Redukcja aktywizacji i aplikacji stereotypów płciowych poprzez wzbudzanie kreatywnego myślenia.

master
dc.abstract.enActivation of stereotypes is considered to be an automatic and unintentional process. However, there are ways to stop it. The aim of this study was to determine whether creativity training may be one way to reduce the activation of stereotypes. In this study, creative thinking was activated by Remote Associates Test. Activation of stereotypes was examined using a lexical decision task. In this task, the subject is asked to indicate whether the presented word, preceded by the male or female prime, was a word or not. The target was a noun compatible or incompatible with the stereotype of priming gender or target was just a patchwork of meaningless letters. The difference in response time for different types of words were an indicator of activation of the stereotype. Finally, subjects were asked to complete a questionnaire assessing stereotypical and non-stereotypical advertisements. The differences between conditions allow to draw a conclusion on effect of creative mindset on stereotypic thinking among respondents.pl
dc.abstract.plAktywacja stereotypów w sytuacji ekspozycji na obiekt stereotypu uznawana jest za proces automatyczny i nieintencjonalny. Są jednak sposoby, dzięki którym można ją zahamować. Celem pracy było stwierdzenie, czy trening twórczości może być jednym ze sposobów ograniczających siłę aktywizacji stereotypów. W niniejszym badaniu twórcze myślenie było wzbudzane w trakcie rozwiązywania testu odległych skojarzeń (RAT), w którym zadaniem badanych było rozwiązanie zestawu tribondów o zbliżonym stopniu trudności. Aktywizacja stereotypów sprawdzana była za pomocą zadania decyzji leksykalnych (LDT). W tym zadaniu osoba badana proszona jest o wskazanie czy prezentowane słowo, poprzedzane przez prymę męską lub żeńską, było słowem lub nie. Obiektem był rzeczownik zgodny lub niezgodny ze stereotypem prymowanej płci lub tylko przypominający słowo, jednak będący zlepką bezsensownych liter. Różnice w czasach reakcji na poszczególne typy słów były wskaźnikiem aktywizacji stereotypu. Na koniec badani zostali proszeni o wypełnienie kwestionariusza oceny przedstawionych im reklam dwóch produktów, z których każdy był reklamowany zarówno przez kobietę w roli stereotypowej, jak i niestereotypowej. Różnice pomiędzy warunkiem poddanym treningowi twórczemu, a warunkiem kontrolnym pozwalają stwierdzić wpływ nastawienia twórczego na redukcję stereotypowego myślenia wśród badanych.pl
dc.affiliationWydział Filozoficznypl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorBukowski, Marcin - 162096 pl
dc.contributor.authorNocoń, Alicjapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WF5pl
dc.contributor.reviewerKossowska, Małgorzata - 129191 pl
dc.contributor.reviewerBukowski, Marcin - 162096 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T17:40:19Z
dc.date.available2020-07-24T17:40:19Z
dc.date.submitted2013-07-05pl
dc.fieldofstudypsychologiapl
dc.identifier.apddiploma-76374-102829pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189036
dc.languagepolpl
dc.subject.enactivation of stereotype, application of stereotype, gender stereotypes, creativitypl
dc.subject.plaktywizacja stereotypu, aplikacja stereotypu, stereotypy płciowe, kreatywnośćpl
dc.titleRedukcja aktywizacji i aplikacji stereotypów płciowych poprzez wzbudzanie kreatywnego myślenia.pl
dc.title.alternativeDecreasing activation and application of gender stereotypes by creativity training.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
Activation of stereotypes is considered to be an automatic and unintentional process. However, there are ways to stop it. The aim of this study was to determine whether creativity training may be one way to reduce the activation of stereotypes. In this study, creative thinking was activated by Remote Associates Test. Activation of stereotypes was examined using a lexical decision task. In this task, the subject is asked to indicate whether the presented word, preceded by the male or female prime, was a word or not. The target was a noun compatible or incompatible with the stereotype of priming gender or target was just a patchwork of meaningless letters. The difference in response time for different types of words were an indicator of activation of the stereotype. Finally, subjects were asked to complete a questionnaire assessing stereotypical and non-stereotypical advertisements. The differences between conditions allow to draw a conclusion on effect of creative mindset on stereotypic thinking among respondents.
dc.abstract.plpl
Aktywacja stereotypów w sytuacji ekspozycji na obiekt stereotypu uznawana jest za proces automatyczny i nieintencjonalny. Są jednak sposoby, dzięki którym można ją zahamować. Celem pracy było stwierdzenie, czy trening twórczości może być jednym ze sposobów ograniczających siłę aktywizacji stereotypów. W niniejszym badaniu twórcze myślenie było wzbudzane w trakcie rozwiązywania testu odległych skojarzeń (RAT), w którym zadaniem badanych było rozwiązanie zestawu tribondów o zbliżonym stopniu trudności. Aktywizacja stereotypów sprawdzana była za pomocą zadania decyzji leksykalnych (LDT). W tym zadaniu osoba badana proszona jest o wskazanie czy prezentowane słowo, poprzedzane przez prymę męską lub żeńską, było słowem lub nie. Obiektem był rzeczownik zgodny lub niezgodny ze stereotypem prymowanej płci lub tylko przypominający słowo, jednak będący zlepką bezsensownych liter. Różnice w czasach reakcji na poszczególne typy słów były wskaźnikiem aktywizacji stereotypu. Na koniec badani zostali proszeni o wypełnienie kwestionariusza oceny przedstawionych im reklam dwóch produktów, z których każdy był reklamowany zarówno przez kobietę w roli stereotypowej, jak i niestereotypowej. Różnice pomiędzy warunkiem poddanym treningowi twórczemu, a warunkiem kontrolnym pozwalają stwierdzić wpływ nastawienia twórczego na redukcję stereotypowego myślenia wśród badanych.
dc.affiliationpl
Wydział Filozoficzny
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Bukowski, Marcin - 162096
dc.contributor.authorpl
Nocoń, Alicja
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WF5
dc.contributor.reviewerpl
Kossowska, Małgorzata - 129191
dc.contributor.reviewerpl
Bukowski, Marcin - 162096
dc.date.accessioned
2020-07-24T17:40:19Z
dc.date.available
2020-07-24T17:40:19Z
dc.date.submittedpl
2013-07-05
dc.fieldofstudypl
psychologia
dc.identifier.apdpl
diploma-76374-102829
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/189036
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
activation of stereotype, application of stereotype, gender stereotypes, creativity
dc.subject.plpl
aktywizacja stereotypu, aplikacja stereotypu, stereotypy płciowe, kreatywność
dc.titlepl
Redukcja aktywizacji i aplikacji stereotypów płciowych poprzez wzbudzanie kreatywnego myślenia.
dc.title.alternativepl
Decreasing activation and application of gender stereotypes by creativity training.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

No access

No Thumbnail Available