Tekst i ciało sceniczne w teatrze postdramatycznym: "(A)Pollonia" K. Warlikowskiego, "Persona. Marilyn" K. Lupy i "Turandot" P. Passiniego

licenciate
dc.abstract.enThe article is devolted to analyse of three theatre plays, which had their premieres in 2009: “(A)Pollonia” by Krzysztof Warlikowski from Teatr Nowy in Warsaw, “Persona. Marilyn” by Krystian Lupa from Teatr Dramatyczny in Warsaw and “Turandot” by Paweł Passini, which was co-production of neTTheatre and Coincidentia Group. The main problem raised in this article is the concept of body-on-stage, that is an integral medium capable of transferring contents. Body-on-stage consists of following components: biography of the character who the spectacle is about, body of the actor and text that is declaimed from the stage.In all the three cases we deal with performances, which scripts were written especially for the needs of the plays and were not based on any drama. The thesis is an attempt to answer the question about meaning of the text in postdramatical theatre and attempt to explain why the script is more appealing for modern theatre than drama. It is directly related to the assumption that the word on stage functions only at the moment it sounds and that the way the public receives it is strictly related to actor’s body and content of the whole play.pl
dc.abstract.plPraca jest analizą trzech spektakli teatralnych, których premiery odbyły się w 2009 roku: „(A)Pollonii” Krzysztofa Warlikowskiego z Teatru Nowego w Warszawie, „Persony. Marilyn” Krystiana Lupy z Teatru Dramatycznego w Warszawie i „Turandot” Pawła Passiniego powstałej jako koprodukcja neTTheatre i Grupy Coincidentia. Głównym problemem artykułu jest koncepcja ciała scenicznego, które jest integralnym medium zdolnym do przekazywania treści. Na ciało sceniczne składają się komponenty takie jak: biografia postaci, o której opowiada spektakl, ciało aktora i wypowiadany ze sceny tekst. We wszystkich trzech przypadkach mamy do czynienia z przedstawieniami, których scenariusz powstawał specjalnie na potrzeby spektaklu i nie jest oparty na dramacie. Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce tekstu w teatrze postdramatycznym oraz próbą wyjaśnienia, dlaczego scenariusz stał się dla współczesnego teatru bardziej interesujący niż dramat. Jest to bezpośrednio związane z założeniem, że słowo na scenie funkcjonuje jedynie w momencie jego wypowiadania i że to, w jaki sposób odbiera je publiczność, jest ściśle związane z ciałem aktora i treścią całego spektaklu.pl
dc.affiliationWydział Polonistykipl
dc.contributor.advisorKunz, Tomasz - 129715 pl
dc.contributor.authorWaligóra, Katarzynapl
dc.contributor.departmentbycodeUJK/WP4pl
dc.contributor.reviewerWalaszek, Joanna - 132512 pl
dc.contributor.reviewerKunz, Tomasz - 129715 pl
dc.date.accessioned2020-07-24T16:31:46Z
dc.date.available2020-07-24T16:31:46Z
dc.date.submitted2013-07-03pl
dc.fieldofstudyantropologiczno-kulturowapl
dc.identifier.apddiploma-75153-126415pl
dc.identifier.projectAPD / Opl
dc.identifier.urihttps://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187964
dc.languagepolpl
dc.subject.enpostdramatic theatre, body-on-stage, text in the theatrepl
dc.subject.plteatr postdramatyczny, ciało sceniczne, tekst w teatrzepl
dc.titleTekst i ciało sceniczne w teatrze postdramatycznym: "(A)Pollonia" K. Warlikowskiego, "Persona. Marilyn" K. Lupy i "Turandot" P. Passiniegopl
dc.title.alternativeText and body-on-stage in postdramatic theatre: "(A)Pollonia" by K. Warlikowski, "Persona. Marilyn" by K. Lupa and "Turandot" by P. Passinipl
dc.typelicenciatepl
dspace.entity.typePublication
dc.abstract.enpl
The article is devolted to analyse of three theatre plays, which had their premieres in 2009: “(A)Pollonia” by Krzysztof Warlikowski from Teatr Nowy in Warsaw, “Persona. Marilyn” by Krystian Lupa from Teatr Dramatyczny in Warsaw and “Turandot” by Paweł Passini, which was co-production of neTTheatre and Coincidentia Group. The main problem raised in this article is the concept of body-on-stage, that is an integral medium capable of transferring contents. Body-on-stage consists of following components: biography of the character who the spectacle is about, body of the actor and text that is declaimed from the stage.In all the three cases we deal with performances, which scripts were written especially for the needs of the plays and were not based on any drama. The thesis is an attempt to answer the question about meaning of the text in postdramatical theatre and attempt to explain why the script is more appealing for modern theatre than drama. It is directly related to the assumption that the word on stage functions only at the moment it sounds and that the way the public receives it is strictly related to actor’s body and content of the whole play.
dc.abstract.plpl
Praca jest analizą trzech spektakli teatralnych, których premiery odbyły się w 2009 roku: „(A)Pollonii” Krzysztofa Warlikowskiego z Teatru Nowego w Warszawie, „Persony. Marilyn” Krystiana Lupy z Teatru Dramatycznego w Warszawie i „Turandot” Pawła Passiniego powstałej jako koprodukcja neTTheatre i Grupy Coincidentia. Głównym problemem artykułu jest koncepcja ciała scenicznego, które jest integralnym medium zdolnym do przekazywania treści. Na ciało sceniczne składają się komponenty takie jak: biografia postaci, o której opowiada spektakl, ciało aktora i wypowiadany ze sceny tekst. We wszystkich trzech przypadkach mamy do czynienia z przedstawieniami, których scenariusz powstawał specjalnie na potrzeby spektaklu i nie jest oparty na dramacie. Praca jest próbą odpowiedzi na pytanie o miejsce tekstu w teatrze postdramatycznym oraz próbą wyjaśnienia, dlaczego scenariusz stał się dla współczesnego teatru bardziej interesujący niż dramat. Jest to bezpośrednio związane z założeniem, że słowo na scenie funkcjonuje jedynie w momencie jego wypowiadania i że to, w jaki sposób odbiera je publiczność, jest ściśle związane z ciałem aktora i treścią całego spektaklu.
dc.affiliationpl
Wydział Polonistyki
dc.contributor.advisorpl
Kunz, Tomasz - 129715
dc.contributor.authorpl
Waligóra, Katarzyna
dc.contributor.departmentbycodepl
UJK/WP4
dc.contributor.reviewerpl
Walaszek, Joanna - 132512
dc.contributor.reviewerpl
Kunz, Tomasz - 129715
dc.date.accessioned
2020-07-24T16:31:46Z
dc.date.available
2020-07-24T16:31:46Z
dc.date.submittedpl
2013-07-03
dc.fieldofstudypl
antropologiczno-kulturowa
dc.identifier.apdpl
diploma-75153-126415
dc.identifier.projectpl
APD / O
dc.identifier.uri
https://ruj.uj.edu.pl/xmlui/handle/item/187964
dc.languagepl
pol
dc.subject.enpl
postdramatic theatre, body-on-stage, text in the theatre
dc.subject.plpl
teatr postdramatyczny, ciało sceniczne, tekst w teatrze
dc.titlepl
Tekst i ciało sceniczne w teatrze postdramatycznym: "(A)Pollonia" K. Warlikowskiego, "Persona. Marilyn" K. Lupy i "Turandot" P. Passiniego
dc.title.alternativepl
Text and body-on-stage in postdramatic theatre: "(A)Pollonia" by K. Warlikowski, "Persona. Marilyn" by K. Lupa and "Turandot" by P. Passini
dc.typepl
licenciate
dspace.entity.type
Publication
Affiliations

* The migration of download and view statistics prior to the date of April 8, 2024 is in progress.

Views
65
Views per month
Views per city
Krakow
16
Warsaw
13
Lodz
8
Wroclaw
5
Dublin
4
Bytom
2
Lublin
2
Alwernia
1
Gdansk
1
Gdynia
1

No access

No Thumbnail Available