Simple view
Full metadata view
Authors
Statistics
Pomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu.
Between reactance and cognitive dissonance- child's reaction to a forbidden object depending on the message used.
reaktancja, dysonans poznawczy, zakazany owoc, konformizm, reguła niedostępności, psychologia rozwojowa, atrakcyjność
reactance, cognitive dissonance, forbidden fruit, conformity, scarcity, developmental psychology, attractiveness
Celem niniejszego badania było sprawdzenie dziecięcej reakcji za zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 32 dzieci w jednym z krakowskich przedszkoli. Wszystkie biorące udział w badaniu dzieci osiągnęły 4. rok życia do 5,5 lat. Dzieciom przedstawione zostało 5 zabawek, które miały one ocenić w skali pięciostopniowej w zależności od tego, które najbardziej im się podobało. Następnie dzieci mogły bawić się wszystkimi z wyjątkiem trzeciej z kolei wytypowanej przez siebie zabawki (najbardziej neutralnej) po komunikacie badacza: a) pobaw się innymi zabawkami ponieważ ta jest zepsuta b) możesz pobawić się wszystkimi zabawkami oprócz tej (trzeciej). Tą nie możesz się bawić. Grupa kontrola nie usłyszała żadnego komunikatu i mogła bawić się wszystkimi przedmiotami. Po około 3-minutowej manipulacji zabawkami dziecko proszone było o ponowną ocenę atrakcyjności zabawek. Zaobserwowano obniżenie ocenianej atrakcyjności po zastosowaniu komunikatu dotyczącego zepsutej zabawki. Na brak wzrostu oceny atrakcyjności w sytuacji zakazu wpływ mogła mieć mało liczna grupa badawcza.
The aim of the study was to test child’s reaction depending on a statement related to a forbidden object. The experiment was conducted on 32 children, who achieved 4 years till the age of 5,5. Children were shown five different toys, which they were asked to grade from 1-5, depending on which one they liked the most, where first meant the most attractive and 5 the least. Then they could play with all the toys except the third rated toy (the most neutral) explained by two different statements a) you can play with all the toys except this one because it is broken b) you can play with all the toys except this (third) one. You cannot play with this toy. The control group did not hear any statement so they could play with all the toys. After 3-minutes manipulation children rated their preferences once again. The results showed decrease in assessed attractiveness when “broken” statement was used. Reactance could not have been proved because of the low number of participants.
dc.abstract.en | The aim of the study was to test child’s reaction depending on a statement related to a forbidden object. The experiment was conducted on 32 children, who achieved 4 years till the age of 5,5. Children were shown five different toys, which they were asked to grade from 1-5, depending on which one they liked the most, where first meant the most attractive and 5 the least. Then they could play with all the toys except the third rated toy (the most neutral) explained by two different statements a) you can play with all the toys except this one because it is broken b) you can play with all the toys except this (third) one. You cannot play with this toy. The control group did not hear any statement so they could play with all the toys. After 3-minutes manipulation children rated their preferences once again. The results showed decrease in assessed attractiveness when “broken” statement was used. Reactance could not have been proved because of the low number of participants. | pl |
dc.abstract.pl | Celem niniejszego badania było sprawdzenie dziecięcej reakcji za zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. Badanie przeprowadzone zostało na grupie 32 dzieci w jednym z krakowskich przedszkoli. Wszystkie biorące udział w badaniu dzieci osiągnęły 4. rok życia do 5,5 lat. Dzieciom przedstawione zostało 5 zabawek, które miały one ocenić w skali pięciostopniowej w zależności od tego, które najbardziej im się podobało. Następnie dzieci mogły bawić się wszystkimi z wyjątkiem trzeciej z kolei wytypowanej przez siebie zabawki (najbardziej neutralnej) po komunikacie badacza: a) pobaw się innymi zabawkami ponieważ ta jest zepsuta b) możesz pobawić się wszystkimi zabawkami oprócz tej (trzeciej). Tą nie możesz się bawić. Grupa kontrola nie usłyszała żadnego komunikatu i mogła bawić się wszystkimi przedmiotami. Po około 3-minutowej manipulacji zabawkami dziecko proszone było o ponowną ocenę atrakcyjności zabawek. Zaobserwowano obniżenie ocenianej atrakcyjności po zastosowaniu komunikatu dotyczącego zepsutej zabawki. Na brak wzrostu oceny atrakcyjności w sytuacji zakazu wpływ mogła mieć mało liczna grupa badawcza. | pl |
dc.affiliation | Wydział Zarządzania i Komunikacji Społecznej | pl |
dc.area | obszar nauk społecznych | pl |
dc.contributor.advisor | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.contributor.author | Dytko, Agnieszka | pl |
dc.contributor.departmentbycode | UJK/WZKS | pl |
dc.contributor.reviewer | Śpiewak, Sławomir - 132340 | pl |
dc.contributor.reviewer | Wasilewska, Monika - 132543 | pl |
dc.date.accessioned | 2020-07-27T18:57:16Z | |
dc.date.available | 2020-07-27T18:57:16Z | |
dc.date.submitted | 2018-10-17 | pl |
dc.fieldofstudy | psychologia stosowana | pl |
dc.identifier.apd | diploma-126449-176979 | pl |
dc.identifier.project | APD / O | pl |
dc.identifier.uri | https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/230473 | |
dc.language | pol | pl |
dc.subject.en | reactance, cognitive dissonance, forbidden fruit, conformity, scarcity, developmental psychology, attractiveness | pl |
dc.subject.pl | reaktancja, dysonans poznawczy, zakazany owoc, konformizm, reguła niedostępności, psychologia rozwojowa, atrakcyjność | pl |
dc.title | Pomiędzy reaktancją a dysonansem poznawczym- dziecięca reakcja na zakazany obiekt w zależności od zastosowanego komunikatu. | pl |
dc.title.alternative | Between reactance and cognitive dissonance- child's reaction to a forbidden object depending on the message used. | pl |
dc.type | master | pl |
dspace.entity.type | Publication |