Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Kraków jako miasto inteligentne w kontekście turystyki
Krakow as a smart city in tourism context
Inteligentne miasto – Inteligentna turystyka – Kraków – Nowe technologie
Krakow – New technologies – Smart city – Smart tourism
Współcześnie na znaczeniu zarówno wśród badaczy, jak i władz samorządowych zyskuje koncepcja smart city, będąca remedium na wyzwania, z jakimi mierzą się aktualnie coraz liczniej zamieszkiwane ośrodki miejskie. Idea ta polega na wieloaspektowym i zintegrowanym podejściu do rozwoju miasta z wykorzystaniem nowych technologii. Jednym z elementów jej wdrażania jest zaś rozwój funkcji turystycznej, która wówczas zyskuje miano inteligentnej turystyki (koncepcja smart tourism). W celu popularyzacji obu tych idei, z inicjatywy Komisji Europejskiej, powstał konkurs o tytuł Europejskiej Stolicy Inteligentnej Turystyki.Przykładem miasta rozwijającego się w kierunku smart jest Kraków – jedna z dwóch najważniejszych metropolii i zarazem destynacji turystycznych w Polsce o międzynarodowej renomie. Celem niniejszej pracy jest ustalenie roli, jaką pełni turystyka we wdrażaniu w rzeczonym Mieście koncepcji smart city. W badaniach natomiast podjęto próbę oceny spełniania przez Kraków kryteriów wspomnianego powyżej konkursu.Ze względu na dostępność w Internecie danych (tak statystycznych, jak i jakościowych) niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego celu zdecydowano się na zastosowanie metody badawczej zwanej desk research. Przeprowadzone badania wykazały, iż Kraków jest godny miana Europejskiej Stolicy Inteligentnej Turystyki.
Nowadays, the concept of smart city, which is a remedy for the challenges currently facing more and more inhabited urban centers, is gaining in importance among both researchers and local authorities. This idea is based on a multi-faceted and integrated approach to city development using new technologies. One of the elements of its implementation is the development of the tourist function, which then becomes the name of intelligent tourism (the concept of smart tourism). In order to popularize both these ideas, at the initiative of the European Commission, was created a competition for the title of European Capital of Smart Tourism.An example of a city developing in the direction of smart is Krakow – one of the two most important metropolises and at the same time tourist destinations in Poland of international renown. The purpose of this work is to determine the role of tourism in implementing the smart city concept in this city. The research, however, attempts to assess Krakow's compliance with the criteria of the above-mentioned competition.Due to the availability of data (both statistical and qualitative) on the Internet, which was necessary to achieve the intended goal, it was decided to use the research method called desk research. Research has shown that Krakow is worthy of being called the European Capital of Smart Tourism.
dc.abstract.en | Nowadays, the concept of smart city, which is a remedy for the challenges currently facing more and more inhabited urban centers, is gaining in importance among both researchers and local authorities. This idea is based on a multi-faceted and integrated approach to city development using new technologies. One of the elements of its implementation is the development of the tourist function, which then becomes the name of intelligent tourism (the concept of smart tourism). In order to popularize both these ideas, at the initiative of the European Commission, was created a competition for the title of European Capital of Smart Tourism.An example of a city developing in the direction of smart is Krakow – one of the two most important metropolises and at the same time tourist destinations in Poland of international renown. The purpose of this work is to determine the role of tourism in implementing the smart city concept in this city. The research, however, attempts to assess Krakow's compliance with the criteria of the above-mentioned competition.Due to the availability of data (both statistical and qualitative) on the Internet, which was necessary to achieve the intended goal, it was decided to use the research method called desk research. Research has shown that Krakow is worthy of being called the European Capital of Smart Tourism. | pl |
dc.abstract.pl | Współcześnie na znaczeniu zarówno wśród badaczy, jak i władz samorządowych zyskuje koncepcja smart city, będąca remedium na wyzwania, z jakimi mierzą się aktualnie coraz liczniej zamieszkiwane ośrodki miejskie. Idea ta polega na wieloaspektowym i zintegrowanym podejściu do rozwoju miasta z wykorzystaniem nowych technologii. Jednym z elementów jej wdrażania jest zaś rozwój funkcji turystycznej, która wówczas zyskuje miano inteligentnej turystyki (koncepcja smart tourism). W celu popularyzacji obu tych idei, z inicjatywy Komisji Europejskiej, powstał konkurs o tytuł Europejskiej Stolicy Inteligentnej Turystyki.Przykładem miasta rozwijającego się w kierunku smart jest Kraków – jedna z dwóch najważniejszych metropolii i zarazem destynacji turystycznych w Polsce o międzynarodowej renomie. Celem niniejszej pracy jest ustalenie roli, jaką pełni turystyka we wdrażaniu w rzeczonym Mieście koncepcji smart city. W badaniach natomiast podjęto próbę oceny spełniania przez Kraków kryteriów wspomnianego powyżej konkursu.Ze względu na dostępność w Internecie danych (tak statystycznych, jak i jakościowych) niezbędnych do osiągnięcia zamierzonego celu zdecydowano się na zastosowanie metody badawczej zwanej desk research. Przeprowadzone badania wykazały, iż Kraków jest godny miana Europejskiej Stolicy Inteligentnej Turystyki. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Wszendybył-Skulska, Ewa - 132794 | pl |
dc.contributor.author | Kmiecik, Olga | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Wszendybył-Skulska, Ewa - 132794 | pl |
dc.contributor.reviewer | Panasiuk, Aleksander | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-28T05:43:32Z | |
dc.date.available | 2020-07-28T05:43:32Z | |
dc.date.submitted | 2020-07-07 | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie | pl |
dc.fieldofstudy | zarządzanie w turystyce | pl |
dc.identifier.apd | diploma-139595-209447 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/240312 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | Krakow – New technologies – Smart city – Smart tourism | pl |
dc.subject.pl | Inteligentne miasto – Inteligentna turystyka – Kraków – Nowe technologie | pl |
dc.title | Kraków jako miasto inteligentne w kontekście turystyki | pl |
dc.title.alternative | Krakow as a smart city in tourism context | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |