Motyw choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i reprezentacji bohaterów w wybranych grach cyfrowych

licenciate
dc.abstract.enThe topic of the thesis is the analysis of disease in the context of world-building and character representation in games such as ''A Plague Tale'', ''The Last of Us'', ''Red Dead Redemption 2'', and ''Depression Quest''. The author has proposed several hypotheses, including that the motif of disease is a key element in the construction of the game world and characters, and that it influences the relationships between the characters. The research also addresses questions regarding the implementation of the disease motif in both the narrative and mechanics of these games.The first chapter focuses on the theoretical and historical contexts of disease, drawing from the works of philosophers like Michel Foucault and Susan Sontag. It also defines a typology of how disease is represented in games, distinguishing between historical, dystopian, personal, metaphorical, and combat narratives.The second chapter analyzes the motif of disease in the context of historical narrative, using the ''A Plague Tale'' series as an example. The author discusses the impact of the epidemic on character relationships, with a particular focus on the bond between the main characters.The third chapter explores the dystopian narrative based on ''The Last of Us'' series. It analyzes different strategies for depicting zombies and the influence of the epidemic on character relationships, particularly within the father-daughter dynamic.The final chapter is devoted to the analysis of disease in personal narratives, focusing on ''Red Dead Redemption 2'' and ''Depression Quest''. The physical and mental illnesses in these games affect the protagonists' agency and their relationships with the world and other characters.The thesis attempts to provide a comprehensive understanding of the disease motif in games, examining both the narrative, mechanics, and character interactions.pl
dc.abstract.plTematem pracy jest analiza choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i bohaterów w grach takich jak ''A Plague Tale", "The Last of Us", "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Autorka przyjęła kilka hipotez, m.in. że motyw choroby stanowi kluczowy element konstrukcji świata i postaci oraz wpływa na relacje bohaterów. Badania obejmują również pytania dotyczące realizacji motywu choroby w fabule oraz mechanice gier.Pierwszy rozdział pracy koncentruje się na kontekstach teoretycznych i historycznych choroby, czerpiąc z prac filozofów jak Michel Foucault oraz Susan Sontag. Definiuje również typologię przedstawienia choroby w grach, rozróżniając narracje historyczne, dystopijne, osobiste, metaforyczne oraz narracje walki.Drugi rozdział analizuje motyw choroby w kontekście narracji historycznej na przykładzie serii "A Plague Tale". Autorka omawia tu m.in. wpływ epidemii na relacje bohaterów, ze szczególnym uwzględnieniem więzi między głównymi postaciami.W trzecim rozdziale omówiono narrację dystopijną na podstawie serii "The Last of Us". Analizowane są tu różne strategie przedstawiania zombie oraz wpływ epidemii na relacje bohaterów, szczególnie w kontekście dynamiki ojciec-córka.Ostatni rozdział poświęcony jest analizie choroby w narracji osobistej, bazując na "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Choroba fizyczna i psychiczna w tych grach wpływa na ograniczenie sprawczości postaci i relacje ze światem oraz innymi postaciami.Praca stanowi próbę kompleksowego ujęcia motywu choroby w grach, badając zarówno fabułę, mechanikę, jak i interakcje między postaciami.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk humanistycznychpl
dc.contributor.advisorTwardoch-Raś, Ewelina - 106747 pl
dc.contributor.authorDybciak, Wiktoria - USOS305778 pl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerTwardoch-Raś, Ewelina - 106747 pl
dc.contributor.reviewerJanik, Justyna - 117302 pl
dc.date.accessioned2024-09-30T22:35:47Z
dc.date.available2024-09-30T22:35:47Z
dc.date.submitted2024-09-27pl
dc.fieldofstudyfilmoznawstwo i wiedza o nowych mediachpl
dc.identifier.apddiploma-174589-305778pl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449370
dc.languagepolpl
dc.subject.enillness, digital game, infection, pandemic, relationshipspl
dc.subject.plchoroba, gra cyfrowa, zakażenie, pandemia, relacjepl
dc.titleMotyw choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i reprezentacji bohaterów w wybranych grach cyfrowychpl
dc.title.alternativeThe motif of illness in the context of world-building and character representation in selected digital gamespl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The topic of the thesis is the analysis of disease in the context of world-building and character representation in games such as ''A Plague Tale'', ''The Last of Us'', ''Red Dead Redemption 2'', and ''Depression Quest''. The author has proposed several hypotheses, including that the motif of disease is a key element in the construction of the game world and characters, and that it influences the relationships between the characters. The research also addresses questions regarding the implementation of the disease motif in both the narrative and mechanics of these games.The first chapter focuses on the theoretical and historical contexts of disease, drawing from the works of philosophers like Michel Foucault and Susan Sontag. It also defines a typology of how disease is represented in games, distinguishing between historical, dystopian, personal, metaphorical, and combat narratives.The second chapter analyzes the motif of disease in the context of historical narrative, using the ''A Plague Tale'' series as an example. The author discusses the impact of the epidemic on character relationships, with a particular focus on the bond between the main characters.The third chapter explores the dystopian narrative based on ''The Last of Us'' series. It analyzes different strategies for depicting zombies and the influence of the epidemic on character relationships, particularly within the father-daughter dynamic.The final chapter is devoted to the analysis of disease in personal narratives, focusing on ''Red Dead Redemption 2'' and ''Depression Quest''. The physical and mental illnesses in these games affect the protagonists' agency and their relationships with the world and other characters.The thesis attempts to provide a comprehensive understanding of the disease motif in games, examining both the narrative, mechanics, and character interactions.
dc.abstract.plpl
Tematem pracy jest analiza choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i bohaterów w grach takich jak ''A Plague Tale", "The Last of Us", "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Autorka przyjęła kilka hipotez, m.in. że motyw choroby stanowi kluczowy element konstrukcji świata i postaci oraz wpływa na relacje bohaterów. Badania obejmują również pytania dotyczące realizacji motywu choroby w fabule oraz mechanice gier.Pierwszy rozdział pracy koncentruje się na kontekstach teoretycznych i historycznych choroby, czerpiąc z prac filozofów jak Michel Foucault oraz Susan Sontag. Definiuje również typologię przedstawienia choroby w grach, rozróżniając narracje historyczne, dystopijne, osobiste, metaforyczne oraz narracje walki.Drugi rozdział analizuje motyw choroby w kontekście narracji historycznej na przykładzie serii "A Plague Tale". Autorka omawia tu m.in. wpływ epidemii na relacje bohaterów, ze szczególnym uwzględnieniem więzi między głównymi postaciami.W trzecim rozdziale omówiono narrację dystopijną na podstawie serii "The Last of Us". Analizowane są tu różne strategie przedstawiania zombie oraz wpływ epidemii na relacje bohaterów, szczególnie w kontekście dynamiki ojciec-córka.Ostatni rozdział poświęcony jest analizie choroby w narracji osobistej, bazując na "Red Dead Redemption 2" oraz "Depression Quest". Choroba fizyczna i psychiczna w tych grach wpływa na ograniczenie sprawczości postaci i relacje ze światem oraz innymi postaciami.Praca stanowi próbę kompleksowego ujęcia motywu choroby w grach, badając zarówno fabułę, mechanikę, jak i interakcje między postaciami.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk humanistycznych
dc.contributor.advisorpl
Twardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.contributor.authorpl
Dybciak, Wiktoria - USOS305778
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Twardoch-Raś, Ewelina - 106747
dc.contributor.reviewerpl
Janik, Justyna - 117302
dc.date.accessioned
2024-09-30T22:35:47Z
dc.date.available
2024-09-30T22:35:47Z
dc.date.submittedpl
2024-09-27
dc.fieldofstudypl
filmoznawstwo i wiedza o nowych mediach
dc.identifier.apdpl
diploma-174589-305778
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/handle/item/449370
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
illness, digital game, infection, pandemic, relationships
dc.subject.plpl
choroba, gra cyfrowa, zakażenie, pandemia, relacje
dc.titlepl
Motyw choroby w kontekście budowy świata przedstawionego i reprezentacji bohaterów w wybranych grach cyfrowych
dc.title.alternativepl
The motif of illness in the context of world-building and character representation in selected digital games
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available