Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
"Ut pictura poesis" Znaki ikoniczne w szkolnej dydaktyce polonistycznej na przykładzie podręczników, słowników i aplikacji
" Ut pictura poesis "Iconic signs in teaching the Polish language in schools on the example of textbooks, dictionaries and applications
ikonografia, ikonologia, dydaktyka polonistyczna, znaki ikoniczne, fotografia, plakat, komiks, memy, słowniki, emotikony
iconography, iconology, Polish didactics, iconic signs, photography, poster, comic, memes, dictionaries, emojis
Znaki ikoniczne są bardzo ciekawym zagadnieniem, zwłaszcza w kontekście szkolnej dydaktyki polonistycznej. Kwestia ta jest coraz częściej i chętnej poruszana w licznych artykułach i rozprawach naukowych. Jednak wciąż brakuje opracowań, które pozwoliłby na zgłębienie wiedzy na ten temat. Ze względu na zaistniałą sytuację i moją ciekawość postanowiłam rozważyć ten temat w swojej pracy magisterskiej. Moja praca ma charakter teoretyczny i składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym z nich zajęłam się historią i pochodzeniem ikonografii. Ponadto wyjaśniłam czym jest ikonografia i jakie są jej rodzaje. W drugim rozdziale podałam funkcje ikonografii i znaków ikonicznych w szkolnych podręcznikach do języka polskiego przeznaczonych dla szkół średnich. W tym wypadku należy pamiętać o rozróżnieniu ikonografii od znaków ikonicznych. W kolejnym rozdziale zajęłam się szczególną rolą fotografii w podręcznikach do języka polskiego. W tym celu podjęłam się analizy wybranych szkolnych książek przeznaczonych do nauki języka polskiego. Opisałam jaką rolę pełnią te znaki ikoniczne przy omawianiu tematów historycznych, społecznych oraz podróżniczych. W rozdziale czwartym postanowiłam rozważyć kwestię ikony słownikowej oraz nowoczesnych znaków ikonicznych jakimi są emotikony używane przez młodych ludzi w codziennej komunikacji. Zbadałam też znaczenie współczesnych znaków ikonicznych w podręcznikach szkolnych oraz w relacjach międzyludzkich. Ostatnim rozdziałem są propozycje praktycznych działań w dydaktycznym ujęciu. W rozdziale tym znajduje się pięć konspektów lekcji języka polskiego z wykorzystaniem znaków ikonicznych.
Iconic signs are a very interesting issue, particularly in the context of teaching the Polish language in schools. The issue is often discussed in newspaper articles and scientific dissertations. However, there is stall a lack of studies which would provide a possibility for broadening our knowledge about it. Because of that and because of my curiosity, I decided to discuss this issue in my master-degree thesis.My thesis is theoretical in nature and consists of five chapters. The first chapter is devoted to the history and origin of iconography. I also explain in this chapter what iconography is and what types of iconography there are. The second chapter includes a description of functions of iconography and iconic signs in school textbooks used for teaching Polish to secondary school students. In this case it is necessary to remember about a distinction between iconography and iconic signs. The following chapter is devoted to a special role played by photographs in the textbooks used for teaching Polish. For this purpose I carried out an analysis of selected textbooks used for teaching Polish. I described the role which these iconic signs play in the presentation of historical, social and travel topics. In the fourth chapter I discussed the issue of vocabulary icons and such modern iconic sings as smileys used by teenagers in everyday communication. I examined the significance of modern iconic sings in school textbooks and in interpersonal relations. The last chapter is devoted to proposals for educational actions. The chapter includes five Polish lesson plans in which iconic signs are used.
dc.abstract.en | Iconic signs are a very interesting issue, particularly in the context of teaching the Polish language in schools. The issue is often discussed in newspaper articles and scientific dissertations. However, there is stall a lack of studies which would provide a possibility for broadening our knowledge about it. Because of that and because of my curiosity, I decided to discuss this issue in my master-degree thesis.My thesis is theoretical in nature and consists of five chapters. The first chapter is devoted to the history and origin of iconography. I also explain in this chapter what iconography is and what types of iconography there are. The second chapter includes a description of functions of iconography and iconic signs in school textbooks used for teaching Polish to secondary school students. In this case it is necessary to remember about a distinction between iconography and iconic signs. The following chapter is devoted to a special role played by photographs in the textbooks used for teaching Polish. For this purpose I carried out an analysis of selected textbooks used for teaching Polish. I described the role which these iconic signs play in the presentation of historical, social and travel topics. In the fourth chapter I discussed the issue of vocabulary icons and such modern iconic sings as smileys used by teenagers in everyday communication. I examined the significance of modern iconic sings in school textbooks and in interpersonal relations. The last chapter is devoted to proposals for educational actions. The chapter includes five Polish lesson plans in which iconic signs are used. | pl |
dc.abstract.pl | Znaki ikoniczne są bardzo ciekawym zagadnieniem, zwłaszcza w kontekście szkolnej dydaktyki polonistycznej. Kwestia ta jest coraz częściej i chętnej poruszana w licznych artykułach i rozprawach naukowych. Jednak wciąż brakuje opracowań, które pozwoliłby na zgłębienie wiedzy na ten temat. Ze względu na zaistniałą sytuację i moją ciekawość postanowiłam rozważyć ten temat w swojej pracy magisterskiej. Moja praca ma charakter teoretyczny i składa się z pięciu rozdziałów. W pierwszym z nich zajęłam się historią i pochodzeniem ikonografii. Ponadto wyjaśniłam czym jest ikonografia i jakie są jej rodzaje. W drugim rozdziale podałam funkcje ikonografii i znaków ikonicznych w szkolnych podręcznikach do języka polskiego przeznaczonych dla szkół średnich. W tym wypadku należy pamiętać o rozróżnieniu ikonografii od znaków ikonicznych. W kolejnym rozdziale zajęłam się szczególną rolą fotografii w podręcznikach do języka polskiego. W tym celu podjęłam się analizy wybranych szkolnych książek przeznaczonych do nauki języka polskiego. Opisałam jaką rolę pełnią te znaki ikoniczne przy omawianiu tematów historycznych, społecznych oraz podróżniczych. W rozdziale czwartym postanowiłam rozważyć kwestię ikony słownikowej oraz nowoczesnych znaków ikonicznych jakimi są emotikony używane przez młodych ludzi w codziennej komunikacji. Zbadałam też znaczenie współczesnych znaków ikonicznych w podręcznikach szkolnych oraz w relacjach międzyludzkich. Ostatnim rozdziałem są propozycje praktycznych działań w dydaktycznym ujęciu. W rozdziale tym znajduje się pięć konspektów lekcji języka polskiego z wykorzystaniem znaków ikonicznych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Polonistyki | pl |
dc.area | obszar nauk humanistycznych | pl |
dc.contributor.advisor | Pilch, Anna - 131398 | pl |
dc.contributor.author | Pieprzowska, Marta | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WP4 | pl |
dc.contributor.reviewer | Pilch, Anna - 131398 | pl |
dc.contributor.reviewer | Nowak, Ewa | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T14:49:40Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T14:49:40Z | |
dc.date.submitted | 2018-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | nauczycielska | pl |
dc.identifier.apd | diploma-122228-180038 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/226687 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | iconography, iconology, Polish didactics, iconic signs, photography, poster, comic, memes, dictionaries, emojis | pl |
dc.subject.pl | ikonografia, ikonologia, dydaktyka polonistyczna, znaki ikoniczne, fotografia, plakat, komiks, memy, słowniki, emotikony | pl |
dc.title | "Ut pictura poesis" Znaki ikoniczne w szkolnej dydaktyce polonistycznej na przykładzie podręczników, słowników i aplikacji | pl |
dc.title.alternative | " Ut pictura poesis "Iconic signs in teaching the Polish language in schools on the example of textbooks, dictionaries and applications | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |