Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Motyw choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i reprezentacji bohaterów w wybranych grach cyfrowych
The motif of illness in the context of world-building and character representation in selected digital games
choroba, gra cyfrowa, zakażenie, pandemia, relacje
illness, digital game, infection, pandemic, relationships
Tematem pracy jest analiza choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i bohaterów w grach takich jak ''A Plague Tale", "The Last of Us", "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Autorka przyjęła kilka hipotez, m.in że motyw choroby stanowi kluczowy element konstrukcji świata i postaci oraz wpływa na relacje bohaterów. Badania obejmują również pytania dotyczące realizacji motywu choroby w fabule oraz mechanice gier.Pierwszy rozdział pracy koncentruje się na kontekstach teoretycznych i historycznych choroby, czerpiąc z prac filozofów jak Michel Foucault oraz Susan Sontag. Definiuje również typologię przedstawienia choroby w grach, rozróżniając narracje historyczne, dystopijne, osobiste, metaforyczne oraz narracje walki.Drugi rozdział analizuje motyw choroby w kontekście narracji historycznej na przykładzie serii "A Plague Tale". Autorka omawia tu m.in wpływ epidemii na relacje bohaterów, ze szczególnym uwzględnieniem więzi między głównymi postaciami.W trzecim rozdziale omówiono narrację dystopijną na podstawie serii "The Last of Us". Analizowane są tu różne strategie przedstawiania zombie oraz wpływ epidemii na relacje bohaterów, szczególnie w kontekście dynamiki ojciec-córka.Ostatni rozdział poświęcony jest analizie choroby w narracji osobistej, bazując na "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Choroba fizyczna i psychiczna w tych grach wpływa na ograniczenie sprawczości postaci i relacje ze światem oraz innymi postaciami.Praca stanowi próbę kompleksowego ujęcia motywu choroby w grach, badając zarówno fabułę, mechanikę, jak i interakcje między postaciami.
The topic of the thesis is the analysis of disease in the context of world-building and character representation in games such as ''A Plague Tale'', ''The Last of Us'', ''Red Dead Redemption 2'', and ''Depression Quest''. The author has proposed several hypotheses, including that the motif of disease is a key element in the construction of the game world and characters, and that it influences the relationships between the characters. The research also addresses questions regarding the implementation of the disease motif in both the narrative and mechanics of these games.The first chapter focuses on the theoretical and historical contexts of disease, drawing from the works of philosophers like Michel Foucault and Susan Sontag. It also defines a typology of how disease is represented in games, distinguishing between historical, dystopian, personal, metaphorical, and combat narratives.The second chapter analyzes the motif of disease in the context of historical narrative, using the ''A Plague Tale'' series as an example. The author discusses the impact of the epidemic on character relationships, with a particular focus on the bond between the main characters.The third chapter explores the dystopian narrative based on ''The Last of Us'' series. It analyzes different strategies for depicting zombies and the influence of the epidemic on character relationships, particularly within the father-daughter dynamic.The final chapter is devoted to the analysis of disease in personal narratives, focusing on ''Red Dead Redemption 2'' and ''Depression Quest''. The physical and mental illnesses in these games affect the protagonists' agency and their relationships with the world and other characters.The thesis attempts to provide a comprehensive understanding of the disease motif in games, examining both the narrative, mechanics, and character interactions.
dc.abstract.en | The topic of the thesis is the analysis of disease in the context of world-building and character representation in games such as ''A Plague Tale'', ''The Last of Us'', ''Red Dead Redemption 2'', and ''Depression Quest''. The author has proposed several hypotheses, including that the motif of disease is a key element in the construction of the game world and characters, and that it influences the relationships between the characters. The research also addresses questions regarding the implementation of the disease motif in both the narrative and mechanics of these games.The first chapter focuses on the theoretical and historical contexts of disease, drawing from the works of philosophers like Michel Foucault and Susan Sontag. It also defines a typology of how disease is represented in games, distinguishing between historical, dystopian, personal, metaphorical, and combat narratives.The second chapter analyzes the motif of disease in the context of historical narrative, using the ''A Plague Tale'' series as an example. The author discusses the impact of the epidemic on character relationships, with a particular focus on the bond between the main characters.The third chapter explores the dystopian narrative based on ''The Last of Us'' series. It analyzes different strategies for depicting zombies and the influence of the epidemic on character relationships, particularly within the father-daughter dynamic.The final chapter is devoted to the analysis of disease in personal narratives, focusing on ''Red Dead Redemption 2'' and ''Depression Quest''. The physical and mental illnesses in these games affect the protagonists' agency and their relationships with the world and other characters.The thesis attempts to provide a comprehensive understanding of the disease motif in games, examining both the narrative, mechanics, and character interactions. | pl |
dc.abstract.pl | Tematem pracy jest analiza choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i bohaterów w grach takich jak ''A Plague Tale", "The Last of Us", "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Autorka przyjęła kilka hipotez, m.in. że motyw choroby stanowi kluczowy element konstrukcji świata i postaci oraz wpływa na relacje bohaterów. Badania obejmują również pytania dotyczące realizacji motywu choroby w fabule oraz mechanice gier.Pierwszy rozdział pracy koncentruje się na kontekstach teoretycznych i historycznych choroby, czerpiąc z prac filozofów jak Michel Foucault oraz Susan Sontag. Definiuje również typologię przedstawienia choroby w grach, rozróżniając narracje historyczne, dystopijne, osobiste, metaforyczne oraz narracje walki.Drugi rozdział analizuje motyw choroby w kontekście narracji historycznej na przykładzie serii "A Plague Tale". Autorka omawia tu m.in. wpływ epidemii na relacje bohaterów, ze szczególnym uwzględnieniem więzi między głównymi postaciami.W trzecim rozdziale omówiono narrację dystopijną na podstawie serii "The Last of Us". Analizowane są tu różne strategie przedstawiania zombie oraz wpływ epidemii na relacje bohaterów, szczególnie w kontekście dynamiki ojciec-córka.Ostatni rozdział poświęcony jest analizie choroby w narracji osobistej, bazując na "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Choroba fizyczna i psychiczna w tych grach wpływa na ograniczenie sprawczości postaci i relacje ze światem oraz innymi postaciami.Praca stanowi próbę kompleksowego ujęcia motywu choroby w grach, badając zarówno fabułę, mechanikę, jak i interakcje między postaciami. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Twardoch-Raś, Ewelina - 106747 | pl |
dc.contributor.author | Dybciak, Wiktoria - USOS305778 | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Twardoch-Raś, Ewelina - 106747 | pl |
dc.contributor.reviewer | Janik, Justyna - 117302 | pl |
dc.date.accessioned | 2024-09-30T22:35:47Z | |
dc.date.available | 2024-09-30T22:35:47Z | |
dc.date.submitted | 2024-09-27 | pl |
dc.fieldofstudy | filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach | pl |
dc.identifier.apd | diploma-174589-305778 | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449370 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | illness, digital game, infection, pandemic, relationships | pl |
dc.subject.pl | choroba, gra cyfrowa, zakażenie, pandemia, relacje | pl |
dc.title | Motyw choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i reprezentacji bohaterów w wybranych grach cyfrowych | pl |
dc.title.alternative | The motif of illness in the context of world-building and character representation in selected digital games | pl |
dc.type | licenciate | pl |
dspace.entity.type | Publication |