anglojęzycznych zawierających środki językowe i pozajęzykowe wywierające niebezpośredni wpływ na odbiorcę. Podsumowanie przynosi następujące wnioski: niebezpośredniość w reklamie zwiększa atrakcyjność przedstawianego produktu, ułatwia wpływanie na podświadomość klienta i przyczynia się do wywoływania oczekiwanego zachowania ze strony konsumenta.
dc.affiliationpl
Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Konieczna-Serafin, Joanna - 129058
dc.contributor.authorpl
Zalewska, Emilia
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/UJK
dc.contributor.reviewerpl
Konieczna-Serafin, Joanna - 129058
dc.contributor.reviewerpl
Kołodziej, Robert - 200062
dc.date.accessioned
2022-07-08T22:19:54Z
dc.date.available
2022-07-08T22:19:54Z
dc.date.submittedpl
2022-07-08
dc.fieldofstudypl
filologia germańska z językiem angielskim
dc.identifier.apdpl
diploma-160421-274212
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/295841
dc.languagepl
ger
dc.subject.enpl
advertising, indirectness, linguistic and nonlinguistic devices, slogan
dc.subject.otherpl
Werbung, Indirektheit, sprachliche und nichtsprachliche Mittel, Slogan
dc.subject.plpl
reklama, niebezpośredniość, środki językowe i pozajęzykowe, slogan
dc.titlepl
Das Nichtgesagte – zur Indirektheit der Werbesprache am Beispiel der Werbeslogans von Automarken
dc.title.alternativepl
Niewypowiedziane - o niebezpośredniości języka reklamy na przykładzie sloganów reklamowych marek samochodowych
dc.title.alternativepl
The unspoken - to the indirectness of the advertising language using the examples of the slogans of automobile brands
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
22
Views per month
Views per city
Wuppertal
4
Berlin
3
Basel
2
Alsdorf
1
Dresden
1
Eppingen
1
Fulda
1
Kalisz
1
Lindlar
1
Ludwigshafen am Rhein
1

No access

No Thumbnail Available