Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Redukcja aktywizacji i aplikacji stereotypów płciowych poprzez wzbudzanie kreatywnego myślenia.
Decreasing activation and application of gender stereotypes by creativity training.
aktywizacja stereotypu, aplikacja stereotypu, stereotypy płciowe, kreatywność
activation of stereotype, application of stereotype, gender stereotypes, creativity
Aktywacja stereotypów w sytuacji ekspozycji na obiekt stereotypu uznawana jest za proces automatyczny i nieintencjonalny. Są jednak sposoby, dzięki którym można ją zahamować. Celem pracy było stwierdzenie, czy trening twórczości może być jednym ze sposobów ograniczających siłę aktywizacji stereotypów. W niniejszym badaniu twórcze myślenie było wzbudzane w trakcie rozwiązywania testu odległych skojarzeń (RAT), w którym zadaniem badanych było rozwiązanie zestawu tribondów o zbliżonym stopniu trudności. Aktywizacja stereotypów sprawdzana była za pomocą zadania decyzji leksykalnych (LDT). W tym zadaniu osoba badana proszona jest o wskazanie czy prezentowane słowo, poprzedzane przez prymę męską lub żeńską, było słowem lub nie. Obiektem był rzeczownik zgodny lub niezgodny ze stereotypem prymowanej płci lub tylko przypominający słowo, jednak będący zlepką bezsensownych liter. Różnice w czasach reakcji na poszczególne typy słów były wskaźnikiem aktywizacji stereotypu. Na koniec badani zostali proszeni o wypełnienie kwestionariusza oceny przedstawionych im reklam dwóch produktów, z których każdy był reklamowany zarówno przez kobietę w roli stereotypowej, jak i niestereotypowej. Różnice pomiędzy warunkiem poddanym treningowi twórczemu, a warunkiem kontrolnym pozwalają stwierdzić wpływ nastawienia twórczego na redukcję stereotypowego myślenia wśród badanych.
Activation of stereotypes is considered to be an automatic and unintentional process. However, there are ways to stop it. The aim of this study was to determine whether creativity training may be one way to reduce the activation of stereotypes. In this study, creative thinking was activated by Remote Associates Test. Activation of stereotypes was examined using a lexical decision task. In this task, the subject is asked to indicate whether the presented word, preceded by the male or female prime, was a word or not. The target was a noun compatible or incompatible with the stereotype of priming gender or target was just a patchwork of meaningless letters. The difference in response time for different types of words were an indicator of activation of the stereotype. Finally, subjects were asked to complete a questionnaire assessing stereotypical and non-stereotypical advertisements. The differences between conditions allow to draw a conclusion on effect of creative mindset on stereotypic thinking among respondents.
dc.abstract.en | Activation of stereotypes is considered to be an automatic and unintentional process. However, there are ways to stop it. The aim of this study was to determine whether creativity training may be one way to reduce the activation of stereotypes. In this study, creative thinking was activated by Remote Associates Test. Activation of stereotypes was examined using a lexical decision task. In this task, the subject is asked to indicate whether the presented word, preceded by the male or female prime, was a word or not. The target was a noun compatible or incompatible with the stereotype of priming gender or target was just a patchwork of meaningless letters. The difference in response time for different types of words were an indicator of activation of the stereotype. Finally, subjects were asked to complete a questionnaire assessing stereotypical and non-stereotypical advertisements. The differences between conditions allow to draw a conclusion on effect of creative mindset on stereotypic thinking among respondents. | pl |
dc.abstract.pl | Aktywacja stereotypów w sytuacji ekspozycji na obiekt stereotypu uznawana jest za proces automatyczny i nieintencjonalny. Są jednak sposoby, dzięki którym można ją zahamować. Celem pracy było stwierdzenie, czy trening twórczości może być jednym ze sposobów ograniczających siłę aktywizacji stereotypów. W niniejszym badaniu twórcze myślenie było wzbudzane w trakcie rozwiązywania testu odległych skojarzeń (RAT), w którym zadaniem badanych było rozwiązanie zestawu tribondów o zbliżonym stopniu trudności. Aktywizacja stereotypów sprawdzana była za pomocą zadania decyzji leksykalnych (LDT). W tym zadaniu osoba badana proszona jest o wskazanie czy prezentowane słowo, poprzedzane przez prymę męską lub żeńską, było słowem lub nie. Obiektem był rzeczownik zgodny lub niezgodny ze stereotypem prymowanej płci lub tylko przypominający słowo, jednak będący zlepką bezsensownych liter. Różnice w czasach reakcji na poszczególne typy słów były wskaźnikiem aktywizacji stereotypu. Na koniec badani zostali proszeni o wypełnienie kwestionariusza oceny przedstawionych im reklam dwóch produktów, z których każdy był reklamowany zarówno przez kobietę w roli stereotypowej, jak i niestereotypowej. Różnice pomiędzy warunkiem poddanym treningowi twórczemu, a warunkiem kontrolnym pozwalają stwierdzić wpływ nastawienia twórczego na redukcję stereotypowego myślenia wśród badanych. | pl |
dc.affiliation | Wydział Filozoficzny | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Bukowski, Marcin - 162096 | pl |
dc.contributor.author | Nocoń, Alicja | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WF5 | pl |
dc.contributor.reviewer | Kossowska, Małgorzata - 129191 | pl |
dc.contributor.reviewer | Bukowski, Marcin - 162096 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-24T17:40:19Z | |
dc.date.available | 2020-07-24T17:40:19Z | |
dc.date.submitted | 2013-07-05 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia | pl |
dc.identifier.apd | diploma-76374-102829 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189036 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | activation of stereotype, application of stereotype, gender stereotypes, creativity | pl |
dc.subject.pl | aktywizacja stereotypu, aplikacja stereotypu, stereotypy płciowe, kreatywność | pl |
dc.title | Redukcja aktywizacji i aplikacji stereotypów płciowych poprzez wzbudzanie kreatywnego myślenia. | pl |
dc.title.alternative | Decreasing activation and application of gender stereotypes by creativity training. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |