Zmieniający się rynek polskich tygodników opinii na początku pandemii COVID-19

2020
journal article
article
dc.abstract.enIn this paper, the preliminary analysis of press segment in context of the media market is presented. Author also describes place of press segment in the media system as a whole. The aim of conducted study was to compare general sale of chosen weekly opinion magazines in the year before COVID-19 pandemic and in the first three months of 2020. The changes induced by virus in media system, especially in press segment were examined. The analysis of publishers behaviour revealed actions taken to prevent falling out of the market. The investigated magazines - Polityka, Newsweek Polska, Sieci, Tygodnik Powszechny - encouraged readers to use its digital form. Due to COVID-19 pandemic Wprost editors abandoned paper in favour of the digital version. The role of The Polish Chamber of Press Publishers and the coordination in actions of editorial boards were described. Some opinions about progress in printed press extinction were also evoked. Furthermore, the stages of press digitalisation process were described. To make the story complete, author discusses different theories about rise and fall of printed press.pl
dc.abstract.plW artykule przedstawiono wstępną analizę sytuacji segmentu prasy na rynku medialnym oraz jego miejsca w systemie medialnym. Celem przeprowadzonych badań było sprawdzenie sprzedaży wybranych tygodników opinii w momencie wybuchu pandemii COVID-19 oraz zmian, jakie w związku z tym zaszły w systemie medialnym, w szczególności przy uwzględnieniu segmentu prasy. Zebrane dane pozwoliły ukazać sytuację rynkową periodyków w 2019 roku oraz dwa miesiące przed pojawieniem się wirusa w Polsce. Analiza zachowań wydawców pozwoliła ukazać, jakie wykonali działania, by utrzymać się na rynku. Badane tygodniki - "Newsweek Polska", "Sieci", "Tygodnik Powszechny" - wprowadziły obniżki cen wydań cyfrowych, na których sprzedaż liczono przede wszystkim. W wyniku sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 redakcja „Wprost” zrezygnowała z wydania papierowego na rzecz wersji cyfrowej. Przywołano kilka głosów, które wieszczyły śmierć wydań drukowanych oraz skupiono się na procesie cyfryzacji prasy, wskazano jej etapy. Ponadto podjęto próbę omówienia różnych koncepcji dotyczących rozwoju i zmierzchu segmentu prasowego. Wspomniano również o działaniach ponadredakcyjnych i roli Izby Wydawców Prasy.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.contributor.authorŁysoń, Tomaszpl
dc.date.accession2021-01-07pl
dc.date.accessioned2021-01-07T16:35:23Z
dc.date.available2021-01-07T16:35:23Z
dc.date.issued2020pl
dc.date.openaccess0
dc.description.accesstimew momencie opublikowania
dc.description.additionalBibliogr. s. 86-87pl
dc.description.number3 (2)pl
dc.description.physical68-87pl
dc.description.versionostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issn2545-2320pl
dc.identifier.projectROD UJ / OPpl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/259916
dc.identifier.weblinkhttps://compress.edu.pl/e-wydania/item/zmieniajacy-sie-rynek-polskich-tygodnikow-opinii-na-poczatku-pandemii-covid-19pl
dc.languagepolpl
dc.language.containerpolpl
dc.rightsUdzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa*
dc.rights.licenceCC-BY
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl*
dc.share.typeotwarte czasopismo
dc.subject.enopinion weekliespl
dc.subject.enpresspl
dc.subject.enCOVID-19pl
dc.subject.enmedia marketpl
dc.subject.pltygodniki opiniipl
dc.subject.plprasapl
dc.subject.plCOVID-19pl
dc.subject.plrynek mediówpl
dc.subtypeArticlepl
dc.titleZmieniający się rynek polskich tygodników opinii na początku pandemii COVID-19pl
dc.title.alternativeChanges in Polish weekly opinion journals market at the beginning of the COVID-19 pandemicpl
dc.title.journalCom.presspl
dc.title.volumeMedia i komunikacja społecznapl
dc.typeJournalArticlepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
In this paper, the preliminary analysis of press segment in context of the media market is presented. Author also describes place of press segment in the media system as a whole. The aim of conducted study was to compare general sale of chosen weekly opinion magazines in the year before COVID-19 pandemic and in the first three months of 2020. The changes induced by virus in media system, especially in press segment were examined. The analysis of publishers behaviour revealed actions taken to prevent falling out of the market. The investigated magazines - Polityka, Newsweek Polska, Sieci, Tygodnik Powszechny - encouraged readers to use its digital form. Due to COVID-19 pandemic Wprost editors abandoned paper in favour of the digital version. The role of The Polish Chamber of Press Publishers and the coordination in actions of editorial boards were described. Some opinions about progress in printed press extinction were also evoked. Furthermore, the stages of press digitalisation process were described. To make the story complete, author discusses different theories about rise and fall of printed press.
dc.abstract.plpl
W artykule przedstawiono wstępną analizę sytuacji segmentu prasy na rynku medialnym oraz jego miejsca w systemie medialnym. Celem przeprowadzonych badań było sprawdzenie sprzedaży wybranych tygodników opinii w momencie wybuchu pandemii COVID-19 oraz zmian, jakie w związku z tym zaszły w systemie medialnym, w szczególności przy uwzględnieniu segmentu prasy. Zebrane dane pozwoliły ukazać sytuację rynkową periodyków w 2019 roku oraz dwa miesiące przed pojawieniem się wirusa w Polsce. Analiza zachowań wydawców pozwoliła ukazać, jakie wykonali działania, by utrzymać się na rynku. Badane tygodniki - "Newsweek Polska", "Sieci", "Tygodnik Powszechny" - wprowadziły obniżki cen wydań cyfrowych, na których sprzedaż liczono przede wszystkim. W wyniku sytuacji spowodowanej pandemią COVID-19 redakcja „Wprost” zrezygnowała z wydania papierowego na rzecz wersji cyfrowej. Przywołano kilka głosów, które wieszczyły śmierć wydań drukowanych oraz skupiono się na procesie cyfryzacji prasy, wskazano jej etapy. Ponadto podjęto próbę omówienia różnych koncepcji dotyczących rozwoju i zmierzchu segmentu prasowego. Wspomniano również o działaniach ponadredakcyjnych i roli Izby Wydawców Prasy.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.contributor.authorpl
Łysoń, Tomasz
dc.date.accessionpl
2021-01-07
dc.date.accessioned
2021-01-07T16:35:23Z
dc.date.available
2021-01-07T16:35:23Z
dc.date.issuedpl
2020
dc.date.openaccess
0
dc.description.accesstime
w momencie opublikowania
dc.description.additionalpl
Bibliogr. s. 86-87
dc.description.numberpl
3 (2)
dc.description.physicalpl
68-87
dc.description.version
ostateczna wersja wydawcy
dc.identifier.issnpl
2545-2320
dc.identifier.projectpl
ROD UJ / OP
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/259916
dc.identifier.weblinkpl
https://compress.edu.pl/e-wydania/item/zmieniajacy-sie-rynek-polskich-tygodnikow-opinii-na-poczatku-pandemii-covid-19
dc.languagepl
pol
dc.language.containerpl
pol
dc.rights*
Udzielam licencji. Uznanie autorstwa 4.0 Międzynarodowa
dc.rights.licence
CC-BY
dc.rights.uri*
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/legalcode.pl
dc.share.type
otwarte czasopismo
dc.subject.enpl
opinion weeklies
dc.subject.enpl
press
dc.subject.enpl
COVID-19
dc.subject.enpl
media market
dc.subject.plpl
tygodniki opinii
dc.subject.plpl
prasa
dc.subject.plpl
COVID-19
dc.subject.plpl
rynek mediów
dc.subtypepl
Article
dc.titlepl
Zmieniający się rynek polskich tygodników opinii na początku pandemii COVID-19
dc.title.alternativepl
Changes in Polish weekly opinion journals market at the beginning of the COVID-19 pandemic
dc.title.journalpl
Com.press
dc.title.volumepl
Media i komunikacja społeczna
dc.typepl
JournalArticle
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
55
Views per month
Views per city
Dublin
8
New York
6
Wroclaw
5
Krakow
2
Lomé
2
Sofia
2
Brussels
1
Leszno
1
Lodz
1
Lublin
1
Downloads
lyson_zmieniajacy_sie_rynek_polskich_tygodnikow_opinii_2020.pdf
146
lyson_zmieniajacy_sie_rynek_polskich_tygodnikow_opinii_2020.odt
19