Pomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu.

master
dc.abstract.enThe aim of the study was to test child’s reaction depending on a statement related to a forbidden object. The experiment was conducted on 32 children, who achieved 4 years till the age of 5,5. Children were shown five different toys, which they were asked to grade from 1-5, depending on which one they liked the most, where first meant the most attractive and 5 the least. Then they could play with all the toys except the third rated toy (the most neutral) explained by two different statements a) you can play with all the toys except this one because it is broken b) you can play with all the toys except this (third) one. You cannot play with this toy. The control group did not hear any statement so they could play with all the toys. After 3-minutes manipulation children rated their preferences once again. The results showed decrease in assessed attractiveness when “broken” statement was used. Reactance could not have been proved because of the low number of participants.pl
dc.abstract.plCelem niniejszego badania było sprawdzenie dziecięcej reakcji za zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 32 dzieci w jednym z krakowskich przedszkoli. Wszystkie biorące udział w badaniu dzieci osiągnęły 4. rok życia do 5,5 lat. Dzieciom przedstawione zostało 5 zabawek, które miały one ocenić w skali pięciostopniowej w zależności od tego, które najbardziej im się podobało. Następnie dzieci mogły bawić się wszystkimi z wyjątkiem trzeciej z kolei wytypowanej przez siebie zabawki (najbardziej neutralnej) po komunikacie badacza: a) pobaw się innymi zabawkami ponieważ ta jest zepsuta b) możesz pobawić się wszystkimi zabawkami oprócz tej (trzeciej). Tą nie możesz się bawić. Grupa kontrola nie usłyszała żadnego komunikatu i mogła bawić się wszystkimi przedmiotami. Po około 3-minutowej manipulacji zabawkami dziecko proszone było o ponowną ocenę atrakcyjności zabawek. Zaobserwowano obniżenie ocenianej atrakcyjności po zastosowaniu komunikatu dotyczącego zepsutej zabawki. Na brak wzrostu oceny atrakcyjności w sytuacji zakazu wpływ mogła mieć mało liczna grupa badawcza.pl
dc.affiliationWydział Zarządzania i Komunikacji Społecznejpl
dc.areaobszar nauk społecznychpl
dc.contributor.advisorŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.authorDytko, Agnieszkapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WZKSpl
dc.contributor.reviewerŚpiewak, Sławomir - 132340 pl
dc.contributor.reviewerWasilewska, Monika - 132543 pl
dc.date.accessioned2020-07-27T18:57:16Z
dc.date.available2020-07-27T18:57:16Z
dc.date.submitted2018-10-17pl
dc.fieldofstudypsychologia stosowanapl
dc.identifier.apddiploma-126449-176979pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230473
dc.languagepolpl
dc.subject.enreactance, cognitive dissonance, forbidden fruit, conformity, scarcity, developmental psychology, attractivenesspl
dc.subject.plreaktancja, dysonans poznawczy, zakazany owoc, konformizm, reguła niedostępności, psychologia rozwojowa, atrakcyjnośćpl
dc.titlePomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu.pl
dc.title.alternativeBetween reactance and cognitive dissonance- child's reaction to a forbidden object depending on the message used.pl
dc.typemasterpl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The aim of the study was to test child’s reaction depending on a statement related to a forbidden object. The experiment was conducted on 32 children, who achieved 4 years till the age of 5,5. Children were shown five different toys, which they were asked to grade from 1-5, depending on which one they liked the most, where first meant the most attractive and 5 the least. Then they could play with all the toys except the third rated toy (the most neutral) explained by two different statements a) you can play with all the toys except this one because it is broken b) you can play with all the toys except this (third) one. You cannot play with this toy. The control group did not hear any statement so they could play with all the toys. After 3-minutes manipulation children rated their preferences once again. The results showed decrease in assessed attractiveness when “broken” statement was used. Reactance could not have been proved because of the low number of participants.
dc.abstract.plpl
Celem niniejszego badania było sprawdzenie dziecięcej reakcji za zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 32 dzieci w jednym z krakowskich przedszkoli. Wszystkie biorące udział w badaniu dzieci osiągnęły 4. rok życia do 5,5 lat. Dzieciom przedstawione zostało 5 zabawek, które miały one ocenić w skali pięciostopniowej w zależności od tego, które najbardziej im się podobało. Następnie dzieci mogły bawić się wszystkimi z wyjątkiem trzeciej z kolei wytypowanej przez siebie zabawki (najbardziej neutralnej) po komunikacie badacza: a) pobaw się innymi zabawkami ponieważ ta jest zepsuta b) możesz pobawić się wszystkimi zabawkami oprócz tej (trzeciej). Tą nie możesz się bawić. Grupa kontrola nie usłyszała żadnego komunikatu i mogła bawić się wszystkimi przedmiotami. Po około 3-minutowej manipulacji zabawkami dziecko proszone było o ponowną ocenę atrakcyjności zabawek. Zaobserwowano obniżenie ocenianej atrakcyjności po zastosowaniu komunikatu dotyczącego zepsutej zabawki. Na brak wzrostu oceny atrakcyjności w sytuacji zakazu wpływ mogła mieć mało liczna grupa badawcza.
dc.affiliationpl
Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej
dc.areapl
obszar nauk społecznych
dc.contributor.advisorpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.authorpl
Dytko, Agnieszka
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WZKS
dc.contributor.reviewerpl
Śpiewak, Sławomir - 132340
dc.contributor.reviewerpl
Wasilewska, Monika - 132543
dc.date.accessioned
2020-07-27T18:57:16Z
dc.date.available
2020-07-27T18:57:16Z
dc.date.submittedpl
2018-10-17
dc.fieldofstudypl
psychologia stosowana
dc.identifier.apdpl
diploma-126449-176979
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230473
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
reactance, cognitive dissonance, forbidden fruit, conformity, scarcity, developmental psychology, attractiveness
dc.subject.plpl
reaktancja, dysonans poznawczy, zakazany owoc, konformizm, reguła niedostępności, psychologia rozwojowa, atrakcyjność
dc.titlepl
Pomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu.
dc.title.alternativepl
Between reactance and cognitive dissonance- child's reaction to a forbidden object depending on the message used.
dc.typepl
master
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
45
Views per month
Views per city
Wroclaw
9
Warsaw
8
Krakow
5
Gliwice
4
Lodz
3
Bialystok
2
Belfast
1
Dublin
1
Dzialoszyn
1
Gdansk
1

No access

No Thumbnail Available